Αθήνα για πάντα!

Αθήνα για πάντα! Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Σταβέρης
0

«Μου αρέσει το κράτος γιατί ασκεί εξουσία», δηλώνει στο μικρόφωνο που είναι στημένο στη σκηνή του Ηρωδείου ένα εφτάχρονο αγοράκι από το Καματερό, που ονειρεύεται να γίνει ποδοσφαιριστής. «Δεν ταυτίζομαι με κανέναν τους, με κανέναν όμως», λέει δυνατά μια ιδιωτική υπάλληλος από τα Πετράλωνα, που κάθεται ακριβώς από πίσω του. «Είμαι οικοδόμος και ταιριάζω πολύ με τον Προμηθέα», δηλώνει ένας ηλικιωμένος κύριος από την Καλλιθέα. Καλώς ήρθατε στον κόσμο των Rimini Protokoll και της παράστασής τους Ο Προμηθέας στην Αθήνα. Η ομάδα των Γερμανών Daniel Wetzel και Helgard Haug (είχαν έρθει πέρσι στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Radio Muezzin και το Cal Cutta in a Box στο Bios) φημίζεται για το γεγονός ότι κάνει θέατρο για εκείνους που δεν πάνε συνήθως στο θέατρο, με πρωταγωνιστές καθημερινούς ανθρώπους. Απόψε στο Ηρώδειο θα παρουσιάσουν τον Προμηθέα στην Αθήνα, βασισμένο στον Προμηθέα Δεσμώτη -έργο ηρωικής αντίστασης- μέσα από τις ζωές 100 καθημερινών Αθηναίων. Πρωταγωνίστρια, όμως, θα είναι η ίδια η πόλη της Αθήνας. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο αρχίζει με τη φράση «Είμαστε η Αθήνα». Στατιστικά οι πρωταγωνιστές-καθημερινοί άνθρωποι του έργου επιλέχθηκαν για να αντιπροσωπεύουν τα 3,2 εκατομμύρια κατοίκους αυτής της πόλης. Εκατό Αθηναίοι όλων των ηλικιών (στις πρόβες είδαμε από παιδάκια 2 ετών με πάνες μέχρι 90χρονο παππού με μαγκούρα), των επαγγελμάτων (από ανέργους και νευροχειρουργούς μέχρι ιδιωτικούς υπαλλήλους, δεσμοφύλακες και ταξιτζήδες) από όλες τις περιοχές της Αθήνας. Στους εκατό, οι έξι είναι αλβανικής καταγωγής, ο ένας αφρικανικής, οι δυο είναι από την Ανατολική Ευρώπη, ενώ υπάρχουν και τρεις που δεν είναι καταγεγραμμένοι πουθενά. Ο κάθε πρωταγωνιστής καλείται να αντιμετωπίσει με τον δικό του τρόπο τον μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη. Δεν υπάρχουν «κανονικοί» ρόλοι, οι κάτοικοι αντιπροσωπεύουν τον εαυτό τους και μιλούν για το πώς σχετίζονται οι ίδιοι με τον μύθο του Προμηθέα. «Για μας δεν είναι ηθοποιοί, είναι σημαντικό να θυμούνται ότι παίζουν τον εαυτό τους. Θέλουμε να είναι όπως θα ήταν σε μια συζήτηση στον δρόμο, να μιλάνε , να κάνουν ερωτήσεις», λέει ο Daniel Wetzel για τους 100 κατοίκους-πρωταγωνιστές του. Οι Rimini Protokoll είχαν ήδη κάνει κάτι αντίστοιχο στη Βιέννη και στο Βερολίνο (100% Vienna, 100% Berlin). H Αθήνα ήταν μια ιδιάζουσα περίπτωση σε σχέση με το Βερολίνο ή τη Βιέννη. «Για μας αυτό που παρουσιάζει πολύ ενδιαφέρον είναι το πώς ανεβάζεις αυτή την παράσταση τόσο κοντά στο μέρος που γεννήθηκε το θέατρο. Πώς δηλαδή αντιμετωπίζεις τον μύθο της Αθήνας;», αναρωτιέται ο Wenzel. Δεν είναι τυχαίο ότι γι' αυτή την παράσταση επιλέχθηκε το Ηρώδειο - αν και τους είχαν προσφέρει τη Μικρή Επίδαυρο. «Θέλαμε ένα μέρος στο κέντρο της πόλης, όπου θα μπορούσε να έρθει οποιοσδήποτε με το μετρό η το λεωφορείο και μετά να ξαναγυρίσει στη δουλειά του», ισχυρίζεται ο Daniel Wenzel. Το να μεταμορφωθεί το Ηρώδειο σε έναν μοντέρνο αστικό χώρο, όπως φιλοδοξεί η ομάδα, είναι ακόμα μια πρόκληση που μένει να δούμε πώς θα αντιμετωπιστεί. Η βασικότερη, βέβαια, πρόκληση παραμένει η βασική ιδέα πίσω από την παράσταση: ότι πρωταγωνίστρια είναι η ίδια η Αθήνα. Όπως λέει και ο Daniel Wetzel, «Μπορούμε να έχουμε έναν περφόρμερ με 100 κεφάλια; Έναν περφόρμερ που να 'ναι η ίδια η πόλη; Θέλαμε να κάνουμε μια περφόρμανς για την πόλη με την πόλη».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Το φετινό καλοκαίρι θα το θυμόμαστε για χρόνια για τον παρατεταμένο καύσωνα και την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Οι δύο παραστάσεις της στην Επίδαυρο συζητήθηκαν όσο λίγες, ενθουσίασαν, προκάλεσαν σχόλια και αντιδράσεις, έδωσαν ερμηνείες συγκλονιστικές, όπως αυτή της Έβελυν Ασουάντ που, ως Κασσάνδρα, συντάραξε με το αραβικό μοιρολόι και έκανε πολύ κόσμο να ψάξει το όνομά της.
M. HULOT
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ