Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα

Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
0

Υπήρξαν εποχές που οι πρόσφυγες, οι κυνηγημένοι, οι άστεγοι, οι κουρελήδες και οι πεινασμένοι δεν ήταν μία ακόμα εικόνα στις ειδήσεις που αφορούσε κάποιους μακρινούς, «εξωτικούς» λαούς, αλλά μια σκληρή πραγματικότητα για εκατοντάδες χιλιάδες ομοεθνείς μας. Από την αυγή του 20ού αιώνα η χώρα αυτή γνώρισε πολλά δεινά: πολέμους, προσφυγιά, κατοχή, Εμφύλιο, πραξικοπήματα, εκτεταμένες φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί και πλημμύρες, αλλά και βαθιές οικονομικές κρίσεις, με πιο πρόσφατη αυτή του 2009.

Η τρισδιάσταστη ψηφιακή έκθεση που αφορά την παρουσία και την προσφορά του εθελοντικού κινήματος του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου, συμπεριλαμβανομένου βέβαια και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (ΕΕΣ) στην Ελλάδα τα τελευταία 100 χρόνια, περιλαμβάνει μια σειρά από σπάνιες φωτογραφίες από τα αρχεία της Διεθνούς Επιτροπής του Ερυθρού Σταυρού (ICRC), μέσα από τις οποίες ξετυλίγεται παράλληλα η νεοελληνική ιστορία από το 1923 μέχρι σήμερα.

Ξεκινά από την έλευση των πρώτων προσφύγων από τη Μικρασία, τους οποίους υποδέχτηκε η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού (ICRC), η ίδια που ουσιαστικά οργάνωσε και τις ανταλλαγές πληθυσμών που είχαν αποφασιστεί. Μαζί με τον ΕΕΣ έστησαν κέντρα υποδοχής, μοίρασαν ρούχα και τρόφιμα σε 2 εκατ. ανθρώπους συνολικά, ίδρυσαν «σταθμούς γάλακτος» για τα παιδιά, αναζήτησαν αγνοούμενους επίσης – ένα τιτάνιο στην κυριολεξία έργο, αν αναλογιστεί κανείς και τις συνθήκες στις οποίες υλοποιήθηκε.

Ακολουθεί η τεράστια επισιτιστική βοήθεια του ICRC στην Ελλάδα στη διάρκεια της Κατοχής, οπότε υπολογίζεται ότι σώθηκαν από τον φονικό λιμό του '41-'42 κάπου 4 εκατ. άνθρωποι. Η ICRC έφερε στη χώρα μέσα σε δύο χρόνια 712.000 τόνους σιτηρά, από τον Καναδά κυρίως, οργάνωσε τα περισσότερα κατοχικά συσσίτια, έφτιαξε εργοστάσιο παραγωγής γάλακτος εβαπορέ στη Θεσσαλονίκη, μοίρασε ξανά τόνους ρούχα (900 τόνοι ύφασμα, τρόφιμα, ιατροφαρμακευτικό υλικό και άλλα εφόδια).

Μάλιστα, ο διευθυντής της Αποστολής της ICRC στην Ελλάδα Robert Brunei προσβλήθηκε και ο ίδιος από την επιδημία τύφου που είχε ενσκήψει τότε μαζί με άλλες μολυσματικές ασθένειες, υποκύπτοντας εν τέλει.

Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Έλληνες στρατιώτες επιστρέφουν από το μέτωπο, 1922.

Η φωτογραφική ξενάγηση συνεχίζεται με τoν επαναπατρισμό και τις κάπου 40.000 οικογενειακές επανενώσεις που πραγματοποιήθηκαν –αν και όχι για όλους– μετά τον Εμφύλιο, μια περίοδο ιδιαίτερα φορτισμένη πολιτικά. Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται τις αναζητήσεις του Ερυθρού Σταυρού μεταπολεμικά να αναγγέλλονται και από ραδιοφώνου μέχρι και τη δεκαετία του '70.

Σειρά παίρνουν οι καταστροφικοί σεισμοί του 1953 στο Ιόνιο, όπου η συνδρομή της οργάνωσης στους πληγέντες υπήρξε αποφασιστικής σημασίας, με την «τελική ευθεία» να αφορά τη μεγάλη προσφυγική κρίση τού σήμερα, με λήψεις και στιγμιότυπα από την πολύπλευρη δραστηριοποίηση και προσφορά τόσο του Διεθνούς όσο και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στο πεδίο.

Είναι συχνά συγκλονιστικές οι ομοιότητες του χτες με το σήμερα, και όχι μόνο οι φωτογραφικές: τα γαλλικά κινηματογραφικά στιγμιότυπα εποχής στην εισαγωγή, με τα πλήθη των Μικρασιατών προσφύγων να αποβιβάζονται ταλαίπωρα στον Πειραιά και να κατασκηνώνουν στο λιμάνι, στο Δημοτικό Θέατρο, όπου έβρισκαν, έχει πολλές αναλογίες –ακόμα και ενδυματολογικές, αν ταξιδεύαμε πίσω στον χρόνο– με εκείνη των Σύρων και των λοιπών προσφύγων που έφταναν κατά κύματα από την Ανατολή μέσω Τουρκίας και νησιών ιδίως την περίοδο 2015-6, απλώνοντας μπόγους και στήνοντας κι αυτοί με τη σειρά τους πρόχειρα αντίσκηνα στο επίνειο της πρωτεύουσας, προτού μεταφερθούν στα ενδότερα. Γιατί τα έθνη, οι φυλές, οι θρησκείες και οι κουλτούρες μπορεί να διαφέρουν, η μοίρα όμως των ανθρώπινων πλασμάτων, όταν σκοντάφτουν στο απρόβλεπτο, αποδεικνύονται δραματικά κοινές, όπως κοινοί είναι οι φόβοι, οι αγωνίες, οι χαρές και οι προσδοκίες τους.

Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια του πολέμου (1919-1922) το Κίνημα του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου οργάνωσε μεγάλη ανθρωπιστική επιχείρηση μοιράζοντας φαγητό, ρούχα και φάρμακα στους πρόσφυγες.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Μικρασιάτες πρόσφυγες εγκαταλείπουν με μικρές βάρκες τη φλεγόμενη Σμύρνη το 1922. Το Κίνημα του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου στήριξε τους πρόσφυγες που έφτασαν στην Ελλάδα το 1922, και συνεχίζει μέχρι σήμερα.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου η επισιτιστική βοήθεια που προσφέρθηκε στην κατεχόμενη Ελλάδα από την Διεθνή Επιτροπή Ερυθρού Σταυρού σε συνεργασία με τον Ελβετικό και τον Σουηδικό Ερυθρό Σταυρό αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες ανθρωπιστικές επιχειρήσεις που υποστήριξε πάνω από 4 εκατομμύρια ανθρώπους με τρόφιμα, ρουχισμό και φάρμακα.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Νοσοκόμα σε συσσίτιο για ορφανά στην Αθήνα την άνοιξη του 1942. Το 1942 ο ελβετικός Ερυθρός Σταυρός, ξεκίνησε να διανέμει φαγητό και γάλα σε υποσιτισμένα παιδιά στην Αθήνα και τον Πειραιά.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Μεταξύ Μαρτίου και Αυγούστου του 1942, το Κίνημα του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου διένειμε 34,000 τόνους σιτηρά και αλεύρι στην Ελλάδα.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Εξόριστη οικογένεια Ελλήνων επανενώνεται στη Γιουγκοσλαβία με τη βοήθεια του Ερυθρού Σταυρού, 1952.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Εξόριστη οικογένεια Ελλήνων επανενώνεται στη Γιουγκοσλαβία με τη βοήθεια του Ερυθρού Σταυρού, 1952.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Πολλά παιδιά μεταναστεύουν χωρίς τις οικογένειές τους. Τα περισσότερα προέρχονται από χώρες που έχουν πόλεμο όπως η Συρία, το Αφγανιστάν και το Ιράκ.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Διάσωση στη Λέσβο.
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Εθελόντρια του ελληνικού Ερυθρού Σταυρού μπροστά από τον σταθμό Πρώτων Βοηθειών του ΕΕΣ στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης στο Βαθύ της Σάμου
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Αφγανός πατέρας κρατάει το παιδί του στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης Μόριας στη Λέσβο (Δεκέμβριος 2019)
Ερυθρός Σταυρός: Μια ψηφιακή έκθεση γιορτάζει έναν αιώνα παρουσίας του στην Ελλάδα Facebook Twitter
Αφγανή πρόσφυγας ετοιμάζει παραδοσιακή πίτα στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης Μόριας στη Λέσβο (Δεκέμβριος 2019)

Περιηγηθείτε την έκθεση της ICRC εδώ.


Η σύλληψη και τα κείμενα που συνοδεύουν την έκθεση είναι της υπεύθυνης Επικοινωνίας της ICRC στην Ελλάδα Φραγκίσκας Μεγαλούδη, την πλατφόρμα και το στήσιμο επιμελήθηκε ο φωτογράφος Στυλιανός Παπαρδέλας

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελλάδα και προσφυγιά: Μια στενή, εποικοδομητική, όσο και δύσκολη σχέση που κρατάει από πολύ παλιά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ελλάδα και προσφυγιά: Μια στενή, εποικοδομητική, όσο και δύσκολη σχέση που κρατάει από πολύ παλιά

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον ιστορικό Νίκο Ανδριώτη για τις πολλές αναλογίες που παρουσιάζει το προσφυγικό ζήτημα διαχρονικά, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου «Πρόσφυγες στην Ελλάδα 1821-1940: Άφιξη, περίθαλψη, αποκατάσταση» από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ