Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών

1

Στον Πύργο της Τήνου, σχεδόν όλο το χωριό είναι φτιαγμένο από μάρμαρο: τα πεζοδρόμια, οι κρήνες αλλά και οι ταμπέλες των δρόμων, οι υδρορροές, η στάση των λεωφορείων, οι προσόψεις των σπιτιών.


Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι η Τήνος είναι γενέτειρα μερικών από τους πιο σπουδαίους σύγχρονους γλύπτες όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς, ο Δημήτριος Φιλιππότης, ο Γεώργιος Βιτάλης, ο Λάζαρος Λαμέρας, οι αδελφοί Μαλακατέ, οι αδελφοί Φυτάλη και οι αδελφοί Αντώνιος και Λάζαρος Σώχος. Η μαρμαρογλυπτική είναι συνυφασμένη με την ιστορική, την οικονομική, την κοινωνική και την πολιτιστική ταυτότητα της Τήνου και γι' αυτό εντάχθηκε το 2016 στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Το τηνιακό μάρμαρο το βλέπει κανείς στον Παρθενώνα, στο Λούβρο και στα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ ενώ οι Τηνιακοί γλύπτες συνετέλεσαν στο να αναστηλωθούν πολλά αρχαιολογικά μνημεία.


«Ξεκίνησα να κάνω μαρμαρογλυπτική», αφηγείται η Σάρα Σούλη, «γιατί όλοι οι άλλοι έκαναν κεραμική, κάτι που γρήγορα μετατράπηκε σε προσωπική μου εμμονή. Βρήκα ένα εργαστήριο στην Αθήνα, το Εργαστήρι στη Νεάπολη Εξαρχείων, όπου πέρασα πολλές ώρες σκαλίζοντας μέχρι που ο δεξιός μου δικέφαλος έγινε μεγαλύτερος από τον αριστερό και ένιωθα τα χέρια μου να παραλύουν. Ο δάσκαλός μου, ο Μπάμπης Γεωργίου, ένας μαρμαρογλύπτης δεύτερης γενιάς, απαντούσε υπομονετικά σε όλες μου τις ερωτήσεις: Πώς αισθάνεσαι όταν σκαλίζεις; Πότε θα γίνω καλή; Πού αγοράζεις τα εργαλεία σου; Γιατί έχετε μείνει τόσο λίγοι μαρμαρογλύπτες; Μέχρι που κάποια μέρα εξουθενωμένος μου ψιθύρισε: "Πήγαινε στην Τήνο!"».

Νομίζω ότι κάθε μέρος που έχει προσπαθήσει πολύ για να διατηρήσει τη τέχνη του είναι ξεχωριστό κι αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι λείπει έντονα από τις ζωές μας που καταβροχθίζονται από την στιγμιαία ευμάρεια και την ταχύτητα του καπιταλισμού. Κι η μαρμαρογλυπτική, ευτυχώς, δεν έχει κανένα από αυτά τα δύο στοιχεία.


Η Σάρα Σούλη είναι Αμερικανίδα, αν και η μητέρα της κατάγεται από τη Γαλλία και ο πατέρας της είναι από την Τυνησία. «Το ότι είμαι κόρη των μεταναστών έχει πραγματικά διαμορφώσει την άποψή μου για τον κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο εκπαιδεύτηκα, και αισθάνομαι εξαιρετικά τυχερή που κατάφερα να μεγαλώσω ανάμεσα σε τρεις πολιτισμούς, τρεις γλώσσες και δύο θρησκείες» λέει η ίδια η οποία τώρα πια μένει στην χώρα μας μαζί με τον Έλληνα σύζυγό της. «Έτσι, για να κάνω τα πράγματα λίγο πιο πολιτιστικά περίπλοκα» προσθέτει αστειευόμενη.

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
Μέσα στη Σχολή Μαρμαρογλυπτικής. © Μarco Αrguello


Πριν μετακομίσει στην Αθήνα το 2017, έζησε για τρία χρόνια στην Τυνησία εργαζόμενη ως ανεξάρτητη δημοσιογράφος ενώ πριν από αυτό, εργαζόταν για το περιοδικό COLORS στο Τρεβίζο στην Ιταλία. «Πιο παλιά ζούσα στο Κάιρο αμέσως μετά την εξέγερση του 2011, το οποίο παραμένει το πιο κουλ πράγμα που μάλλον έχω κάνει ποτέ».


Μετά την παρότρυνση του δασκάλου της και αφού έκανε λίγη έρευνα, έμαθε για το χωριό του Πύργου στην Τήνο και αναλογίστηκε πόσο μαγικό είναι. «Η μαρμαρογλυπτική έχει να κάνει με το φως και φυσικά το φως στα ελληνικά νησιά είναι εξαιρετικά ξεχωριστό. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι υπήρχε αυτό το χωριό όπου όλα ήταν λαξευμένα από μάρμαρο! Φαινόταν σαν κάτι από ταινία» λέει η ίδια.

Η Σάρα έχει γράψει και έναν οδηγό για τα ελληνικά νησιά που μόλις κυκλοφόρησε. Λέγεται Moon Guides: Athens and the Greek Islands όμως η Τήνος δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτά. «Γνώριζα πράγματα για την Τήνο αλλά δυστυχώς δεν μπορούσαμε να καλύψουμε όλα τα νησιά και όταν ο αρχισυντάκτης μου και εγώ επιλέγαμε τους τελικούς προορισμούς για το βιβλίο, το συγκεκριμένο νησί αποκλείστηκε. Εκείνη την εποχή, ήξερα αόριστα ότι η Τήνος έχει ιστορία στη μαρμαρογλυπτική αλλά τίποτα παραπάνω από αυτό».


Κι έτσι μια μέρα αποφάσισε να ταξιδέψει σε αυτό το μυθικό μέρος, μαζί με τον συνεργάτη της, τον φωτογράφο Μάρκο Αργκουέλο –επίσης Αμερικανό, που μένει και εργάζεται με βάση την Αθήνα– για να συναντήσουν τους σκονισμένους αλλά ευτυχείς μαρμαροτεχνίτες που κρατούν την αρχαία παράδοση της γλυπτικής ζωντανή. Όταν πρωτοαντίκρισε τον Πύργο έπαθε πλάκα και είπε «Γαμώτο, όλα είναι πραγματικά από μάρμαρο!».

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello


Λόγω της μορφολογίας του εδάφους της Τήνου το μάρμαρο φαίνεται να ξεφυτρώνει από το έδαφος, ιδιαίτερα εκεί που συγκεντρώνεται περισσότερο, δηλαδή στη βορειοδυτική πλευρά του νησιού. Τα λατομεία μαρμάρου, από τα οποία μόνο δυο είναι ακόμα ενεργά, απασχολούσαν πολλούς εργαζόμενους και εφοδίαζαν με μάρμαρο τον τομέα της κατασκευής και οικοδομής σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχουν οκτώ τύποι μαρμάρου που προέρχονται από την Τήνο αλλά το πιο διάσημο «έχει ένα πράσινο στριφογυριστό μοτίβο που μοιάζει με φουτουριστικό λιωμένο παγωτό» σημειώνει η Σάρα.


Μόνο λίγες δεκαετίες πριν, το χωριό είχε πληθυσμό 2.500 κατοίκους και περίπου οι 500 από αυτούς εργάζονταν σε ό,τι ήταν σχετικό με το μάρμαρο – λατόμοι, τεχνίτες και γλύπτες. Φαίνεται, δε, ότι όλοι με κάποιο τρόπο συγγένευαν με έναν μαρμαρογλύπτη. Σήμερα, υπάρχουν περίπου δέκα επαγγελματίες γλύπτες που απέμειναν στο χωριό, οι περισσότεροι από τους οποίους σκαλίζουν τον χειμώνα και πουλάνε τα έργα τους στους τουρίστες το καλοκαίρι. Το χωριό είναι τόσο μικρό που όλοι οι γλύπτες γνωρίζονται μεταξύ τους.


Η ίδια λέει ότι ήταν υπέροχο να συναντά ανθρώπους που έχουν αφιερωθεί πλήρως στην τέχνη τους και που ήταν τόσο ανοιχτοί και απροσποίητοι. «Μου άρεσε πολύ η συνάντηση με τον Λεωνίδα Χαλεπά, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών του Πύργου. Μόλις είχαμε βγει από το πλοίο και ήταν η πρώτη μου συνέντευξη. Καταλήξαμε να μιλάμε δύο ώρες σχετικά με τη φιλοσοφία της μαρμαρογλυπτικής, της τέχνης και της πολιτικής».

Στην επίσκεψή της στο νησί ήταν μαζί της και ο σύζυγός της, που είναι Έλληνας. «Νομίζω ότι έπαιξε καθοριστικό παράγοντα καθότι δεν είναι δημοσιογράφος οπότε όλοι τον εμπιστεύονταν αυτόματα» λέει γελώντας. «Μέσω του Νίκου ήταν πολύ εύκολο να έρθουμε σε βαθύτερη επαφή με τους ανθρώπους εκεί, πέρα από τις τυπικές συνεντεύξεις. Μπορώ να πω ότι κάναμε και υπέροχους φίλους, όπως για παράδειγμα τον Πέτρο, ο οποίος μας προσκάλεσε ακόμη και στο σπίτι του. Η μητέρα του μας μαγείρεψε ένα ονειρεμένο γεύμα και ήταν ένας τόσο ευχάριστος άνθρωπος για παρέα.

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello


Η συνάντηση με τον κ. Αντώνη και τη σύζυγό του ήταν επίσης πολύ ιδιαίτερη. Είμαστε τόσο τυχεροί στην Ελλάδα που έχουμε τους ηλικιωμένους από τους οποίους μπορούμε να μάθουμε τόσα πολλά. Μας είπε μερικές απίστευτες ιστορίες από την παιδική του ηλικία, τη γερμανική κατοχή, τον πόλεμο, έχοντας πάντα φοβερό χιούμορ. Ήταν επίσης πολύ αστείο να ακούω την άποψή του για τη γενιά μας. Κατά τη γνώμη του, με την οποία τείνω να συμφωνήσω, είμαστε μάλλον τεμπέληδες και δεν θέλουμε να εργαζόμαστε πολύ σκληρά. Ίσως αυτός είναι ένας ακόμα λόγος για τον οποίο η μαρμαρογλυπτική, ως τέχνη, είναι σήμερα σε παρακμή».

Όμως τι είναι αυτό που κάνει τον Πύργο ένα μέρος τόσο ξεχωριστό; «Νομίζω ότι κάθε μέρος που έχει προσπαθήσει πολύ για να διατηρήσει την τέχνη του είναι ξεχωριστό κι αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι λείπει έντονα από τις ζωές μας που καταβροχθίζονται από τη στιγμιαία ευμάρεια και την ταχύτητα του καπιταλισμού. Κι η μαρμαρογλυπτική, ευτυχώς, δεν έχει κανένα από αυτά τα δύο στοιχεία. Εκτιμώ πολύ που οι κάτοικοι του Πύργου αγωνίστηκαν για να διατηρήσουν την παράδοσή τους και το έκαναν πρώτα απ' όλα για τους ίδιους.

Πιστεύω ότι υπάρχουν μόνο τρία επαγγέλματα που είναι πραγματικά σημαντικά στον κόσμο όλο: οι γιατροί, οι αγρότες και οι καλλιτέχνες. Κι είναι υπέροχο να βρίσκεσαι σε ένα χωριό, όπως ο Πύργος, που τρέφουν τόση μεγάλη εκτίμηση για τους καλλιτέχνες.

Είναι ένα μέρος που έχεις την εντύπωση ότι κάθε άτομο που συναντάς είναι μαρμαρογλύπτης ή σχετίζεται με κάποιον τρόπο με αυτή την τέχνη. Κι είναι πολύ ιδιαίτερο να βρίσκεσαι σε έναν τόπο που είναι γεμάτος με τέχνη και ομορφιά».

Η Σάρα πιστεύει ότι ο καθένας μπορεί να γίνει μαρμαρογλύπτης «αλλά χρειάζεται αρκετός χρόνος και εξάσκηση. Είναι μια αρχαία χειροτεχνία και οι άνθρωποι την ασκούν εδώ και χιλιάδες χρόνια, επομένως δεν απαιτεί περίπλοκα εργαλεία ή τεχνικές. Φυσικά, καθώς κανείς προχωράει σε αυτή την τέχνη, μπορεί να βελτιωθεί, να γίνει καλύτερος και να μάθει νέα κόλπα. Όμως οι βασικές τεχνικές είναι απλές και μπορεί να τις μάθει ο καθένας.

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
Ο μαρμαρογλύπτης Πέτρος Μαρμαρινός μέσα στο εργαστήριό του. © Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
Οστεοθήκη γλύπτη. © Μarco Αrguello


Όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με τη μαρμαρογλυπτική το έκανα με πολύ απλοϊκούς όρους: είχα μπροστά μου ένα κομμάτι μάρμαρο και για να του δώσω μορφή έπρεπε να αφαιρέσω κομμάτια από την πέτρα. Το σκεφτόμουν ως μια διαδικασία αφαίρεσης. Το είπα στον Λεωνίδα τότε και μου αντιπρότεινε το εξής: "Μπορείς να το θεωρήσεις και ως μα διαδικασία πρόσθεσης (χώρου)". Αυτή η τόσο απλή αλλαγή στη προοπτική με έκανε να ξεκινήσω να σκέφτομαι διαφορετικά πάνω στη μαρμαρογλυπτική.Επίσης, έμαθα ότι αυτή η τέχνη είναι πολύ σκληρή και πως όταν ασχολείσαι με αυτή νιώθεις τα χέρια σου να παραλύουν.


Γιατί η μαρμαρογλυπτική, ως τέχνη, είναι σήμερα σε παρακμή; Ίσως επειδή δεν είναι μια πολύ "πρακτική" μορφή τέχνης. Θέλω να πω ότι χρειάζεται πολύς χρόνος για να φτιάξει κανείς κάποιο έργο ή αντικείμενο και δεν έχουμε συνηθίσει να πληρώνουμε την πραγματική τιμή για κάτι τόσο χρονοβόρο. Για παράδειγμα, ο Πέτρος χρειάζεται αρκετές μέρες για να φτιάξει ένα αντικείμενο όμως ένας τουρίστας δεν θα θέλει να ξοδέψει 1.000 ευρώ, ακόμα κι αν αυτή η τιμή είναι η πιο αντιπροσωπευτική οικονομική αντανάκλαση του χρόνου που χρειάστηκε για την κατασκευή του.


Επίσης, έχει αλλάξει πολύ η αρχιτεκτονική και η πολεοδομία. Παλιότερα το μάρμαρο χρησιμοποιούνταν κατά κόρον. Υπάρχει τηνιακό μάρμαρο στο Λούβρο και στα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ, αλλά τέτοιου είδους κατασκευές δεν γίνονται πλέον».


Μου λέει ότι αναρωτιέται πώς θα είναι οι άνθρωποι του Πύργου αυτές τις μέρες της κρίσης του κορωνοϊού. «Φαντάζομαι ότι θα συνεχίζουν τη δουλειά τους ως συνήθως, αλλά είμαι βέβαιη ότι θα ανησυχούν επίσης πολύ για την επερχόμενη τουριστική σεζόν. Πολύ μεγάλο μέρος της οικονομίας της Τήνου βασίζεται στον τουρισμό. Σκεφθείτε πόσους επισκέπτες είχε ο Πύργος. Πήγαιναν όλοι εκεί για να δουν τους γλύπτες και να αγοράσουν τα έργα τους».

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
Ο μαρμαρογλύπτης Πέτρος Μαρμαρινός ανάμεσα στα μάρμαρα στην αυλή του. © Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
Μέσα στο λατομείο μαρμάρου. © Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
O 93χρονος μαρμαρογλύπτης Αντώνης Βίδος. © Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών Facebook Twitter
© Μarco Αrguello
Φωτογραφία
1

Μερόπη Κοκκίνη

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

Εικαστικά / Ο Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

Για την έκθεση, με τίτλο «Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο», πρωτότυπα έργα του καλλιτέχνη σε γύψο αλλά και σχέδια, από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, ταξιδεύουν για πρώτη φορά στην Τήνο.
Τήνος: Φως, τέχνη, αγνότητα

Ταξίδια / Τήνος: Φως, τέχνη, αγνότητα

Η χαρακτηρισμένη και ως «μούσα του Αιγαίου», γενέτειρα των σπουδαίων Γύζη και Χαλεπά, έγινε αρκετά «της μόδας» τα τελευταία χρόνια και παρότι είναι ακόμα συνδεδεμένη κυρίως με τον θρησκευτικό τουρισμό, έχει πολλά περισσότερα να προσφέρει
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΛΙΑΚΟΓΚΟΝΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Αν προσθέσει κανείς στους γλύπτες Γύζη και Λύτρα είναι σχεδόν ακατανόητο αυτό που συνέβη στην Τήνο.Η καλλιτεχνική παραγωγή του νησιού για χρόνια ήταν σε αδιανόητα υψηλά επίπεδα.