Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
0

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Η ιστορικός Έφη Αβδελά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Η επιτήρηση, η αναμόρφωση και η δικαιοσύνη των ανηλίκων στην μεταπολεμική Ελλάδα είναι το θέμα του βιβλίου της καθηγήτριας της σύγχρονης ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης Εφης Αβδελά «Νέοι εν κινδύνω», το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πόλις. Από τι κινδύνευαν οι νέοι σε αυτή την εποχή της ιστορίας; Οι κίνδυνοι είναι ακόμα οι ίδιοι; Με ποιο τρόπο η Ελλάδα μέσα στις πληγές του πολέμου αναμόρφωνε τη νεολαία της; Για να λύσουμε τις απορίες μας, κάναμε μια συζήτηση μαζί της. μέσα από τα γλαφυρά χειρόγραφα των επιμελητών της εποχής, περιγράφεται η κοινωνική πραγματικότητα μιας χώρας που επούλωνε τις πληγές της και προσπαθούσε να αναμορφωθεί και η ίδια.Και αν τα όρια του επιτρεπτού έχουν αλλάξει, τα όρια του καθωσπρεπισμού παραμένουν τα ίδια.

Η συζήτηση με την Έφη Αβδελά

  

Τι ήταν αυτό που σας ενδιέφερε όταν ξεκινήσατε αυτή την έρευνα για τους ανήλικους παραβάτες;

Αυτό που με ενδιαφέρει να δείξω είναι ότι δεν υπάρχει μια αντικειμενική φυσική κατηγορία «ανήλικοι παραβάτες», αλλά αυτή συγκροτείται, ιστορικά, το περιεχόμενό της αλλάζει μέσα στο χρόνο, οι ίδιες πράξεις κάποια στιγμή δε θεωρούνται παραβάσεις, ενώ κάποια άλλη στιγμή θεωρούνται. Η ιδέα του ανήλικου παραβάτη είναι μια ιστορικά συγκροτημένη ιδέα, που αρχίζει να εμφανίζεται από τον 19ο αιώνα στην Αγγλία πρώτα και στη συνέχεια στην Ευρώπη. Δηλαδή η ιδέα ότι χρειάζεται ένα ειδικό νομικό καθεστώς για τους ανήλικους που παραβαίνυν το νόμο και δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται όπως οι μεγάλοι, είτε να τους βάζουν στα ίδια κελιά, όπως έκαναν παλιότερα, είτε να τους κρίνουν με τα ίδια κριτήρια. Αυτό προϋποθέτει επίσης άλλου είδους παραδοχές. Προϋποθέτει την παραδοχή ότι οι ανήλικοι, ειδικά μεταξύ δώδεκα με δεκαοκτώ, βρίσκονται σε μια ειδική κατάσταση. Άρα προϋποτίθεται η ανακάλυψη της εφηβείας, η παραδοχή δηλαδή ότι υπάρχει μια ειδική ηλικιακή περίοδος που έχει ειδικά χαρακτηριστικά, ένα από τα οποία είναι ο παρορμητισμός, η ήβη, η ορμή, η οποία μπορεί να οδηγήσει και σε υπερβολές και ότι αυτό χρειάζεται μια τιθάσευση.

Στο βιβλίο σας ασχολείσθε με μια εποχή συγκεκριμένη;

Είναι η εποχή μετά τον πόλεμο, αλλά με ενδιαφέρει να δούμε το πώς φθάσαμε μέχρι εκεί. Άρα πιάνω από τον δέκατο ένατο αιώνα δυο θεματικές τις οποίες συνδυάζω με αυτά που κάνω μετά τον πόλεμο. Η μια θεματική είναι η ειδική νομική μεταχείριση των νέων, το πώς αυτή εμφανίζεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο και στην Ελλάδα, και το δεύτερο είναι η αντιμετώπιση της νεότητας ως κοινωνικού κινδύνου. Και πώς εμφανίζονται νέοι επιστήμονες και νέες γνωστικές πειθαρχίες, οι οποίες αποκτούν ειδίκευση και αυθεντία γι’ αυτά τα θέματα. Αυτά τα δυο συνδυάζονται στα δικαστήρια ανηλίκων και στους ειδικούς για την πειθάρχηση των ανηλίκων (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.ά.) στις αρχές του εικοστού αιώνα. Στην Ελλάδα οι συζητήσεις αυτές αρχίζουν από τον μεσοπόλεμο με τα παιδικά δικαστήρια, δεν έχουμε εδώ την ανάπτυξη ειδικών, όπως σε άλλες χώρες, οι νομικοί διατηρούν λόγο πάνω στα πράγματα που αφορούν τους  ανήλικους. Τα δικαστήρια ανηλίκων εμφανίζονται την παραμονή του πολέμου, το 1940. Και παρακολουθούμε το τι γίνεται στη δεκαετία του 40, αλλά κυρίως μεταπολεμικά, όταν ιδρύεται η Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων που αναλαμβάνει να συνδράμει τα δικαστήρια ανηλίκων και να παρακολουθήσει την επιμέλεια των παιδιών, δηλαδή την επιτήρηση, τη συμμόρφωση και την αναμόρφωσή τους.

Πώς ξεκινήσατε αυτή την έρευνα; Πού βρήκατε αυτούς τους φακέλους;

Αυτούς που αφορούν τη Θεσσαλονίκη τους βρήκα εντελώς τυχαία στην αγορά αρχειακού υλικού και παλαιών βιβλίων. Αυτοί οι φάκελοι  σώθηκαν από τα σκουπίδια. Έτσι πρωταγόρασα πριν από μερικά χρόνια μερικούς φακέλους και με εντυπωσίασαν πολύ. Στη συνέχεια το πανεπιστήμιο διέθεσε ένα ποσό και αποκτήσαμε ένα μεγάλο αρχείο. Έτσι διασώθηκε και φυλάσσεται στις κλειστές συλλογές του πανεπιστημίου, επειδή περιέχει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Αργότερα βρήκα ότι τα Γενικά Αρχαία του Κράτους έχουν το υλικό από την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων της Αθήνας και εκεί πήρα την άδεια για μια δειγματοληπτική έρευνα.

Μπορείτε να μου πείτε το πιο εντυπωσιακό πράγμα που πρωτοδιαβάσατε; Αυτό που σας έκανε κλικ;

Ήταν οι αφηγήσεις, οι εκθέσεις των επιμελητών. Οι επιμελητές ανηλίκων, όταν αναλάμβαναν την επιμέλεια ενός ανήλικου παιδιού που ό,τι και αν είχε κάνει δεν ήταν τόσο βαρύ ώστε να το στείλουν στο σωφρονιστήριο, αναλάμβαναν να το παρακολουθούν κάθε μήνα, να έχουν συζητήσεις μαζί του και να στέλνουν μία έκθεση στον δικαστή ανηλίκων προτείνοντας τι να γίνει στη συνέχεια: να  συνεχιστεί η επιμέλεια, αν έχει πάει καλά, ή ότι ο ανήλικος είναι ανεπίδεκτος και πρέπει να πάει στο αναμορφωτήριο. Αυτέςοι μηνιαίες εκθέσεις, πολλές από τις οποίες είναι χειρόγραφες, είναι συνηθως τυπικές, αλλά πολλές δεν είναι και έχουν αναλυτικές περιγραφές: της κατοικίας, της οικογένειας και των σχέσεων μεταξύ τους, είτε από κουβέντες που κάνουν με τα ανήλικα παιδιά είτε ιστορίες που έχουν γίνει μέσα ή έξω από το σπίτι. Είναι γλαφυρά κείμενα, παρόλο που είναι γραμμένα σε ένα γραφειοκρατικό γλωσσάρι, σε καθαρεύουσα. Οι άνθρωποι αυτοί θεωρούν ότι προσφέρουν και προσπαθούν να πείσουν το δικαστή. Αυτό που με κέντρισε αρχικά ήταν οι συντάκτες αυτών των κειμένων.

Ήταν κοινωνικοί λειτουργοί;

Όχι όλοι. Ήταν και κοινωνικοί λειτουργοί, αλλά κυρίως ήταν νομικοί, ορισμένοι εθελοντές και κάποιοι που προέρχονταν από τις παλαιότερες Εταιρείες Προστασίας Ανηλίκων. Ήταν λοιπόν από εκείνα τα μορφωμένα μικροαστικά στρώματα που μεταπολεμικά προσέβλεπαν σε μια κοινωνική άνοδο μέσω του δημοσίου και σε μια σταθερή δουλειά. Επίσης είχαν ένα όραμα –συχνά χριστιανικό- να συμβάλλουν, να βοηθήσουν στην ανασυγκρότηση της χώρας και στην αναμόρφωση της νεολαίας.

Ποιοι είναι οι λόγοι που φτάνουν οι ανήλικοι στα δικαστήρια;

Εκείνη την εποχή ένα παιδί φτάνει μπροστά στο δικαστήριο από δύο δρόμους.  Ο ένας, ο συνηθέστερος είναι γιατί έκανε κάποια παράβαση, ποινική ή άλλη, υγειονομική για παράδειγμα. Είναι παιδιά που δουλεύουν από πολύ μικρά και βρίσκονται σε χώρους υγειονομικού ενδιαφέροντος και λ.χ., δεν φορούν ποδιές, ή πουλάνε κουλούρια στο δρόμο και δεν έχουν άδεια. Το πιο συχνό αδίκημα είναι οι διαφόρων ειδών κλοπές, μικροκλοπές ή μεγαλύτερες ή κατ’ εξακολούθηση κλοπές, μετά μικροτραυματισμοί, κλοπές χρήσης, δηλαδή το να κλέψουν ένα πατίνι ή ένα ποδήλατο ή ένα αυτοκίνητο για να κάνουν μια βόλτα, διατάραξη κοινής ησυχίας, αλητεία και φυγή από το σπίτι, το ίδιο και για τα κορίτσια. Αυτού του τύπου συνήθως είναι οι λόγοι. Έχουμε πολύ λιγότερες βαριές περιπτώσεις. Οι περισσότερες περιπτώσεις αφορούν αγόρια, αλλά υπάρχουν και αρκετά κορίτσια.

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Εγώ ο .... δίνω το λόγο μου ότι θα βρω μια δουλειά, δε θα ξανακάνω παρέα με τους παλιούς μου φίλους και δεν πρόκειται να ξαναργήσω παραπάνω από τις 10μ.μ. Υπόσχομαι να μην ξαναντιμιλήσω στη μητέρα μου και να την ακούω και να γίνω ένας καλός και άξιος πολίτης στην κοινωνία

Πιστεύετε ότι η αναμόρφωση ήταν χρήσιμη γι’αυτά τα παιδιά;

Είναι πολύ δύσκολο να το πει κανείς αυτό. Καταρχάς γιατί υπάρχει και η κατηγορία των παιδιών που μπαίνουν σε επιμέλεια για προληπτικούς λόγους – και αυτός είναι ο δεύτερος δρόμος από τον οποίο έφταναν μπροστά στο δικαστή ανηλίκων. Εκεί δεν έχουν παραβεί κάποιο νόμο αλλά θεωρείται ότι βρίσκονται σε «ηθικό κίνδυνο». Κι εκεί έπρεπε να υπάρχει ένα αίτημα του γονιού που έλεγε «πάρτε το παιδί μου, κλείστε το μέσα γιατί εγώ δεν μπορώ να το κάνω ζάφτι». Σε αυτές τις περιπτώσεις ανήκουν τα πολύ ζωηρά παιδιά που έφευγαν από το σπίτι, που σήκωναν χέρι στους γονείς, στα αδέρφια – αλλά και ανεπιθύμητα παιδιά, που δεν τα ήθελαν οι γονείς τους. Είναι δύσκολο, σχεδόν αδύνατο να κρίνει κανείς εάν πράγματι ήταν αυτό εντέλει για το καλό των παιδιών. Πάρα πολλές περιπτώσεις έχουν θετική έκβαση. Και τα παιδιά «εντάσσονται ομαλά» στην κοινωνία. Όμως για να το κρίνει κανείς αυτό πρέπει να μπει στο πνεύμα της κοινωνίας της εποχής. Γιατί οι κατηγορίες που απηύθυναν όλοι στα παιδιά αντανακλούσαν την ιδεολογία της εποχής για το τι σημαίνει «καλό παιδί», τι σημαίνει κοινωνική ευταξία, τι σημαίνει κοινωνικά επιθυμητές σχέσεις ή οικογένεια. Πράγματα τα οποία είναι αρκετά διαφορετικά με αυτά που είναι σήμερα κοινοί τόποι για μας. Τα όρια του μη επιτρεπτού έχουν αλλάξει. Τα όρια του καθωσπρέπει είναι περίπου τα ίδια.

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Πρόκειται περί ενός νεόυ με καλάς αρχάς, ουδέποτε έκτοτε παρουσίασε αντικοινωνικάς τάσεις...

Τα παιδιά αυτά έφευγαν από το σπίτι όταν έμπαιναν σε επιμέλεια;

Όχι. Ήταν συνήθως σε κατ’ οίκον παρακολούθηση.  Για να φύγουν τα παιδιά από το σπίτι έπρεπε η οικογένεια να θεωρείται επικίνδυνη για το παιδί -εννοώ ενδοοικογενειακή βία, αιμομιξία, πλήρη ανέχεια- ή να θεωρείται ότι η απομάκρυνση από το σπίτι και ο κάποιου τύπου εγκλεισμός, το αναμορφωτήριο εν προκειμένω, θα το βάλει σε μια σειρά, θα το πειθαρχήσει, θα το κάνει να παρακολουθήσει το σχολείο, να μάθει μια τέχνη. Ή πάλι το παράπτωμα να είναι τόσο βαρύ και να οδηγεί σε εγκλεισμό στο σωφρονιστήριο ανηλίκων.

Υπήρξε διαφορετική αντιμετώπιση των αγοριών  και των κοριτσιών;

Υπάρχει ακραία έμφυλη αντιμετώπιση. Τα κορίτσια ταυτίζονται με τη σεξουαλική τους διάσταση. Ό,τι και αν έχουν κάνει είναι πρώτα από όλα πόρνες ή υποψήφιες να διακορευτούν. Είναι κατ’ αρχάς υπόπτου ηθικής. Γι’αυτό και η πρώτη δουλειά, ακόμα και αν έχουν πιαστεί για άλλους λόγους, είναι να εξεταστούν γυναικολογικά. Εξέταση παρθενίας. Είναι κάτι που το ζητούν πρώτοι οι γονείς. Υπάρχει επίσης σημαντική διαφορά στο ζητούμενο της αναμόρφωσης: θεωρούσαν ότι ενώ στα κορίτσια πρέπει να επιβληθεί η πειθαρχία, στα αγόρια πρέπει να καλλιεργηθεί η αυτοπειθαρχία.

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
εργάζεται τακτικά... είναι έξυπνος, σοβαρός, ήρεμος...

Είναι ένα ανάγλυφο του κοινωνικού τοπίου της Ελλάδας αυτό το βιβλίο;

Των λαϊκών στρωμάτων, θα έλεγα. Συνήθως οι πλούσιες οικογένειες ήξεραν να προφυλάσσουν τα παιδιά τους από το μηχανισμό δικαιοσύνης ανηλίκων και επομένως από την εμπλοκή του στη ζωή όλης της οικογένειας.

 

 Τι συμπέρασμα βγάζουμε για αυτή την κοινωνία;

Είναι η κοινωνία στην οποία έζησα, μέσα στην οποία μεγάλωσα, από την άλλη πλευρά του φράχτη και με πολύ καλές συνθήκες και αναμνήσεις. Παρ’όλα αυτά θα έλεγα ότι είναι μια κοινωνία πολύ μεγάλης ηθικολογίας, πολύ μεγάλης αυστηρότητας ως προς την ανοχή του διαφορετικού, του λεγόμενου μη κανονικού, το οποίο όπως σήμερα το παθολογικοποιεί, τότε το ποινικοποιούσε. Ήταν η  φάση της ποινικοποίησης του διαφορετικού. Και εκεί οι νέοι άνθρωποι που για τον έναν ή τον άλλο λόγο βρέθηκαν ή επιδίωξαν να διαφέρουν, έπρεπε να βρούνε λύσεις. Σε αυτό το βιβλίο, προς το τέλος, προσπαθώ να δω τα πράγματα από την μεριά των ίδιων παιδιών. Επειδή το υλικό ήταν τέτοιο και όλο το βιβλίο είναι γραμμένο από τη μεριά αυτών που τα επιτηρούν και προσπαθούν να τα αναμορφώσουν, επειδή δεν έχουμε στοιχεία με τη δική τους φωνή, γι’αυτό προσπαθώ να συνθέσω τα διαφορετικά ψήγματα που διαθέτουμε για να δω τη δική τους σκοπιά, όσο είναι δυνατόν. Οι περισσότεροι προσαρμόζονταν στο κανονιστικό καλούπι για να γλυτώσουν. Κάποιοι αντιστέκονταν σθεναρά και αυτό τους έβαζε μέσα ακόμη πιο βαθιά και κάποιοι άλλοι προσπαθούσαν με πονηράδες, με τεχνάσματα, να βρουν λύσεις ενδιάμεσες. Δε διαφέρει πολύ από αυτό που κάναμε όλοι σε αυτές τις ηλικίες. Όπως μπορούσε να ελιχθεί ο καθένας και η καθεμιά.

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Η επ΄αυτού ασκηθείσα επιμέλεια ουδέν απέδωσε...

Ως ιστορικός θέλετε να μου πείτε τα χαρακτηριστικά της σημερινής κοινωνίας σε σχέση με αυτήν που περιγράφετε μέσα στο βιβλίο;

Ένα πράγμα που για μένα είναι σημαντικό και δεν είναι πάντα εύκολο να γίνει κατανοητό είναι ότι σε αυτό το βιβλίο βλέπει κανείς περισσότερο πώς τα έβλεπαν τα «παραστρατημένα» παιδιά, παρά πώς πράγματι ήταν. Δεν ήταν ένα πράγμα τα παιδιά, όπως δεν είναι και σήμερα. Πώς είναι σήμερα τα παιδιά; Ποιος μπορεί να πει; Είναι όλα ίδια; Όχι βέβαια! Αλλά και σήμερα διακινούνται έντονες εικόνες για τους ανήλικους, που δείχνουν πώς τους βλέπουν, ο τύπος, η κοινή γνώμη. Θεωρώ ότι κάθε κοινωνία εναποθέτει στους νέους και τους φόβους και τις ελπίδες της, που είναι διαφορετικοί σε κάθε ιστορική περίοδο. Και άρα προσβλέπει στους νέους να λύσουν τα προβλήματα που οι ίδιοι δεν μπόρεσαν να λύσουν, αλλά ταυτόχρονα βλέπει στους νέους τα πράγματα που δεν μπορεί να ελέγξει. Και αυτό φοβίζει. Από αυτή την άποψη, η γενική αντιμετώπιση δε διαφέρει. Ωστόσο θεσμικά υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Σήμερα ένας γονιός δεν μπορεί να πει «χώστε το παιδί μου στο αναμορφωτήριο». Έχει καταργηθεί η προληπτική διάσταση του μηχανισμού δικαιοσύνης ανηλίκων και η κατηγορία του «ηθικού κινδύνου». Σήμερα μιλάμε για τα δικαιώματα των παιδιών. Έχει αλλάξει ο νόμος, έχει αλλάξει η αντιμετώπιση, έχει αλλάξει και το περιεχόμενο των παραβάσεων που κάνουν οι ανήλικοι σήμερα. Είναι τελείως άλλου τύπου παραβάσεις. Έχει αλλάξει και το προφίλ τους. Οι προκαταλήψεις έχουν μετατεθεί. Αν εκείνη την εποχή υπήρχε ένας φόβος για τους «δικούς μας» νέους, σήμερα υπάρχει ο φόβος για τους «ξένους». 

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
... εκτίων ποινήν φυλακίσεως δι΄αποπλάνησιν παιδός. Ουδεμία, κατά την ημετέραν άποψίν υφίσταται προοπτική βελτιώσεως

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Η ανήλικος εισήχθη εις το αναμορφωτικόν κατάστημα λόγω ηθικής παρεκτροπής

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Αύτη δυστυxώς, παρά τας προσπαθείας της απώλεσε το σχολικόν έτος

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Ο πατήρ του εργάζεται ως οικοδόμος και η μήτηρ του ως καθαρίστρια πολυκατοικιών...

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Λαμβάνω την τιμήν να παρακαλέσω υμάς όπως θέσητε υπό την επιμέλειαν της Υπηρεσίας υμών τον ανήλικον υιόν μου, ετών 12, ορφανού πατρός, λόγω κακής συμπεριφοράς του και συναναστροφών του και αρνήσεώς του όπως φοιτήσει εις σχοελίον ή εκμάθει τέχνην τινά.


Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Συναναστρέφεται τους αλητοπαίδας της λαχαναγοράς διαπράττων μικροκλοπάς και υβρίζει την μητέρα του
 

 

Νέοι εν κινδύνω- Η Ελλάδα αναμορφώνει τα παιδιά της Facebook Twitter
Ο ανήλικος παρουσιάζει χειρίστην διαγωγήν.Συνήθως ζει και συναναστρέφεται τους υπόλοιπους αλητόπαιδας στην λαχαναγορά...

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ