Λευτέρης Βογιατζής: Μεγάλη έκθεση-αφιέρωμα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Λευτέρης Βογιατζής: Μεγάλη έκθεση - αφιέρωμα στην Εθνική Βιβλιοθήκη Facebook Twitter
Η φετινή χρονιά αποτελεί ορόσημο, αφού συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου θεατρανθρώπου. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης
0

Αύγουστος του 2012, Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Ο σπουδαίος ηθοποιός και σκηνοθέτης Λευτέρης Βογιατζής, τοποθετώντας το χέρι στην καρδιά του και εκφράζοντας τη βαθύτατη συγκίνησή του, ευχαριστεί θερμά το πολυπληθές κοινό που τον αποθεώνει με αφορμή το αριστούργημα του Μολιέρου «Αμφιτρύωνας».

Αυτό έμελλε να είναι το τελευταίο έργο που θα σκηνοθετούσε. Τον Απρίλιο του 2013 είχε προγραμματιστεί να επανέλθει στη σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων με το «Θερμοκήπιο» του Πίντερ, με ανανεωμένο καστ και τον ίδιο στον ρόλο του Ρουτ, αλλά η παράσταση αυτή δεν ανέβηκε ποτέ, αφού στις 2 Μαΐου του 2013 έφυγε από τη ζωή ύστερα από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο. 

Φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου θεατρανθρώπου. Στο πλαίσιο αυτής της επετείου έχει προγραμματιστεί η διοργάνωση μιας μεγάλης έκθεσης προς τιμήν του, η οποία αναμένεται να εγκαινιαστεί κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου της χρονιάς στους χώρους της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Αυτό θα συμβεί επειδή ολόκληρο το πολύτιμο αρχείο του Λευτέρη Βογιατζή ανήκει εδώ και δέκα χρόνια στις συλλογές της Εθνικής Βιβλιοθήκης, μετά από δωρεά της συντρόφου του Λευτέρη Βογιατζή, κυρίας Ειρήνης Λεβίδη

Το αρχείο του καλλιτέχνη Λευτέρη Βογιατζή συμπεριλαμβάνει φωτογραφίες, ηχογραφημένες και μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις, σκηνοθετικά τετράδια και σημειώσεις, ημερολόγια εργασίας, κριτικές παραστάσεων, σκηνικά και κοστούμια, δίνοντας στην έκθεση αυτή μια ιδιαίτερη συναισθηματική αξία. 

Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει μιλώντας στη LiFO ο πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης, Σταύρος Ζουμπουλάκης: «Ο αρχικός μας προγραμματισμός εντάσσει ημερολογιακά αυτή την έκθεση στις αρχές Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα θα διαρκέσει δύο μήνες και θα παρουσιαστεί στον τέταρτο όροφο της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο ΚΠΙΣΝ.

Ωστόσο, αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στο στάδιο των συζητήσεων προκειμένου να διευθετήσουμε το θέμα του φορέα διοργάνωσης αλλά και της χρηματοδότησης. Ουσιαστικά, δηλαδή, κοιτάμε αν αυτή η έκθεση θα γίνει με τη συμμετοχή μόνο της Εθνικής Βιβλιοθήκης ή αν θα υπάρξει, για παράδειγμα, μια σύμπραξη με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ή αν θα έχουμε και την πολύτιμη αρωγή της Λυρικής Σκηνής. Πιθανολογώ ότι θα ισχύσει το τελευταίο σενάριο, δηλαδή θα έχουμε μια συνδιοργάνωση μέσω της σύμπραξης Εθνικής Βιβλιοθήκης, ΚΠΙΣΝ και Λυρικής Σκηνής».

Σταύρος Ζουμπουλάκης
Σταύρος Ζουμπουλάκης

Να θυμίσουμε ότι το αρχείο του καλλιτέχνη Λευτέρη Βογιατζή συμπεριλαμβάνει φωτογραφίες, ηχογραφημένες και μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις, σκηνοθετικά τετράδια και σημειώσεις, ημερολόγια εργασίας, κριτικές παραστάσεων, σκηνικά και κοστούμια, δίνοντας στην έκθεση αυτή μια ιδιαίτερη συναισθηματική αξία.

«Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε την πολύπλευρη προσωπικότητα του Λευτέρη Βογιατζή μέσα από τον πλούτο του προσωπικού του αρχείου. Ήδη κάποιοι υπάλληλοί μας επεξεργάζονται καθημερινά το συγκεκριμένο υλικό της τέχνης του Λ. Βογιατζή.

Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό μαγνητοσκοπημένων σημαντικών παραστάσεων του ευρωπαϊκού θεάτρου, περίπου 500 κινηματογραφικές ταινίες, μια βιβλιοθήκη με περισσότερους από 10.000 τίτλους, προσωπικά αντικείμενα και γραπτά.

Όπως αντιλαμβάνεστε, πρόκειται για ένα πολυσχιδές αρχείο που αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά ενός πρωτοπόρου του θεάτρου και χρειάζεται ενδελεχή έρευνα και επεξεργασία. Είναι προφανές ότι κατά το παρελθόν κάτι αντίστοιχο και σε τέτοια κλίμακα δεν έχει γίνει στα θεατρικά δρώμενα της χώρας μας.

Ευελπιστούμε ότι αυτή η έκθεση θα παρουσιαστεί στην ολότητά της ακριβώς όπως τη σχεδιάζουμε – αυτό θα εξαρτηθεί από τη χρηματοδότηση που θα μας επιτρέψει να κάνουμε πράξη τη δημιουργία μιας ιστορικής έκθεσης και να προσφέρουμε στους επισκέπτες ένα μοναδικό αφιέρωμα στην καλλιτεχνική πορεία ενός ανθρώπου που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην εγχώρια θεατρική ιστορία».

Εύα Μανιδάκη
Εύα Μανιδάκη

Τη συνεπιμέλεια της έκθεσης υπογράφουν η κ. Ειρήνη Λεβίδη και η αρχιτέκτονας και σκηνογράφος Εύα Μανιδάκη.

«Ο Λευτέρης Βογιατζής αποτελεί για μένα ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο. Πρόκειται για τον άνθρωπο που όχι μόνο ξεκλείδωσε καινούργια πράγματα στην τέχνη γενικά αλλά τον συναντώ διαρκώς στις σκέψεις μου.

Όσον αφορά την επικείμενη έκθεση και τη δική μου αρμοδιότητα σε αυτήν, έχω ήδη κάνει κάποιες συζητήσεις με το τμήμα Σκηνογραφίας του ΕΜΠ και τον Σταύρο Γυφτόπουλο της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών προκειμένου να δημιουργηθεί μια ομάδα που θα αναλάβει να κατασκευάσει εκ νέου μακέτες έργων του Λευτέρη Βογιατζή.

Επίσης, θα δημιουργηθεί και μια μεγάλη τρισδιάστατη μακέτα του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, εκεί όπου συντελέστηκαν όλες οι θεατρικές παραστάσεις του. Μιλάμε για έναν χώρο ο οποίος είναι διατηρητέο μνημείο, ενώ να σας θυμίσω ότι, αν και είναι ένα μικρό στην έκτασή του θέατρο, άλλαζε συνεχώς ανάλογα με τις απαιτήσεις της εκάστοτε παράστασης που θα ανέβαζε ο Λ. Βογιατζής». 

Αμφιτρύωνας Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Ήμελλος και ο Χρήστος Λούλης στο αριστούργημα του Μολιέρου «Αμφιτρύων» σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή. Φωτ.: Κώστας Ορδόλης

Στο σημείο αυτό ρωτώ την κ. Μανιδάκη από πού εμπνεύστηκε τον σχεδιασμό της έκθεσης. Και μου εξηγεί: «Η λογική μας βασίστηκε σε κάτι αντίστοιχο που είχε συμβεί στην Ιαπωνία όταν για έκθεση-αφιέρωμα στον διάσημο αρχιτέκτονα Λε Κορμπιζιέ φτιάχτηκαν τρισδιάστατες μακέτες των έργων του.

Τώρα, την ευθύνη της επιλογής των έργων που θα γίνουν μακέτες για την έκθεση για τον Λευτέρη Βογιατζή έχει η επιστημονική ομάδα. Μένουν, λοιπόν, να συντονιστούν κάποιες ακόμη λεπτομέρειες διαδικαστικού περιεχομένου. Για να έχετε, όμως, μια εικόνα, αναλογιστείτε ότι υπάρχει ακόμη μέρος του σκηνικού από το "Θερμοκήπιο", το οποίο υπήρξε η τελευταία παράσταση που σκηνοθέτησε και έπαιζε ως ηθοποιός το 2011 στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Επομένως, θα έχουμε τη δυνατότητα να θυμίσουμε και να ανατρέξουμε σε αξέχαστες στιγμές της πολυετούς διαδρομής του».

θερμοκηπιο Facebook Twitter
Ο Λ. Βογιατζής «πειράζει» τη μακέτα της Εύας Μανιδάκη για το «Θερμοκήπιο». Φωτογραφία από το προσωπικό της αρχείο.

Τέλος, η γνωστή σκηνογράφος υπογραμμίζει ότι είχε συνεργαστεί στενά με τον Λευτέρη Βογιατζή. «Όταν ανέβηκε ο "Αμφιτρύων" του Μολιέρου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τα σκηνικά είχαν γίνει από μένα. Ωστόσο, το πιο δύσκολο έργο με το οποίο έχω καταπιαστεί στην καριέρα μου αφορούσε τον σχεδιασμό του ταφικού μνημείου του Λευτέρη Βογιατζή στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών. Μάλιστα, είναι θαμμένος δίπλα στον τάφο του πρόωρα χαμένου Kυριάκου Kρόκου, αρχιτέκτονα του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων», θυμάται η κ. Μανιδάκη.

Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει ότι αυτή η έκθεση θα ενταχθεί στα κορυφαία πολιτιστικά γεγονότα της χρονιάς, φωτίζοντας το καλλιτεχνικό σύμπαν του μεγάλου σκηνοθέτη και ηθοποιού και συστήνοντας το σπουδαίο έργο του στις νεότερες γενιές.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποια παράσταση του Βογιατζή έμεινε χαραγμένη στη μνήμη σας; 5 ηθοποιοί και σκηνοθέτες θυμούνται

Θέατρο / Ποια παράσταση του Βογιατζή έμεινε χαραγμένη στη μνήμη σας; 5 ηθοποιοί και σκηνοθέτες θυμούνται

Σαν σήμερα, το 1944 γεννιέται ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες και ιδρυτής του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων: 5 καλλιτέχνες ανακαλούν στη μνήμη τους τον τρόπο που το έργο του τους σημάδεψε
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εξηγηθείτε, κύριε Λιβαθινέ

Θέατρο / Εξηγηθείτε, κύριε Λιβαθινέ

Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός, που παραιτήθηκε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού εν μέσω καταγγελιών για αυταρχισμό, αλαζονεία και ρατσισμό, μιλά για πρώτη φορά για όλους και για όλα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ