Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
0
Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης έκοψε ικανό μέρος του πρωτότυπου έργου και προχώρησε σε δραστικές επεμβάσεις: αφαίρεσε επουσιώδεις ρόλους, ενίσχυσε άλλους, σύμπτυξε κάποιες σκηνές και έκοψε το ιλαροτραγικό τέλος...

«[...] Αδύνατο να περιγράψει κανείς με σαφήνεια τι ξυπνάει το έργο σας στα μύχια της ψυχής. Βλέποντας τους ήρωές σας πάνω στη σκηνή είχα την αίσθηση ότι μ' έκοβε ολάκερο ένα μαλακό πριόνι: τα δόντια του μπήγονταν κατευθείαν στην καρδιά κι εκείνη από τον πόνο σφιγγόταν, βογκούσε, ξεσκιζόταν. Για μένα ο "Θείος Βάνιας" σας είναι εξαίσιος, μια θεατρική μορφή ολότελα καινούργια, ένα σφυρί που το χτυπάτε στο αδειανό κεφάλι του κοινού. Η βλακεία του κοινού, άλλωστε, είναι ανυπέρβλητη και δεν μπορεί να συλλάβει μήτε τον "Γλάρο" σας μήτε τον "Θείο Βάνια" σας». Αυτά έγραφε ο Μαξίμ Γκόρκι (1868-1936) τον Νοέμβριο του 1898 σε μία από τις πολλές επιστολές που αντάλλαξε με τον Άντον Τσέχοφ (1860-1904).


Ο Γκόρκι θαύμαζε ανυπόκριτα τον μόλις οχτώ χρόνια μεγαλύτερό του Τσέχοφ. Στα «Παιδιά του Ήλιου» η επιρροή που άσκησε ο δεύτερος στον πρώτο είναι περισσότερο από σαφής. Ό,τι λένε οι ήρωες του Γκόρκι αποτελούν, θαρρείς, παραλλαγμένες σκέψεις των τσεχοφικών ηρώων. Παράδειγμα; Ο γιατρός Αστρόφ (από τον «Θείο Βάνια») λέει: «Οι χωριάτες ζουν όλοι μεταξύ τους καθυστερημένοι, μες στη βρόμα, και με τους διανοούμενους δύσκολο να τα βγάλεις πέρα. Κουράζουν. Όλοι αυτοί οι καλοί μας φίλοι − η σκέψη τους είναι ρηχή, τα αισθήματά τους ρηχά και δεν βλέπουνε πέρα απ' τη μύτη τους. Είναι απλούστατα βλάκες. Κι όσοι είναι λίγο πιο έξυπνοι και πιο σημαντικοί, αυτοί είναι υστερικοί, τους έχει φάει η ανάλυση, και η ενδοσκόπηση».

Όλοι οι ηθοποιοί καταφέρνουν να αποδώσουν τον ρόλο τους με τρόπο που να αποτυπώνεται ξεκάθαρα ένα βασικό χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας και του ψυχισμού τους.


Ο Προτάσοφ, ο επιστήμων στο έργο του Γκόρκι, που όλο κάνει πειράματα, αλλά είναι ανίκανος για μια ανθρώπινη σχέση της προκοπής, επιβεβαιώνει τον Αστρόφ, με την «υψηλή», αλλά χωρίς αναφορά στην πραγματικότητα σκέψη του: «Να περιφέρεσαι στον κόσμο των θαυμαστών αινιγμάτων της ύπαρξης, να ξοδεύεις την ενέργεια του μυαλού σου γι' αυτά, να ποια είναι η πραγματικά ανθρώπινη ζωή, να ποια είναι η ανεξάντλητη πηγή ευτυχίας και ζωοφόρου χαράς! Μόνον στον τομέα της διάνοιας είναι ελεύθερος ο άνθρωπος, μόνο τότε είναι άνθρωπος, όταν διανοείται, κι όταν διανοείται είναι έντιμος και καλός! Το καλό έχει γεννηθεί από τη νόηση, χωρίς συνείδηση δεν υπάρχει καλό!».

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Παρατηρούσα με αμείωτη προσοχή την Κωνσταντίνα Τάκαλου στον ρόλο της νευρωτικής Ελιζαβέτας να ζωγραφίζει εμμονικά σχέδια πάνω στα χέρια και στα πόδια της, με ανεπαίσθητα πειραγμένο τρόπο ομιλίας και κίνησης, και τη διακριτική μελαγχολία του Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του κυνικού κτηνιάτρου που την αγαπά...


Η αδελφή του η Ελιζαβέτα, που έχει κλονισμένα νεύρα, αδίκως φωνάζει με πόνο ψυχής στους «αυτοαναφορικούς» αστούς, συγγενείς και φίλους, της ιστορίας: «Είστε όλοι σας τυφλοί! Ανοίξτε τα μάτια. Αυτό με το οποίο ζείτε, οι σκέψεις σας, τα συναισθήματά σας, μοιάζουν με άνθη ενός δάσους ολοσκότεινου, σε αποσύνθεση... Φρικιαστικού... Είστε λίγοι, λαθραίοι πάνω στη γη...» και «Έχετε μεθύσει από τα ωραία λόγια και τις ωραίες ιδέες, δεν το βλέπετε αυτό, ενώ εγώ είδα πώς ξεχύθηκε στους δρόμους το μίσος, και οι άνθρωποι, άγριοι, κακιωμένοι, με απόλαυση εξόντωναν ο ένας τον άλλο... Κάποια φορά η οργή τους θα πέσει πάνω σας...».


Να το το σημείο όπου ο Γκόρκι απομακρύνεται από την επίδραση του Τσέχοφ. Ο δεύτερος μετέφερε την ηττοπάθεια της ρωσικής ιντελιγκέντσιας (των πιο μορφωμένων στρωμάτων του πληθυσμού, γιατρών, εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, ανθρώπων των γραμμάτων, καλλιτεχνών, δημοσιογράφων, ανοιχτόμυαλων διοικητικών υπαλλήλων κ.ο.κ.) μετά τα αντίποινα (εκτελέσεις και εξορίες) που προκάλεσε η δολοφονία του τσάρου Αλέξανδρου Β' το 1881. Τα πρόσωπά του παραμένουν παγιδευμένα σε ένα αδιέξοδο παρόν. Η δυνατότητα της πολιτικής αλλαγής δεν υπάρχει στο τσεχοφικό θέατρο και οι εκπρόσωποι των κατώτερων τάξεων (υπηρέτες και μουζίκοι) έχουν ασήμαντους ρόλους.


Στον Γκόρκι, αντίθετα, είναι έντονος ο προβληματισμός για λογοτεχνικά έργα που να μπορούν να λειτουργήσουν ως επαναστατική κινητήρια δύναμη. Και είναι χαρακτηριστικό ότι λίγο μετά τις «Τρεις Αδελφές» (1901) και τον «Βυσσινόκηπο» (1904), στα «Παιδιά του Ήλιου» (1905) ο Γκόρκι δίνει σημαίνοντες ρόλους σε υπηρέτες και μαστόρους. Επιπλέον, το έργο τελειώνει με ένα παρ' ολίγον λιντσάρισμα των αστών πρωταγωνιστών από το «πλήθος».


Πάντα με συγκινούσε ο τρόπος που η Ιστορία εγγράφεται σε λογοτεχνικά ή θεατρικά κείμενα. Είναι ο Γκόρκι που μιλάει όταν, π.χ., η Ελιζαβέτα περιγράφει την οδυνηρή εμπειρία της από τις βιαιοπραγίες που έζησε ως μάρτυρας κάποιας διαδήλωσης. Ήδη το 1902, σε γράμμα του στον Τσέχοφ, μεταφέρει αποτρόπαιες λεπτομέρειες από αιματηρές ταραχές με νεκρούς στην πόλη του. Πόσο μάλλον που έγραψε τα «Παιδιά του Ήλιου» κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού στη φυλακή από το τσαρικό καθεστώς, μετά τα δραματικά επεισόδια της Ματωμένης Κυριακής (στις 9/22 Ιανουαρίου 1905 οι δυνάμεις του τσάρου σκότωσαν άμαχους εργάτες κατά τη διάρκεια ειρηνικής διαμαρτυρίας στην Αγία Πετρούπολη – ήταν η αρχή της επανάστασης του 1905).


Ακόμη κι αν ο θεατής δεν γνωρίζει τον κοινωνικό και πολιτικό αναβρασμό που αποτέλεσε πεδίο σύλληψης και συγγραφής των «Παιδιών του Ήλιου», διόλου δεν μειώνεται η αξία τους: πρόκειται για ένα θαυμάσιο έργο, με πολύ ζωντανούς ανθρώπους που σκέφτονται, αγαπούν, υποφέρουν σε μια μεταιχμιακή στιγμή της Ιστορίας. Ίσως γι' αυτό συνομιλεί τόσο καλά μ' εμάς, που, 110 χρόνια μετά, καλούμαστε να διαχειριστούμε ένα ακόμη ιστορικό μεταίχμιο, μια εποχή με καινοφανή γνωρίσματα που δικαιολογούν αγωνία και φόβο.


Οφείλουμε στο Θέατρο Τέχνης και στον Νίκο Μαστοράκη το ότι μας συστήνουν αυτό το εν πολλοίς άγνωστο έργο του Γκόρκι με μια καθόλα ευχάριστη παράσταση, με έντονη ερμηνευτική άποψη και θαυμάσιες ερμηνείες. Ο σκηνοθέτης έκοψε ικανό μέρος του πρωτότυπου έργου και προχώρησε σε δραστικές επεμβάσεις: αφαίρεσε επουσιώδεις ρόλους, ενίσχυσε άλλους, σύμπτυξε κάποιες σκηνές και έκοψε το ιλαροτραγικό τέλος. Έτσι, κατέστησε το έργο πιο συμπαγές, με μικρότερη διάρκεια και πιο σφιχτή ροή.


Επιπλέον, με τον τρόπο που δίδαξε τους ρόλους στους ηθοποιούς ισορρόπησε τα δραματικά στοιχεία με στιγμές ελαφράδας και χιούμορ, κυρίως μέσω του τρόπου που ερμήνευσε η «κιτσοπουλική» Ιωάννα Μαυρέα τον ρόλο της νταντάς και η Φωτεινή Μπαξεβάνη τον ρόλο της χαζούλας Μελανίας Νικολάγεβνα.

Τα παιδιά του Ήλιου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια παράσταση που πρέπει να δεις Facebook Twitter
Καιρό είχα να δω τη μικρή σκηνή του Υπογείου να αναπνέει (το λέω γιατί τα κουρέλια και τα βαμβάκια, ως βασικό σκηνογραφικό στοιχείο που έχουμε δει σε πρόσφατες παραγωγές του, προκαλούν ένα αίσθημα ασφυξίας στον θεατή)...


Όλοι οι ηθοποιοί καταφέρνουν να αποδώσουν τον ρόλο τους με τρόπο που να αποτυπώνεται ξεκάθαρα ένα βασικό χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας και του ψυχισμού τους. Παρατηρούσα με αμείωτη προσοχή την Κωνσταντίνα Τάκαλου στον ρόλο της νευρωτικής Ελιζαβέτας να ζωγραφίζει εμμονικά σχέδια πάνω στα χέρια και στα πόδια της, με ανεπαίσθητα πειραγμένο τρόπο ομιλίας και κίνησης, και τη διακριτική μελαγχολία του Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του κυνικού κτηνιάτρου που την αγαπά. Την αισθαντική ερμηνεία της Μαρίας Καλλιμάνη στον ρόλο της Γελένα, που ανακαλεί ευθέως την Ελένα του «Θείου Βάνια», και τον Χάρη Φραγκούλη, σε έναν ρόλο διαφορετικό απ' ό,τι άλλο έχει ερμηνεύσει μέχρι σήμερα, να αποδεικνύει τις μεγάλες του δυνατότητες. Τον καλό Γιάννη Κότσιφα στον ρόλο του ζωγράφου Βάγκιν και τον Άρη Ντελία σε δύο μικρούς ρόλους. Όλοι αποτελούσαν ένα δεμένο σύνολο στο οποίο τα άτομα δεν απορροφώνταν αλλά ξεχώριζαν, έτσι ώστε οι συγκρούσεις τους (εσωτερικές οι περισσότερες) να αποδίδονται ανάγλυφα.


Καιρό είχα να δω τη μικρή σκηνή του Υπογείου να αναπνέει (το λέω γιατί τα κουρέλια και τα βαμβάκια, ως βασικό σκηνογραφικό στοιχείο που έχουμε δει σε πρόσφατες παραγωγές του, προκαλούν ένα αίσθημα ασφυξίας στον θεατή). Ο Βασίλης Παπατσαρούχας αξιοποίησε όλο τον σκηνικό χώρο, αποφεύγοντας τοίχους και χωρίσματα, και με αντικείμενα που δεν μπούκωναν την όψη. Οι γυάλινοι δοκιμαστικοί σωλήνες και τα χρωματιστά υγρά τους δέσποζαν σ' ένα τραπέζι στο βάθος, και σε συνδυασμό με την ταπετσαρία του τοίχου, έδιναν μια ευχάριστη, μοντέρνα νότα στη συνολική εικόνα.


Είναι μια παράσταση που αξίζει να δείτε!


Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν»-Υπόγειο

Πεσμαζόγλου 5,Κέντρο
11/11- 7/2
Τετ., Κυρ.: 20:00, Πέμ., Σάβ. 21:15
Τιμη : € 5-18

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ