Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Επιτάφιος, κέντημα, λινό, μετάξι και ποικιλία μεταλλικών νημάτων, έργο του μοναχού Αρσενίου, 1587/1588. Λεπτομέρεια της εικ. 4. Πηγή: Ιερά Μονή Αγίου Νικάνορος (Ζάβορδας), Γρεβενά (φωτ.: Αρχείο Ιεράς Μονής Αγίου Νικάνορος).

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος

0

Ένα ταξίδι στον άγνωστο σε πολλούς κόσμο του βυζαντινού και μεταβυζαντινού υφάσματος επιχειρεί μια εξαιρετικά αξιόλογη έκδοση που φιλοδοξεί να καλύψει ένα καίριο κενό στην υπάρχουσα ελληνική βιβλιογραφία, προσφέροντας μια σύνοψη τόσο των σημαντικότερων τοπικών παραγωγών όσο και των υφαντών που έφταναν από Δύση και Ανατολή στις πολύβουες αγορές του Βυζαντίου και της οθωμανικής Ελλάδας. 

Με τίτλο «Μετάξι και Πορφύρα», το συλλογικό επιστημονικό έργο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καπόν αποτελεί έναν πολυποίκιλο επιστημονικό καμβά στον οποίο εξερευνώνται οι διαφορετικές παραδόσεις που αναπτύχθηκαν στην ανατολική Μεσόγειο από την ύστερη αρχαιότητα ως την πρώιμη νεότερη εποχή. 

«Τόσο το Βυζάντιο όσο και αργότερα η Ελλάδα υπήρξαν το επίκεντρο παραγωγής μεταξωτών καθώς και ευτελέστερων υφασμάτων τα οποία λειτούργησαν ως ιδιαίτερα σύμβολα και κοινωνικά εργαλεία στα χέρια της ελίτ και των μαζών ανά τους αιώνες. Επίσης, η γεωγραφία της περιοχής μας, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, σήμαιναν ότι τόσο το Βυζάντιο όσο και η οθωμανική Ελλάδα βρίσκονταν στη μέση των γραμμών του ευρασιατικού εμπορίου, με υφάσματα να φτάνουν  στις τοπικές αγορές από Δύση και Ανατολή», γράφουν στον πρόλογο της έκδοσης οι επιμελητές Νικόλαος Βρυζίδης, Πασχάλης Ανδρούδης και Μαριέλ Μαρτινιάνι-Ρεμπέρ.

Η ενδυμασία όριζε οπτικά την τάξη, τη θρησκεία και την καταγωγή αυτού που τη φορούσε. Αυτός ο σύνθετος πολιτισμός του υφάσματος διαφαίνεται και στους νόμους που προσπαθούσαν να θέσουν κανόνες στην ενδυμασία. 

Η ομάδα των επιμελητών και συγγραφέων του τόμου (Πασχάλης Ανδρούδης, Κωνσταντίνος Μ. Βαφειάδης, Νικόλαος Βρυζίδης, Φανή Καλοκαιρινού, Άννα Καρατζάνη, Μαριέλ Μαρτινιάνι-Ρεμπέρ, Χριστίνα Μέρη-Burbeck, Άννα Μπαλλιάν, Έλενα Παπασταύρου, Μαρία Σάρδη, Δάφνη Φίλιου, Warren T. Woodfin), αποτελούμενη από μελετητές με αλληλοσυμπληρωματικά ενδιαφέροντα και εξειδικεύσεις, συνέγραψαν τα κεφάλαια του τόμου σχεδόν μυθιστορηματικά, έτσι ο αναγνώστης μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη του υφάσματος μέσα στην ιστορία, γνωρίζοντας όψεις του υλικού πολιτισμού που αναπτύσσονται παράλληλα με το οικονομικό, κοινωνικό, θρησκευτικό και καλλιτεχνικό γίγνεσθαι, να γνωρίσει ή να αναγνωρίσει τεχνικές και υλικά όπως μεταξωτά και χρυσοΰφαντα, taqueté και εξάμιτα, δαμασκηνά και βελούδα, εκκλησιαστικά ενδύματα, πετάσματα που διαμόρφωσαν την αισθητική και την εικονογραφία μιας ολόκληρης ιστορικής περιόδου.

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Κάλυμμα για το αναλόγιο ανάγνωσης της Τορά (μαπά), αφιερώθηκε το 1919, από τα Τρίκαλα. Πηγή: Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (αρ. ευρ. 1978.248)

Μιλώντας στη LiFO για την ιδέα της έκδοσης, ο δρ. Νικόλαος Βρυζίδης, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ΑΠΘ, αναφέρει πως βρισκόταν στο Λονδίνο όταν σπούδαζε Ιστορία της Τέχνης και Αρχαιολογία και αναζητώντας ένα ελληνικό θέμα για τη διατριβή του («Τα ελληνορθόδοξα άμφια»), διαπίστωσε ότι υπήρχαν αρκετά κενά στην ελληνόγλωσση βιβλιογραφία. Η ιδέα για το βιβλίο ανήκει στον κ. Ανδρούδη, αναπληρωτή καθηγητή στο ΑΠΘ, ενώ αποφασιστικό ρόλο στην εκπόνησή του έπαιξε η συνεργασία με την κυρία Μαρτινιάνι-Ρεμπέρ, σημαντική Γαλλοελβετίδα ερευνήτρια του υφάσματος, με πλούσιο έργο πάνω στο αντικείμενο. 

«Διεθνώς η μελέτη του υφάσματος και του υλικού πολιτισμού έχουν γνωρίσει ιδιαίτερη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Η ζωγραφική και οι πλαστικές τέχνες έχουν κορεστεί αρκετά, ενώ μέχρι τον 20ό αιώνα δεν γινόταν αντιληπτό το πόσο σημαντικό ήταν το ύφασμα στις προνεωτερικές κοινωνίες ως εργαλείο προβολής ταυτότητας.

Η ενδυμασία όριζε οπτικά την τάξη, θρησκεία και καταγωγή αυτού που τη φορούσε. Αυτός ο σύνθετος πολιτισμός του υφάσματος διαφαίνεται και στους νόμους που προσπαθούσαν να θέσουν κανόνες στην ενδυμασία. Για παράδειγμα, ιδιαίτερα στη Δύση υπήρχαν νόμοι που απαγόρευαν τη χρήση του ενός ή του άλλου υφάσματος σε κάποιες κοινωνικές ομάδες (οι λεγόμενοι νόμοι για την πολυτέλεια στην ενδυμασία), δρώντας ως εργαλεία διαστρωμάτωσης και σταθεροποίησης της ιεραρχίας στην κοινωνία. Σε κοινωνίες όπως η οθωμανική υπήρχε επίσης η επιθυμία για διαχωρισμό των θρησκευτικών ομάδων μέσω του υφάσματος, π.χ. τι χρώματα θα χρησιμοποιούσαν οι μουσουλμάνοι, οι χριστιανοί και οι εβραίοι. Όσο για τις γυναίκες, υπήρχε πάντα μια έγνοια για το τι ήταν κοινωνικά αποδεκτό να φορούν και τι όχι. Είναι ενδεικτικό ότι αρκετοί εγκύκλιοι που συντάσσονταν από τον ανώτατο κλήρο και τα κοινοτικά συμβούλια ασχολούνταν με την ενδυμασία των γυναικών», λέει.  

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Τεμάχιο υφάσματος, lampas, μετάξι και χρυσόνημα, 1225-1275, κεντρική Ασία. Πηγή: The Cleveland Museum of Art, J. H. Wade Fund (αρ. ευρ. 1989.50). Λεπτομέρεια

Η περιήγηση στην ιστορία του υφάσματος ξεκινά από την Αίγυπτο, όπου έχουν βρεθεί και σώζονται μέχρι τις μέρες μας τα περισσότερα βυζαντινά υφάσματα της παλαιοχριστιανικής περιόδου, και συνεχίζεται στα υφάσματα στους πρώτους αιώνες του Βυζαντίου, με τα περισσότερα τεκμήρια που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας να είναι από μετάξι. Βαμμένο με πορφύρα, αποκτά όχι μόνο μεγαλύτερη αξία αλλά και συμβολική δύναμη, ενώ τα εργαστήρια, εκτός από το αυτοκρατορικό, ομαδοποιημένα σε συντεχνίες, παρήγαν πολυτελή υφάσματα από μετάξι, βαμμένα με πορφύρα. 

«Τα λεγόμενα κοπτικά επιβίωσαν λόγω του ξηρού κλίματος της Αιγύπτου. Στην Ελλάδα δεν έχουν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα τέτοια υφάσματα, ό,τι υπάρχει στα ελληνικά μουσεία προέρχεται από δωρεές και αγορές. Ωστόσο, το τι παρήγαγε η Αίγυπτος ως βυζαντινή επαρχία αντικατόπτριζε, σε κάποιον βαθμό τουλάχιστον, την παραγωγή υφάσματος και στην υπόλοιπη βυζαντινή αυτοκρατορία. Επομένως, ως τεκμήρια αφορούν και εμάς. Νομίζω ότι ιδιαίτερα για τη μεσοβυζαντινή εποχή η αυτοκρατορική πορφύρα, στη διάθεση μόνο του στενού κύκλου του αυτοκράτορα, δείχνει τις διαστάσεις που μπορούσε να πάρει το ύφασμα ως πολιτιστικό σύμβολο. Επίσης, οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν το πολυτελές ύφασμα στη διπλωματία ως το κατεξοχήν διπλωματικό δώρο. 

Το μέσο Βυζάντιο είναι για το υφαντό ύφασμα περίοδος άνθησης, όπως φαίνεται στο κεφάλαιο που έγραψε η κ. Μαρτινιάνι-Ρεμπέρ. Αργότερα, στο ύστερο Βυζάντιο καλλιεργείται η τέχνη της κεντητικής, ενώ τα περισσότερα υλικά κατάλοιπα επιβιώνουν από την οθωμανική περίοδο, ειδικά σε ελληνορθόδοξα σκευοφυλάκια. Αυτά δείχνουν τον ρόλο της Εκκλησίας ως φορέα του πολιτισμού του υφάσματος, καθώς και πως διάφορες επιρροές έγιναν κτήμα του εκκλησιαστικού υλικού πολιτισμού. Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν οι υφαντές ανά τους αιώνες είναι το βαμβάκι, το λινάρι και, φυσικά, το μετάξι, που είναι και το πιο πολυτελές. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι το ύφασμα  μεταφέρεται πολύ εύκολα, οπότε διευκολύνει τις διαπολιτισμικές ανταλλαγές, ίσως περισσότερο από κάθε άλλο τεχνούργημα», αναφέρει ο κ. Βρυζίδης για τον σημαντικό ρόλο που έπαιζαν τα υφάσματα στην πολιτική και κοινωνική σκηνή της εποχής.

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Καπιτονέ καπέλο με υφαντή κάλυψη, lampas, μετάξι, 11ος αιώνας(;), Ιράν ή Ιράκ και βρέθηκε στην Αίγυπτο. Πηγή: The Cleveland Museum of Art, John L. Severance Fund (αρ. ευρ. 1950.525)

Νομικά κείμενα, καταγραφές διπλωματικών δώρων, κώδικες του τελετουργικού της βυζαντινής αυλής, είναι ανάμεσα σε άλλες οι πηγές της εποχής στις οποίες βασίστηκε η ιστορική έρευνα. Στο «Επαρχικόν Βιβλίον», για παράδειγμα, ένα νομικό χειρόγραφο με κύριο θέμα τη ρύθμιση του εμπορίου και των βιοτεχνιών στην πρωτεύουσα, έξι από τα κεφάλαια είναι αφιερωμένα στα διάφορα επαγγέλματα του κλάδου των υφασμάτων. Εκεί διαβάζουμε ότι οι μεταξουργοί απαγορεύεται να υφαίνουν μεταξωτά πορφυρά ή πορφυρά και πράσινα ή εξίσου πορφυρά και κίτρινα που, όπως φαίνεται, αυτό το είδος υφασμάτων ήταν μονοπώλιο των αυτοκρατορικών εργαστηρίων. Επίσης, πολλά χωρία του βιβλίου αποκαλύπτουν τον φόβο των Βυζαντινών ότι τα μυστικά της κατασκευής τους θα μπορούσαν να πέσουν στα χέρια ξένων. Μάλιστα, μερικές κατηγορίες υφασμάτων δεν μπορούσαν να πωληθούν πέρα από τα όρια της Κωνσταντινούπολης ή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. 

μεταξι και πορφυρα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: «Μετάξι και Πορφύρα - Ο κόσμος του βυζαντινού και μεταβυζαντινού υφάσματος», επιστημονική επιμέλεια: Νικόλαος Βρυζίδης, Πασχάλης Ανδρούδης, Marielle Martiniani-Reber, εκδόσεις Καπόν

Στο Μηνολόγιο του Βασιλείου Β’, ένα βιβλίο-έργο τέχνης που παρήχθη στην Κωνσταντινούπολη, βρίσκουμε εικόνες με πιστές παραστάσεις βυζαντινών ενδυμασιών, ενώ μία από τις σημαντικότερες γραπτές πηγές είναι το «Βιβλίο των δώρων και των σπανιοτήτων» που μας παρέχει έναν αναλυτικό κατάλογο των διπλωματικών δώρων κυρίως ανάμεσα στο Βυζάντιο και τον αραβικό κόσμο. «Χίλια μεταξωτά κατασκευής ρούμι προσφέρθηκαν στα 895 από τον Άμπρ ιμπν αλ-Λαΐθ», διαβάζουμε στο βιβλίο που γράφει ότι τα αυτοκρατορικά δώρα μεταφέρονταν με ζώα στολισμένα με πολύτιμα υφάσματα. Σε μια άλλη, πιθανώς φανταστική περιγραφή, δυο απεσταλμένοι του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Ζ’ του Πορφυρογέννητου προσήλθαν να αποδώσουν λύτρα σε ένα βεζίρη, ο οποίος τους ζήτησε 38.000 υφάσματα, ανάμεσα στα οποία 12.500 σε χρυσοκέντητα μπροκάρ, μερικά διακοσμημένα με μετάλλια με παραστάσεις αλόγων, καμηλών, ελεφάντων και λιονταριών.

Στο βιβλίο «Έκθεσις περί της βασιλείου τάξεως» φαίνεται ότι η χρήση υφασμάτων κατά τις διάφορες στιγμές των τελετών, ιδιαίτερα των παραπετασμάτων, η κίνησή τους και ο θόρυβος που προκαλούσαν συνιστούσαν ένα στοιχείο εντυπωσιασμού, αναπόσπαστο μέρος της τελετουργίας.

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Καπιτονέ πάπλωμα (εμπρόσθια όψη), διαγώνια ύφανση, μετάξι, βαμβακερό γέμισμα, τέλη 15ου-16ος αιώνας, πιθανόν Χίος Πηγή: Μουσείο Μπενάκη (αρ. ευρ. 93, φωτ.: Λ. Κουργιαντάκης)
Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Πέτασμα Ωραίας Πύλης, κέντημα, έργο της Κοκόνας του Ρολογά, περί το 1812, πιθανώς από την Ιερά Μονή της Υπαπαντής (Νάουσα). Λεπτομέρεια της εικ. 10 Πηγή: Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (αρ. ευρ. ΒΧΜ 21055, φωτ.: Νίκος Μυλωνάς).

Ο κ. Βρυζίδης μας υπενθυμίζει τον τρόπο με τον οποίο το πολύτιμο ύφασμα πέρασε στη λογοτεχνία και στη λαϊκή κουλτούρα. «Υπάρχουν πολλές γραπτές πηγές, όπως καταγραφές σκευοφυλακίων και προίκες. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η λογοτεχνία της εποχής, καθότι το ύφασμα χρησιμοποιείται συχνά σε μεταφορές ή σχήματα λόγου. Ένα συγκεκριμένο απόσπασμα στη "Βοσπορομαχία" του Μόμαρς, που συγκαταλέγεται στα πιο αξιοπρόσεκτα έργα της ελληνόγλωσσης φαναριώτικης λογοτεχνίας του 18ου αιώνα, γράφει: "Ζερμπάσι είναι ο γυαλός σαν λάμπει η Σελήνη". Το ζερμπάσι είναι ένα πολυτελές ύφασμα, πλούσιο σε μεταλλικές κλωστές. Όλες αυτές οι εκφράσεις στα λογοτεχνικά κείμενα αποκαλύπτουν τα νοήματα που ενυφαίνονταν στα υφάσματα, τόσο ξεκάθαρα, που μπορούσαν να γίνουν αντιληπτά από τον μορφωμένο αναγνώστη». 

Στο κεφάλαιο «Βυζαντινή εκκλησιαστική κεντητική» διαβάζουμε για την τέχνη της κεντητικής στο Βυζάντιο. Η εκκλησιαστική κεντητική αποτελεί υλική μαρτυρία για την κατανόηση του βυζαντινού πολιτισμού και της εξέλιξης της ίδιας της Εκκλησίας ως ιστορικής και συλλογικής μορφής, ενώ πολυτελή και ευμεγέθη υφαντά και κεντητά προσφέρονταν ως δώρα από Βυζαντινούς αυτοκράτορες στο πλαίσιο της πολιτικής διπλωματίας. Τα σωζόμενα σήμερα είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα προϊόντα της παλαιολόγειας περιόδου. Από τον 13ο αιώνα εγκαταλείπεται η λιτή διακόσμηση των αμφίων και καθιερώνεται η εικονογράφηση. Αέρες (πέπλο που καλύπτει το άγιο δισκάριο και το άγιο ποτήριο), επιτάφιοι, αρχιερατικά φαιλόνια και σάκοι, ωμοφόρια και επιτραχήλια, κεντητές εικόνες, αριστουργήματα τέχνης και δεξιοτεχνίας αναδεικνύουν σε όλο της το μεγαλείο την ακμή, την τέχνη και το επίπεδο και τη σημασία της τέχνης αυτής στο Ύστερο Βυζάντιο, με πολλά από αυτά να φέρουν πολυπρόσωπες και σύνθετες παραστάσεις. 

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Διακοσμητικό τετράγωνο (σχεδόν), ταπισερί, λινό και μαλλί, 4ος-5ος αιώνας, Πανόπολη (Αίγυπτος). Πηγή: The Metropolitan Museum of Art, δωρεά George F. Baker (αρ. ευρ. 90.5.825)

Ποια ήταν, όμως, τα πιο δημοφιλή θέματα στις αναπαραστάσεις και στις εικονογραφήσεις των υφασμάτων, ρωτώ τον επιμελητή, ξεφυλλίζοντας τον τόμο και παρατηρώντας σχέδια και χρώματα που επαναλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο και αντανακλούν και τις τάσεις της εποχής τους.

«Στα θρησκευτικά θέματα τα χριστολογικά και θεομητορικά, χωρίς να ξεχνάμε βέβαια ότι στα πρώιμα βυζαντινά υφαντά υπήρχαν και θέματα από την Παλαιά Διαθήκη. Ίσως ένα αρκετά δημοφιλές θρησκευτικό θέμα να είναι ο Χριστός Μέγας Αρχιερέας, ντυμένος σαν πατριάρχης και με μίτρα στην κεφαλή, ιδιαίτερα από τον 16ο αιώνα και μετά. Αυτό πιθανόν να εκφράζει τον διττό ρόλο του ανώτατου κλήρου κατά την οθωμανική εποχή. 

Στα κοσμικά πάντοτε οι φυτικές συνθέσεις είναι δημοφιλείς, με διαφορετικό στυλιζάρισμα ανάλογα με την εποχή, τα γεωμετρικά μοτίβα, ενώ πολλές φορές η επιλογή μοτίβων αποκαλύπτει  και επιρροές από την Ανατολή ή άλλους πολιτισμούς. Το ύφασμα ήταν ένας καθρέφτης των εμπορικών και των πολιτισμικών ανταλλαγών και συνδέσεων που αναπτύχθηκαν στην Ευρασία. Εκτός αυτού, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα μέσο στο οποίο συναντάμε περισσότερη δεκτικότητα στις έξωθεν επιρροές, καθότι δεν διέπεται από το αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο της θρησκευτικής ζωγραφικής και  αρχιτεκτονικής

Μάλιστα, μέσω του υφάσματος μπορούμε να παρακολουθήσουμε με τον πιο ανώδυνο τρόπο την ανάδειξη των διαπολιτισμικών δυναμικών».

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Λεπτομέρεια: στιχάριο, lampas, μετάξι και μεταλλικό νήμα (filé), σαφαβιδικό εργαστήριο, 17ος-18ος αιώνας. Πηγή: Ιερά Μονή Ιβήρων, Άγιο Όρος (αρ. ευρ. 198, φωτ.: Θάνος Καρτσόγλου)
Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Κάλυμμα θήκης της Τορά (μαπά), αφιερώθηκε το 1852, από τα Ιωάννινα. Πηγή: Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (αρ. ευρ. 1981.119)

Ένα άλλο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στα μεταξωτά της Χίου που αποτελούν ένα παράδειγμα τοπικής παραγωγής της οθωμανικής περιόδου που ξεπέρασε τα όρια της περιφέρειας και απέκτησε υπερτοπική και διεθνή απήχηση. Με ανατολίζον ύφος, εντυπωσίαζαν τους Δυτικούς ταξιδιώτες και διπλωματικούς απεσταλμένους. Η Χίος είχε δική της παραγωγή σε ακατέργαστο μετάξι, κάθε σπίτι είχε τον αργαλειό του και οι Χιώτες ήταν πολύ παραγωγικοί. Ιδιαίτερα κατά τον 18ο αιώνα ένας μεγάλος αριθμός μεταξωτών της Χίου εξαγόταν και ανταγωνιζόταν με επιτυχία τα γαλλικά υφάσματα στις αγορές της Κωνσταντινούπολης και της Μαύρης Θάλασσας. Οι τεχνίτες του μεταξιού και οι βαφείς της Χίου μνημονεύονται σε γενουατικά έγγραφα του 15ου αιώνα, ενώ το χιώτικο εμπορικό δίκτυο άρχισε να επεκτείνεται αμέσως μετά την οθωμανική κατάκτηση. Η Χίος ήταν ξακουστή σε όλη την ιστορία της για το φημισμένο προϊόν της, τη μαστίχα, αλλά η ανάπτυξη του χιώτικου εμπορίου και της ναυτιλίας οφείλεται στη βιοτεχνία του μεταξιού. Σήμερα, το μοναδικό και πιο σημαντικό χιώτικο μεταξωτό στην Ελλάδα φυλάσσεται στη Νέα Μονή Χίου, χρονολογείται στα 1742 και είναι ένα πευκί, που σημαίνει «χαλί προσευχής». 

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Βήλο για την Άγια Κιβωτό (παρόχετ), αφιερώθηκε το 1878, από την Παλαιά Ιερά Συναγωγή των Ιωαννίνων. Πηγή: Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (αρ. ευρ. 1981.136). Λεπτομέρεια

«Στην Ελλάδα», όπως σημειώνει ο κ. Βρυζίδης, «τα μεταξωτά υφάσματα της Χίου παραμένουν κατά πολύ άγνωστα και το κεφάλαιο που είναι αφιερωμένο σε αυτά από την Άννα Μπαλλιάν μας υπενθυμίζει ότι κάποτε υπήρχε μια πολύ σημαντική βιοτεχνία μεταξιού στο αιγαιοπελαγίτικο νησί. «Χιώτικα υφαντά υπάρχουν στα μουσεία όλου του κόσμου αλλά και σε ιστορικές συλλογές, όπως αυτή του Τοπ Καπί. Δυστυχώς, οι οθωμανικές παραγωγές που είναι περισσότερο γνωστές είναι αυτές της Κωνσταντινούπολης και της Προύσας, επισκιάζοντας στο συλλογικό υποσυνείδητο τη Χίο».

Μετά το 1204 η άλλοτε κραταιά βυζαντινή μεταξουργία μπήκε σε φθίνουσα τροχιά. Τα αυτοκρατορικά εργαστήρια μεταφέρθηκαν στη Νίκαια, ενώ άλλα περιφερειακά κέντρα συνέχισαν την παραγωγή υφαντών. Οι εισαγωγές των υφαντών εντάθηκαν ιδιαίτερα κατά την υστεροβυζαντινή περίοδο, λόγω και της συμβιωτικής εμπορικής σχέσης Λατίνων και Βυζαντίου. Η Κωνσταντινούπολη, ως ενδιάμεσος εμπορικός σταθμός, είχε πρόσβαση σε πληθώρα υφασμάτων που έφταναν κυρίως από τη Δύση. Στο μυθιστόρημα «Λίβιστρος και Ροδάμνη», γραμμένο πιθανώς τον 13ο αιώνα, η λατινική φορεσιά και το ανατολίτικο υφαντό οριοθετούν το δίπολο στις προτιμήσεις των αριστοκρατικών κύκλων.  

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Πέτασμα, lampas(;), μετάξι, βαμβάκι και μεταλλικό νήμα, δεύτερο μισό 17ου αιώνα, Χίος. Πηγή: Εθνικό Μουσείο της Βαρσοβίας (αρ. ευρ. SZT 1497)

«Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 είναι ένα πρώτο σημαντικό χτύπημα στη βυζαντινή μεταξουργία. Η παραγωγή δεν σταμάτησε παντού ή στα σταυροφορικά κράτη, όπου υπήρχαν βυζαντινά εργαστήρια, σίγουρα όμως έχασε την πρωτοκαθεδρία. Αυτή είναι σημαντική εξέλιξη, αν αναλογιστούμε ότι κατά τα μεσοβυζαντινά χρόνια το Βυζάντιο πρωταγωνιστούσε στον παγκόσμιο χάρτη του υφάσματος», λέει ο κ. Βρυζίδης. 

Τι σημασία έχει το ύφασμα στη σύγχρονη κοινωνία; Αναγνωρίζουμε τις ποιότητες, μας ενδιαφέρουν, ξέρουμε το λεξιλόγιο αναγνώρισής τους; Στο γλωσσάρι που παρατίθεται μαθαίνουμε έναν πλούτο λέξεων και εννοιών που σηματοδοτούν την ποιότητα και την τεχνική ύφανσης. Ο κατιφές είναι το οθωμανικό βελούδο και ο καμουχάς πολυτελές μεταξωτό υφαντό. Η δαμασκηνή είναι ύφανση διακοσμητική δύο όψεων, μπουχασί έλεγαν το βαμβακερό ή λινό ύφασμα, τσαπαρί είναι μια αρχαία τεχνική ύφανσης, ενώ το χιλάτ είναι τιμητικό ένδυμα που δωριζόταν από ηγεμόνες στον ισλαμικό κόσμο. Τιρτίρι είναι ένας τύπος μεταλλικής κλωστής και το taqueté μια σύνθετη ύφανση. Όπως παρατηρεί ο κ. Βρυζίδης: «Σήμερα το ύφασμα δεν κουβαλάει το βάρος που έφερε άλλοτε. Εξάλλου, τα όρια που υπήρχαν παλαιότερα μοιάζουν πλέον θολά. Έχει περάσει προ πολλού ακόμη και η εποχή π.χ. που ένα πιο κάζουαλ ντύσιμο θα αποτελούσε δήλωση αντίθεσης σε παραδοσιακές αξίες». 

«Όπως η ίδια η θάλασσα, η οποία δεν αποτελεί μια ομοιογενή μάζα νερού αλλά διαθέτει ρεύματα θερμότερου και ψυχρότερου, πιο φρέσκου και πιο αλμυρού νερού που συνδέει τις ακτές της, έτσι ακριβώς είναι και ο κόσμος των υφασμάτων της Μεσογείου», γράφει ο Warren Woodfin. « Και, όπως και η θάλασσα, αυτός ο κόσμος αξίζει να μελετηθεί τόσο στις λεπτομέρειες των ποικιλόμορφων κυμάτων και των αντίθετα κινούμενων ρευμάτων όσο και στο σύνολο του απέραντου εύρους της. Άλλωστε, τις δε νιν κατασβέσει;». 

Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Πέτασμα, lampas(;), μετάξι, βαμβάκι και μεταλλικό νήμα, δεύτερο μισό 17ου αιώνα, Χίος. Πηγή: Εθνικό Μουσείο της Βαρσοβίας (αρ. ευρ. SZT 1497). Λεπτομέρεια
Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος Facebook Twitter
Επιγονάτιο, κέντημα, μετάξι, αργυρό σύρμα και επίχρυσο αργυρό σύρμα, 14ος αιώνας(;), Ελλάδα ή Κωνσταντινούπολη. Πηγή: Μονή Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, Πάτμος (φωτ.: Μονή Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου). Λεπτομέρεια
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι περίφημες ταπισερί του Ραφαήλ στο παλάτι της Μαδρίτης κινδυνεύουν από τα περιστέρια

Πολιτισμός / Οι περίφημες ταπισερί του Ραφαήλ στο παλάτι της Μαδρίτης κινδυνεύουν από τα περιστέρια

Η ανάγκη αερισμού της γκαλερί, η οποία ανήκει στους χώρους του παλατιού, και έχουν εκτεθεί οι ταπισερί σημαίνει άνοιγμα των παραθύρων τόσο στον καθαρό αέρα όσο και στα περιστέρια.
THE LIFO TEAM
Ιωάννα Πανταζοπούλου

Εικαστικά / Η Ιωάννα Πανταζοπούλου φέρνει 4.000 κουκουνάρια και 103 καρύδες στη σκηνή της Λυρικής

Στη νέα εκδοχή του προγράμματος «The artist on the composer» η διεθνής καλλιτέχνις με έδρα τη Νέα Υόρκη, Ιωάννα Πανταζοπούλου, παρουσιάζει το έργο της «A summer evening», μια εμβυθιστική εγκατάσταση όπου εικαστικά και μουσική συναντιούνται για να δημιουργήσουν έναν εξωτικό, εξωγήινο κόσμο.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μιας μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης

Εικαστικά / Μέσα στο εργοστάσιο της «Πεταλούδας» στην προετοιμασία μιας μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης

Στους εμβληματικούς εργοστασιακούς χώρους της λεωφόρου Κηφισού, 41 καλλιτέχνες παρουσιάζουν τη δουλειά τους με έμπνευση από τον χώρο και τα υλικά του, σε επιμέλεια Κώστα Πράπογλου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM