Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Η Εύη Σαουλίδου, τόσο χαρισματική, απαλύνει σίγουρα το μούδιασμά μας. Αλλά πόσα κενά να γεμίσει, πόσες απουσίες να αναπληρώσει, με την ηλεκτρισμένη παρουσία της; Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
0

Ο Εχθρός του λαού έπεσε θύμα παρερμηνείας από την πρώτη σχεδόν στιγμή. Ο γιατρός Στόκμαν, ο κεντρικός ήρωας που συγκρούεται με τις Αρχές μιας μικρής κοινωνίας, πασχίζοντας ν’ αποκαλύψει το σκάνδαλο των μολυσμένων τοπικών υδάτων, αιχμαλώτισε τη φαντασία των απανταχού εξεγερμένων άμα τη εμφανίσει του. Οι προοδευτικοί Γάλλοι της δεκαετίας του 1890 τον εξομοίωσαν με τον Εμίλ Ζολά στην υπόθεση Ντρέιφους, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, όταν ο ίδιος ο Στανισλάφσκι υποδύθηκε τον ήρωα στη Μόσχα, προκάλεσε πανδαιμόνιο στην πλατεία του θεάτρου.

«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, εκείνη την εποχή της πολιτικής αναταραχής, ο χαρακτήρας του Στόκμαν έγινε αμέσως δημοφιλής στη Μόσχα και ακόμη περισσότερο στην Πετρούπολη», έγραφε αργότερα στο ημερολόγιό του. «Ο Εχθρός του Λαού αναδείχθηκε σε αγαπημένο έργο των επαναστατών, παρά το γεγονός ότι ο Στόκμαν περιφρονούσε την πλειοψηφία και πίστευε στα άτομα...»

O ιδιοφυής Στανισλάφσκι συνόψισε εύστοχα το πρόβλημα στην τελευταία του φράση. Πώς είναι δυνατό να μετατρέψει κανείς σε ίνδαλμα έναν χαρακτήρα που εκφράζει τόσο αντιδραστικές θέσεις;¹ Πράγματι, ο Ίψεν, στην περίπτωση του Στόκμαν, παίζει παράξενα παιχνίδια και δοκιμάζει το ερμηνευτικό βλέμμα μας. Γιατί, ενώ στις πρώτες τρεις πράξεις ο γιατρός ορθώνει ολοένα το ανάστημά του ενάντια στον συνασπισμό συμφερόντων που επιχειρούν να τον φιμώσουν, στην τέταρτη πράξη, μιλώντας ενώπιον της συνέλευσης των πολιτών, αρχίζει να καταφέρεται εναντίον τους με τον πιο ακραίο τρόπο: «Η πλειοψηφία δεν έχει ποτέ δίκιο... το δίκιο είναι με το μέρος μου και με κάποιους ακόμη... η μάζα, οι πολλοί, αυτή η καταραμένη συμπαγής πλειοψηφία δηλητηριάζει τις ψυχές μας και μολύνει το χώμα κάτω από τα πόδια μας». Ξανά και ξανά, ο «επαναστάτης» Στόκμαν ξεσπαθώνει εναντίον των πολλών (και αδαών) περιφρονεί τα «κοπρόσκυλα», επευφημεί τα «κανίς, που οι προγονοί τους ανατράφηκαν σε σαλόνια τρώγοντας καλό φαγητό» και τάσσεται υπέρ της πεφωτισμένης μειοψηφίας, «με τους λίγους, τους πνευματικά ανώτερους άνδρες», υιοθετώντας μια θέση αντιλαϊκή, αριστοκρατική, επικίνδυνη. «Αφήστε τη χώρα να ισοπεδωθεί, ας χαθεί ο λαός όλος!» ωρύεται στο τέλος, προκαλώντας εύλογα τους συμπολίτες του να τον ανακηρύξουν εχθρό τους.

Σε κάθε περίπτωση, το να αγνοούμε τις δυσερμήνευτες διαστάσεις του έργου προς χάριν μιας βολικής, εξιδανικευτικής τακτοποίησης οδηγεί σε σκηνικές κατασκευές προβλέψιμες, ανιαρές και μονοσήμαντες, που αρνούνται αυτό ακριβώς που η τέχνη καλείται να κάνει: να θέτει ερωτήματα και να μας φέρνει αντιμέτωπους με την πολυπλοκότητα των πραγμάτων. 

«Μια αμφιβολία μάς καταλαμβάνει: τι επιθυμεί τελικά να παρουσιάσει ο ποιητής; Έναν ήρωα ή έναν φανατικό; Ένα βαθυστόχαστο ή ένα περιορισμένο μυαλό; Έναν χαρακτήρα που τείνει προς το θείο ή προς το γκροτέσκο;» αναρωτιέται ο Μπενεντέτο Κρότσε, ο πρώτος που επισήμανε τις αρνητικές ιδιότητες του ιψενικού ήρωα², αυτές ακριβώς που πλήθος μελετητών έχουν κατά καιρούς επιλέξει να παραβλέψουν (ο Άρθουρ Μίλερ, στη δική του διασκευή, αφαίρεσε τις  περισσότερες από τις προβληματικές φράσεις του Στόκμαν), προκειμένου να τον στριμώξουν στο καλούπι του αρχετυπικού προοδευτικού σταυροφόρου που (τους) εμπνέει.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Σφιχτά προσδεδεμένη στο πνεύμα του κειμένου, η σκηνοθεσία εκτελεί χρέη πιστού «υπηρέτη» που ερμηνεύει κυριολεκτικά κάθε εντολή του «κυρίου» του, χωρίς να μας ανοίγει κανέναν χώρο διαφυγής από το αυτονόητο, το αναμενόμενο και το αποστεγνωμένο. Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

O ίδιος ο Ίψεν δυσκολευόταν να ορίσει το είδος του έργου που μόλις είχε γράψει: «Δεν είμαι ακόμη σίγουρος αν πρέπει να το χαρακτηρίσω κωμωδία ή απλώς θεατρικό έργο. Έχει πολλά στοιχεία κωμωδίας, αλλά υπάρχει παράλληλα κι ένα σοβαρό βασικό θέμα», σημείωνε στην επιστολή προς τον εκδότη του. Ο Στόκμαν διαθέτει σαφώς κωμικά γνωρίσματα (η αφέλειά του, οι μεγαλεπήβολες δηλώσεις του, οι αστείοι αυτοπροσδιορισμοί του, η σύγκρισή του με τον Χριστό) που ξεδιπλώνονται παράλληλα με τη «σοβαρή» υπόστασή του, αμετάκλητα προσηλωμένη στην αποκάλυψη της αλήθειας. Και είναι αυτή ακριβώς η αντιφατική διάσταση του χαρακτήρα του που καθιστά την αποκρυπτογράφηση ακόμα πιο δύσκολη και προκλητική: πώς να εκλάβουμε το ξέσπασμά του στη συνέλευση; Πώς να τον κρίνουμε, όταν βάλλει εναντίον της «καταραμένης πλειοψηφίας»; Πώς καλούμαστε να δράσουμε, όταν οι ήρωές μας στρέφονται εναντίον μας;

Σε κάθε περίπτωση, το να αγνοούμε τις δυσερμήνευτες διαστάσεις του έργου προς χάριν μιας βολικής, εξιδανικευτικής τακτοποίησης οδηγεί σε σκηνικές κατασκευές προβλέψιμες, ανιαρές και μονοσήμαντες, που αρνούνται αυτό ακριβώς που η τέχνη καλείται να κάνει: να θέτει ερωτήματα και να μας φέρνει αντιμέτωπους με την πολυπλοκότητα των πραγμάτων. 

Από τη λογική της υπεραπλούστευσης δεν ξεφεύγει, τελικά, ούτε η διασκευή που ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού.

Γράφοντας ένα ολοδικό του κείμενο, ο σκηνοθέτης επιχειρεί να προσαρμόσει τον αφηγηματικό άξονα του Εχθρού στα σύγχρονα δεδομένα. Έτσι, στην Ελλάδα του 2025, ο δρ. Στόκμαν ζωντανεύει ως κυρία Στόκα, μαχητική δήμαρχος Πειραιά, η οποία αγωνίζεται ν’ αποδείξει ότι οι δηλητηριώδεις ατμοσφαιρικοί ρύποι της περιοχής προέρχονται από τις νέες εγκαταστάσεις της πετρελαιοβιομηχανίας S-Oil, ιδιοκτήτης της οποίας δεν είναι παρά ο αδελφός της, ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες παγκοσμίως στον τομέα των ναυτιλιακών καυσίμων.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

Ακόμα κι όταν πέσει επάνω στα κοφτερά συρματοπλέγματα της διαπλοκής, ακόμα και όταν το κανάλι Gia τη στοχοποιήσει, ακόμη και όταν το κόμμα της την αποκηρύξει ή τα social media τη χαρακτηρίσουν «εχθρό της πόλης», ακόμα και όταν η κυβέρνηση παραγγείλει μελέτη σε μια γερμανική εταιρεία που απαλλάσσει τον αδελφό της από τις κατηγορίες, ακόμα και όταν οι ψηφοφόροι της την εγκαταλείψουν, ακόμα και όταν οι τιμές του βενζολίου και του τολουολίου εκτοξευθούν στα ουράνια, η γενναία δήμαρχος δεν θα το βάλει κάτω: «Θα συνεχίσω να μάχομαι κατά των μεγάλων συμφερόντων, της φτωχοποίησης και της πνευματικής ένδειας! Δεν θα σας κάνω τη χάρη να γυρίσω στο σπίτι μου με την ουρά στα σκέλια και να παριστάνω τη νοικοκυρούλα... Θα βρω συμπαράσταση στον ξένο Τύπο!» βροντοφωνάζει.

Η ζωή της καταρρέει, ο αδελφός της την απειλεί, η υπόληψή της βάλλεται πανταχόθεν, ο πεθερός της αγοράζει κρυφά μετοχές της S-Oil (και τώρα φαίνεται σαν να ήταν κι εκείνη στο κόλπο), ενώ ο γεμάτος κατανόηση σύζυγος φτάνει επίσης στα όριά του: «Μην ξεσπάς σ’ εμένα!» της λέει. «Εγώ σε καταλαβαίνω. Χαλάρωσε λίγο. Πέρνα λίγο ποιοτικό χρόνο με τον μικρό. Λείπεις συνέχεια. Κάτσε σπίτι ένα βράδυ! Να δούμε μια ταινία όλοι μαζί!»

Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

Η «καλή» ιδεαλίστρια δήμαρχος, από τη μια, και ο «κακός» πετρελαιάς που εξαγοράζει τους πάντες και τα πάντα (πρωθυπουργούς, καναλάρχες, δημοσιογράφους, μελέτες κ.ο.κ.), από την άλλη, συνθέτουν ένα ωραιότατο πολιτικό μελόδραμα που δεν έχει τίποτε να μας φανερώσει πέραν όσων ήδη γνωρίζουμε.

Ομολογουμένως, η ανάγκη μας να ταυτιστούμε με έναν αδιάφθορο υπερασπιστή της αλήθειας και του περιβάλλοντος στην εποχή της μετα-αλήθειας, της «βιώσιμης ανάπτυξης» και της διαπλοκής αναδύεται τώρα πιο έντονη από ποτέ· το θέατρο, όμως, δεν μπορεί να μικραίνει τόσο, να συρρικνώνεται σε μια ηθικοπλαστική ιστορία με εσάνς ειδησεογραφικού θρίλερ (να τι γίνεται όποιος τα βάζει με τους ισχυρούς: βορά στα κοράκια!), ούτε και η θεατρική γλώσσα αντέχει: να χρησιμοποιείται τόσο εξαντλητικά για τη συνεχή μετάδοση “πληροφοριών”, να πνίγεται μέσα στις γενικότητες και στα τσιτάτα («θέλω ακόμη να πιστεύω ότι ζούμε σε μια ελεύθερη κοινωνία, όπου επικρατούν η λογική και το δίκιο», «πάντα έχουμε επιλογή», «οι μάζες χειραγωγούνται από τους οικονομικά ισχυρούς με τη βοήθεια του Τύπου» κ.ά.), να χάνει κάθε μεταφορική, συμβολική, εικονοποιητική ικμάδα, και όλα αυτά στο όνομα ενός δήθεν ρεαλισμού που δεν επιτυγχάνεται παρά μόνο ως συνώνυμο της πεζότητας, της αφόρητης κυριολεξίας, της ανούσιας «πιστότητας». 

Όχι τυχαία, η μόνη συγκινητική στιγμή της παράστασης εμφανίζεται εκεί όπου επιτέλους σχηματίζεται μια ισχυρή εικόνα: όταν ψεκάζεται βίαια το σώμα της ηθοποιού και λίγο αργότερα παραδίδεται, εξουθενωμένο από τις επιθέσεις, στη φροντίδα ενός στοργικού συντρόφου.   

Η Εύη Σαουλίδου, τόσο χαρισματική, απαλύνει σίγουρα το μούδιασμά μας. Αλλά πόσα κενά να γεμίσει, πόσες απουσίες να αναπληρώσει, με την ηλεκτρισμένη παρουσία της;

Σφιχτά προσδεδεμένη στο πνεύμα του κειμένου, η σκηνοθεσία εκτελεί χρέη πιστού «υπηρέτη» που ερμηνεύει κυριολεκτικά κάθε εντολή του «κυρίου» του, χωρίς να μας ανοίγει κανέναν χώρο διαφυγής από το αυτονόητο, το αναμενόμενο και το αποστεγνωμένο. 

«Εχθρός του λαού» βασισμένο στο έργο του Χένρικ Ίψεν | Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

¹ Harold C. Knutson, «"An Enemy of the People": Ibsen's reluctant comedy»

² Δες σχετικά το εξαιρετικό «Generic complexity in Ibsen’s “An Enemy of the People”» του Thomas F. Van Laan

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση Εχθρός του λαού εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ