Tι είναι η φωτογραφία για σένα;

Tι είναι η φωτογραφία για σένα; Facebook Twitter
0

 

 

Η βασική αρετή που καλλιεργεί η φωτογραφία είναι η υπομονή.

Έχω την εντύπωση φωτογραφία δεν είναι για βιαστικού τύπους. Το φωτορεπορτάζ ίσως. Στο φωτορεπορτάζ κυνηγάς το θέμα. Στην φωτογραφία το περιμένεις, ενίοτε για αρκετό καιρό. Το πραγματικά ενδιαφέρον είναι ότι όταν ο καιρός αυτός έρθει, πρέπει κανείς να είναι απόλυτα οξυδερκής ώστε να αντιληφθεί επ' ακριβώς την στιγμή που πρέπει να πατήσει το κλείστρο. H γνωστή, κατά Bresson, desicive moment. "Once you miss it, it is gone forever." Ισχύει και σε άλλες πτυχές της ζωής, πέραν της φωτογραφίας. Διότι "there is nothing in this world that does not have a decisive moment". Όπως επίσης και το γεγονός ότι κάποιος τραβάει πολλές, πάρα πολλές, εκατοντάδες λήψεις για να βρει την μία που αξίζει τον κόπο. Kαι αυτό, εξ όσων αντιλαμβάνομαι, ισχύει και πέραν της φωτογραφίας.

Δεν έχω καταλήξει στο αν όλο αυτό το modus operandi διαμορφώνει χαρακτήρα ή αν πρέπει να έχει κανείς κατάλληλα διαμορφωμένο χαρακτήρα ώστε να λειτουργήσει με τον τρόπο αυτό. Πιθανολογώ το δεύτερο. Είναι ωστόσο βέβαιον ότι η φωτογραφία είναι ένα ζήτημα που άπτεται του χαρακτήρος του ανδρός. Ή της γυναικός.

Αν έπρεπε να διακρίνω έναν και μόνο έναν φωτογράφο που θαυμάζω αυτή θα ήταν σίγουρα η Dorothea Lange. Πολύ ενδιαφέρουσα θεματική. Το γεγονός ότι σχεδόν οι μισές από τις παραπάνω φωτογραφίες έχουν να κάνουν με misfits δεν είναι ασυσχέτιστο.

Ο εξοπλισμός δεν ήταν ποτέ θέμα. Μια καλή μηχανή δεν σημαίνει αυτόματα καλές φωτογραφίες. Ας μην συγχέουμε αυτούς που φωτογραφίζουν με αυτούς που συλλέγουν και αρέσκονται στο να χρησιμοποιούν gadgets. Η καλύτερη κάμερα είναι αυτή που έχεις πάντα μαζί σου και όχι η full-frame DSLR ή η Leica των €15k την οποία αφήνεις σπίτι επειδή είναι πολύ βαριά ή πολύ ακριβή για να την κυκλοφορείς. Σίγουρα οι καλοί φακοί βοηθούν αλλά υπάρχει πάντα το ρίσκο να χάσεις το θέμα γιατί εκείνη την στιγμή άλλαζες φακούς. Ο Bresson τράβαγε σε όλη του τη ζωή με μια Μ3 και έναν 50άρη φακό, άλλως τε.

Το ζήτημα με το Instagram και τα λοιπά  mobile photo social apps έχει πιο πολύ ενδιαφέρον ως προς την κοινωνική παρά ως προς την φωτογραφική του διάσταση. Προσωπικά δηλώνω αναφανδόν υπέρ των προϊόντων βιολογικής φωτογραφίας φτιαγμένα με αγνά παραδοσιακά υλικά όπως φακοί, διάφραγμα, ταχύτητα, φωτοευαισθησία, βάθος πεδίου, χρώμα, σύνθεση και κάδρο.

 

 Σπύρος Βάθης (@sVathis), flickr

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM