ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ;

Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ; Facebook Twitter
0
Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ; Facebook Twitter
Από την φωτογράφιση για την Έντα Γκάμπλερ στη παράσταση στη Στέγη Γιώτα Αργυροπούλου, Μάξιμος Μουμούρης.Φωτο: Ιωάννα Χατζηανδρέου

«Επιτέλους, μια πράξη»! Η ατάκα-κραυγή ανήκει στην πιο μοναχική, αμετακίνητη και αυτοκαταστροφική ηρωίδα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, την Έντα Γκάμπλερ. Έντα Γκάμπλερ είναι το πατρικό της ονοματεπώνυμο και ο τίτλος του αριστουργήματος του Ίψεν.

 

Από την πρεμιέρα του έργου το 1891 στο Μόναχο, στη Γερμανία, μέχρι σήμερα το πρόσωπο της ηρωίδας δεν έπαψε να απασχολεί τους μελετητές του θεάτρου και να αποτελεί ρόλο-φετίχ για τις ηθοποιούς όλου του κόσμου. Η λίστα με τις διάσημες ηθοποιούς που την ενσάρκωσαν είναι ατελείωτη. Από την Ελεονόρα Ντούζε και την Άλα Ναζίμοβα μέχρι την Ίνγκριντ Μπέργκμαν, την Ιζαμπέλ Ιπέρ, την Φιόνα Σο, τη Μάγκι Σμίθ, την Ανέτ Μπένινγκ και την Κέιτ Μπλάνσετ.

 

Πόσο καλά γνωρίζουμε την Έντα Γκάμπλερ;

  • Είναι κόρη στρατηγού και ανήκει στην ξεπεσμένη αστική τάξη.
  • Δε ζει κανένας από την οικογένειά της και το περιβάλλον της και έχει κάνει ένα γάμο συμβιβασμού.
  • Λέει ότι τα παιδιά δεν είναι για εκείνη, για την ελεύθερη ζωή που θέλει
  • Παντρεύτηκε μεγάλη, για να τηρήσει τον κοινωνικό κανόνα.
  • Στο έργο βλέπουμε τις δυο τελευταίες μέρες της ζωής της.
  • Χωρίς να έχει ιδιαίτερη καλλιέργεια και μόρφωση,  το ιδεώδες της είναι το αισθητικό επίπεδο. Αυτό της δημιουργεί ασφάλεια.
  • Όταν δεν υλοποιούνται τα πιστεύω της είναι δυστυχισμένη.
  • Είναι μια γυναίκα εγκλωβισμένη που στην ουσία εκβιάζεται εύκολα.
  • Είναι άνθρωπος απόλυτος. Το τέλος της είναι μια διαφυγή προς την ελευθερία.

Στην Έντα Γκάμπλερ ο Ίψεν συμπυκνώνει με αριστουργηματικό τρόπο την οικονομική, κοινωνική, ηθική, ψυχολογική και συναισθηματική κατάπτωση της ξεπεσμένης αριστοκρατίας, αλλά και την επηρμένη, περιφρονητική, συμπεριφορά της προς κάθε ταξικά κατώτερό της. Η Έντα αναζητά σύζυγο με σκοπό να κερδίσει την κοινωνική και οικονομική αίγλη, καθώς είναι επηρμένη αλλά άφραγκη. Ερωτεύεται τον φτωχό επιστήμονα-συγγραφέα Λέβμποργκ, αλλά επιλέγει να παντρευτεί τον Τέσμαν, με τον όρο να ζήσουν μια πλούσια ζωή. Του δείχνει περιφρόνηση και μίσος, τον κρατά μακριά της.

Μισεί τους πάντες και κυρίως τον εαυτό της και τον εγκλωβισμό της σε μια τάξη η οποία αργοπεθαίνει και της οποίας δε θα μπορέσει ποτέ να είναι μέρος. Καταστρέφει τα πάντα γύρω της. Εγκληματεί κατά του Λέβμποργκ, καίγοντας το σύγγραμά του και τον οδηγεί στην απελπισία και το θάνατο. Οδηγείται και η ίδια στο θάνατο μη μπορώντας να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδα της ζωής που έχει επιλέξει.

  

Για κανένα άλλο έργο του Ίψεν δεν έχουν διασωθεί τόσες προκαταρκτικές σημειώσεις του συγγραφέα όσες για την Έντα Γκάμπλερ. (Διάβασε πέντε από αυτές)

 

  • Αυτή η παντρεμένη γυναίκα φαντάζεται όλο και περισσότερο ότι είναι μια σημαντική προσωπικότητα και αισθάνεται υποχρεωμένη να δημιουργήσει για τον εαυτό της ένα εντυπωσιακό παρελθόν.
  • Τον μισεί τον άντρα της, γιατί αυτός έχει ένα στόχο, μια αποστολή στη ζωή του
  • Αισθάνεται τρομερή έλξη για τις καινούργιες τάσεις ων καιρών. Αλλά της λείπει το θάρρος. Οι σκέψεις της παραμένουν θεωρίες, απραγματοποίητα όνειρα.

Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ; Facebook Twitter
Η Μάγκι Σμιθ στο ρόλο της Έντα γκάμπλερ. Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας (1970)

  • Η Εντα στην ουσία θα ήθελε να ζήσει τη ζωή της σαν άντρας. Αλλά παρεμβαίνουν οι φόβοι και οι ενδοιασμοί, αλλοι κληρονομημένοι, άλλοι εμφυτευμένοι.
  • Η Έντα είναι η τυπική γυναίκα ως προς την θέση που βρίσκεται και ως προς τον χαρακτήρα της. Παντρεύεται τον Τέσμαν , αλλά αφιερώνει την φαντασία της στον  Λέβμποργκ. Τον φέρνει στα όριά του αλλά κάνει πίσω μόνο με την έννοια του σκανδάλου.

Πολλοί θεωρούν την Έντα μια παρεξηγημένη ηρωίδα, ακατανόητη και αρνητική. Σε πολλές περιπτώσεις έχει τη μοίρα του συγγραφέα της.

 

«Αισθάνομαι ότι πρέπει να κάνω κάποια πράγματα για να κατανοήσουν τον Ίψεν λιγάκι παραπάνω» είπε η κόρη του Καρλ Μαρξ,  Ελεονόρα,  το χρονιά κατά την οποία παρουσίασαν στο σπίτι τους στην Αγγλία το Κουκλόσπιτο του Ίψεν.

«Ο Ιψεν είναι ένας πολύ παρεξηγημένος συγγραφέας. Τον μισούμε και τον αγαπάμε κατά εποχές. Ενώ τον θεωρούμε μοντερνιστή του αρνούμαστε τη θέση στον μοντερνισμό, ενώ τον θεωρούμε κλασικό τον θεωρούμε πεπερασμένο, ενώ τον θεωρούμε επαναστάτη τον δείχνουμε ως ρεαλιστή. Οι -ισμοί του αιώνα έκλεισαν την πόρτα στον Ίψεν. Όπως και οι σύγχρονες θεωρίες. Θεωρούσαν ότι ο ρεαλισμός του έκλεινε ιδεολογικά τα έργα. Ότι πρόκειται για ένα κλειστό ιδεολόγημα. Πάντα το έργο του θα ανασύρονται λεπτομέρειες και ερμηνείες στο σώμα των ιψενικών κειμένων. Ο κόσμος του δεν είναι ερμητικά κλειστός» υποστηρίζει ο κριτικός και  καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Σάββας Πατσαλίδης.

Στις 22 Δεκεμβρίου, στη Στέγη, η ομάδα Blindspot θα παρουσιάσει τη δική της εκδοχή πάνω στο έργο του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κωνσταντάτου.  

  

Πόσο παρεξηγημένο πρόσωπο είναι η Έντα Γκάμπλερ; Πόσο την έχουμε κατανοήσει;  Η Γιώτα Αργυροπούλου που υποδύεται την Έντα επιχειρεί να μας φέρει πιο κοντά στην ηρωίδα την οποία υποδύεται.

«Η Έντα είναι ένας αναγνωρίσιμος χαρακτήρας», λέει. «Όπως και οι άλλοι χαρακτήρες του έργου. Ανεβάζουμε αυτό το έργο επειδή τα πρόσωπα του έργου υπάρχουν γύρω μας. Με κάθε λεπτομέρεια. Στο πρόσωπο του δικαστή Μπρακ βλέπουμε έναν άνθρωπο του συστήματος, του νόμου, ο οποίος επιχειρεί να χειραγωγήσει τους ανθρώπους με πληροφορίες που έχει εναντίον τους. Η Έντα είναι ένας άνθρωπος πολύ μόνος και εύθραυστος κάτω από ένα κέλυφος σκληρότητας, το οποίο προκύπτει από φόβο. Έχει το βάρος της κριτικής της κοινωνίας στο πρόσωπό της. Είναι ποτισμένη από φόβο και αμύνεται συνεχώς. Με τον χειρότερο τρόπο».

Ποιό είναι το πιο αδύνατο σημείο της;

Ότι δε μπορεί να πράξει. Φαντάζεται σχεδιάζει αλλά δε μπορεί να κάνει τίποτα. Είναι ο φόβος να δράσει και να υπάρξει, πράγμα που συμβαίνει και σήμερα σε εμάς. Είμαστε και εμείς κλεισμένοι και εγκλωβισμένοι σε ένα δωμάτιο. Και έχουμε ζήσει κενές, φαντασιακές περιόδους που είναι οι χειρότερες της ζωής μας. Όταν τολμάμε να βγούμε εκεί έξω στον κόσμο, καταλαβαίνουμε πόσο χρόνο έχουμε σπαταλήσει. Και εκεί μέσα είναι εγκλωβισμένη η όποια ευαισθησία και τρυφερότητα μπορεί να έχει κάποιος.

Ο Ίψεν έχει διάφορες «ανθρώπινες ασυνέπειες» στο έργο του. Κανένας δεν είναι μόνο κακός ή καλός. Όλοι έχουν πολλές όψεις. Επίσης αυτοί που καταστρέφονται είναι οι πιο εγωιστές και νάρκισσοι. Αυτοί που συμφωνούν και πάνε με το ρεύμα συνεχίζουν να επιβιώνουν

Πόσο εύκολο είναι να βγάλετε ένα τέτοιο έργο από το ισχυρό ρεαλιστικό του πλαίσιο και να το συνδέσετε με την σύγχρονη κοινωνία;

Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον μη ρεαλιστικό. Ο Ίψεν έχει διάφορες «ανθρώπινες ασυνέπειες» στο έργο του. Κανένας δεν είναι μόνο κακός ή καλός. Όλοι έχουν πολλές όψεις. Επίσης αυτοί που καταστρέφονται είναι οι πιο εγωιστές και νάρκισσοι. Αυτοί που συμφωνούν και πάνε με το ρεύμα συνεχίζουν να επιβιώνουν. Είναι ένα κείμενο σημερινό και άμεσο, όταν το απογυμνώσεις από τον τρόπο με τον οποίο φερόντουσαν κοινωνικά εκείνη την εποχή. Μας ενδιαφέρει ο εγκλεισμός και ο εγκλωβισμός των προσώπων σε μια συνθήκη και ένα σχήμα. Σήμερα είναι κάτι που μπορεί να συμβεί πολύ εύκολα. Το σπίτι πολλές φορές είναι ένα κλουβί.

 

Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ; Facebook Twitter
Από την φωτογράφιση για την Έντα Γκάμπλερ στη παράσταση στη Στέγη Γιώτα Αργυροπούλου, Μάξιμος Μουμούρης.Φωτο: Ιωάννα Χατζηανδρέου

Τα σημάδια των συμπεριφορών που είναι ευανάγνωστα και σήμερα ποιά είναι;

Η καχυποψία και έλλειψη επικοινωνίας. Όλοι είναι κλεισμένοι στο κουτάκι τους αλλά υπάρχει μια ψεύτικη φιλικότητα που δε σημαίνει τίποτα. Και εμείς σήμερα δεν μπορούμε εύκολα να επικοινωνήσουμε αυτά που θέλουμε, αυτά που μας απασχολούν. Η Έντα είναι σε μια περίοδο κρίσης και αυτό την κλείνει περισσότερο στον εαυτό της. Γιαυτό είναι σύγχρονα και σήμερα αυτά τα πρόσωπα, είναι παντοτινά, είναι ανθρώπινα. Όλοι προσπαθούν και έχουν ανάγκη να γαντζωθούν από κάπου και να μη χάσουν τη θέση τους. Είναι σαν να βλέπεις τους ανθρώπους σήμερα γύρω σου και πόσο προσπαθούν να μη χάσουν ούτε πόντο από τη θέση που βρίσκονται.

Eσύ ξέρεις ποιά είναι η Έντα Γκάμπλερ; Facebook Twitter
Από την φωτογράφιση για την Έντα Γκάμπλερ στη παράσταση στη Στέγη Γιώτα Αργυροπούλου, Μάξιμος Μουμούρης.Φωτο: Ιωάννα Χατζηανδρέου

Info:

Έντα Γκάμπλερ του Ερρίκου Ίψεν

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Από τις 22 έως τις 30 Δεκεμβρίου 2014

Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κωνσταντάτος
Απόδοση, δραματουργική επεξεργασία: Γιώτα Αργυροπούλου & Μιχάλης Κωνσταντάτος
Σύλληψη σκηνικής εγκατάστασης: Μιχάλης Κωνσταντάτος
Σκηνικά-Κοστούμια: Kenny MacLellan
Μουσικός σχεδιασμός: Γιώργης Σακελλαρίου
Φωτισμοί: Γιάννης Φώτου
Κίνηση: Ίρις Καραγιάν
Ηθοποιοί: Γιώτα ΑργυροπούλουΒάσω ΚαβαλιεράτουΜάξιμος ΜουμούρηςΧρήστος ΣαπουντζήςΓιώργος Φριντζήλας

0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Θέατρο / Ήμουν το νο. 7 από τους 100 άντρες που χώρισε η Γουλιώτη στη Στέγη

Περίπου στις 17:30 το απόγευμα του Σαββάτου τόλμησα να ανέβω στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για να συμμετάσχω σε έναν αδιανόητο 24ωρο θεατρικό μαραθώνιο, πλάι στο θηρίο υποκριτικής που ονομάζεται Στεφανία Γουλιώτη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Στο Σώμα της

Θέατρο / Ένα έργο στο Εθνικό Θέατρο για την περίοδο, την εμμηνόπαυση, την κλειτορίδα και τον γυναικείο αυνανισμό

Μαζί με άλλες 22 γυναίκες, η Ελένη Ευθυμίου, η Σοφία Ευτυχιάδου και η Νεφέλη Μαϊστράλη ανεβάζουν ένα έργο για ζητήματα που θεωρητικά μπορούν να συζητηθούν ανοιχτά, αλλά στην πραγματικότητα όχι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Θέατρο / Σπύρος Παπαδόπουλος: «Δεν μου αρέσει να φαίνομαι, κι ας κατέληξα να παίζω μπροστά σε κόσμο»

Παρά τις προσπάθειές του να το αποφύγει, μια σειρά από συμπτώσεις τον οδήγησε στο θέατρο. Οι «Απαράδεκτοι» δεν συνεχίστηκαν λόγω δικής του απόφασης, το «Στην υγειά μας, ρε παιδιά» σταμάτησε όταν κουράστηκε ψυχολογικά. Ο δημοφιλής κωμικός ηθοποιός είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Οι θρυλικοί Trocks στην Αθήνα για την επέτειο των 50 χρόνων της ομάδας τους

Χορός / Trocks: Η θρυλική και διαφορετική ομάδα μπαλέτου έρχεται στην Αθήνα

Άντρες χορευτές ντυμένοι με τουτού και πουέντ ερμηνεύουν μεγάλα κλασικά αλλά και μοντέρνα μπαλέτα, παρωδώντας τις πολύπλοκες χορογραφίες και τις παραξενιές των μπαλαρίνων της παλιάς, αλλά και της νέας, εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ