Πού 'σαι, Θανάση;

Πού 'σαι, Θανάση; Facebook Twitter
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένα καλλιτεχνικό σύμβολο για την κοινωνία του σήμερα, παρότι είναι κόντρα σε αυτό που εκείνος ζητάει από τον κόσμο που τον ακούει, τον στηρίζει και τον ακολουθεί. Φωτ.: Γιάννης Μαργετουσάκης
0

ΑΥΤΟ ΤΟ ΡΗΤΟΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ που Χαράλαμπου Βασιλειάδη (Τσάντα) που έχει τραγουδήσει ο Γιώργος Ζαμπέτας από το 1971 φαίνεται πως θα ακουστεί αρκετές φορές από δω και πέρα. Όχι για τον Θανάση, που κάποιοι υποστηρίζουν ότι ήταν ένας φανατικός θαυμαστής του Ζαμπέτα που τον επισκεπτόταν σχεδόν κάθε βράδυ στο μαγαζί, ούτε για τον «Θανάση», που κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για τον ναργιλέ με «βοτανολογικές» ουσίες στην αργκό του μάγκα.

Η απορία της (αγίας) νοσταλγίας θα αφορά τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, που αποχαιρέτησε γνωστούς, φίλους και λοιπούς κοινωνικούς συνδαιτυμόνες κλείνοντας τα μεγάλα φώτα της σκηνής και ανάβοντας τα μικρά φώτα της κονσόλας για την παραγωγή τραγουδιών. «Το επόμενο διάστημα θα συναντιόμαστε δισκογραφικά – τουλάχιστον», είπε μεταξύ άλλων στο λιτό αποχαιρετιστήριο υστερόγραφό του.

Έστω και μια δεκαετία πριν να γυρίσει κανείς τον χρόνο πίσω, μπορεί να θυμηθεί ότι μια δεύτερη συναυλία που είχε ανακοινώσει στο Θέατρο Βράχων με το ζόρι είχε μαζέψει 2.000 άτομα. Μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια η δημοφιλία του εκτοξεύτηκε, γεμίζοντας πέρυσι ένα γήπεδο με 25 χιλιάδες θεατές στην Αθήνα και φτάνοντας φέτος να κάνει 15 sold out συναυλίες μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη λίγο αφού άνοιξε η προπώληση.

Ο συναυλιακός αποχαιρετισμός –για όσο κρατήσει– του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι δύσκολος όχι γιατί θα σκουριάσουν στα αυτιά μας τα τραγούδια του χωρίς τη ζωντανή εικόνα του, αλλά γιατί θα λείψει η παρουσία του. Έχουμε μπερδευτεί πολύ στη μετα-αναλογική εποχή, αλλά άλλο εικόνα, άλλο παρουσία.

Δεν απογειώθηκε γιατί ακολούθησε επιτυχημένες συμβουλές προώθησης (sic), ούτε γιατί τον στήριξαν τα ραδιόφωνα (πιο sic), ούτε γιατί κάνει καθημερινά stories στο Instagram και διαφημιστικά βίντεο στο TikTok ως καλλιτεχνικός άρπαγας της προσοχής μας (εντελώς sic).

Πού 'σαι, Θανάση; Facebook Twitter
Η ευγένεια του Θανάση και η αφοπλιστικά πηγαία αντιβερμπαλιστική του στάση είναι το ήλιον στο αερόστατο της τέχνης του.

Μιλάμε για έναν καλλιτέχνη που εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει εμφανιστεί σε νυχτερινά κέντρα παντός είδους, απέχοντας από τη «μαγαζίλα» και τους όρους της. Κι αν αυτό ακούγεται απλό, σκεφτείτε ποιοι και πόσοι άλλοι το έχουν καταφέρει συνειδητά στο καλλιτεχνικό τους ζενίθ και όχι αναγκαστικά επειδή «έσπασε» ο κόσμος και δεν γεμίζουν πια το μαγαζί… Ελάχιστοι τα τελευταία 60 χρόνια, από όλους τους αισθητικούς χώρους.

Θα μπορούσε κανείς να κάνει ατελείωτα σχήματα λόγου με τους στίχους των τραγουδιών του. Στίχους που εκκινούν από τον λόγο μεγάλων ποιητών αλλά και τη λαϊκή μας παράδοση. Να κάνει μουσικολογικές, κοινωνιολογικές, δημοσιογραφικές, σοσιαλμιντιακές αναλύσεις για το φαινόμενο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Πολλά από αυτά έχουν ήδη γίνει, αλλά και πάλι ο δημιουργός θα είναι πάντα ένα βήμα πέρα από αυτό. Όχι ως κάτι απλησίαστο, άπιαστο και μακρινό, αλλά ως αδιάσπαστο νουκλεόνιο του ατομικού του πυρήνα.

Στην περίπτωσή μας δεν θα λείψει απλώς ένας ακόμη τραγουδοποιός που, εντάξει, τα έλεγε ωραία. Θα λείψει ένα στήριγμα που κρατούσε εσωτερικές δομές πέρα από εκείνες που υποστυλώνει το τραγούδι.

Διαχρονικά, τα γήπεδα τα γεμίζουν οι καλλιτέχνες που όχι μόνο αρέσουν στον κόσμο ή τους συμπαθεί, αλλά εκείνοι με τους οποίους το κοινό ταυτίζεται και στο τέλος τους αγαπάει. Και αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, που ξεπερνούν τη σφαίρα του έργου καθαυτού. Η γενικότερη στάση απέναντι στα πράγματα, οι δεκάδες συναυλίες αλληλεγγύης και υποστήριξης, οι πολιτικές τοποθετήσεις, οι δημόσια εκφρασμένες θέσεις σε σχέση με γεγονότα που απασχολούν την κοινή γνώμη, ο σεβασμός στην απεύθυνση, η αίσθηση συμπόρευσης, η επιλογή συνεργατών και συνοδοιπόρων και πολλά άλλα δημιούργησαν με τα χρόνια ένα κλίμα συμπαράστασης σε ένα κοινό που αναζητά κάτι διαφορετικό από την κυρίαρχη μαζική κουλτούρα.

Ένα κλίμα εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και στοργής. Έτσι συγκροτήθηκε ένα κοινό που ταυτίζεται με το αποτέλεσμα της εγωιστικής –όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος– διαδικασίας της δημιουργίας.

Που 'σαι Θανάση; Facebook Twitter
Διαχρονικά, τα γήπεδα τα γεμίζουν οι καλλιτέχνες που όχι μόνο αρέσουν στον κόσμο ή τους συμπαθεί, αλλά εκείνοι με τους οποίους το κοινό ταυτίζεται και στο τέλος τους αγαπάει. Φωτ.: Ρωμανός Λιούτας/ SOOC

Ο συναυλιακός αποχαιρετισμός –για όσο κρατήσει– του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι δύσκολος όχι γιατί θα σκουριάσουν στα αυτιά μας τα τραγούδια του χωρίς τη ζωντανή εικόνα του, αλλά γιατί θα λείψει η παρουσία του. Έχουμε μπερδευτεί πολύ στη μετα-αναλογική εποχή, αλλά άλλο εικόνα, άλλο παρουσία.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένα καλλιτεχνικό σύμβολο για την κοινωνία του σήμερα, παρότι είναι κόντρα σε αυτό που εκείνος ζητάει από τον κόσμο που τον ακούει, τον στηρίζει και τον ακολουθεί. Είναι και κόντρα στον τίτλο που έδωσε στο πολύ σύντομο αποχαιρετιστήριό του στην τελευταία του αθηναϊκή συναυλία στο Θέατρο Βράχων, που έγινε viral σε λίγες ώρες: «Κρατήστε τα τραγούδια κι εμένα ξεχάστε με!», είπε.

Δεν έχω και την καλύτερη μνήμη, αλλά δεν θυμάμαι ποτέ άλλοτε έναν καλλιτέχνη του νεοελληνικού τραγουδιού να ζητάει κάτι τέτοιο από το κοινό του και αυτή η ταπεινότητα –επειδή εκλείπει– είναι που δίνει στην αποχώρηση ακόμα εντονότερα τα στοιχεία της έλλειψης. Του κενού.

Η ευγένεια του Θανάση και η αφοπλιστικά πηγαία αντιβερμπαλιστική του στάση είναι το ήλιον στο αερόστατο της τέχνης του.

Θανάσης Παπακωνσταντίνου - San Michele

Πέρα από τον νέο δίσκο που έχει ήδη ανακοινώσει από πέρυσι, με τραγούδια σε στίχους του που είχε δώσει στον Μάνο Λοΐζο, φήμες λένε ότι κατέχει πλέον το υλικό του, που επί χρόνια διαχειριζόταν η πάλαι ποτέ σπουδαία δισκογραφική εταιρεία Lyra, και θα το επανεκδώσει με τον δικό του τρόπο και τον πλήρη έλεγχο.

Και αν είστε από εκείνους που δεν πρόλαβαν κάποιο εισιτήριο από τα τριήμερα sold out, θα κάνετε λίγη υπομονή καθώς –όπως λέει το ρεπορτάζ– (που λένε και οι δημοσιογράφοι) θα δώσει δύο μεγάλες συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις αρχές Οκτωβρίου για την ενίσχυση του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, όπου καταλαβαίνετε τι έχει να γίνει…

Από εκεί και ύστερα, θα περιμένουμε να ακούσουμε ξανά να ανοίγει τις συναυλίες του με το «San Michele», τραγουδώντας «Δεν με αναγνωρίζετε, γιατί έλειπα καιρό…»

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος

Μουσική / Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος

Στα 12 νέα κομμάτια του Θανάση Παπακωνσταντίνου μοιάζει να αποτυπώνεται η ανάγκη του για να πάρει «ανάσα» πέρα από τις φόρμες που επιτάσσει το τραγούδι και η διαδρομή του σε αυτό. Μοιάζει να είναι η πιο άναρχη δουλειά του, σαν την κραυγή του λύκου μέσα στο έρημο δάσος την ώρα που καραδοκεί της μανιέρας ο κυνηγός.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
«Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Μουσική / «Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μιλά για τη συνεργασία του με τον Μάνο Λοΐζο και αναζητά τους στιχουργούς των ανέκδοτων τραγουδιών του συνθέτη που βρέθηκαν στις τελευταίες του κασέτες.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM