«Αν δεν γυρίσω, σα συγγραφέας είμαι χαμένος»: Ο Δημήτρης Χατζής μέσα από 491 δελτία

 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή») Facebook Twitter
Ο Δημητρη Χατζής όταν έχει πλέον επιστρέψει στην Ελλάδα.
0


«ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΥΡΙΣΩ
και πρέπει να γυρίσω όσο το δυνατό γρηγορότερα, γιατί αν δεν γυρίσω, σα συγγραφέας είμαι χαμένος (…). Αν ήμουνα γιατρός, μηχανικός, τορναδόρος ή καστανάς (έχει και εδώ καστανάδες στο δρόμο!) θα με έφτανε να έρχομαι καμιά φορά να βλέπω εσάς και δε θα μου χρειαζότανε και πολύ να γυρίσω στην Ελλάδα. 

Μπορώ να ζήσω και έξω –και με το κλίμα και με την κοινωνία των ξένων δεν τα πάω άσχημα– θα μπορούσα να ζήσω όπως έζησαν εκατομμύρια ξενιτεμένοι Έλληνες. Αλλά ξενιτεμένος συγγραφέας δεν ξέρω να υπήρξε – μονάχα απ’ τη ρίζα σου μπορείς να τρέφεσαι (…) Γι’ αυτό ακριβώς προτιμώ να επιβάλω τον γυρισμό μου –τον γυρισμό ενός συγγραφέα που έχει αξία– παρά να στενοχωριέμαι με νοσταλγίες ή ν’ ανυπομονώ και να ταπεινώνομαι με παρακάλια. Εσύ, Λίτσα μου, ξέρεις πριν από τριάντα χρόνια έναν αδύνατο, καλόκαρδο –και αρκετά άστατο– αδερφό. Αυτός που σου γράφει εδώ είναι ένας σκληρός κι επίμονος άνθρωπος».

Αυτός ο σκληρός κι επίμονος άνθρωπος που, από τη στιγμή που γράφει αυτές τις γραμμές, θα χρειαστεί μια ολόκληρη δεκαετία ακόμη για να επαναπατριστεί από τη Βουδαπέστη, είναι ο Δημήτρης Χατζής (1913-1981). Κι αυτό το απόσπασμα από γράμμα που έστειλε τον Ιούνιο του 1965 στην αδελφή του είναι ένα από τα εκατοντάδες ντοκουμέντα που κατάφερε να συγκεντρώσει ένας επίσης επίμονος ερευνητής, ο Νίκος Γουλανδρής (1950-2015).

Ο Νίκος Γουλανδρής ούτε ιεράρχησε ούτε σχολίασε τα «δελτία». Τα παρέθεσε χρονολογικά, αναφέροντας πάντα την πηγή τους και φροντίζοντας για την πιστή αναπαραγωγή τους. Αμέτοχος συναισθηματικά, αν επενέβη κάπου, ήταν σε ορισμένες επιστολές του Χατζή με αυστηρά προσωπικά σχόλια για την ιδιωτική του ζωή.

Καρπός πολύχρονης έρευνας σε δημόσια αρχεία και ιδιωτικές πηγές, το βιβλίο του Γουλανδρή «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή» εκδόθηκε από τις βραχύβιες εκδόσεις Μαύρη Λίστα το 2001 και είναι κρίμα που δεν κυκλοφορεί πια, καθώς δεν πρόκειται για εγχειρίδιο που αφορά μόνο ιστορικούς και φιλολόγους. Μέσα από τα έγγραφα, τις φωτογραφίες και τις επιστολές που περιλαμβάνονται στις 400 σελίδες του βρίσκεσαι αντιμέτωπος μ’ έναν ολόκληρο κόσμο: αυτόν που βίωσε κι αυτόν που θέλησε ν’ αλλάξει ο Χατζής, ως πολίτης, ως πεζογράφος, ως ιδεολόγος.

ΧΑΤΖΗΣ
Το βιβλίο του Γουλανδρή «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή» εκδόθηκε από τις βραχύβιες εκδόσεις Μαύρη Λίστα το 2001 και δεν κυκλοφορεί πια. 

Τα «δελτία» του βιβλίου καλύπτουν την περίοδο 1930-1975 και στη συντριπτική τους πλειοψηφία σχετίζονται με τα χρόνια της πολιτικής προσφυγιάς του Χατζή στην Ουγγαρία. Τότε που φυτοζωούσε ως συντάκτης της εφημερίδας «Λαϊκός αγώνας» και της ελληνικής εκπομπής του ραδιοφώνου της Βουδαπέστης, τότε που μοιραζόταν την καθημερινότητά του με την δεύτερη σύζυγό του Έρζι Βίτκο, τότε που έγραφε το «Τέλος της μικρής μας πόλης» και τους «Ανυπεράσπιστους», πεπεισμένος ότι ο Εμφύλιος ήταν «ένα δόκανο απ’ όπου κανένας δεν μπορούσε να ξεφύγει»…

Τι να πρωτοεπισημάνει κανείς. Τις μαρτυρίες όσων τον γνώρισαν από κοντά; Τις αλλεπάλληλες εργασίες που του ανέθετε το Κόμμα, τις οποίες άλλοτε εκπλήρωνε πρόθυμα κι άλλοτε παρέκαμπτε δεξιοτεχνικά; Την αλληλογραφία του με τον Τσίρκα και τον Φραγκιά ή τις απόψεις του για τον Καζαντζάκη και τον Σεφέρη; Και σε ποιον Χατζή να πρωτοσταθεί! Σ’ αυτόν που «πνίγεται» και τολμά να συνάπτει φιλικές σχέσεις χωρίς άδεια από την οργάνωση; Σ’ αυτόν που εκμυστηρεύεται τον έρωτά του σε μια γυναίκα που δεν άγγιξε ποτέ; Στον Χατζή που, λίγο πριν επιστρέψει στην Ελλάδα, μόνο την επανάσταση σκέφτεται, την πλήρη ανατροπή; 

 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή») Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Χατζής στη Βουδαπέστη το 1948.

Ο Νίκος Γουλανδρής ούτε ιεράρχησε ούτε σχολίασε τα «δελτία». Τα παρέθεσε χρονολογικά, αναφέροντας πάντα την πηγή τους και φροντίζοντας για την πιστή αναπαραγωγή τους. Αμέτοχος συναισθηματικά, αν επενέβη κάπου, ήταν σε ορισμένες επιστολές του Χατζή με αυστηρά προσωπικά σχόλια για την ιδιωτική του ζωή. Από τη μεριά του ουδέποτε ισχυρίστηκε πως όλα τα ντοκουμέντα έχουν ενδιαφέρον ούτε ότι αλλάζουν την εικόνα που έχουμε για τον Χατζή – απλώς τη συμπληρώνουν. Θεωρούσε, όμως, πως είχε φτάσει η ώρα να ξεφύγουμε από το παραδοσιακό στερεότυπο του «καλού, αριστερού συγγραφέα» και ν’ αποδώσουμε στον Χατζή την εθνική διάσταση που του αξίζει. 

Είχα την ευκαιρία να συναντήσω τον Γουλανδρή την άνοιξη του 2001 σ’ ένα υπόγειο διαμέρισμα στους πρόποδες του Λυκαβηττού, στέγη δανεική για τις περιόδους που εγκατέλειπε τη μόνιμη κατοικία του στο Παρίσι. Πάνω σ’ έναν φθαρμένο δερμάτινο καναπέ στοιβάζονταν φάκελοι, σώματα εφημερίδων και βιβλία. Ανάμεσά τους και τα δικά του, το «Βιβλιογραφικό μελέτημα Δημήτρη Χατζή 1931-1989» (εκδ. Γνώση), το «Μικρό νεοελληνικό όργανο» (εκδ. Εξάντας) και η ιδιωτική έκδοση των «300 δελτίων για τον Δημήτρη Χατζή». Πονήματα που προκάλεσαν τα πυρά της τρίτης συζύγου και νόμιμης κληρονόμου του Χατζή, της μόνης που επεδίωξε να μη γίνουν τα ευρήματα του Γουλανδρή κοινό κτήμα. 

Ο ίδιος δεν είχε καμία όρεξη να συστηθεί και δίσταζε να μιλήσει για την προσωπική του σχέση με τον συγγραφέα. Με τα πολλά, ωστόσο, άρχισε ν’ ανατρέχει στα ένδοξα χρόνια της Μεταπολίτευσης, όταν με μια παρέα φίλων σχεδίαζε να στήσει εκδοτικό οίκο. Τότε πρωτογνώρισε τον άρτι επαναπατρισθέντα Χατζή. Δέθηκαν. «Ήταν φίλος; Συνάντησα στο πρόσωπό του μια πατρική φιγούρα; Δεν ξέρω πώς να χαρακτηρίσω αυτό που μοιράστηκα στα είκοσι πέντε μου μ’ έναν εξηντάχρονο όπως εκείνος. Επί δύο χρόνια, όμως, μέχρι να φύγω για τη Γαλλία, υπήρξαμε κολλητοί. Παρακολούθησα από κοντά τη συγγραφή του "Διπλού βιβλίου". Του άρεσε του Χατζή να διαβάζει τα χειρόγραφά του. Όχι από ναρκισσισμό ούτε για να συλλέξει γνώμες. Ήθελε απλώς να ακούει με τη φωνή του όσα είχε γράψει. Ήταν ικανός να τηλεφωνήσει στις 6 το πρωί για να μου πει: "Έλα να διαβάσουμε!"»

 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή») Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Χατζής με τον Ν. Καρβούνη.

Το 1982, με αφορμή τον θάνατο του Χατζή, η εγκυκλοπαίδεια Universalis παραγγέλνει στον Γουλανδρή ένα σύντομο άρθρο. Και καθώς εκείνος διαπιστώνει την πληθώρα αλλά και τη διασπορά των στοιχείων που σχετίζονται με τον συγγραφέα, ξεκινά μια πιο συστηματική έρευνα. Δύσκολο πράγμα και χρονοβόρο η συλλογή πρωτογενούς υλικού. Οι εμπειρίες όμως που αποκτά ο ερευνητής όταν έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με τις «πηγές» του είναι ανεκτίμητες. 

Ο Νίκος Γουλανδρής είδε με τα μάτια του τι αντιπροσώπευαν για την Ουγγαρέζα σύζυγο του Χατζή όσα δικά του χαρτιά στριμώχνονταν σ’ ένα ντουβάρι του διαμερίσματός της. «Από το 1982 ως το 1990 πήγαινα κάθε τόσο στη Βουδαπέστη μαζί με την κόρη του Μέμου Μακρή, την Κλειώ, προσπαθώντας να την πείσω να μου τα δώσει. Δεν διάβηκα ποτέ το κατώφλι. Η γυναίκα αυτή πίστευε πως είχε έναν σύζυγο. Και μόνο όταν πέθανε ο Χατζής πληροφορήθηκε ότι εκείνος είχε αποκτήσει άλλη γυναίκα και παιδί στην Ελλάδα. Γαντζώθηκε λοιπόν στα υπάρχοντά του, προσπαθώντας να συναρμολογήσει την κουρελού της ζωής της… Ευτυχώς, διευθύντρια των χειρογράφων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ουγγαρίας ήταν μια παλιά μαθήτρια ενός βυζαντινολόγου, παλιού συνεργάτη του Χατζή. Κι εκείνη φρόντισε για τη διάσωση του υλικού όταν πέθανε η ΄Ερζι Βίτκο το 1997». 

Να η λέξη κλειδί: διάσωση. Αυτό ενδιέφερε τον Γουλανδρή. Το σχέδιό του για μια εισαγωγή στο έργο του Χατζή δεν υλοποιήθηκε. Αν την έγραφε, όμως, σίγουρα θα φώτιζε όχι μόνο τον απόηχο του Σολωμού στη σκέψη του Χατζή αλλά και την εξ αποστάσεως «συζήτηση» μεταξύ του τελευταίου και του Σεφέρη. Μια επικοινωνία μονομερή, καθώς «ο Χατζής γνώριζε σε βάθος τον ποιητικό και τον δοκιμιακό λόγο του Σεφέρη, αλλά εκείνος νομίζω πως αγνοούσε ακόμα και την ύπαρξή του. Διαβάστε προσεχτικά το "Διπλό βιβλίο" και θα δείτε πως οι συνηχήσεις με τον Σεφέρη βγάζουν μάτι!»

ΒΡΕΙΤΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΤΖΗ ΣΤΟ LIFO SHOP

Στις 26 Νοεμβρίου συμπληρώνονται πενήντα χρόνια από τη δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο ότι ο Δημήτρης Χατζής, μετά από 26 χρόνια εξορίας, έκανε το πρώτο του δοκιμαστικό ταξίδι επιστροφής στην Ελλάδα. Λίγες μέρες νωρίτερα είχε εκδοθεί προεδρικό διάταγμα, με το οποίο του χαριζόταν η θανατική ποινή στην οποία είχε καταδικαστεί το '52 από το στρατοδικείο Ιωαννίνων. Αυτήν τη μέρα διάλεξε και η Εθνική Βιβλιοθήκη για να τιμήσει τον συγγραφέα, με ομιλητές τους Βενετία Αποστολίδου, Δημήτρη Τζιόβα και Σταύρο Ζουμπουλάκη (19:00-21:00).

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

λειβαδίτης ρίτσος εξορία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Γράμματα σε εξόριστους που διέσωσε ο Τάσος Λειβαδίτης (μέρος Β')

Η LiFO παρουσιάζει τα συγκλονιστικά γράμματα που διέσωσε ο Τάσος Λειβαδίτης με παραλήπτες πολιτικούς κρατούμενους/εξόριστους στη μετεμφυλιακή Ελλάδα. Στο Α' μέρος δημοσιεύσαμε τα γράμματα που έστειλαν παιδιά προς τους πατεράδες τους. Στο Β' μέρος δημοσιεύουμε εκείνα που έστειλαν οι μανάδες, οι αδερφές και οι γυναίκες στους εξόριστους γιους, αδελφούς και συζύγους τους.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γράμματα σε εξόριστους που διέσωσε ο Τάσος Λειβαδίτης (μέρος Α)

Βιβλίο / Αγαπημένε μου μπαμπά: Γράμματα σε εξόριστους που διέσωσε ο Τάσος Λειβαδίτης

Η LiFO παρουσιάζει τα συγκλονιστικά γράμματα που διέσωσε ο Τάσος Λειβαδίτης με παραλήπτες πολιτικούς κρατούμενους/εξόριστους στη μετεμφυλιακή Ελλάδα. Στο Α' μέρος, δημοσιεύονται τα γράμματα που έστειλαν παιδιά προς τους πατεράδες τους.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Παίξε κι εσύ λίγο εμφύλιο, μπορείς!

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Παίξε κι εσύ λίγο εμφύλιο, μπορείς!

Η επιστροφή των μάλλον κοινότοπων εμφυλιοπολεμικών ιστοριών είναι η αναβίωση ενός αυτοβιογραφικού λόγου πολύ φτωχού για να περιγράψει έναν κόσμο όλο και μεγαλύτερης πολυπλοκότητας και ευθραυστότητας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαριάννα Κορομηλά «Η Μαρία των Μογγόλων»

Το Πίσω Ράφι / Για όλες τις Μαρίες που «δωρίστηκαν» σε βαρβάρους και άξεστους

Ψάχνοντας και γράφοντας για τη Μαρία των Μογγόλων, η Μαριάννα Κορομηλά ήρθε αντιμέτωπη με όλες εκείνες τις παραγνωρισμένες γυναικείες μορφές της Ιστορίας. Το αποτέλεσμα ήταν ένα ανένταχτο και φεμινιστικό βιβλίο που συζητήθηκε έντονα μόλις κυκλοφόρησε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Portraits 2025 / Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου γράφει έργα του φανταστικού για τους ακραία ρεαλιστικούς καιρούς μας

Η ολοκλήρωση της περίφημης «Τριλογίας του Δράκου της Πρέσπας» αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις πιο απρόβλεπτες, ουσιαστικές και συνεπείς συγγραφείς μας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CHECK GIA 3/1 εκδόσεις δωμα

Portraits 2025 / Εκδόσεις Δώμα: «Θέλαμε να δούμε αν το κοινό μας θα ανταποκριθεί σε πιο βαριά πράγματα ή αν θα μας γυρίσει την πλάτη»

Μετά από εφτά χρόνια λειτουργίας και εξήντα προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους, η Μαριλένα Καραμολέγκου και ο Θάνος Σαμαρτζής εξακολουθούν να πειραματίζονται, σαν να προτείνουν βιβλία σε φίλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Claude Pujade-Renaud

Το Πίσω Ράφι / «Οι γυναίκες του λαθροθήρα»: Μια εντελώς διαφορετική οπτική σε ένα θρυλικό ερωτικό τρίγωνο

Η Claude Pujade-Renaud ανατέμνει την ιστορία της σχέσης του Τεντ Χιουζ με τη Σίλβια Πλαθ και την Άσια Ουέβιλ δημιουργώντας ένα ερεθιστικό ψηφιδωτό από δεκάδες διαφορετικές αφηγήσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Βιβλίο / Τζον Ρ. Ρ. Τόλκιν: Ο άρχοντας του δευτερεύοντος κόσμου

Κι αν η Μέση Γη εξυψώθηκε στη φαντασμαγορία που όλοι γνωρίζουμε μέσα απ’ τις ταινίες του Πίτερ Τζάκσον, δεν ξεχνάμε ποτέ εκείνη τη στιγμή της πρώτης βραδινής ανάγνωσης, των απρόσμενων αράδων που σχημάτισαν αμέσως ένα σύμπαν αυτονόητο.
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Βιβλίο / Ο Ερρίκος Σοφράς μιλά για τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Θεωρώ το ποίημα έναν οργανισμό ζωντανό, αιμάτινο»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι 10 συν 2 ξένοι τίτλοι της χρονιάς

Βιβλίο / 12 μεταφρασμένα βιβλία που ξεχώρισαν το 2024

Mια millennial συγραφέας και το μεταφεμινιστικό της μυθιστόρημα, η μεταφορά ενός κλασικού βιβλίου σε graphic novel, αυτοβιογραφίες, η επανασύνδεση της ανθρώπινης και της φυσικής ιστορίας σε 900 σελίδες: αυτοί είναι οι ξένοι τίτλοι που ξεχωρίσαμε τη χρονιά που πέρασε.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Βιβλίο / Η ζωή και τα ήθη ενός λεσβιακού χωριού μέσα από το φαγητό

Στον Μανταμάδο οι γυναίκες του Φυσιολατρικού–Ανθρωπιστικού Συλλόγου «Ηλιαχτίδα» δημιούργησαν ένα βιβλίο που συνδυάζει τη νοσταλγία της παράδοσης με τις γευστικές μνήμες της τοπικής κουζίνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ