Το τελευταίο project της φωτογράφου Joana Choumali εξερευνά την εικόνα του σώματος και την ομορφιά καταγράφοντας τους άνδρες που κατασκευάζουν κούκλες-μοντέλα ρούχων στο Αμπιτζάν. Η Choumali γεννήθηκε το 1974 στο Αμπιντζάν στην ακτή Ελεφαντοστού. Σπούδασε στη Καζαμπλάνκα γραφικές τέχνες και δουλεψε στο διαφημιστικό χώρο πριν αφοσιωθεί στη φωτογραφία. Χρησιμοποιεί τη φωτογραφία για να ανακαλύψει την ταυτότητά της, όπως λέει, γι' αυτό και ίσως πολλές από τις δουλειές της επικεντρώνονται στην αφρικανική ήπειρο- όντας αφρικανή και η ίδια- και στα πολλά πρόσωπα του πολιτισμού της.
Το μανεκέν "Awoulaba" είναι ένα προκαθορισμένο μοντέλο - κούκλα σχεδιασμένο σύμφωνα με τα αφρικάνικα πρότυπα ομορφιάς γεμάτο καμπύλες, σε αντίθεση με τα ασθενικά αδύναμα παραδείγματα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στη Δύση. Πρωτοεμφανίστηκαν το 2011 και απο τότε έχουν γίνει δημοφιλή και συναντώνται πολύ συχνά σε πολλά καταστήματα ενδυμάτων στην πρωτεύουσα της Ακτής του Ελεφαντοστού το Αμπιντζάν. Στην φωτογραφία τα φρεσκοβαμένα μανεκέν στεγνώνουν κάτω από τον ήλιο στο εργαστήρι του Mr Sidibé στη πλατεία Deux στο Αμπιντζάν.
Στη λαϊκή κουλτούρα των Ιβοριανών οι Awoulabas είναι όμορφες γυναίκες με μεγάλα στήθη και πάνω απ' όλα μεγάλα οπίσθια. Εδώ βλέπουμε έναν μαθητευόμενο να λουστράρει μία κούκλα. Κάθε μία συνήθως χρειάζεται μία εβδομάδα για να ολοκληρωθεί.
"Μία καμπυλόγραμμη γυναίκα θεωρείται εύπορη, υγιής και ερωτική στην Ακτή του Ελεφαντοστού" εξηγεί η φωτογράφος Joana Choumali. Ο διαγωνισμός ομορφιάς Miss Awoulaba οργανώθηκε πρόσφατα για να προασπίσει τα αφρικανικά πρότυπα ομορφιάς από τα δυτικοποιημένα πρότυπα. Στη φωτογραφία ένας μαθητευόμενος τοποθετεί μία κούκλα στην άκρη του δρόμου.
Η Choumali άρχισε να καταγράφει τα εργαστήρια κατασκευής των κουκλων-μανεκέν παρακινούμενη αρχικά από την απορία που της προκάλεσε ο πολλαπλασιασμός των λευκών Awoulaba μανεκέν που στέκονται έξω από τα καταστήματα ρουχισμού. Ήθελε να καταλάβει τη διαδικασία παραγωγής και τι μαρτυρούσαν τα τελικά προϊόντα για τα πρότυπα ομορφιάς.
Οι κατασκευαστές είναι ανεξάρτητοι και δουλέυουν σε μικρά άτυπα μαγαζιά στους δρόμους του Αμπιντζάν. Πολλοί ξεκίνησαν καλουπώνοντας τσιμεντένιες ή πλαστικές γλάστρες αλλά όταν ξεκίνησε η εισροή φτηνού ρουχισμού στη πόλη, η ζήτηση των μανεκέν αυξήθηκε. Στην εικόνα μία κούκλα λουστράρεται.
Στο τέλος της διαδικασίας οι μαθητευόμενοι είναι τόσο περηφανοι με τη δουλειά τους που σχεδόν συμπεριφέρονται στις κούκλες σαν να είναι αληθινές, λέει η Choumali και έχουν μάλιστα τη συνήθεια να καταγράφουν τη δημιουργία τους φωτογραφίζοντας τες. Ο κύριος Da, ιδιοκτήτης ενός εργαστηρίου ποζάρει με ένα μανεκέν στην Adjame στο Αμπιτζάν.
Η Choumali φωτογραφίζοντας τους κατασκευαστές ανακάλυψε ότι υπάρχουν πολλά ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα της γυναίκας στη δυτική Αφρική κάτι που την οδήγησε να πειραματιστεί με μια σειρά φωτογραφίσεων. Αποφάσισε να υπερθέσει τις εικόνες των αληθινών γυναικών μέσα στις ιδανικοποιημένες μορφές των μανεκέν, εκθέτοντας τα κενά που υπάρχουν ανάμεσα στη πραγματικότητα και τη προσδοκία.
Με αυτές τις υβριδικές φόρμες η φωτογράφος ισχυρίζεται ότι φιλοδοξεί να απαντήσει στην αντικρουόμενη ιδέα της θηλυκότητας, της ομορφιάς και της εικόνας του σώματος στη σύγχρονη Αφρική. Η σειρά της Choumali Awoulaba/Taille Fine θα εκτίθεται στο LagosPhoto festival στην Abuja της Νιγηρίας μέχρι τις 23 Νοεμβρίου.