Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Έτσι είναι η Ελλάδα, μάτια μου. Στα μαγαζιά τα δικά μας γινότανε χαμός. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου»

0

«Εγώ δεν είμαι καλή στον λόγο, στο τραγούδι είμαι», με προειδοποίησε απολογητικά όταν της τηλεφώνησα για να της ζητήσω συνέντευξη. Άνθρωποι σαν την Παγώνα μάλλον δεν φαντάζονται πόσες χιλιάδες λέξεις χρειάζεται να γράψει και να σβήσει ένας συγγραφέας μέχρι να κατακτήσει τη δική τους φυσικότητα και αμεσότητα στον λόγο. Τέτοια σκεφτόμουν ανεβαίνοντας προς το σπίτι της, σύνορα Κυψέλης - Γαλατσίου, ενώ οι ψιχάλες και τα δέντρα στις όχθες του δρόμου μύριζαν χωριό.

— Με τέτοια βουνίσια φωνή που έχετε, ήμουν σίγουρος ότι σε κάποια ανηφοριά θα μένατε.
Αυτή η ανηφοριά μ’ έχει τρελάνει, γιατί έχω εγχειρίσει τα γόνατά μου κι όλο ταξί παίρνω. Δεν μπορώ τον ανήφορο αυτόν και τον κατήφορο.

— Είναι βουνίσια η φωνή σας ή εμένα μου ακούγεται έτσι;
Βουνίσια δεν πιστεύω να είναι. Μεσογειακή περισσότερο, θα πω.

— Πού μεγαλώσατε;
Έζησα ως τα πέντε μου χρόνια στη Βίτσα Ζαγορίου και μετά στα Γιάννενα.

— Πολλοί ίσως δεν ξέρουν ότι είστε απ’ την οικογένεια των Χαλκιάδων, ότι είστε κόρη του Φώτη Χαλκιά. Το επώνυμό σας ξεγελάει.
Είναι του άντρα μου, του Πάνου Αθανασίου. Οι Ηπειρώτες το ξέρουν όμως. Εγώ είμαι από την οικογένεια των Χαλκιάδων, αλλά μεγάλωσα ψυχοπαίδα αλλού. Μεγάλωσα στα Ζαγοροχώρια, με τους θετούς μου γονείς. Είχα πάρα πολύ καλούς γονείς, με λατρεύανε. Μπορεί να μη γνώρισα τους πραγματικούς μου γονείς, αλλά ζούσα με τους θετούς μου μέχρι που πέθαναν.

«Να σου πω: το τραγούδι δεν διδάσκεται. Ή το ‘χεις και τραγουδάς, ή δεν το ‘χεις».

— Σε ποια ηλικία το μάθατε ότι ήσασταν υιοθετημένη;
Το κατάλαβα μόνη μου. Να σου πω πώς το κατάλαβα; Η μάνα μου κι ο πατέρας μου ήταν λευκοί, μα εγώ ήμουν μαυρατζέλω μικρή, μελαχροινούλα. Κι έλεγαν στη μάνα μου: «Αχ, κυρά Κλεονίκη, δεν σου μοιάζει η κόρη σου». «Α, μοιάζει τον άντρα μου» έλεγε εκείνη. Ενώ κι ο πατέρας μου λευκός ήτανε! Κι εγώ από κει, τα εργάστηκα στο μυαλό μου. Κι άκουγα και τον κόσμο που έλεγε κρυφά από πίσω: «Α, μοιάζει τη μάνα της». Και το κατάλαβα μόνη μου σιγά σιγά.

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Πρωτοεμφανιζόμενη τραγουδίστρια, '78-'79.

— Σας πείραξε που σας είχαν δώσει;
Όχι. Μ’ αγαπούσαν πάρα πολύ οι θετοί μου γονείς, κι εγώ τους αγαπούσα. Μετά παντρεύτηκα, ήρθαμε στην Αθήνα, γιατί ο άντρας μου ήθελε να γίνει τραγουδιστής, του άρεσε το τραγούδι. Πήγαμε στη Γερμανία πρώτα, δουλέψαμε εργάτες κάνα δυο χρονάκια και μετά γυρίσαμε, τον πήρε ο πατέρας μου, ο Φώτης Χαλκιάς, μαζί του. Βγήκε ο άντρας μου στη δουλειά, αλλά χάλασε το συγκρότημα, πέθανε ο πατέρας μου, ο μπαρμπα-Τάσος δεν δούλευε, έκανε λοιπόν δικό του συγκρότημα κι ήθελε και μια γυναίκα. Και του ‘λεγε ο κουνιάδος μου ο Κώστας, που δούλευε με τον Βασίλη τον Σούκα στον Πετροκότσιφα: «Τι ζητάς τραγουδίστρια, αφού την έχεις δίπλα σου; Πάρε την Παγώνα». Ε, πες-πες, πήγα στον Βασίλη τον Σούκα, μου ‘δωσε κάποια τραγουδάκια και αμέσως μόλις τα είπα, έγινα. Είπα το «Σου στέλνω, μάνα, επιταγή» και τη «Βόρεια Ήπειρο». Δώδεκα είπα, αλλά αυτά τα δύο μόλις τα είπα, έγιναν. Γινόταν χαμός.

— Εμπειρία από πανηγύρια στην Ήπειρο δεν είχατε καθόλου;
Τα καλοκαίρια δουλεύαμε στην Ήπειρο αλλά, ξέρεις, τότε έπρεπε να περάσεις από την Αθήνα, να περάσεις απ’ τα κέντρα της Αθήνας για να γίνεις. Ήταν μεγάλο σχολείο τα κέντρα.

Σκίζω, ρίζω (Ρίζο), το λεμόνι (Πανάγιω) - Παγώνα Αθανασίου Πέτρο Λούκας Χαλκιάς

— Σε ποια κέντρα δουλέψατε;
Στον Σκάρο, στο Ελληνικό Χωριό και στον Βάγια. Κι ένα-δύο χρόνια δούλεψα και στον Έλατο.

— Υπόγεια δεν ήταν αυτού του είδους τα μαγαζιά;
Τα περισσότερα, ναι. Αλλά εγώ δεν δούλεψα σε υπόγεια. Ο Σκάρος ήταν ισόγειο, και το Ελληνικό Χωριό ισόγειο, και ο Βάγιας ήταν σε όροφο, ήταν η καλύτερη αίθουσα τότες.

— Πώς ήταν το κλίμα εκεί; Έμοιαζε περισσότερο με πανηγύρι ή με νυχτερινό κέντρο;
Πάρα πολύ ωραία ήτανε. Εμείς είχαμε όλο οικογένειες. Φέρναν και τα παιδιά τους πολλές φορές.

— Οι περισσότεροι θα ήταν εσωτερικοί μετανάστες που είχαν έρθει απ’ τα χωριά τους.
Έρχονταν πάρα πολλοί Ηπειρώτες. Ήταν όμως κι αυτοί που έρχονταν απ’ τα χωριά τους για να κάνουν τις δουλειές τους στην Αθήνα.

— Για τα ρεμπέτικα στέκια, για τα σκυλάδικα, έχουν φτιαχτεί μυθολογίες. Ίσως βλέπετε το «Αυτή η νύχτα μένει».
Ναι, και μ’ αρέσει πάρα πολύ.

— Για τα κλαριντζίδικα όμως δεν φτιάχτηκε ανάλογη μυθολογία.
Κάναμε παράδοση εμείς. Γινόταν καμιά φασαριούλα για τον χορό, για τη σειρά, όχι τίποτα άλλο. Εμάς μας είχαν λίγο στην ακρούλα. Εδώ δεν είχαν πάει να γράψουν τον Μανώλη Αγγελόπουλο, τον μεγάλο τραγουδιστή. Δεν υπάρχουν πολλά βίντεο απ’ τον Αγγελόπουλο. Βέβαια, ίσως τους πείραζε το χρώμα του. Έτσι είναι η Ελλάδα, μάτια μου. Στα μαγαζιά τα δικά μας γινότανε χαμός. Έφευγαν οι λαϊκοί, που ξέραν ένα όργανο, και κοιτούσαν να ‘ρθουν σε μας να δουλέψουν, γιατί ήταν καλό το μεροκάματο. Κι όμως, δεν υπάρχει τίποτα. Δεν πήγε κανένας να τραβήξει και να βλέπει ο κόσμος τώρα πώς γλεντούσαμε παλιά. Κι αν υπάρχουν, θα ‘ναι πολύ λίγα.

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Αν δεν έχεις χρώμα καλό κι αν δεν πονάς όταν το λες το τραγούδι, δεν πα’ να κάνεις σεμινάρια, δεν πα’ να κάνεις ό,τι θες... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

— Σας ρίχνανε χιλιάρικα, πεντοχίλιαρα;
Ναι, τότε εμείς δουλεύαμε πολύ με τη χαρτούρα. Τα κέντρα μάς δίναν ένα μεροκαματάκι, μα όταν βλέπανε ότι παίρναμε πολλή χαρτούρα μάς το κόβαν κι αυτό. Ξέρεις τώρα πώς γίνεται εδώ στην Ελλάδα. Αλλά ωραία περνούσαμε.

— Τα πανηγύρια, όμως, άλλη φάση.
Άλλη φάση, ναι. Εγώ δούλεψα πολύ Θεσπρωτία. Και στα Γιάννενα και στα Τρίκαλα και στη Λάρισα. Δεν είχαμε φασαρίες, γλεντούσε ήσυχα ο κόσμος. Μια χαρά ήταν τα πανηγύρια. Κοίταξε, άμα σ’ αρέσει η δουλειά που κάνεις, σ’ αρέσουν όλα ύστερα.

— Πόσες μέρες τη βδομάδα δουλεύατε;
Όταν δουλεύαμε στο Ελληνικό Χωριό, δεν έκλεινε το μαγαζί. Κάναμε ρεπό με τη σειρά, μια μέρα τη βδομάδα. Σήμερα θα λείπαμε εγώ με τον άντρα μου, την άλλη μέρα θα έλειπε άλλος. Και μια βραδιά που είχαμε ρεπό, ήρθαν και μας πήραν, γιατί ήταν μια καλή παρέα στο μαγαζί, και πήγαμε. Ήταν όμως και μαγαζιά που έκλειναν μια μέρα, Δευτέρα ή Τρίτη.

— Πόσες ώρες συμπληρώνατε πάνω στο πάλκο;
Άσ’ τα. Μπαίναμε δέκα η ώρα το βράδυ και πολλές φορές βγαίναμε οχτώ το πρωί. Όταν ήταν Χριστούγεννα, Απόκριες, κλείναμε οχτώ-εννιά ώρες.

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Στον Έλατο, περίπου δεκαετία '90.

— Είχατε τόσο μεγάλο ρεπερτόριο;
Στα μαγαζιά υπήρχαν πέντ’-έξι τραγουδιστές, όχι μόνο Ηπειρώτες, από παντού, είχαμε όλο το φάσμα της Ελλάδας. Μόνο για τα νησιώτικα δεν είχαμε, αλλά τα λέγαμε εμείς, με κλαρίνο. Δούλευα με τον Αντώνη Κυρίτση και τον Πετρολούκα πολλά χρόνια. Είχα πολύ καλή συνεργασία με τους συναδέρφους μου, δεν έχω τσακωθεί ποτέ. Μ’ αγαπούσαν, τους αγαπούσα, με σεβάστηκαν, τους σεβάστηκα. Όλο καλά έχω να σου πω απ’ τη δουλειά μου, γιατί την αγαπούσα πολύ τη δουλειά μου εγώ. Λέγαμε τ’ αστεία μας, τα καλαμπουράκια μας. Ξέρεις, άμα είσαι με δέκα-δώδεκα άτομα πάνω στο πατάρι, δεν μπορείς και να τα βρεις με όλους, έτσι δεν είναι; Κάνεις και υποχωρήσεις για να περάσεις καλά. Κι εγώ ήμουν άνθρωπος που έκανε υποχωρήσεις. Με τον άντρα μου βέβαια δούλευα. Βγήκα τραγουδίστρια παντρεμένη και με τα παιδιά μεγαλωμένα, τριάντα τριώ χρονώ. Ογδόντα είμαι τώρα.

— Τελικά ήταν εύκολο να γίνετε τραγουδίστρια εκείνο τον καιρό;
Εγώ ήθελα να γίνω τραγουδίστρια από μικρή. Ο πατέρας μου τραγουδιστής, ο μπαρμπα-Τάσος έπαιζε κλαρίνο, ο μπαρμπα-Μήτσος έπαιζε βιολί, τ’ αδέρφια μου, τα ξαδέρφια μου, όλοι ήταν στη δουλειά. Κι η αδερφή μου η Βάσω τραγουδούσε πάρα πολύ ωραία. Αλλά δεν μας έβγαζαν εμάς τραγουδίστριες, το επάγγελμα δεν το είχαν για καλό, καταλαβαίνεις τώρα παλιά πώς ήτανε, ξέρεις τι λέγανε τότε. Αν ξαναγεννηθώ, θέλω πάλι τραγουδίστρια να γίνω. Να μάθω και γράμματα όμως. Ως το δημοτικό πήγα. Και να μάθω κι ένα όργανο.

— Σας έμαθε κανείς να τραγουδάτε;
Όχι, από μόνη μου. Αλλά καλό είναι να πας να μάθεις, να κάνεις τοποθέτηση φωνής. Αυτό τώρα το κάνουν όλοι. Εμείς οι παλιοί δεν το κάναμε.

— Έχετε σκεφτεί καθόλου να διδάξετε τραγούδι;
Όχι. Να σου πω: το τραγούδι δεν διδάσκεται. Ή το ‘χεις και τραγουδάς, ή δεν το ‘χεις.

— Και τόσα ωδεία, τόσες σχολές, τόσα σεμινάρια, τι κάνουν;
Κοίτα, καλό είναι να μαθαίνεις κάτι πάνω στη δουλειά σου. Αλλά αν δεν έχεις χρώμα καλό κι αν δεν πονάς όταν το λες το τραγούδι, δεν πα’ να κάνεις σεμινάρια, δεν πα’ να κάνεις ό,τι θες...

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Στο Βάγια, περίπου '83.

— Εσείς πονάτε πάντα στο τραγούδι;
Ναι, ναι. Είμαι νταλγκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου.

— Πίνετε καθόλου όταν τραγουδάτε;
Να σου πω, τον χειμώνα πίνω κανένα ουισκάκι καμιά φορά. Το καλοκαίρι δεν πίνω.

— Τώρα πού εμφανίζεστε;
Το χειμώνα δεν πάω σε μαγαζί, πάω σε εκδηλώσεις, γάμο, βάφτιση. Μετά την Πρωτοχρονιά είχαμε και πολλές εκδηλώσεις, που κόβανε τις πίτες. Τώρα δουλεύω πολύ με τους Βορειοηπειρώτες. Πολύ καλοί τραγουδιστές, πολύ καλά όργανα. Υπέροχοι άνθρωποι κι αυτοί, νοικοκυραίοι. Αυτοί γλεντάνε τώρα όπως γλεντούσαμε εμείς το ‘80.

— Οι Έλληνες φοβούνται το κλαρίνο, το θεωρούν χωριάτικο; Μήπως περισσότερο το αγαπούν οι μετανάστες που ήρθαν από Αλβανία;
Όχι, θα σου πω εγώ. Εμείς καταρχάς έχουμε πάρα πολύ καλή νεολαία. Το καλοκαίρι που πάμε στα πανηγύρια, γλεντάνε και χορεύουν παλιά τραγούδια.

Παγώνα Αθανασίου: «Είμαι νταλκαδιασμένη με το τραγούδι, μάτια μου» Facebook Twitter
Σε μεσημεριανό γάμο στην Παραμυθιά.

— Τα τραγούδια που λέτε μιλάνε στα νέα παιδιά;
Πώς δεν μιλάνε; Αυτό δεν σου είπα; Στα πανηγύρια η νεολαία μάς ζητάει παλιά τραγούδια. Εν τω μεταξύ, θέλει και τα καινούρια. Δεν θα την κλείσουμε στο κλουβί! Αλλά την παράδοση την έχουν.

— Εσείς λέτε καθόλου καινούρια τραγούδια;
Πρώτα, έλεγα. Και νησιώτικα και συρτά, τσιφτετέλια. Όταν παίζαμε στα μαγαζιά λέγαμε πρώτα αυτά και μετά μπαίναμε στα ηπειρώτικα.

— Απ’ όσα τραγούδια είπατε, τη μεγαλύτερη εντύπωση μου κάνει η «Πανάγιω». «Κι αν θα παντρευτείς, τι καλό θα δεις; / Θα φιλήσεις, θ’ αγκαλιάσεις και θα βαρεθείς». Δεν είναι πολύ προχωρημένο για δημοτικό;
Κι όμως, είναι πολύ παλιό. Κοίταξε, τα παλιά τραγούδια μιλάνε για τον θάνατο, την ξενιτιά και τον έρωτα. Τέτοια λόγια έχουν τα παλιά τραγούδια.

— Γίνονται και πολλές διασκευές τελευταία στα δημοτικά. Έχετε ακούσει τους Villagers;
Κάτι έχω ακούσει. Εμένα μ’ αρέσει που τα ‘χουν διασκευάσει.

— Άλλα είδη έχετε τραγουδήσει;
Όχι, όχι. Μ’ αρέσουν τα ρεμπέτικα πάρα πολύ, αλλά δεν έχω τραγουδήσει. Είμαι ταμένη εκεί, στο ηπειρώτικο.

— Αν σας έλεγε ένας συνθέτης «έγραψα δέκα τραγούδια για σένα, Παγώνα», θα δεχόσασταν να τα πείτε;
Θα το σκεφτόμουν, γιατί έχω σφραγίδα στην Ήπειρο, φοβάμαι μήπως το χαλάσω το θέμα.

— Εκτός Ελλάδας παίξατε ποτέ;
Και στη Γερμανία πήγα και στην Αμερική και στην Αυστραλία. Σαν την Ελλάδα δεν είναι πουθενά. Περισσότερο πάντως μ’ άρεσε στη Γερμανία, που είναι κι εδώ κοντά. Και στην Αλβανία, πολλές φορές. Έχω πάει Αγίους Σαράντα και σε χωριουδάκια εκεί γύρω, στο Αργυρόκαστρο, που μ’ άρεσε πολύ, και το Πάσχα θα πάω σε μια βάφτιση.

— Πριν λίγα χρόνια κάνατε και το πρώτο σας βιντεοκλίπ, με τον ανιψιό σας, τον Στέφανο Αθανασίου.
Το ‘δες; Ωραίο δεν είναι;

Παγώνα Αθανασίου & Στέφανος Αθανασίου | Ηπειρώτικος Σεβντάς Official Video Clip 2019

— Ωραίο, ναι. Πώς ήταν στα γυρίσματα; Νιώσατε λιγάκι ηθοποιός;
Όχι, δεν έχω τέτοια. Αλλά μου άρεσε. Και ήμουν η πρώτη που το έκανα από τους δημοτικούς, νομίζω.

— Στο ίντερνετ μπαίνετε;
Μπαίνω. Πέρυσι έκανα και Facebook. Δεν το ‘ξερα ότι είναι τόσο ωραίο. Μου γράφουν τόσο ωραία λόγια, τι να σου πω! Εμένα μ’ αγάπησε πολύ ο κόσμος, με σεβάστηκε πολύ. Βέβαια, έδωσα και πήρα, έτσι;

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Θα σταματήσετε ποτέ να τραγουδάτε;
Όσο μ’ ακούει ο λαιμός μου, όχι. Το θέμα είναι να τραγουδάς καλά. Εγώ, πιστεύω, καλή είμαι ακόμα.

— Μετά από τη δική σας γενιά, θα επιζήσει το δημοτικό τραγούδι; Θα έχει συνεχιστές;
Πιστεύω. Άμα χάσουμε την παράδοση, χάνουμε την ταυτότητά μας. Θα χαθεί η παράδοση; Εγώ πάντως θέλω να πεθάνω στο πατάρι επάνω. Εκεί που δουλεύω.

— Σε ποιο τραγούδι;
«Όσα φάμε, όσα πιούμε / όσα κι αν γλεντήσουμε / τη ζωή δεν θα τη βρούμε / πρέπει να τη ζήσουμε». Αυτό είναι του Κώστα Τζίμα. Υπέροχος τραγουδιστής ο Τζίμας.

ΟΣΑ ΦΑΜΕ ΟΣΑ ΠΙΟΥΜΕ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 06/12-Οι ξένοι που ανακάλυψαν το δημοτικό τραγούδι

Βιβλία και Συγγραφείς / Οι ξένοι που ανακάλυψαν το δημοτικό τραγούδι

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Πάνο Βλαγκόπουλο, καθηγητή της Ιστορίας της Μουσικής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για τους δυτικοευρωπαίους που έφτιαξαν τις πρώτες συλλογές δημοτικών τραγουδιών.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Παντελής Μπουκάλας εξιστορεί τη δημοτική ποίηση της αγάπης πέρα από έθνη, φυλές και θρησκείες

Βιβλίο / Παντελής Μπουκάλας: «Τα δημοτικά τραγούδια δεν παγώνουν στον χρόνο και στον χώρο»

Μια γοητευτική περιήγηση στην προέλευση, τις αφορμές, τις εθνικές, ιστορικές και πολιτισμικές αναφορές του δημοτικού τραγουδιού, με έμφαση στις ερωτικές και άλλες σχέσεις των Ελλήνων με τους όμορους λαούς, όπως αντικατοπτρίζονται σε αυτό, με αφορμή την έκδοση του πρώτου μέρους του δοκιμίου «Ο έρως και το έθνος – Οι φυλές, οι θρησκείες και η δημοτική ποίηση της αγάπης» (εκδ. Άγρα).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Πετρολούκας Χαλκιάς κάποτε είδε άλογο να σηκώνεται όρθιο, ακούγοντας το κλαρίνο του

Οι Αθηναίοι / O Πετρολούκας Χαλκιάς κάποτε είδε άλογο να σηκώνεται όρθιο, ακούγοντας το κλαρίνο του

Κλαριντζής. Γεννήθηκε στο Δελβινάκι Ιωαννίνων. Δεν έχει τελειώσει το σχολείο, αλλά ξέρει ότι το κλαρίνο είναι ο απόγονος του αρχαίου αυλού, που έχει μέσα του όλα τα συναισθήματα του ανθρώπου
ΑΠΟ ΤΟΥΣ M. HULOT ΚΑΙ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΨΑΣΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM