Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών;

Είναι, τελικά, το «Kid A» το καλύτερο άλμπουμ των τελευταίων 25 ετών; Facebook Twitter
0

Όνομα: Pitchfork

Ηλικία: Γεννήθηκε το 1995

Εμφάνιση: Τι να λέμε; Μπες να το δεις εδώ.

Τι συνέβη με το Pitchfork; Έκλεισε τα 25 χρόνια λειτουργίας και έκανε μια σειρά από λίστες για να το γιορτάσει.

Μισό λεπτό, είναι του 1995! 26 χρονών, όχι; Λεπτομέρειες! Επίσημα ονομάστηκε Pitchfork το 1996, αρχικά λεγόταν Turntable. Το ίδρυσε μόλις τέλειωσε το λύκειο ο Ryan Schreiber, που ήθελε να κάνει κάτι σαν ένα διαδικτυακό φανζίν για την ανεξάρτητη μουσική. Υπόψιν, δεν είχε καθόλου δημοσιογραφική εμπειρία πριν από το περιοδικό αυτό. To όνομα του δεν προέρχεται από το διαπασών και τον συντονισμό των μουσικών οργάνων αλλά από το τατουάζ του Tony Montana στον Σημαδεμένο (sic). Η πρώτη κριτική που ανέβηκε στο σάιτ ήταν για το άλμπουμ Pacer των Amps. 

Και για πες, τι λίστες ανέβασαν; Έφτιαξαν μια λίστα με τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της 25ετιας που μας πέρασε, μια λίστα με τους σημαντικότερους μουσικούς του μέλλοντος και –το κυριότερο– μια λίστα με τα 200 καλύτερα άλμπουμ που ψήφισαν οι αναγνώστες του.

Μόνο αυτά; Σαν να βαριούνται λίγο ή μου φαίνεται; Τι ακούει, επομένως, περισσότερο ο κόσμος; Χοντρικά να το θέσω, Radiohead και ραπ.

kid aE; Τι εννοείς δηλαδή; Σου παραθέτω την πρώτη δεκάδα. Έχουμε και λέμε: 

Radiohead Kid A

Radiohead OK Computer

Kanye WestMy Beautiful Dark Twisted Fantasy

Radiohead In Rainbows

Kendrick LamarTo Pimp A Butterfly

Frank OceanBlonde

Arcade Fire - Funeral

The StrokesIs This It

Kendrick Lamar - Good kid, m.A.A.d city

Wilco Yankee Hotel Foxtrot

Και πού είναι τα χρυσά «δεκάρια» του Pitchfork; Τα σάρωσαν όλα οι Radiohead… Για να είμαστε ειλικρινείς, οι βαθμολογίες του ήταν πάντοτε «κάπως». Πάντως, τα δύο από τα τρία πρώτα άλμπουμ –εξαιρείται το OK Computer– είναι δεκάρια (όπως και των Wilco) και όλα τους αριστουργήματα που έχουν αντέξει στον χρόνο. Άλλα είναι πολύ νωρίς για να πάνε ψηλότερα, όπως η Fiona Apple και το Fetch the Bolt Cutters που, όσο καλό κι αν είναι, του φτάνει για την ώρα η 24η θέση στην οποία βρίσκεται. Το Soft Bulletin των Flaming Lips είναι στην θέση 35 και ο Bob Dylan άφαντος – τουλάχιστον το δεκάρι του, ένα bootleg του 1966. Βέβαια, αναρωτιέμαι αν θυμάται κανείς ότι δέκα είχε πάρει και το Source Tags & Codes των ...And You Will Know Us by the Trail of Dead ή κάτι συγκροτήματα όπως οι 12 Rods και Walt Milk. 

Γιατί όμως το «Kid A» στο νούμερο 1; Και γιατί όχι; Προσωπικά θα έβαζα το ΟΚ Computer στην πρώτη θέση, αλλά ίσως είναι εκεί το Kid A επειδή ήταν το πρώτο πραγματικά σπουδαίο άλμπουμ της νέας χιλιετίας. Μην ξεχνάς ότι κυκλοφόρησε το 2000 και ήταν σαν χτύπησε κεραυνός, μετά από αυτό οι Radiohead ακούγονταν εντελώς αλλιώτικοι. Επιπλέον, με το Kid A ανέβηκαν για πρώτη φορά στην κορυφή των αμερικανικών τσαρτ. Το αποθεώσαμε όλοι τότε για τον πειραματικό χαρακτήρα του, τον τρόπο ηχογράφησής του και ένα σωρό άλλα. Είναι μια ιστορική κυκλοφορία από όλες τις απόψεις. Για μένα πιο αψυχολόγητο είναι το In Rainbows στη θέση 4 ή η Lorde στη θέση 20, πιο πάνω από την Björk. 

Κοίτα που οι Animal Collective δεν είναι καν στη δεκάδα κι ας είχε το Pitchfork μια εποχή τόση μανία μαζί τους. Δεν μπορώ να το χωνέψω… Θυμάσαι, βλέπω, ότι μας είχαν πρήξει τότε, γύρω στα τέλη των ‘00s. Εντάξει, δεν πήγαν εντελώς χαμένα τόσα κείμενα. Για να μην ψάχνεις, τους συναντάς για πρώτη φορά στην θέση 19, με το Merriweather Post Pavilion. Αν και μεταξύ μας, ο χαμός συνέβη μόνο στην Ελλάδα. Σε καμία περίπτωση δεν συγκρινόταν με τον ντόρο που έγινε έναν χρόνο αργότερα με το Μy Beautiful Dark Twisted Fantasy, που το Pitchfork ανακήρυξε (μάλλον δικαίως…) ως καλύτερο άλμπουμ για το 2010.

Τελικά το Pitchfork διαμόρφωσε ποτέ καμία τάση ή τσάμπα σκίζαμε τα ρούχα μας και βαράγαμε τα πληκτρολόγια τόσα χρόνια; Θα μπορούσε κανείς να πει ότι βοήθησε κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες να έρθουν στο προσκήνιο –βλέπε mainstream, και καλά– όπως π.χ. τους Arcade Fire, Sufjan Stevens, Clap Your Hands Say Yeah, Interpol, The Go! Team, Junior Boys, The Books, Broken Social Scene, Wolf Parade. Για παράδειγμα, για τους Arcade Fire, η κριτική του Pitchfork στο Funeral αποδείχτηκε καθοριστική για τη μετέπειτα πορεία του γκρουπ – αρκετοί «κλαίνε» ακόμα με το συγκεκριμένο δίσκο. Ακόμα καλύτερα, αυτό φάνηκε στην περίπτωση του Bon Iver, που μετά την κριτική τους στο άλμπουμ του For Emma, Forever Ago, το 2007 εκτινάχτηκε η δημοτικότητα του στα ύψη. Όσον αφορά τις τάσεις, αυτές πλέον δύσκολο να τις διαμορφώσουν τα κείμενα.

Μα τους Books; Αλήθεια, τo διαβάζει κανείς ακόμη; Είναι η πιο αξιόπιστη φωνή στην μουσική; Ειλικρινά, δεν ξέρω να σου απαντήσω. Αν ρίξεις μια ματιά στην Alexa (όχι αυτή που φωνάζεις για να σου παίξει τραγούδια, εννοώ την ιστοσελίδα της Amazon που μετράει την κίνηση στα sites) βρίσκεται στην θέση #3.170 στην παγκόσμια κατάταξη.

Τι να πεις: What's there? (I may be paranoid, but not an android)

Τι να μην πεις: Χιπστέρια ατελείωτη.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM