«Το χάρτινο σπίτι» του Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες: Έρωτες και παλαιοβιβλιοπωλεία

Το πίσω ράφι / Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες «Το χάρτινο σπίτι» Facebook Twitter
Yπάρχουν βιβλία που σου ανατρέπουν τη θέαση του κόσμου, που σε τραντάζουν δείχνοντάς σου έναν καινούργιο προορισμό.
0

«ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ το πεπρωμένο των ανθρώπων». Πράγματι, υπάρχουν βιβλία που σου ανατρέπουν τη θέαση του κόσμου, που σε τραντάζουν δείχνοντάς σου έναν καινούργιο προορισμό.

Ωστόσο, όταν ο Αργεντινός συγγραφέας Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες έγραφε την παραπάνω φράση στην πρώτη κιόλας σελίδα του μυθιστορήματός του «Το χάρτινο σπίτι» είχε κι άλλα παραδείγματα στο νου του.

Μπορεί ο «Σιντάρτα» του Χέρμαν Έσσε να οδήγησε χιλιάδες νέους στον ινδουισμό, μπορεί τα γραπτά του Χέμινγουεϊ να οδήγησαν άλλους τόσους στον αθλητισμό, και ποιος ξέρεις πόσες γυναίκες σώθηκαν από την αυτοκτονία χάρη σε οδηγούς μαγειρικής.

Το ανθρώπινο πεπρωμένο, πάντως, αλλάζει κι αλλιώς. Κάποιος γηραιός καθηγητής, λέει, έμεινε παράλυτος όταν προσγειώθηκαν στο κεφάλι του πέντε τόμοι της Εγκυκλοπαίδειας Μπριτάνικα. Κάποιος άλλος έσπασε το πόδι του όταν, προσπαθώντας να φτάσει το «Αβεσσαλώμ, Αβεσσαλώμ» του Φόκνερ που ήταν στραβά τοποθετημένο σ’ ένα ράφι, έπεσε απ’ τη σκάλα.

Λίγο καιρό λοιπόν αφότου χηρεύει η θέση της Μπλούμα Λένον στην πανεπιστημιακή κοινότητα του Κέμπριτζ, ο διάδοχός της στην έδρα, πρώην εραστής της και αφηγητής του «Χάρτινου σπιτιού», παραλαμβάνει ένα δέμα που προοριζόταν για κείνη και περιέχει ένα στραπατσαρισμένο αντίτυπο της «Γραμμής της σκιάς».

Όσο για την Μπλούμα Λένον, την καθηγήτρια λογοτεχνίας που πυροδοτεί τη δράση στο «Χάρτινο σπίτι», έπεσε νεκρή στο δρόμο χτυπημένη από αυτοκίνητο, αφοσιωμένη καθώς ήταν στην ανάγνωση των «Ποιημάτων» της Έμιλι Ντίκινσον…Τα βιβλία προκαλούν θύματα, επιμένει ειρωνικά ο Ντομίνγκες. Η μανία με τα βιβλία είναι επικίνδυνη. Όταν όμως γίνεται αντικείμενο μιας νουβέλας όπως η δική του, αποκτά διαστάσεις αλληγορικές.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες, Το χάρτινο σπίτι, Μτφρ.: Α. Φραγκοπούλου, εκδόσεις Πατάκης

Το «Χάρτινο σπίτι» (μετ. Α. Φραγκοπούλου, Πατάκης, 2006) μιλά για κόσμο της λογοτεχνίας με τα πάθη, τ’ αδιέξοδα και τις εμμονές του, για τις βιβλιοθήκες που δημιουργεί κανείς σαν να δημιουργεί την ίδια του τη ζωή, για την αντιμετώπιση του βιβλίου ως φετίχ, για τις φονικές ενίοτε συνέπειες κάθε μονομανίας. Κι όλα αυτά, με πρόσχημα μια ερωτική ιστορία ανάμεσα στην αδικοχαμένη θαυμάστρια της Ντίκινσον κι έναν μανιώδη συλλέκτη παλαιών βιβλίων, που μοιράστηκαν σε ανύποπτο χρόνο το ίδιο κρεβάτι και αλυσοδέθηκαν για πάντα, χάρη στον Τζόζεφ Κόνραντ και το μυθιστόρημά του «Η γραμμή της σκιάς».

Λίγο καιρό λοιπόν αφότου χηρεύει η θέση της Μπλούμα Λένον στην πανεπιστημιακή κοινότητα του Κέμπριτζ, ο διάδοχός της στην έδρα, πρώην εραστής της και αφηγητής του «Χάρτινου σπιτιού», παραλαμβάνει ένα δέμα που προοριζόταν για κείνη και περιέχει ένα στραπατσαρισμένο αντίτυπο της «Γραμμής της σκιάς». Στο εξώφυλλο και τ’ οπισθόφυλλο υπάρχουν στρώσεις βρομιάς αλλά και μικρά κομμάτια τσιμέντου! Και μέσα στο βιβλίο, υπάρχει μια θερμή αφιέρωση της ίδιας της Μπλούμα σε κάποιον Κάρλος, εις ανάμνηση των «τρελών ημερών» που είχαν περάσει οι δυο τους σε συνέδριο στο Μοντερέι.

Το να εντοπίσει τα ίχνη του Κάρλος, ψαχουλεύοντας έτσι και τα προσωπικά της παλιάς του ερωμένης, γίνεται για τον αφηγητή της ιστορίας εμμονή. Θα ταξιδέψει ως την άλλη άκρη του πλανήτη, θα κάνει μια στάση στη γενέτειρά του, το Μπουένος Άιρες, κι άλλη μια στο Μοντεβιδέο, θα συναντήσει παλιούς του φίλους και συγγραφείς, θα μυηθεί στο σύμπαν των παλαιοβιβλιοπωλείων και την ιδιόρρυθμη πελατεία τους, ώσπου το μυστήριο που τον βασανίζει θα λυθεί.

Η έρευνα για την προέλευση του ταλαιπωρημένου αντιτύπου μετατρέπεται για τον Ντομίνγκες σε υπόκλιση προς δημιουργούς που αγαπά, όπως ο Μπόρχες και ο Κορτάσαρ, σε ξενάγηση στις παρανοϊκές σχεδόν συνήθειες κάποιων βιβλιοφάγων που είτε διαβάζουν μυθιστορήματα του 19ου αιώνα υπό το φως των κεριών είτε αποφεύγουν να τοποθετούν δίπλα δίπλα έργα συγγραφέων τσακωμένων μεταξύ τους, αλλά και σε καυστικό σχόλιο για τα εκδοτικά και λογοτεχνικά ήθη που ανθούν στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης.

«Οι λογοτεχνικές φιλοδοξίες», γράφει σ’ ένα σημείο, αναφερόμενος σε ομοτέχνους του της Αργεντινής, «ήταν μια πολιτική εκστρατεία ή, ακριβέστερα, μια στρατιωτική επιχείρηση. Ήταν αποφασισμένοι να γκρεμίσουν τα τείχη της ανωνυμίας (…) Υπήρχαν τύποι που μέσα σε μια νύχτα γίνονταν πάμπλουτοι με βιβλία κάκιστα, προωθημένοι από τον εκδοτικό οίκο, τα ένθετα των εφημερίδων, το μάρκετινγκ, τα λογοτεχνικά βραβεία και τις πληρωμένες θέσεις στις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων (…) Οι εκδότες παραπονούνταν για την ένδεια των καλών βιβλίων, οι συγγραφείς για τα «σκουπίδια» που δημοσίευαν οι μεγαλοεκδότες και ο καθένας είχε ένα παράπονο που τον γέμιζε αγανάκτηση, μια δικαιολογία για την αποτυχία του, μια ανέλπιδη φιλοδοξία. Στο Μπουένος Άιρες τα βιβλία είχαν γίνει το επίκεντρο ενός πλασματικού πολέμου στρατηγικής, ταλέντου, προβολής και εξουσίας». Μόνον εκεί;

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η σπουδαία περίπτωση του Χούλιο Κορτάσαρ

Βιβλίο / Η σπουδαία περίπτωση του Χούλιο Κορτάσαρ

Το «Κουτσό» απέσπασε το βραβείο μετάφρασης, θυμίζοντάς μας γιατί είναι ένα από τα κορυφαία μοντερνιστικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα. Μαζί με την πρόσφατη έκδοση του «Πόσο αγαπάμε την Γκλέντα» αποκαλύπτουν το πολύπτυχο σύμπαν του Χούλιο Κορτάσαρ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπόρχες αερόστατο

Βιβλίο / Τα ατελεύτητα ταξίδια του Χόρχε Λουίς Μπόρχες

Μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη ο «Άτλας» του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, όπου περιγράφονται οι περιπλανήσεις του Αργεντινού συγγραφέα και ποιητή σε όλα τα μέρη του σύμπαντος, από γεωγραφικούς τόπους μέχρι περιοχές του ονείρου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ