Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ : «Ο ρατσισμός είναι βαριά ψυχική ασθένεια»

Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ Facebook Twitter
«Τολμώ να πω πως το πιο ξεκάθαρα δημοκρατικό πράγμα στον κόσμο είναι το ασυνείδητο και όλα αυτά που απασχολούν τα παιδικά μας διαβάσματα» μας λέει με κάθε ειλικρίνεια.
0



«ΕINAI ONTΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟ
 η λογοτεχνία να παρεμβαίνει ή να μπερδεύεται όσο μπορεί με την πραγματικότητα και να αποκαθιστά τη χαμένη αίσθηση της δικαιοσύνης», μας λέει ο Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ο δεύτερος ή Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, όπως είναι γνωστός, για να μη συγχέεται με τον συνονόματο πατέρα του, έχοντας βιώσει τα πιο δραματικά γεγονότα της μεταπολεμικής ιστορίας από πρώτο χέρι και έχοντας γράψει την πιο ωραία, απολαυστική νουάρ ισπανόφωνη λογοτεχνία της εποχής του. Φεύγοντας λίγο πριν κλείσει τα δέκα του χρόνια από την Ισπανία, όπου γεννήθηκε, ο Τάιμπο ΙΙ, γόνος μιας μορφωμένης οικογένειας δημοσιογράφων και συγγραφέων κυνηγημένων από το καθεστώς του Φράνκο, μεγάλωσε στους σκονισμένους δρόμους της πόλης του Μεξικού, μαθαίνοντας από τον παππού του πως «οι συγγραφείς είναι η φωνή των μουγγών και το αυτί των κουφών», μια φράση που έμελλε να γράψει στην ψυχή του. Αγάπησε το Μεξικό σαν πατρίδα του και μεγάλωσε διδάσκοντας τους αναλφάβητους εργάτες και τον κόσμο που είχε ανάγκη. Μέσα από τις ιστορίες του ‒χάρη στις διαφορετικές γλώσσες στις οποίες μεταφράστηκαν τα βιβλία του‒ το αναγνωστικό κοινό σε όλο τον πλανήτη έμαθε λεπτομέρειες όχι μόνο για το αιματοβαμμένο σκηνικό στη Λατινική Αμερική τη δεκαετία του ’60 αλλά απόλαυσε και τις νουάρ περιπέτειες των φανταστικών ηρώων του, οι οποίοι συνομιλούν ιδανικά με πραγματικούς ήρωες της Ιστορίας. Ο Τάιμπο έχει γράψει πάνω από πενήντα βιβλία, τα περισσότερα από τα οποία κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα και Έρμα, ενώ η μνημειώδης βιογραφία του για τον Τσε Γκεβάρα κυκλοφορεί από τον Κέδρο. Επίσης, εκτός από παγκοσμίου φήμης συγγραφέας και δημοσιογράφος, είναι καθηγητής πανεπιστημίου στο Τμήμα Ιστορίας και Ανθρωπολογίας και πρόεδρος της AIEP (Asociación Internacional de Escritores Policίacos).

Δεν χρειάζεται να σας πω ποιοι είναι οι δικοί μου ήρωες, μπορείτε να τους φανταστείτε: ένας Τούρκος ποιητής, μια Βιεννέζα πριγκίπισσα, ένας εκθρονισμένος Μαλαισιανός πρίγκιπας, ένας Εβραίος συγγραφέας της Νέας Υόρκης.

Σημαντική θέση στο έργο του Τάιμπο έχουν τα δραματικά γεγονότα του ’68, «μιας χρονιάς που σίγουρα δεν θα φύγει ποτέ από τη μνήμη μας», όπως λέει χαρακτηριστικά. Πρόκειται για το περίφημο «El ’68», το οποίο όχι μόνο υπάρχει ως φόντο στα περισσότερα βιβλία του αλλά επιστρέφει ως εμμονή, όπως στο πρόσφατα εκδοθέν στα ελληνικά Προσκλητήριο Ηρώων από τις εκδόσεις Έρμα, όπου οι σκόρπιες σκέψεις και αναφορές ανασυστήνουν, μέσα από την τέχνη της επιστολογραφίας, τα τεκταινόμενα της εποχής: «Η αλήθεια είναι πως η οπτική μου αλλά και η φαντασιακή αφήγηση που διαπερνά το Προσκλητήριο Ηρώων δεν προέρχεται άμεσα από το γεγονός της σφαγής των φοιτητών στην πλατεία της συνοικίας Τλατελόλκο από τον στρατό και την αστυνομία αλλά συνολικότερα από τις 123 ημέρες που προηγήθηκαν της εξέγερσης. Πρόκειται για μια συγκλονιστική, καταλυτική εμπειρία με πολλαπλές μαζικές επιπτώσεις και τεράστιο αντίκτυπο», εξηγεί ο Τάιμπο. Μάλιστα, στο βιβλίο ο Νέστορ Ρίκα, όπως λέγεται το alter ego του, προκειμένου να ανατρέψει το καθεστώς του Ντίας Ορντάς καλεί για βοήθεια όλους τους φανταστικούς και πραγματικούς ήρωες, από τους Τρεις Σωματοφύλακες έως τους Τίγρεις της Μαλαισίας, τον αγαπημένο του Τάιμπο, Σέρλοκ Χολμς, αλλά και τον Μάου Μάου(!), ένα κλασικό μοτίβο που συναντάμε πολύ στα βιβλία του Τάιμπο. Αντίστοιχα στο Με τέσσερα χέρια (μτφρ. Κρίτων Ηλιόπουλος, εκδ. Άγρα) είχαμε δει να συνυπάρχουν μοναδικά ο μάγος Χουντίνι με τον Πάντσο Βίγια και τον Τρότσκι, αυτές οι παράξενου τύπου οργιώδεις ταυτίσεις φανταστικού και πραγματικού που χαρακτηρίζουν τα καταιγιστικά αφηγήματά του: «Τολμώ να πω πως το πιο ξεκάθαρα δημοκρατικό πράγμα στον κόσμο είναι το ασυνείδητο και όλα αυτά που απασχολούν τα παιδικά μας διαβάσματα» μας λέει με κάθε ειλικρίνεια. Είναι τα κομμάτια του παζλ των ηρώων του αλλά και της δικής του ζωής, ανόθευτης εσωτερικά και επαναστατικής ως προς τα αιτήματά της. «Η αλήθεια είναι ότι ήμασταν πολλοί, ηρωικοί, άξιοι, υπεύθυνοι, αλληλέγγυοι, συμπονετικοί, κόκκινοι, ιλιγγιώδεις. Τουλάχιστον αυτό πιστεύαμε, ή θέλαμε να πιστεύουμε για τους εαυτούς μας, ή θέλαμε οι εχθροί και οι επικριτές και οι γονείς μας να πιστεύουν» γράφει χαρακτηριστικά στο Προσκλητήριο Ηρώων, περισσότερο ως ένα ολοζώντανο κάλεσμα στους σημερινούς πολίτες και όχι ως ένα νοσταλγικό χρονικό μιας περασμένης δεκαετίας.

ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ ΗΡΩΩΝ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, Προσκλητήριο Ηρώων, Μτφρ.: Δήμητρα Σταυρίδου, Εκδόσεις Έρμα, Σελ.: 168

Γι’ αυτό ο ίδιος δεν πιστεύει ότι η λογοτεχνία πρέπει να αναπολεί νοσταλγικά τα γεγονότα ή να προσπαθεί να τα ανασυστήσει αλλά να επινοεί μια ιστορία που θα υπακούει στις αρχές της αφηγηματικότητας και στους νόμους του συγγραφέα. Οι δικοί του νόμοι έχουν να κάνουν κυρίως με την αγάπη για τους ανθρώπους που έμειναν στο περιθώριο της Ιστορίας, τους παντοτινούς αποσυνάγωγους: «Δεν πιστεύω αναγκαστικά ότι ο συγγραφέας πρέπει να έχει βρεθεί στο επίκεντρο των γεγονότων ή να έχει ζήσει τις εμπειρίες που έχω βιώσει εγώ για να γράψει καλή λογοτεχνία. Το αντίθετο, θα έλεγα. Οι χαρακτήρες μου δεν είναι τέκνα καμίας βιογραφίας μου, ούτε πραγματικά μου τέκνα. Αυτό που τους κάνει συναρπαστικούς, αν μπορεί κανείς να τους πει έτσι, είναι ότι είναι αιρετικοί, αναζητούν διαρκώς και με κάθε τρόπο τα όριά τους, εναντιώνονται στους κανόνες που συνηθίζουν να τους βάζουν τα αριστερά κόμματα ή να τους επιβάλλουν οι ομάδες τους και αναπτύσσουν το δικό τους, μοναδικό στυλ, οποιοδήποτε και αν είναι αυτό», λέει κατηγορηματικά, διαχωρίζοντας τα υλικά της λογοτεχνίας από αυτά της ζωής. Αυτοί οι αποσυνάγωγοι ήρωες είναι που δεσπόζουν και στους περίφημους Αρχαγγέλους (μτφρ. Δήμητρα Σταυρίδου, εκδ. Έρμα), αφού πιστεύει ότι η «επίσημη αφήγηση της Ιστορίας συνήθως λησμονεί ή παραλείπει σπουδαίες προσωπικότητες. Αυτές είναι που με εμπνέουν και με απασχολούν. Δεν χρειάζεται να σας πω ποιοι είναι οι δικοί μου ήρωες, οι ήρωες της νεανικής μου ηλικίας, αφού μπορείτε να τους φανταστείτε: ένας Τούρκος ποιητής, μια Βιεννέζα πριγκίπισσα, ένας εκθρονισμένος Μαλαισιανός πρίγκιπας, ένας Εβραίος συγγραφέας της Νέας Υόρκης, μια σκλάβα από τη Θράκη, ένας μαύρος βασιλιάς Ζουλού, ένας αρχηγός των Απάτσι, μια Παριζιάνα ηθοποιός. Δεν μπορώ να φανταστώ συγγραφείς και γενικότερα ανθρώπους που σκέφτονται ρατσιστικά και με βάση τα σύνορα, αυτό είναι έξω από κάθε λογική. Ο ρατσισμός είναι, κατά τη γνώμη μου, η πιο βαριά ψυχική ασθένεια απ’ όλες».

Η αλήθεια είναι πως όταν δινόταν αυτή η συνέντευξη δεν είχε ακόμα ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, οπότε δεν είχαμε την ευκαιρία να ρωτήσουμε τον κορυφαίο ισπανικής καταγωγής Μεξικανό λογοτέχνη τη γνώμη του για ένα ακόμα τραγικό συμβάν της Ιστορίας. Πάντως, παρότι τα σπουδαία ιστορικά γεγονότα δείχνουν να δεσπόζουν στα βιβλία του, ο ίδιος δεν πιστεύει ότι οι λογοτέχνες πρέπει να είναι στρατευμένοι ή να έχουν ιστορική συνείδηση για να γράψουν καλή λογοτεχνία. «Δεν πιστεύω ότι είναι υποχρεωτικό ένας λογοτέχνης να έχει ιστορική συνείδηση. Δεν πειράζει αν δεν έχει. Αν το καλοσκεφτείς, δεν έβλαψε ποτέ κάτι τέτοιο τη λογοτεχνία», λέει ένας άνθρωπος που είναι γνωστό ότι λάτρεψε εξίσου τον Τσε Γκεβάρα και τον Σέρλοκ Χολμς. Μην ξεχνάμε τι έπαθαν από διάφορους, άκρως συνειδητοποιημένους πολιτικάντηδες κεντρικοί του ήρωες, όπως ο Σεμπάστιαν Σαν Βισέντε ή ο άλλος, ο αναρχικός και μονόφθαλμος Έκτορ Μπελασκοαράν Σάυν (πρωταγωνιστές σε σειρές νουάρ βιβλίων που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα). Ο αθεόφοβος Τάιμπο, που ξέρει τι σημαίνει σαρωτική επέμβαση στα σημαίνοντα συμβάντα της Ιστορίας, δεν διστάζει να κάνει ακραίο χιούμορ ακόμα και στις πιο δραματικές περιστάσεις, αποδεικνύοντας πως το κωμικό είναι το ιδανικό συμπλήρωμα του δραματικού στοιχείου. Μάλιστα, γελώντας και πάλι μας επισημαίνει πως «είναι υποχρεωτικό για έναν Μεξικανό συγγραφέα να έχει καλή αίσθηση του χιούμορ» γιατί απλώς πιστεύει ότι δεν γίνεται αλλιώς. «Βέβαια, είναι απαραίτητο να υπάρχουν οι ιδανικές δόσεις, ώστε κάτι τέτοιο να λειτουργήσει, και η λογοτεχνία πρέπει να διαχωρίζεται από την Ιστορία. Μπορεί να είχα πει κάποτε ότι γράφω μυθιστορήματα για να αποκαταστήσω την ανικανότητα της Ιστορίας να στήσει μια καλή αφήγηση, αλλά διαχωρίζω τα δύο αυτά είδη. Γράφω μυθιστορήματα και αφηγούμαι πραγματικές ιστορίες χρησιμοποιώντας λογοτεχνικά μέσα. Πρόκειται για δύο διαφορετικά πράγματα». Κάποτε, επίσης, του θυμίζω ότι είχε πει πως, ως άνθρωπος, «θέλει να είναι σοβαρός όσο ζει και να πεθάνει χαρούμενος» και δεν μπορώ να μην τον ρωτήσω αν αυτό παραμένει το απόλυτο μότο του. «Όχι, με τίποτα. Γιατί να είναι σοβαρό το να ζει κανείς;» απαντά ρωτώντας με τον πάντοτε περιπαικτικό τρόπο του. Αυτός σίγουρα ξέρει καλύτερα από τον καθένα.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι «Αρχάγγελοι» του Τάιμπο: Αφανείς επαναστάτες που άλλαξαν τον κόσμο

Βιβλίο / Οι «Αρχάγγελοι» του Τάιμπο: Αφανείς επαναστάτες που άλλαξαν τον κόσμο

Η ανατρεπτική πένα του Τάιμπο εντοπίζει καλλιτέχνες, συγγραφείς, πολιτικούς αγκιτάτορες, ακόμα και τρελούς δημοσιογράφους που στιγμάτισαν τον 20ό αιώνα σε μια διαφορετική συλλεκτική βιογραφία που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Έρμα
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Χίλντα Παπαδημητρίου: «Όλοι χρειαζόμαστε μια ήσυχη γωνιά για να γλείψουμε τις πληγές μας μέχρι να επουλωθούν»

Βιβλίο / Χίλντα Παπαδημητρίου: «Όλοι χρειαζόμαστε μια ήσυχη γωνιά για να γλείψουμε τις πληγές μας»

Η συγγραφέας Χίλντα Παπαδημητρίου μάς μιλά για το νέο της αστυνομικό μυθιστόρημα, «Ένοχος μέχρις αποδείξεως του εναντίου», όπου ο φόνος είναι η αφορμή για μια κατάδυση στη σκοτεινή πλευρά της Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM
Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Βιβλίο / Τα ημερολόγια του Αλέξη Ακριθάκη σε μια νέα έκδοση

Με αφορμή τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τον θάνατο του καλλιτέχνη κυκλοφορεί το βιβλίο «Γράφοντας τη ζωγραφική - Ημερολόγια 1960-1990» που αφηγείται τη δημιουργική αγωνία και τον σύντομο, πλην πλούσιο και ταραχώδη βίο του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ