Το εγχειρίδιο του σύγχρονου δικτάτορα

Το εγχειρίδιο του σύγχρονου δικτάτορα Facebook Twitter
Ο Μουσολίνι και ο Χίτλερ τον Ιούνιο του 1940. Φωτ.: Wikimedia Commons
0

Ο ΜΠΕΝΙΤΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ –ο «Ντούτσε»– μοίραζε στο κοινό υπογεγραμμένες φωτογραφίες του, συχνά με προσωπικά μηνύματα. Η φωνή του Χίτλερ αντηχούσε διαρκώς σε μια ναζιστική Γερμανία που ήταν γεμάτη με εικόνες του Φύρερ. Ο Στάλιν ενσάρκωνε όχι μόνο το Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά και τον Άγιο Βασίλη της Ρωσίας. Ο Μάο Τσετούνγκ –ο Μεγάλος Τιμονιέρης– ήταν ο φιλόσοφος-βασιλιάς της Ανατολής. Και ο Φρανσουά «Πάπα Ντοκ» Ντιβαλιέ ήταν ο βουντού-προστάτης της Αϊτής.

Όλοι τους εμφανίζονταν ως εμπροσθοφυλακή του λαού, υποσχόμενοι νέες πολιτικές προσεγγίσεις, ενώ παράλληλα ύψωναν το ανάστημά τους πολύ πάνω από τις μάζες. Όπως ο Μακιαβέλι, ήξεραν ότι είναι καλύτερο να σε φοβούνται παρά να σε αγαπούν. Ωστόσο, λαχταρούσαν τη λατρεία και επιζητούσαν να προσκολληθούν για πάντα στην εξουσία, γεγονός που οδήγησε σε συστήματα καταστολής σχεδιασμένα έτσι ώστε να διατηρούν την ψευδαίσθηση της λαϊκής υποστήριξης.

Αυτά είναι μερικά από τα κοινά χαρακτηριστικά των δικτατόρων της σύγχρονης εποχής που διερευνά ο Ολλανδός ιστορικός Φρανκ Ντικότερ στο βιβλίο του How to Be a Dictator: The Cult of Personality in the Twentieth Century («Πώς να γίνεις δικτάτορας: Η λατρεία της προσωπικότητας στον 20ό αιώνα».

Καθ' όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, εκατομμύρια άνθρωποι αποθέωναν τους δικτάτορές τους, ενώ υπέφεραν κάτω από βάναυσα και καταπιεστικά καθεστώτα. Οι δικτάτορες απολάμβαναν τον θαυμασμό των υπηκόων τους παρελαύνοντας μπροστά από μεγαλοπρεπή προεδρικά μέγαρα. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση της λαϊκής βούλησης.

Η λατρεία της προσωπικότητας στόχευε στην εξασφάλιση της υπακοής μέσω της απομόνωσης, υποτάσσοντας την ατομικότητα στις μάζες. Εμποτισμένη με δεισιδαιμονίες και μαγεία, έγινε ένα είδος θρησκοληψίας από πάνω προς τα κάτω.

Ο Χίτλερ παρουσίαζε τον εαυτό του ως μεσσία που διατηρούσε έναν μυστικιστικό δεσμό με τον γερμανικό λαό. Ο Ντιβαλιέ υποδαύλιζε τις φήμες για τις υπερφυσικές του δυνάμεις. Οι κομμουνιστικές χώρες διαπίστωσαν ότι η ανύψωση των ηγετών τους σε ιερές φιγούρες απέφερε καλύτερα αποτελέσματα από την προώθηση του διαλεκτικού υλισμού, τον οποίο οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταλάβαιναν.

Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, οι δικτάτορες χρησιμοποίησαν μια σειρά από τακτικές για να εδραιώσουν την εξουσία. Έκαψαν βιβλία, βεβήλωσαν τάφους και κατεδάφισαν ιερούς χώρους, όλα σε μια προσπάθεια να ξαναγράψουν το παρελθόν και να διαμορφώσουν τη δική τους αφήγηση.

Οι δικτάτορες κερδίζουν τη μακροβιότητα συνδυάζοντας με επιτυχία τη λατρεία της προσωπικότητας με τον τρόμο. Στην αρχική φάση, ο ηγέτης πρέπει να ασκήσει αρκετή επιρροή για να νικήσει τους αντιπάλους του και να προσελκύσει την κοινή αποδοχή. Η λατρεία της προσωπικότητας υποβαθμίζει τόσο τους συμμάχους όσο και τους αντιπάλους, εξαναγκάζοντας τη συνεργασία τους μέσω της υποταγής.

Ωστόσο, καθώς αυτοί οι ηγέτες ωριμάζουν, γίνεται λιγότερο σαφές ποιος πραγματικά τους υποστηρίζει και ποιος τους αντιτίθεται. Ο δικτάτορας πρέπει τότε να επαναφέρει την τάξη μέσω ανελέητων εσωτερικών εκκαθαρίσεων. Και για να διατηρηθεί ο τρόμος, είναι ζωτικής σημασίας να διατηρηθεί η ψευδαίσθηση μιας προσωπικής σχέσης με τον λαό.

Αλλά όταν ο φόβος υποχωρήσει, χάνεται μαζί του και η ψευδαίσθηση της λατρείας του λαού. Ο Νικολάε Τσαουσέσκου εκφώνησε την παραδοσιακή του ομιλία μπροστά από το Παλάτι του Λαού τον Δεκέμβριο του 1989. Η ομιλία μεταδόθηκε τηλεοπτικά, αλλά οι κάμερες δεν έδειξαν «αυθόρμητες εκδηλώσεις αμέριστης υποστήριξης». Ο Τσαουσέσκου και η σύζυγός του θα κείτονταν νεκροί μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς, αφού δικάστηκαν και εκτελέστηκαν για οικονομική καταστροφή και γενοκτονία.

Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, οι δικτάτορες χρησιμοποίησαν μια σειρά από τακτικές για να εδραιώσουν την εξουσία. Έκαψαν βιβλία, βεβήλωσαν τάφους και κατεδάφισαν ιερούς χώρους, όλα σε μια προσπάθεια να ξαναγράψουν το παρελθόν και να διαμορφώσουν τη δική τους αφήγηση.

Μέσα από την εξέταση των καταβολών και των εφαρμογών του σύγχρονου αυταρχισμού, ο Dikötter ρίχνει φως σε ορισμένες ανησυχητικές πτυχές της σημερινής πολιτικής ζωής. Σ’ αυτούς τους καιρούς της αβεβαιότητας και του αναθεωρητισμού, βλέπουμε να αναδύονται οι ιδεολογικοί απόγονοι μερικών από τους πιο διαβόητους δεσπότες του 20ού αιώνα, άνθρωποι που βασίζονται στην αυτοδημιούργητη λατρεία της προσωπικότητάς τους και αποφεύγουν κάθε γνήσια πολιτική δέσμευση.

Με στοιχεία από την El País

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Βιβλίο / Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Στην άκρως διεισδυτική «Αυλή του Χίτλερ», που βασίζεται σε άγνωστα ως τώρα ντοκουμέντα, η ιστορικός Χάικε Γκέρτεμακερ αποκαλύπτει όλα τα πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος του Φίρερ, από την πρώτη μέρα ανάληψης της εξουσίας έως το τέλος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ο θάνατος της δημοκρατίας»: Πώς η Γερμανία οδηγήθηκε στον ναζισμό

Βιβλίο / «Ο θάνατος της δημοκρατίας»: Πώς η Γερμανία οδηγήθηκε στον ναζισμό

Ο πανεπιστημιακός και ιστορικός Μπέντζαμιν Κάρτερ Χετ στο άκρως κατατοπιστικό «Ο θάνατος της δημοκρατίας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα εξετάζει τα αίτια που οδήγησαν από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης στον ναζισμό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα μικρά κράτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα μικρά κράτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Η ιστορία των πολέμων γράφεται από τη σκοπιά των ισχυρότερων κρατών που έλαβαν μέρος – των λεγόμενων Μεγάλων Δυνάμεων. Μικρότερα κράτη ενδιαφέρουν ελάχιστα – είτε ως απλά πιόνια, είτε ως αφορμές για δράση (ή αδράνεια) από τις Μεγάλες Δυνάμεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ Θ. ΜΑΥΡΟΓΟΡΔΑΤΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Βιβλίο / Τα 5 πιο σημαντικά βιβλία του Μάριο Βάργκας Λιόσα

Η τελευταία μεγάλη μορφή της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας που πίστευε πως «η λογοτεχνία μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα» έφυγε την Κυριακή σε ηλικία 89 ετών. Ξεχωρίσαμε πέντε από τα πιο αξιόλογα μυθιστορήματά του.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
bernhard schlink

Πίσω ράφι / «Φανταζόσουν ότι θα έβγαινες στη σύνταξη ως τρομοκράτης;»

Το μυθιστόρημα «Το Σαββατοκύριακο» του Μπέρνχαρντ Σλινκ εξετάζει τις ηθικές και ιδεολογικές συνέπειες της πολιτικής βίας και της τρομοκρατίας, αναδεικνύοντας τις αμφιλεγόμενες αντιπαραθέσεις γύρω από το παρελθόν και το παρόν.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Φοίβος Οικονομίδης

Βιβλίο / Φοίβος Οικονομίδης: «Είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σπάσουμε σε χίλια κομμάτια»

Με αφορμή το νέο του βιβλίο «Γιακαράντες», ο Φοίβος Οικονομίδης, ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς συγγραφείς της νεότερης γενιάς, μιλά για τη διάσπαση προσοχής, την αυτοβελτίωση, τα κοινωνικά δίκτυα, το βύθισμα στα ναρκωτικά και τα άγχη της γενιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ