Live

Όταν καταρρέει η Λογική

Όταν καταρρέει η Λογική Facebook Twitter
0

Στα χρόνια που πέρασαν, η τομή που επέφεραν στη θεατρική γραφή τα έργα του λεγόμενου θεάτρου του Παραλόγου, δεν είναι πια τόσο αιχμηρή και σκανδαλώδης. Το σφρίγος του «Ρινόκερου», ωστόσο, παραμένει εντυπωσιακό.

Αν και ο Ιονέσκο είναι ο βασικός εκφραστής, μαζί με τον Μπέκετ, της τομής στη δραματουργία που σημειώθηκε τη δεκαετία 1950-1960 και ονομάστηκε «Θέατρο του Παραλόγου», ο Ρινόκερός (1958) του δεν εντάσσεται καλά στον ορισμό και στην κατηγορία. Δεν έχει τα χαρακτηριστικά των μονόπρακτων Φαλακρή τραγουδίστρια (1950), Το μάθημα (1951) και Καρέκλες (1952), όπου αίρονται το αναγκαίο της πλοκής, η «συνέπεια» του χαρακτήρα, η ενότητα της δράσης, η πίστη στη (επικοινωνιακή) δυνατότητα του λόγου. Η δραματουργία υπακούει στις παραδοσιακές συμβάσεις, η γλώσσα και μορφή υπηρετούν μία ορθολογιστική προσέγγιση (κάτι θέλουν να πουν και να αποδείξουν), η δόμηση είναι λογική και η εξέλιξη γραμμική.

Ο Ρινόκερος ρίχνει έξω τον Μάρτιν Έσσλιν, τον κριτικό στον οποίο οφείλουμε τον όρο «Θέατρο του Παραλόγου» (παρμένο, όπως ο ίδιος αναγνωρίζει, από μια πρόταση του Καμύ στο Μύθο του Σισύφου), όταν γράφει ότι το Θέατρο του Παραλόγου «μοχθεί να εκφράσει τη δικιά του αίσθηση για τη χωρίς νόημα ανθρώπινη ύπαρξη με μια ειλικρινή εγκατάλειψη κάθε ορθολογιστικής επινόησης και επαγωγικού συλλογισμού» και «αποκηρύσσει κάθε συζήτηση περί του παραλόγου της ανθρώπινης ύπαρξης, απλώς το παρουσιάζει εν τω γίγνεσθαι». Προσέξτε την αριστουργηματική πρώτη πράξη του Ρινόκερου: η μπρασερί στην πλατεία επαρχιακής γαλλικής πόλης γίνεται κάτι σαν αγορά όπου οι θαμώνες αντιμετωπίζουν «διαλεκτικά» το τι και το πώς της παράδοξης εμφάνισης ρινόκερων στον δρόμο. Με τέσσερις πρωταγωνιστές, η δράση χωρίζεται στα δύο: από τη μία δύο φίλοι, οι μικροαστοί Ζαν και Μπερανζέ, από την άλλη ένας δόκτωρ της Λογικής και ένας ηλικιωμένος κύριος. Ο κεντρικός ήρωας, ο Μπερανζέ, εξομολογείται στον φίλο του το υπαρξιακό του άγχος («Νιώθω σαν να μην έχω θέση στη ζωή, ανάμεσα στους ανθρώπους», «Δεν κατάφερα να συνηθίσω ούτε τον ίδιο μου τον εαυτό. Τελικά, δεν ξέρω καν αν εγώ είμ' εγώ» κ.ο.κ.). Παράλληλα, ο δόκτωρ της Λογικής μυεί τον ηλικιωμένο στη λογική μέθοδο με αστεία παραδείγματα που μας προετοιμάζουν για την επικείμενη κατάρρευσή της, προκαλώντας αυθορμήτως γέλιο. Είναι η στιγμή της πρότασης-κλειδί, όπου διά της διαλεκτικής μεθόδου σύντομα η αποκαθήλωση της Λογικής θα είναι οριστική:

Μπερανζέ: Όταν είμαι μόνος πνίγομαι. Αλλά κι όταν είμαι με άλλους, πάλι πνίγομαι.

Ζαν: Φάσκεις και αντιφάσκεις. Ή πνίγεσαι όταν είσαι μόνος σου ή πνίγεσαι όταν είσαι με άλλους. Περνιέσαι για σκεπτόμενο άτομο κι όμως δεν έχεις ίχνος λογικής.

Ηλικιωμένος (στον δόκτορα): Πολύ ωραίο πράγμα η λογική.

Δόκτωρ (στον ηλικιωμένο): Φυσικά. Φτάνει να μη γίνεται κατάχρηση.

Μια έξοχη τετραφωνία εξελίσσεται στη συνέχεια, όπου ο Ιονέσκο φτάνει μέχρι και τον Ντεκάρτ και το περίφημο «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω» (από το Principia Philosophicae, 1644) για να αποδείξει ότι το να σκέφτεσαι δεν φτάνει για να υπάρχεις, ως άνθρωπος τουλάχιστον. Κι όσο κι αν σκέφτεσαι με «μέθοδο» (να τος πάλι ο Ντεκάρτ, Λόγος για τη μέθοδο, 1637), η λογική εξέταση των πραγμάτων το καλύτερο που μπορεί είναι «να θέσει το πρόβλημα σε ορθή βάση» – δεν το λύνει. Και δεν αποτρέπει το ενδεχόμενο να καταλήξεις... ρινόκερος, όπως όλα τα πρόσωπα του έργου –πλην του Μπερανζέ–, που για διαφορετικούς λόγους και με ποικίλα κίνητρα θα υποχωρήσουν ένας-ένας στο «πνεύμα» (ή ρεύμα) της εποχής.

Ο Ιονέσκο θέλησε να μιλήσει με μια παραβολή για φαινόμενα μαζικής τύφλωσης. Οι αναφορές του έχουν σαφώς πολιτικό πρόσημο, αφού δεν είχε περάσει πολύς καιρός από την εποχή που ο ναζισμός βύθισε την Ευρώπη στον ζόφο, ενώ και ο υπαρκτός σοσιαλισμός είχε ήδη αποκαλύψει το σκοτεινό του πρόσωπο. Στον τρόπο που χειρίζεται το θέμα του αναγνωρίζει κανείς τη σύνδεσή του με τις ιδέες της εποχής του, ασχέτως αν στα αυτοβιογραφικά κείμενά του δεν κάνει συγκεκριμένες αναφορές – σε μια βιβλιογραφία του Ρινόκερου θα συμπεριλάμβανε κάποιος την Ψυχολογία των Μαζών (1898) του Γκουστάβ Λε Μπον, τον Φόβο μπροστά την ελευθερία του Έριχ Φρομ (1941), κείμενα του Βίλχελμ Ράιχ της δεκαετίας του '40 (για την ψυχολογία των μαζών στον φασισμό ή, ακόμα, για την ψυχολογία του «ανθρωπάκου»).

Όταν καταρρέει η Λογική Facebook Twitter

Κι ίσως επειδή το ενδιαφέρον του είναι στραμμένο σε ιστορικές συμπεριφορές, στο πώς λειτουργούν οι άνθρωποι όταν βρίσκονται «στη δίνη των εξελίξεων», αντιμέτωποι με μια πραγματικότητα που ακυρώνει κάθε έννοια ανθρωπισμού, ίσως γι' αυτό ο Ρινόκερος δεν χάνεται σε στροβιλισμούς γύρω από το παράλογο της ύπαρξης. Αντιθέτως, μέσα από την αγωνία του Μπερανζέ για τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί η «επιδημία» της ρινοκερίτιδας, θέτει ζητήματα που αφορούν την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας. Τι είναι φυσικό και τι αφύσικο, τι κανονικό και τι ανώμαλο, τι νόμιμο και τι παράνομο; Τι είναι καλό και τι κακό όταν πρόκειται για την πλειονότητα και πώς μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί η πλειονότητα όταν τείνει να επιβάλλει τυραννικά την κυριαρχία της; Είναι ενδεδειγμένη η στάση ενός από τους ήρωες του έργου, του νομικού Ντιτάρ, που λέει: «Πρέπει πάντα να ξεκινάς θετικά ή, τουλάχιστον, ουδέτερα. Η ευρύτητα του πνεύματος είναι χαρακτηριστικό της επιστημονικής νοοτροπίας. Όλα εξηγούνται με τη λογική. Κι όταν κατανοείς κάτι, το δικαιολογείς»; Μόνο που ο δόκτωρ της Λογικής έχει ήδη γίνει ρινόκερος – και αν δεν κάνεις τίποτα, ο φασισμός στις διαφορετικές εκδοχές του καραδοκεί και επιβάλλεται.

Γι' αυτό και διαφωνώ με την άποψη που διατύπωσε ο Michael Billington στην «Guardian» ότι η κεντρική «μεταφορά» μπορεί να μιλάει για τόσο πολλά ώστε τελικά να μη λέει τίποτα, αν μπορεί να εφαρμοστεί εξίσου για τον ναζισμό, τον σταλινισμό ή τον καπιταλιστικό καταναλωτισμό. Μάλιστα, καταλήγει στο ότι «παρουσιάζοντας την ασυμβίβαστη ατομικότητα ως ηρωική, υπάρχει κίνδυνος να βγει το συμπέρασμα ότι κάθε μειονότητα έχει δίκιο» (!).

Η παράσταση του Θωμά Μοσχόπουλου είναι ευφυής και καλά ισορροπημένη ώστε να αναδεικνύεται το υποδόριο χιούμορ του Ιονέσκο και η σοφά μελετημένη δομή του έργου. Τα σχόλια των σκηνικών οδηγιών που ακούγονται στην αρχή κάθε πράξης, με τη φωνή του σκηνοθέτη εξασφαλίζουν μια χαριτωμένη εισαγωγή στα σοβαρά που θίγει το έργο – με τον ίδιο τρόπο λειτουργούν και τα ελαφρά γαλλικά τραγούδια της δεκαετίας του '40-'50 που έχουν επιλεγεί για τις στιγμές που η μουσική είναι αναγκαία συνδετική ουσία. Τα πορτρέτα, ανθρώπων στην αρχή, ρινόκερων στη συνέχεια, συνεισφέρουν εύστοχα στη συζήτηση που προκαλεί η σκηνική πράξη: αν μη τι άλλο, ας υπερασπιστούμε την ετερότητα, την ποικιλότητα του ανθρωπίνου είδους, έναντι της ζωώδους ομοιομορφίας! Κατά τ' άλλα, μικροί μαύροι κύβοι, που ανάλογα με την τοποθέτησή τους διαμορφώνουν τα αναγκαία σκηνικά αντικείμενα, έλυσαν το πρόβλημα της σκηνογραφίας (Μαγδαληνή Αυγερινού, Έλλη Παπαγεωργακοπούλου) σ' έναν χώρο που δεν επιτρέπει φιλόδοξες ιδέες. Όπως σε όλες τις παραστάσεις του, η δουλειά του Μοσχόπουλου κρίνεται κατά κύριο λόγο στις ερμηνείες των ηθοποιών, που κι εδώ είναι απολαυστικές: ειδικά του Θάνου Δήμου, του Γιώργου Χρυσοστόμου, του Μανώλη Μαυροματάκη και του Γιώργου Παπαγεωργίου, που είχαν και τους πιο σημαντικούς ρόλους – έπαιξαν ακόμη η Ηρώ Μπέζου και η Ευαγγελία Καρακατσάνη.

Ζούμε σε μια εποχή κρίσιμη, που σ' όλη την Ευρώπη, για διαφορετικούς λόγους, ακραία ιδεολογικά μορφώματα εκδηλώνουν την πρόθεσή τους για ένα ακόμα πισωγύρισμα, στάσεις και συμπεριφορές που νομίζαμε ότι ανήκαν οριστικά στο παρελθόν. Ο Ρινόκερος δεν έχει απαντήσεις, αλλά θέτει το πρόβλημα στην ορθή βάση. Δείτε τον.

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ