Υπερ-ατλαντικό σκηνικό φόρουμ

Υπερ-ατλαντικό σκηνικό φόρουμ Facebook Twitter
0

Δύσκολο να το πιστέψεις, κι όμως: το Bridge Project, η τριετής -αρχής γενομένης από το 2009- συνεργασία του Old Vic με την Βrooklyn Academy of Music και τη Νeal Street Productions (εταιρεία θεατρικών και κινηματογραφικών παραγωγών του σκηνοθέτη Σαμ Μέντες) σε έργα κλασικού ρεπερτορίου με Βρετανούς και Αμερικανούς ηθοποιούς προκάλεσε συζήτηση στο Λονδίνο και συγκρίσεις σχετικά με τo αν οι Βρετανοί ή οι Αμερικανοί ηθοποιοί είναι καλύτεροι. Οι αγγλικές εφημερίδες δεν δίστασαν να αποδώσουν τα πρωτεία στους Βρετανούς και με το φλεγματικό χιούμορ τους έγραψαν: Πείτε: «Θαυμάσιο αυτό το καινούργιο υπερ-ατλαντικό φόρουμ ανταλλαγής ιδεών», Μην πείτε: «Ώστε έχουν θέατρο στην Αμερική; Κανονικό θέατρο;».

Τον Μέντες και τον Σπέισι συνδέει καταρχάς η ταινία Αmerican Beauty, κινηματογραφικό ντεμπούτο του πρώτου, για την οποία πήρε Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας 1999 (!). Για την ερμηνεία του στην ίδια ταινία ο δεύτερος βραβεύτηκε με το Όσκαρ Καλύτερου Ηθοποιού. Κατά δεύτερον μοιάζουν στο κοινό τους ενδιαφέρον για τη σκηνή και την οθόνη. Βρετανός πορτογαλέζικης καταγωγής ο Μέντες, γεννημένος στο Ρίντιγκ το 1965, ξεκίνησε από το θέατρο κι ήταν αυτός που το 1992 ανέλαβε τη διεύθυνση του Donmar Warehouse ως αυτόνομου θεάτρου (μέχρι τότε λειτουργούσε ως σκηνή/εργαστήριο της Royal Shakespeare Company), κατορθώνοντας μέσα σε δέκα χρόνια να το κάνει έναν από τους πιο ενδιαφέροντες θεατρικούς προορισμούς του Λονδίνου.

Ο Κέβιν Σπέισι πάλι (γεννήθηκε στο Νιου Τζέρσι το 1959, μεγάλωσε στην Καλιφόρνια) πρώτα αναδείχθηκε πρωταγωνιστής στο Μπρόντγουεϊ τη δεκατία του '80 και μετά στον κινηματογράφο. Ανήσυχος τύπος, θέλησε να αποστασιοποιηθεί κατά το δυνατόν από την κρεατομηχανή του Χόλιγουντ και το 2003 ανέλαβε τη διεύθυνση του Old Vic, φέρνοντας αέρα σταρ και καινούργιο ενδιαφέρον για τις παραστάσεις του ιστορικού λονδρέζικου θεάτρου. Κάπως έτσι οι δύο οδηγήθηκαν στην ιδέα ενός προγράμματος συνεργασίας σε έργα κλασικού ρεπερτορίου με Βρετανούς και Αμερικανούς ηθοποιούς. Με τρίτο εταίρο τον Joseph V. Melillo, καλλιτεχνικό διευθυντή του Βrooklyn Academy of Music (ΒΑΜ), το Bridge Project ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο με δύο παραστάσεις, το Βυσσινόκηπο του Τσέχωφ και το Χειμωνιάτικο Παραμύθι του Σαίξπηρ, που παρουσιάστηκαν πρώτα στην Νέα Υόρκη και από 23 Μαΐου έως 15 Αυγούστου στο Old Vic (αμέσως μετά το Χειμωνιάτικο Παραμύθι αναχωρεί για Ελλάδα, για να παρουσιαστεί στην Επίδαυρο στις 21 και 22 Αυγούστου).

To σκεπτικό που οδήγησε στο σχήμα δύο παραστάσεων με κοινό θίασο 18 ηθοποιών αφορά ένα ρεπερτόριο που θα λειτουργεί κάπως σαν «αίθουσα με καθρέφτες»: κάθε σεζόν θα διαλέγονται μεταξύ τους και με το κοινό δύο κλασικά έργα μεγάλης κλίμακας. Το πρώτο δίδυμο μοιάζει να θέλει να μιλήσει για το χρόνο, τη θνητότητα, τη δύναμη της αγάπης και το ρόλο της οικογένειας στη ζωή των ανθρώπων. Αν στο τσεχωφικό έργο η κατάληξη είναι πικρή, στο Χειμωνιάτικο Παραμύθι ο ώριμος πια Σαίξπηρ προτείνει αίσιο τέλος - όχι μόνο για να ευχαριστήσει τους θεατές αλλά και για να μεταδώσει την πίστη του ότι οι άνθρωποι μπορεί να γίνουν καλύτεροι. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγο μετά ο Σαίξπηρ παρέδωσε την, επίσης συμφιλιωτική με τα ανθρώπινα, ανυπέρβλητη Τρικυμία του.

Η πρόκληση του Bridge Project είναι μεγάλη και για τους ηθοποιούς που συμμετέχουν, καθώς δοκιμάζονται στο ίδιο διάστημα σε εντελώς διαφορετικά έργα και ρόλους. Ο Ίθαν Χοκ, ας πούμε, από την αμερικανική «αντιπροσωπεία», ερμηνεύει τον αιώνιο φοιτητή Τροφίμοφ στο Βυσσινόκηπο, και με την κιθάρα στο χέρι έναν αλά Ντίλαν/Τζόνι Ντεπ τυχοδιώκτη Αυτόλυκο στο Χειμωνιάτικο Παραμύθι.

Πώς μπορεί να δέσει ένα σύνολο ηθοποιών που δεν προέρχονται από την ίδια υποκριτική σχολή, που δεν μιλούν καν την αγγλική με τον ίδιο τρόπο; Ο Μέντες δεν θέλησε να τους ομογενοποιήσει, αν και επέτρεψε σε κάποιους από τους Αμερικανούς να δοκιμάσουν να μιλήσουν με βρετανική προφορά. Σε μια εποχή, άλλωστε, που η ετερότητα μάς απασχολεί πολλαπλώς, τι νόημα θα είχε η καταναγκασμένη ερμηνευτική ομοιογένεια, που για τους μισούς ηθοποιούς θα σήμαινε μίμηση και όχι ερμηνεία; Αλλά δεν έχουν όλοι την ίδια γνώμη. Ο Μέντες πάντως ξεκαθάρισε ότι στην ατζέντα του Bridge Project δεν τέθηκε ζήτημα για το πώς θα μιλούν οι ηθοποιοί. «Το θέατρο δεν είναι σινεμά - είναι ένας ποιητικός κόσμος» είπε, συμπληρώνοντας ότι αν δεν ήταν, ο Τσέχωφ θα έπρεπε να παίζεται μόνο από Ρώσους.

Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς γιατί επιλέχθηκε το Χειμωνιάτικο Παραμύθι κι όχι ένα άλλο από τα πιο δημοφιλή έργα του Σαίξπηρ. Αλλά γιατί όχι; Άρτιο ως προς τη δομή του, συνδυάζει δύο διαφορετικά είδη: την τραγωδία ζήλειας και τη ρομαντική κωμωδία. Στις πρώτες τρεις πράξεις ο βασιλιάς της Σικελίας Λεόντιος (έξοχος στον ρόλο ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ) καταλαμβάνεται από παράλογη ζήλεια και κατηγορεί τη γυναίκα του Ερμιόνη (που ερμηνεύει η όμορφη κόρη του σκηνοθέτη Πίτερ Χολ, η Ρεβέκα) ότι τον απάτησε με τον παιδικό φίλο Πολύξενο, βασιλιά της Βοημίας. Πιο παράλογος από τον Οθέλλο, ο Λεόντιος οδηγεί την οικογένειά του στην έσχατη οδύνη και στο θάνατο (η Ερμιόνη και ο γιος του πεθαίνουν, η νεογέννητη κόρη του αφήνεται σε ξένους).

Στο δεύτερο μέρος (4η και 5η Πράξη) που ξεκινά στη Βοημία με έντονο «βουκολικό» χαρακτήρα, ο γιος του Πολύξενου ερωτεύεται την Περντίτα, την κόρη του Λεόντιου και της Εμιόνης, που μεγάλωσε σε μια οικογένεια κτηνοτρόφων και αγνοεί την αληθινή της καταγωγή. Η ένωση των δύο νέων είναι ανεπιθύμητη από τη στιγμή που η κόρη δεν είναι ευγενικής καταγωγής. Το ζευγάρι θα το σκάσει για τη... Σικελία. Αυτή ακριβώς η διττότητα στη φύση του έργου και η απαίτησή του για ευρηματική απόδοση των διαφορετικού ύφους σκηνών στη Σικελία και στη Βοημία πρέπει να προκάλεσαν το ενδιαφέρον του ευφάνταστου Σαμ Μέντες. Πονηρά, θα λέγε κανείς, σκεπτόμενος έδωσε τους ρόλους των «αστών» Σικελών στους Βρετανούς, και των ρουστίκ Βοημών στους Αμερικανούς ηθοποιούς του θιάσου. Τυχαίο που ο Mάικλ Μπίλινγκτον της «Guardian» θεωρεί ότι τα μέρη του σαιξπηρικού έργου που εξελίσσονται στη Βοημία θυμίζουν περισσότερο Οκλαχόμα, κι είναι ανακουφιστικό όταν η δράση ξαναγυρίζει στη Σικελία για την υπέροχη «ανάσταση» της Ερμιόνης;

Αδιαφορώντας, επί της ουσίας, για διλήμματα απ' αυτά που αρέσουν στις εφημερίδες τύπου «Τζον Γκίλγουντ ή Μάρλον Μπράντο», ο Μέντες εν τέλει αξιοποίησε έξυπνα την προβολή που προκάλεσε η διατλαντική συμμαχία του Bridge Project. To οποίο θα συνεχίσει, κατά «έγκυρες πληροφορίες», με τις Τρεις Αδελφές του Τσέχωφ και το Όπως σας αρέσει του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία πάλι του Μέντες, στο ΒΑΜ, τον Ιανουάριο του 2010. Ο Κέβιν Σπέισι θα ερμηνεύσει δύο σημαντικούς ρόλους στα έργα που θα επιλεχθούν τον τρίτο και τελευταίο χρόνο του Bridge Project. Ω, χαρά! Να περιμένουμε Κέβιν Σπέισι στην Επίδαυρο;

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ