Παναγιώτης Τούντας: Ο χαρισματικότερος συνθέτης της Σμύρνης

Παναγιώτης Τούντας: Ο χαρισματικότερος συνθέτης της Σμύρνης Facebook Twitter
0

 

Όταν αναφερόμαστε στον Παναγιώτη Τούντα, αυτό το ιστορικό πρόσωπο της ελληνικής μουσικής, στην ουσία μιλάμε για έναν πρόσφυγα από τη Μικρά Ασία στην Αθήνα του 1923 που αμέσως έδειξε το μεγάλο ταλέντο του, προσχώρησε στη δισκογραφία της εποχής και φανέρωσε μία τραγουδοποιία πλούσια, δεξιοτεχνική και αμεσότατη. Γνώστης της μουσικής, προερχόμενος από ένα πολυπολιτισμικό χωνευτήρι, ο Τούντας συνέθεσε ρεμπέτικα, αμανέδες, σμυρναίικα, ελαφρά και δημοτικοφανή τραγούδια, τα περισσότερα από τα οποία ηχογράφησαν σε πρώτες εκτελέσεις η Ρόζα Εσκενάζυ, η Μαρίκα η Πολίτισσα, η Ρίτα Αμπατζή, ο Αντώνης Νταλγκάς, ο Ευάγγελος Σωφρονίου και ο Στελλάκης Περπινιάδης.

 

Γεννημένος το 1886 από ευκατάστατη οικογένεια της Σμύρνης, ο Παναγιώτης Τούντας σπουδάζει μαντολίνο και μέχρι να ολοκληρώσει τη βασική μόρφωση, γίνεται δεξιοτέχνης του οργάνου. Τα πρώτα χρόνια του 20ου αι. σε εφηβική ηλικία εντάσσεται σε μία από τις περίφημες Εστουδιαντίνες, ένα είδος μουσικών εργαστηρίων - θα λέγαμε σήμερα - που αν και βασίζονταν στην παραδοσιακή μουσική, άφηναν χώρο για τη δημιουργία ενός καινούργιου ρεπερτορίου, δίνοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία στους μουσικούς, τραγουδιστές και οργανοπαίκτες, να φανερώσουν το ταλέντο τους. Πόσο μάλλον, όταν η Εστουδιαντίνα που εντάχθηκε ο Τούντας, ήταν η ξακουστή, μέχρι την Ευρώπη, του Βασίλειου Σιδερή. Μέλη της ήταν ακόμη οι γνωστοί Ευάγγελος Παπάζογλου, Σπύρος Περιστέρης, Γιάννης Δραγάτσης - Ογδοντάκης.

 

Δύο από τα διασημότερα τραγούδια του Παναγιώτη Τούντα ήταν το ''Δημητρούλα μου'' που η Ρόζα Εσκενάζυ τραγουδούσε μέχρι λίγο πριν το τέλος της και που η Χαρούλα Αλεξίου επανέφερε στο προσκήνιο στα μέσα της δεκαετίας του 1970, καθώς και ο διαβόητος ''Κοκαΐνοπότης'', γνωστό και ως ''Γιατί φουμάρω κοκαΐνη''.

 

Είναι άγνωστες οι συνθήκες, κάτω από τις οποίες ο Τούντας διέφυγε της μικρασιατικής καταστροφής. Υπάρχουν ωστόσο στοιχεία πως μέχρι τον καταραμένο Σεπτέμβρη του ΄22, ως νέος μουσικός περιόδευσε σε πολλά μέρη εκτός της τότε οθωμανικής αυτοκρατορίας, ακόμη και στην Αφρική. Λίγους μήνες μετά την τραγωδία, στις αρχές του 1923, ακολουθεί το κύμα της προσφυγιάς στην Αθήνα, διαμένοντας στη Νέα Σμύρνη. Είναι από εκείνους τους καλλιτέχνες που η φωτιά και το μαχαίρι δεν τους πτοούν, αλλά αντιθέτως τους οδηγούν σε έναν δημιουργικό οίστρο.

 

Μέσα σε ένα χρόνο, ο μάλλον τυχερός Τούντας γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής της γερμανικής Odeon στην Αθήνα. Δεν είχε σταματήσει βέβαια να εμφανίζεται και να παίζει ως μαντολινίστας σε κέντρα πέριξ της πρωτεύουσας. Το ρεπερτόριο του, που ήταν η απόλυτη έκφραση της τραχιάς ζωής του πρόσφυγα, προσέλκυσε γρήγορα τα κυκλώματα της δισκογραφίας των 78 στροφών, η οποία αναζητούσε τους πιο προικισμένους και καταρτισμένους μουσικά καλλιτέχνες της Σμύρνης, ώστε να χτυπήσει τα εισαγόμενα μικροαστικά μελό τραγούδια.

 

Μία από τις πρώτες του ηχογραφήσεις στην Αθήνα είναι ''Η Σμυρνιά'' το 1924 με τον τενόρο Κώστα Μισαηλίδη και την Estudiantina d' Athenes. Το όνομα του Τούντα ιστορικά γίνεται το πρώτο μεταξύ των λαϊκών δημιουργών που αναγράφεται σε ετικέτα δίσκου.

 

 

Τα επόμενα χρόνια δίνει τραγούδια του, συνεργαζόμενος με όλες τις εταιρείες της εποχής, ενώ από το 1931 και μετά τη λειτουργία του περίφημου εργοστασίου στη Ριζούπολη, γίνεται καλλιτεχνικός διευθυντής της Columbia και της His Master's Voice. Ο κατάλληλος άνθρωπος στο κατάλληλο πόστο με τους μεγαλύτερους τραγουδιστές των χρόνων εκείνων να ερμηνεύουν τα τραγούδια του σε πρώτες, δεύτερες και τρίτες εκτελέσεις. Ενδεικτικές είναι οι περιπτώσεις τραγουδιών του, σαν το ''Μαρίτσα μου'' που ηχογραφήθηκε το 1928 και το 1930 με τον Ευάγγελο Σωφρονίου και τον Γιώργο Βιδάλη αντίστοιχα, το πασίγνωστο ''Χαρικλάκι'' (''Χθες το βράδυ, Χαρικλάκι...'' κλπ.) που είχε τουρκικές ρίζες και που τραγουδήθηκε από τη Ρίτα Αμπατζή και τη Ρόζα Εσκενάζυ το 1932 και το '34 αντίστοιχα, καθώς και το ''Κουκλάκι μου'', το πλέον εκτελεσμένο κομμάτι του από το 1928, που ηχογραφήθηκε το ίδιο διάστημα με την σημαντική θεατρική ερμηνεύτρια Ισμήνη Διατσέντε (Διατσίντου), καθώς και με τους Αντώνη Νταλγκά, Ευάγγελο Σωφρονίου, Γιώργο Βιδάλη, Κώστα Καρίπη και τον ψάλτη Κώστα Θωμαΐδη.

 

Η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού ''Κουκλάκι μου'' (1928) του Παναγιώτη Τούντα με την Ισμήνη Διατσέντε

 

Ευέλικτος μουσικός ο Τούντας, αρχίζει να συνθέτει τραγούδια με μπουζούκι και μπαγλαμά, αμέσως μετά την εμφάνιση της ''τετράδος της ξακουστής του Πειραιώς'' (Μάρκος Βαμβακάρης, Ανέστος Δεληάς, Γιώργος Μπάτης, Στράτος Παγιουμτζής), που ήταν η πρώτη ''επίσημη'' ρεμπέτικη ορχήστρα. Μέχρι τη γερμανική εισβολή στην Αθήνα, όπου σταματούν οι ηχογραφήσεις του εργοστασίου της Columbia, εκτός από κάποια προπαγανδιστικά ναζιστικά εμβατήρια, ο Τούντας γίνεται ο στυλοβάτης του ρεμπέτικου τραγουδιού με ένα έργο τεράστιο και βασικά με την εμπειρία του στη δισκογραφία των 78 στροφών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1939 ο Τούντας γνώρισε για τα καλά τη λογοκρισία της μεταξικής δικτατορίας με ένα τραγούδι του, ενορχηστρωμένο από τον Γιοβάν Τσαούς και ερμηνευμένο από τον Στελλάκη Περπινιάδη. Επρόκειτο για τη θρυλική ''Βαρβάρα'', που έλεγε τα εξής:

 

Η Βαρβάρα κάθε βράδυ στη Γλυφάδα ξενυχτάει
και ψαρεύει τα λαυράκια, κεφαλόπουλα μαυράκια
Το καλάμι της στο χέρι όλη νύχτα στο καρτέρι
περιμένει να τσιμπήσει το καλάμι να κουνήσει
Ένας κέφαλος βαρβάτος όμορφος και κοτσονάτος
της Βαρβάρας το τσιμπάει το καλάμι της κουνάει
Μα η Βαρβάρα δεν τα χάνει, τον αγγίστρωσε τον πιάνει
τον κρατά στα δυο της χέρια και λιγώνεται απ' τα γέλια
Κοίταξε, μωρή Βαρβάρα, μη σου μείνει η λαχτάρα
τέτοιος κέφαλος με νύχι δύσκολα θα σου πετύχει
Βρε Βαρβάρα μη γλιστρήσει και στη θάλασσα βουτήσει
βάστα τον απ' το κεφάλι μη σου φύγει πίσω πάλι
Στο καλάθι της τον βάζει κι από τη χαρά φωνάζει
Έχω τέχνη έχω χάρη ν' αγγιστρώνω κάθε ψάρι
για ένα κέφαλο θρεμμένο όλη νύχτα περιμένω
που θα'ρθεί να μου τσιμπήσει το καλάμι να κουνήσει
(ακούγεται η φωνή του Περπινιάδη: ''Γεια σου, Γιοβάν Τσαούς, με την παρέα σου...Ωχ, άιντα...'')

 

Βασισμένο στον γνωστό σκοπό της Λέσβου, ''Η θειά μου η Αμερσούδα'', που τραγούδησε η Σοφία Βέμπο, η σατιρική ''Βαρβάρα'' προξένησε σάλο, όχι μόνο για τα σεξουαλικά της υπονοούμενα, αλλά και για τη φημολογία ότι η ηρωίδα του τραγουδιού δεν ήταν άλλη από την κόρη του δικτάτορα Μεταξά! Απαγορεύτηκε από το καθεστώς, ο συνθέτης Παναγιώτης Τούντας παραπέμφθηκε στον Εισαγγελέα και καταδικάστηκε με βαρύτατο πρόστιμο για ''προσβολή της δημοσίας αιδούς'' και ενόσω η αστυνομία δέσμευε και κατάστρεφε τις πλάκες, ο μόνος που τη γλίτωσε φτηνά ήταν ο ερμηνευτής Στελλάκης Περπινιάδης. Εικάζεται, πάντως, πως η πατρότητα της ''Βαρβάρας'' ανήκε στον χιουμορίστα Γιοβάν Τσαούς και πως συμφωνημένα μπήκε το όνομα του Τούντα, για να έχουν λιγότερα μπλεξίματα, λόγω της θέσης του, με το νόμο της εποχής. Ξεκαρδιστική, τέλος, είναι η μαρτυρία του Στελλάκη Περπινιάδη, όπως τη διέσωσε ο Παναγιώτης Κουνάδης στο βιβλίο του, ''Τα Ρεμπέτικα'': Έφεραν στο δικαστήριο έναν πραγματογνώμονα από τον πανελλήνιο σύνδεσμο και έκανε ανάλυση του τραγουδιού. Είπε λοιπόν ο πραγματογνώμονας ''Βρε αδερφέ, για σταθείτε. Δηλαδή επειδή το θέλει το δικαστήριο πρέπει να αλλάξουμε το όνομα του κέφαλου; Πώς να τον ονομάσουμε; Παλαμίδα; Σκουμπρί; Κέφαλος! Και αποκλείεται μια γυναίκα επειδή πήγε να ψαρέψει και έπιασε έναν κέφαλο; Τι να της πούμε; Της φώναξε ο βαρκάρης: Πιάστονε. Από πού θα τον έπιανε; Το ψάρι από πού πιάνεται; Από το κεφάλι, κύριε πρόεδρε ή από την ουρά;'' Δηλαδή ανάλυση τέτοια που ο πρόεδρος αναγκάστηκε και παραδέχτηκε ότι έτσι είναι αλλά και τι να κάνει τώρα; Να τον αθωώσει τον Τούντα; Θα γύρευε ρέστα. Λοιπόν, σου λέει, μια που ήρθε άσ' τον να τον ζεματίσουμε αυτόν, να ξεμπερδεύουμε. Από τότε έγινε και η σφράγισις των τραγουδιών...

 

Ξεχωριστή θέση στην εργογραφία του Τούντα κατείχαν οι γυναίκες: όμορφες προσφυγοπούλες (''Αρμενίτσα''), περήφανα λαϊκά κορίτσια (''Δεν τα θέλω τα λεφτά σου''), εξωστρεφείς μάγκισσες (''Η Μπολσεβίκα/ Κέρνα μας''), απελευθερωμένες γυναίκες που δεν χαμπαριάζουν από τον θάνατο του ανδρός τους (''Μοντέρνα χήρα'') ή άλλες που εγκαταλείπουν τους παρανόμους για την ασφάλεια των πολισμάνων (''Τουρκολημανιώτισσα'').

 

Δύο από τα διασημότερα τραγούδια του Παναγιώτη Τούντα ήταν το ''Δημητρούλα μου'' που η Ρόζα Εσκενάζυ τραγουδούσε μέχρι λίγο πριν το τέλος της και που η Χαρούλα Αλεξίου επανέφερε στο προσκήνιο στα μέσα της δεκαετίας του 1970, καθώς και ο διαβόητος ''Κοκαΐνοπότης'', γνωστό και ως ''Γιατί φουμάρω κοκαΐνη'', που επίσης ηχογράφησαν η Αλεξίου στα ''Τσίλικα'' (1983) και στα ''Απρόβλεπτα'' (1987) υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι, και η Ελένη Τσαλιγοπούλου στα ''Μαθήματα πατριδογνωσίας'' (1990). Δεν είναι τυχαίο ότι το 2016 θα συμπληρωθούν 130 χρόνια (!) από τη γέννηση του Τούντα και οι συνθέσεις του ακόμη αποδίδονται από νεορεμπέτικες κομπανίες, λαϊκά σχήματα και πολλούς καλλιτέχνες του έντεχνου - λαϊκού τραγουδιού, από τη Μαριώ και τη Γλυκερία μέχρι τη Νένα Βενετσάνου και τον Αγάθωνα Ιακωβίδη.

 

Από τη θρυλική εκπομπή του Γιώργου Παπαστεφάνου με τιμώμενο πρόσωπο τη Ρόζα Εσκενάζυ, παρουσία της Χαρούλας Αλεξίου, η Εσκενάζυ ερμηνεύει τα τραγούδια του Παναγιώτη Τούντα ''Δημητρούλα μου'' και ''Χαρικλάκι''. Μοναδικό ντοκουμέντο πολιτισμού.

 

Ο κύκλος του σμυρναίικου τραγουδιού κατά μία έννοια κλείνει με το θάνατο του Παναγιώτη Τούντα τον Μάιο του 1942, μεσ' στην Κατοχή, στην οικία του στη Νέα Σμύρνη. Πιθανή αιτία θανάτου του ήταν οι ρευματισμοί, που τότε δεν υπήρχε επαρκής αντιμετώπιση τους. Ήταν 56 ετών. Άφησε πίσω του τη, γεννημένη το 1937, κόρη του και περισσότερα από 350 τραγούδια που συνταίριαξαν με υπέροχο τρόπο το μινόρε της Σμύρνης με το ρεμπέτικο του Πειραιά.

 

 

 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ