Όνομα: Pitchfork
Ηλικία: Γεννήθηκε το 1995
Εμφάνιση: Τι να λέμε; Μπες να το δεις εδώ.
Τι συνέβη με το Pitchfork; Έκλεισε τα 25 χρόνια λειτουργίας και έκανε μια σειρά από λίστες για να το γιορτάσει.
Μισό λεπτό, είναι του 1995! 26 χρονών, όχι; Λεπτομέρειες! Επίσημα ονομάστηκε Pitchfork το 1996, αρχικά λεγόταν Turntable. Το ίδρυσε μόλις τέλειωσε το λύκειο ο Ryan Schreiber, που ήθελε να κάνει κάτι σαν ένα διαδικτυακό φανζίν για την ανεξάρτητη μουσική. Υπόψιν, δεν είχε καθόλου δημοσιογραφική εμπειρία πριν από το περιοδικό αυτό. To όνομα του δεν προέρχεται από το διαπασών και τον συντονισμό των μουσικών οργάνων αλλά από το τατουάζ του Tony Montana στον Σημαδεμένο (sic). Η πρώτη κριτική που ανέβηκε στο σάιτ ήταν για το άλμπουμ Pacer των Amps.
Και για πες, τι λίστες ανέβασαν; Έφτιαξαν μια λίστα με τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της 25ετιας που μας πέρασε, μια λίστα με τους σημαντικότερους μουσικούς του μέλλοντος και –το κυριότερο– μια λίστα με τα 200 καλύτερα άλμπουμ που ψήφισαν οι αναγνώστες του.
Μόνο αυτά; Σαν να βαριούνται λίγο ή μου φαίνεται; Τι ακούει, επομένως, περισσότερο ο κόσμος; Χοντρικά να το θέσω, Radiohead και ραπ.
E; Τι εννοείς δηλαδή; Σου παραθέτω την πρώτη δεκάδα. Έχουμε και λέμε:
Radiohead – Kid A
Radiohead – OK Computer
Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Radiohead – In Rainbows
Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly
Frank Ocean – Blonde
Arcade Fire - Funeral
The Strokes – Is This It
Kendrick Lamar - Good kid, m.A.A.d city
Wilco – Yankee Hotel Foxtrot
Και πού είναι τα χρυσά «δεκάρια» του Pitchfork; Τα σάρωσαν όλα οι Radiohead… Για να είμαστε ειλικρινείς, οι βαθμολογίες του ήταν πάντοτε «κάπως». Πάντως, τα δύο από τα τρία πρώτα άλμπουμ –εξαιρείται το OK Computer– είναι δεκάρια (όπως και των Wilco) και όλα τους αριστουργήματα που έχουν αντέξει στον χρόνο. Άλλα είναι πολύ νωρίς για να πάνε ψηλότερα, όπως η Fiona Apple και το Fetch the Bolt Cutters που, όσο καλό κι αν είναι, του φτάνει για την ώρα η 24η θέση στην οποία βρίσκεται. Το Soft Bulletin των Flaming Lips είναι στην θέση 35 και ο Bob Dylan άφαντος – τουλάχιστον το δεκάρι του, ένα bootleg του 1966. Βέβαια, αναρωτιέμαι αν θυμάται κανείς ότι δέκα είχε πάρει και το Source Tags & Codes των ...And You Will Know Us by the Trail of Dead ή κάτι συγκροτήματα όπως οι 12 Rods και Walt Milk.
Γιατί όμως το «Kid A» στο νούμερο 1; Και γιατί όχι; Προσωπικά θα έβαζα το ΟΚ Computer στην πρώτη θέση, αλλά ίσως είναι εκεί το Kid A επειδή ήταν το πρώτο πραγματικά σπουδαίο άλμπουμ της νέας χιλιετίας. Μην ξεχνάς ότι κυκλοφόρησε το 2000 και ήταν σαν χτύπησε κεραυνός, μετά από αυτό οι Radiohead ακούγονταν εντελώς αλλιώτικοι. Επιπλέον, με το Kid A ανέβηκαν για πρώτη φορά στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ. Το αποθεώσαμε όλοι τότε για τον πειραματικό χαρακτήρα του, τον τρόπο ηχογράφησής του και ένα σωρό άλλα. Είναι μια ιστορική κυκλοφορία από όλες τις απόψεις. Για μένα πιο αψυχολόγητο είναι το In Rainbows στη θέση 4 ή η Lorde στη θέση 20, πιο πάνω από την Björk.
Κοίτα που οι Animal Collective δεν είναι καν στη δεκάδα κι ας είχε το Pitchfork μια εποχή τόση μανία μαζί τους. Δεν μπορώ να το χωνέψω… Θυμάσαι, βλέπω, ότι μας είχαν πρήξει τότε, γύρω στα τέλη των ‘00s. Εντάξει, δεν πήγαν εντελώς χαμένα τόσα κείμενα. Για να μην ψάχνεις, τους συναντάς για πρώτη φορά στην θέση 19, με το Merriweather Post Pavilion. Αν και μεταξύ μας, ο χαμός συνέβη μόνο στην Ελλάδα. Σε καμία περίπτωση δεν συγκρινόταν με τον ντόρο που έγινε έναν χρόνο αργότερα με το Μy Beautiful Dark Twisted Fantasy, που το Pitchfork ανακήρυξε (μάλλον δικαίως…) ως καλύτερο άλμπουμ για το 2010.
Τελικά το Pitchfork διαμόρφωσε ποτέ καμία τάση ή τσάμπα σκίζαμε τα ρούχα μας και βαράγαμε τα πληκτρολόγια τόσα χρόνια; Θα μπορούσε κανείς να πει ότι βοήθησε κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες να έρθουν στο προσκήνιο –βλέπε mainstream, και καλά– όπως π.χ. τους Arcade Fire, Sufjan Stevens, Clap Your Hands Say Yeah, Interpol, The Go! Team, Junior Boys, The Books, Broken Social Scene, Wolf Parade. Για παράδειγμα, για τους Arcade Fire, η κριτική του Pitchfork στο Funeral αποδείχτηκε καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία του γκρουπ – αρκετοί «κλαίνε» ακόμα με το συγκεκριμένο δίσκο. Ακόμα καλύτερα, αυτό φάνηκε στην περίπτωση του Bon Iver, που μετά την κριτική τους στο άλμπουμ του For Emma, Forever Ago, το 2007 εκτινάχτηκε η δημοτικότητα του στα ύψη. Όσον αφορά τις τάσεις, αυτές πλέον δύσκολο να τις διαμορφώσουν τα κείμενα.
Μα τους Books; Αλήθεια, τo διαβάζει κανείς ακόμη; Είναι η πιο αξιόπιστη φωνή στην μουσική; Ειλικρινά, δεν ξέρω να σου απαντήσω. Αν ρίξεις μια ματιά στην Alexa (όχι αυτή που φωνάζεις για να σου παίξει τραγούδια, εννοώ την ιστοσελίδα της Amazon που μετράει την κίνηση στα sites) βρίσκεται στην θέση #3.170 στην παγκόσμια κατάταξη.
Τι να πεις: What's there? (I may be paranoid, but not an android)
Τι να μην πεις: Χιπστέρια ατελείωτη.