Tσέχωφ δωματίου

Tσέχωφ δωματίου Facebook Twitter
0

Σε μικρό διάστημα έτυχε να δω δύο εκδοχές του Θείου Βάνια: τη βραβευμένη παράσταση (2009) του μοσχοβίτικου θεάτρου Βαχτάνγκοφ στο Βadminton, σε σκηνοθεσία του Λιθουανού σκηνοθέτη Ρίμας Τούμινας, και την καινούργια, μικρού, εσωτερικού χώρου, για τρεις ηθοποιούς, ερμηνεία, που σκηνοθέτησαν ο Έκτωρ Λυγίζος και ο Δημήτρης Καρατζάς. Σύγκριση μεταξύ των δύο δεν νοείται. Να βλέπεις Τσέχωφ από ρωσικό θίασο, ακόμη και σ’ ένα αθηναϊκό θέατρο που δεν έχει την κατάλληλη ατμόσφαιρα και θερμοκρασία, είναι μια καθ’ όλα ενδιαφέρουσα εμπειρία. Όχι μόνο γιατί είναι απόλαυση να βλέπεις πώς ερμηνεύεται ο λόγος από ηθοποιούς που μιλάνε τη γλώσσα του πρωτότυπου κι έχουν διδαχτεί τη μεγάλη υποκριτική παράδοση που συνεχίζεται κι ανθεί στη Ρωσία ήδη από τα χρόνια του Τσέχωφ, αλλά κυρίως για τους ίδιους τους Ρώσους ηθοποιούς και τις θηριώδεις δυνατότητές τους - οι οποίοι, ας πούμε, έπαιξαν σ’ ένα θέατρο 2.000 θέσεων χωρίς μικροφωνικές ψείρες, όταν σε πολλές ελληνικές παραστάσεις η χρήση τους δεν αποδίδεται στην ελλιπή φωνητική εκπαίδευση των ηθοποιών, αλλά έχει πλέον περάσει ως αναγκαία και φυσιολογική συνθήκη!

Ωστόσο, η ρωσική παράσταση δεν με συγκίνησε τόσο όσο το πειραματικών προθέσεων σκηνοθετικό εγχείρημα του Λυγίζου και του Καραντζά. Πρώτος και βασικός λόγος είναι ότι ένα αριστούργημα, όπως είναι ο Θείος Βάνιας (1899), μπορείς πραγματικά να το απολαύσεις στη γλώσσα σου και όχι διαβάζοντας υπότιτλους σε οθόνες matrix. Πόσο μάλλον που στην παράσταση των δύο χρησιμοποιείται η έξοχη μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη, στην οποία βασίστηκε η παράσταση του Λευτέρη Βογιατζή (Νέα Σκηνή, 1989-1990). Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τον τρόπο που η σκηνοθεσία ξεπέρασε την αρχή της σκηνικής ψευδαίσθησης, της αληθοφάνειας, που για δεκαετίες ταλαιπωρούσε την σκηνική απόδοση του τσεχωφικού θεάτρου.

Στο μικροσκοπικό Δώμα, λοιπόν, του Θεάτρου του Νέου Κόσμου τρεις ερμηνευτές, ο Θύμιος Κούκιος, η Ελίνα Ρίζου και ο ίδιος ο Λυγίζος, αναλαμβάνουν και τα 9 πρόσωπα του έργου σε μια αντεστραμμένη εκδοχή αφηγηματικού θεάτρου. Δηλαδή, ενώ οι τεχνικές του αφηγηματικού θεάτρου (μεταξύ άλλων, η σύμπτωση αφηγητή και προσώπων και το μετωπικό παίξιμο) χρησιμοποιούνται σε σκηνικές μεταφορές μη-θεατρικών, συνήθως λογοτεχνικών, κειμένων, εδώ ένα θεατρικό έργο αντιμετωπίζεται σαν λογοτεχνικό κείμενο. Έτσι, σχεδόν κάθε φορά που παίρνει τον λόγο ένα πρόσωπο, προστίθεται ένα «είπε η Μαρίνα» ή «είπε ο Αστρώφ». Η λύση αυτή επιτρέπει στους τρεις ηθοποιούς να χειριστούν τα πρόσωπα με απόλυτη ελευθερία, ως φορείς λόγου και όχι συγκεκριμένου ήθους.

Το ήθος του κάθε προσώπου διαμορφώνεται μέσα από τον λόγο του κάθε ρόλου, χωρίς να υπάρχει σύγχυση για το ποιος μιλάει (όπως συνέβη, π.χ., με τον Μάκβεθ, πάλι για τρεις ηθοποιούς, σκηνοθεσία Γιώργου Γάλλου, που είχαμε δει το 2006 στον ίδιο χώρο). Όλη η προσοχή μας (τα φώτα του Δώματος δεν χαμηλώνουν κατά τη διάρκεια της παράστασης, ώστε η σχέση ηθοποιών-θεατών να είναι συνεχώς ενεργή) οδηγείται έντεχνα στον λόγο και μόνο. Και ξαφνικά, ο καλοπροαίρετος θεατής διαπιστώνει ότι δεν είχε προσέξει ποτέ πριν τόσο εντατικά τι λένε τα θλιμμένα και διαψευσμένα πλάσματα του έργου, πόσο σύνθετες, στην απλότητα μιας καθημερινής συνομιλίας, σκέψεις μεταφέρουν, πόσο μεγαλειώδη και σπαρακτικά είναι τα ταπεινωμένα αισθήματα που εκφράζουν. Πόσο συγκλονιστική είναι, ας πούμε, η παραδοχή της ήττας του γιατρού Αστρώβ, του πρώτου ακτιβιστή οικολόγου του παγκόσμιου θεάτρου, που έθεσε τη ζωή του στην υπηρεσία ανθρώπων που δεν αξίζουν το δώρο της ζωής, όταν ομολογεί: «Δεν αγαπώ κανέναν και ούτε θ’ αγαπήσω πια. Το μόνο που με συναρπάζει ακόμα είναι η ομορφιά. Δεν μπορώ να μείνω αδιάφορος μπροστά της. Μου φαίνεται πως αν, ας πούμε, η Ελένα Αντρέεβνα το ήθελε, θα κατάφερνε να μου πάρει τα μυαλά σε μια μέρα. Αλλά αυτό δεν είναι αγάπη, δεν είναι αφοσίωση...».

Προσέξτε, ακόμη, πώς ερμηνεύει τον διάλογο Σόνιας-Ελένας η Ελίνα Ρίζου: εδώ την προσοχή μας δεν αποσπά το δράμα της αντίθεσης μεταξύ της ομορφιάς της πρώτης και της ασχήμιας της δεύτερης - και οι δυο γυναίκες είναι, για διαφορετικούς λόγους, εξίσου δυστυχισμένες, στερημένες από την αγάπη που δίνει νόημα στο παράλογο.

Εννοείται πως το έργο έχει περικοπεί απ’ όλες τις σκηνές που θα μετέφεραν το ενδιαφέρον από τον ίδιο τον λόγο στη δράση. Δεν θα δείτε τη σκηνή που ο Βάνιας κλέβει μορφίνη από το φορητό φαρμακείο του Αστρώβ ούτε τη σκηνή της αναχώρησης του καθηγητή και της Ελένας. Ωστόσο, η εμφανής προσωπική εμπλοκή των τριών ηθοποιών στην ερμηνεία του Θείου Βάνια, η αφοσίωσή τους στον λόγο και ο αγώνας τους να φωτίσουν τα νοήματά του, η επιρροή του Λευτέρη Βογιατζή στην ερμηνεία του Έκτορα Λυγίζου (δεν είναι κι αυτή απόδειξη μιας κάποιου είδους συνέχειας;), όλη αυτή η παλαιά όσο και γενναία μονομαχία με τους ανεμόμυλους έθεσαν αρκετές στιγμές τον προσωπικό μου διακόπτη ασφαλείας εκτός λειτουργίας (αυτόν που εμποδίζει τα δάκρυα να κυλήσουν σ’ έναν δημόσιο χώρο, όπως είναι το θέατρο). Για μένα αυτό είναι ήδη πολύ. Αλλά, αν δεν ξέρετε το έργο του Τσέχωφ, κι αν δεν ανήκετε στους αφοσιωμένους θαυμαστές του, αυτή η παράσταση δεν ξέρω πόσο μπορεί να σας αφορά.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ