Πάντα αναρωτιόμαστε: «Χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;»

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Ευτυχήσαμε να έχουμε την εμπειρία της συνεργασίας με μεγάλα ιδρύματα και οργανισμούς, αλλά αυτό που πραγματικά εκπληρώνει τις δημιουργικές μας προσδοκίες έρχεται μέσα από τη δουλειά με ανεξάρτητους δημιουργούς. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου
0

Ο Φάνης Δαλέζιος και η Ματίνα Νικολαΐδου αποτελούν τους δύο πυρήνες του εκδοτικού οίκου DOLCE, η ιστορία του οποίου ξεκινά τον Δεκέμβριο του 1960, όταν το ζαχαροπλαστείο Dolce άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του στην οδό Σκουφά στο κέντρο της Αθήνας, ένα μέρος που ίδρυσαν οι παππούδες του Φάνη και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την πολιτιστική και «γλυκιά» ζωή της πόλης επί 31 χρόνια.

Όπως ο ίδιος εξηγεί: «Αντλώντας έμπνευση από την ιστορία του ζαχαροπλαστείου (που έκλεισε οριστικά την 31η Αυγούστου 1991), οι εκδόσεις DOLCE ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2017, διευρευνώντας τρεις βασικές ιδέες σχετικές με τα έντυπα και την εκδοτική πρακτική σήμερα: εξέλιξη, θάνατος και συλλογική μνήμη».

Πρόκειται για έναν εκδοτικό οίκο που βρίσκεται στo κέντρο της Αθήνας και του αρέσει να πειραματίζεται. Βασική τους προτεραιότητα είναι η στήριξη μικρών αυτοχρηματοδοτούμενων παραγωγών, ανεξάρτητων καλλιτεχνών και νέων σχεδιαστών. Είναι ουσιαστικά ένας χώρος στον οποίο ενδιαφέρουσες ιδέες μπαίνουν σε σελίδες και γίνονται προσβάσιμες στο κοινό. Μάλιστα, στον χώρο αυτό οργανώνονται τακτικά σεμινάρια εκτύπωσης ριζογραφίας, ο οίκος συμμετέχει σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις και έχει βραβευτεί σε σχεδιαστικούς διαγωνισμούς.

Στη συζήτηση που ακολουθεί μας μιλά για το εγχείρημα ο Φάνης, η Ματίνα και το ίδιο το DOLCE.

ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ

DOLCE: Το DOLCE ξεκίνησε ως μια πράξη εκδίκησης. Για τον χρόνο που περνάει, για την απώλεια αγαπημένων προσώπων, τόπων και οικείων γεύσεων. Ξεκίνησε ως ένα αστικό αστείο σε αντίθεση με το βάρος που μπορεί να έχει ένας αστικός μύθος. Ευτυχώς, όμως, από ενηλικίωση έγινε τρικλοποδιά για τη συλλογική μνήμη. Μια υπόθεση εργασίας για το πώς οι πόλεις, οι άνθρωποι και οι καιροί αλλάζουν και μια εικασία για το τι μπορεί να σημαίνει «εξέλιξη».

Τι θα ήταν το Dolce, αν υπήρχε σήμερα; Σίγουρα όχι ένα καφέ στη γωνία Σκουφά και Λυκαβηττού. Όπως θα έλεγε και ο Ηράκλειτος, αν ήταν ζαχαροπλάστης: δεν μπορείς να φας το ίδιο εκλεράκι δύο φορές.

Δουλεύουμε κάθε ιδέα με τρόπους που να την εξυπηρετούν και όχι με πασπαρτού, προκατασκευασμένες συνταγές. Πιο πολύ ακούμε παρά λέμε. Αυτό, φυσικά, μας δυσκολεύει τρομερά, γινόμαστε αργοί και τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τα καλύτερα. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, θα ήταν πολύ πληκτικό.

Φάνης: Η αρχή ήταν αρκετά εύκολη, δεδομένης της πλήρους άγνοιας που είχα για το αντικείμενο. Αγόρασα με δόσεις έναν ριζογράφο και παρήγγειλα κάποια έντυπα που μου άρεσαν από το εξωτερικό. Έχοντας μαύρα μεσάνυχτα από γραφιστική και επιχειρηματικότητα, δουλέψαμε μαζί με τον Θεόδωρο Κωβαίο, ο οποίος από τα χρόνια της Καλών Τεχνών με βοηθούσε να δώσω σχήμα και χρώμα στις διάφορες επιφοιτήσεις μου.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, να τυπώνουμε και να παράγουμε εξ ολοκλήρου μόνοι μας μικρές εκδόσεις καλλιτεχνών, τους οποίους προσκαλούσαμε να πειραματιστούν με το μέσο. Στη συνέχεια, κάναμε μια παρουσίαση και πίναμε ποτά. Ο Θοδωρής, όμως, μετά από 2-3 μήνες βρήκε κανονική δουλειά και δεν είχε πια τον χρόνο. Παραμένει, βεβαίως, μέχρι σήμερα επίτιμο μέλος του εκδοτικού.

Μετά από ένα απεγνωσμένο ανοιχτό κάλεσμα για συνεργάτη με γνώσεις γραφιστικής (και μαγειρικής), ακολούθησε το απόλυτο τζάκποτ. Όχι μόνο εμφανίστηκε η Ματίνα Νικολαΐδου αλλά υπέμεινε την πρώτη, τελείως αλλοπρόσαλλη, περίοδο και φυσικά μέχρι σήμερα συνδράμει εντυπωσιακά στη διαμόρφωση της ταυτότητας του DOLCE. Εκείνη την περίοδο γνωριστήκαμε και με τον Κώστα Καλφόπουλο, ο οποίος μας εμπιστεύτηκε την έκδοση του περιοδικού «Πολάρ», ένα από τα ελάχιστα περιοδικά για την αστυνομική λογοτεχνία στην Ευρώπη.

Ματίνα: Γνώρισα τον εκδοτικό οίκο DOLCE όταν ήταν μόλις λίγων μηνών, την κατάλληλη στιγμή για μένα, αφού πάντα με ενδιέφερε να ασχοληθώ με τον σχεδιασμό εκδόσεων. Είχα μόλις επιστρέψει από το Βερολίνο, αποζητούσα καλλιτεχνική διέξοδο και παράλληλα με την part-time δουλειά μου ως junior designer σε δημιουργικό γραφείο, το να φτιάχνω εκδόσεις για καλλιτέχνες έμοιαζε ονειρικό. Μη έχοντας σημαντική εμπειρία στο έντυπο, εντάχθηκα στην ομάδα με συνοπτικές διαδικασίες. Κάτι που ξεκίνησε ως δίμηνη άτυπη πρακτική εξελίχθηκε σε στενή συνεργασία. Δεν το φανταζόμουν να εξελιχθεί έτσι, αλλά το ευχόμουν.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Το να βρισκόμαστε και από τις δύο πλευρές, του πελάτη του τυπογράφου και του ίδιου του τυπογράφου, μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε τον όγκο και το είδος της δουλειάς που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα βιβλίο. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΤΡΟΠΟΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ

D.: Κάθε δουλειά είναι μια σφοδρή σύγκρουση με την πραγματικότητα. Ξεγελιόμαστε πολύ συχνά για τις δυνατότητες που μπορεί να έχει μια συνεργασία, για τη σημασία διαφόρων επιλογών μέσα στη διαδικασία σχεδίασης και παραγωγής. Τις περισσότερες φορές δίνουμε σημασία σε λάθος πράγματα. Αξιολογούμε με θολό βλέμμα. Μέσα σε αυτά τα χρόνια έχουμε κάνει μικρή πρόοδο, αλλά τουλάχιστον μάθαμε να βλέπουμε σημάδια και τώρα εξασκούμαστε στην πλοήγηση. Παρ' όλα αυτά, πάντα ξεκινάμε κάθε δουλειά από την αρχή, με την ερώτηση «χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;».

Δουλεύουμε κάθε ιδέα με τρόπους που να την εξυπηρετούν και όχι με πασπαρτού, προκατασκευασμένες συνταγές. Πιο πολύ ακούμε παρά λέμε. Αυτό φυσικά μας δυσκολεύει τρομερά, γινόμαστε αργοί και τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τα καλύτερα. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, θα ήταν πολύ πληκτικό.

Φ.: Ευτυχήσαμε να έχουμε την εμπειρία της συνεργασίας με μεγάλα ιδρύματα και οργανισμούς, αλλά αυτό που πραγματικά εκπληρώνει τις δημιουργικές μας προσδοκίες έρχεται μέσα από τη δουλειά με ανεξάρτητους δημιουργούς. Είναι η αίσθηση του «είμαστε σε αυτό μαζί». Φέρουμε, μέχρι ένα σημείο, από κοινού τις ευθύνες και μοιραζόμαστε τις χαρές. Οι μεγάλοι οργανισμοί και τα ιδρύματα δεν φέρουν ποτέ ούτε χαρά ούτε ευθύνη. Από την άλλη, έχει τύχει να μας προσεγγίσει κάποιος καλλιτέχνης με μια πολύ καλή ιδέα και να μην καταφέρουμε να συνεργαστούμε. Δεν είχαμε να συνεισφέρουμε κάτι.

Μ.: Κάθε πρότζεκτ εξετάζεται από την αρχή του και με τρόπο που εξυπηρετεί καλύτερα το ίδιο. Την ερώτηση «γιατί να γίνει αυτό βιβλίο;» την κάνουμε πάντα και στον καλλιτέχνη αλλά και σε μας τους ίδιους. Αν η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική, η ιδέα χρειάζεται να εμπλουτιστεί, ώστε να είναι πρότζεκτ το ίδιο το βιβλίο και όχι απλώς να τυπωθεί το βιβλίο του πρότζεκτ. Αυτή η σκέψη είναι μια καλή πυξίδα που μας οδηγεί συχνά σε ικανοποιητικά αποτελέσματα και όχι σε βιβλία-ταφόπλακες: τελείωσε η τάδε έκθεση, ας κάνουμε κι ένα βιβλίο εις μνήμην.

Μας ενδιαφέρουν, επίσης, ο σχεδιασμός, τα υλικά και ο τρόπος παραγωγής. Τυπώνουμε αποκλειστικά στην Ελλάδα και πολλές φορές τυπώνουμε και οι ίδιοι στον ριζογράφο μας.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Ξεκινάμε κάθε δουλειά από την αρχή, με την ερώτηση «χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;» Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΡΙΖΟΓΡΑΦΙΑ

D.: Ο ριζογράφος προσφέρει μια ανεξαρτησία. Μπορούμε να τυπώσουμε ό,τι θέλουμε, όποτε θέλουμε, όπως θέλουμε. Αυτή ήταν και η αρχική ιδέα για την αγορά του. Στην πορεία όμως, και κυρίως μέσα από τη δουλειά της Ματίνας, είδαμε νέες δυνατότητες, εμπλουτίσαμε την παλέτα μας και μάθαμε καινούργιους τρόπους να τον χρησιμοποιούμε. Κάποια από αυτά μπορεί να μάθει κάποιος στα σεμινάρια ριζογραφίας που οργανώνουμε αραιά και πού.

Το ρίζο είναι ιδανικό για καλλιτεχνικές εκδόσεις, αν χρησιμοποιηθεί έξυπνα. Τα έντονα χρώματα, η μοναδική υφή του, η ταχύτητα εκτύπωσης και η ομοιότητά του με τη μεταξοτυπία είναι μερικά από τα πλεονεκτήματά του. Αντίθετα, η παλαιότητα του μηχανήματος, η ιδιοτροπία του και η υπομονή που απαιτεί από τον χειριστή του το καθιστούν το «κατοικίδιό» μας.

Στην Ελλάδα υπάρχουν μηχανήματα σήμερα, με το Sleep on it Press και το Keda Ρress να είναι μερικά από αυτά που είναι πιο ενεργά. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν μηχανήματα ρίζο κλειδωμένα σε σκοτεινές αποθήκες, αλλά και άλλα που είναι για πιο ιδιωτική χρήση.

Μ.: Ο ριζογράφος, όπως και οποιοδήποτε μέσο παραγωγής, σου δίνει αυτοδυναμία. Στηρίζουμε την τοπική κοινότητα της παραγωγής βιβλίου, αλλά θέλουμε να είμαστε και μέρος της. Το να βρισκόμαστε και από τις δύο πλευρές, του πελάτη του τυπογράφου και του ίδιου του τυπογράφου, μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε τον όγκο και το είδος της δουλειάς που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα βιβλίο.

Προσωπικά, άκουσα πρώτη φορά για το ρίζο το μακρινό 2014 σε εργαστήριο των These Are Few Of Our Favourite Things στη Στοά Εμπόρων, όπου και υπήρχαν αρκετά τυπωμένα παραδείγματα. Όντας μη τελειομανής, μου κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον και άρχισα να ψάχνω περισσότερα για την τεχνική. Χρόνια αργότερα παρακολούθησα ένα ολιγόωρο σεμινάριο στο Colorama στο Βερολίνο και, για καλή μου τύχη, υπήρχε και στο Dolce ένα τέτοιο μηχάνημα.

Κανείς μας δεν ήξερε πολλά για το ρίζο στην αρχή, δοκιμάσαμε πολύ, ταλαιπωρηθήκαμε πολύ, κάναμε πολλά λάθη, ξοδέψαμε χαρτί, μελάνι, masters και άπειρες ώρες από πάνω του. Δουλεύουμε πια σχεδόν καθημερινά με την τεχνική και παίζουμε με τα όριά της, όσο μας το επιτρέπει, με ανορθόδοξα φορμάτ, επικίνδυνα χαρτιά και μεγαλεπήβολα πρότζεκτ, προσθέτοντας περισσότερα χρώματα. Τελευταία, πειραματίζομαι με το αναλογικό animation: τυπώνω τα frames, τα σκανάρω και τα μοντάρω σε βίντεο.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Τους τελευταίους μήνες μπορούμε να δούμε λίγο πιο καθαρά τα πράγματα, να αξιολογήσουμε τις καινούργιες προτάσεις που μας έρχονται, να καταλάβουμε τι θέλουμε να πετύχουμε και τι θέλουν οι άλλοι μέσα από τη συνεργασία μαζί μας. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΠΑΡΟΝ

Φ.: Έξι χρόνια μετά, εξακολουθούμε να είμαστε ένας αρκετά ανορθόδοξος, μάλλον μέτριος εκδοτικός οίκος. Μέτριοι στο να ανακαλύπτουμε ταλέντα, μέτριοι στην επικοινωνία και στην προώθηση της δουλειάς μας, μέτριοι οργανωτικά, μάλλον κακοί στη διαχείριση των λίγο βαρετών σόσιαλ μίντια. Λέμε να φτιάξουμε μια συλλεκτική σειρά έξι μικρών τετραδίων για τα έξι χρόνια μας που (ελπίζουμε) θα κοστίσουν έξι ευρώ. Τέτοιου τύπου παιχίδια μάς ενθουσιάζουν.

Μ.: Έξι χρόνια μετά, το μόνο σίγουρο είναι ότι μάθαμε πώς γίνονται τα βιβλία.

ΜΕΛΛΟΝ

Φ.: Νομίζω τους τελευταίους μήνες μπορούμε να δούμε λίγο πιο καθαρά τα πράγματα, να αξιολογήσουμε τις καινούργιες προτάσεις που μας έρχονται και να καταλάβουμε τι θέλουμε να πετύχουμε και τι θέλουν οι άλλοι από τη συνεργασία μαζί μας. Νιώθω όμως ότι έχει έρθει η ώρα να επικεντρωθούμε και σε πιο προσωπικά πρότζεκτ, να παραγάγουμε περισσότερο περιεχόμενο παρά μορφή.

Μ.: Για κάθε χρόνο που περνά κάνουμε ανασκόπηση, τι μας άρεσε, τι και πού κάναμε λάθος, σε ποιους τομείς μπορούμε να βελτιωθούμε, ποιες δουλειές και συνεργασίες θέλουμε να αποφύγουμε. Ίσως τώρα μπορούμε να δείξουμε περισσότερο προς τα έξω τις προσωπικές μας ιδέες ως πρότζεκτ του DOLCE, να αναπτύξουμε ιδέες που έχουν μείνει μισές και να τους δώσουμε ζωή.

D.: Το μέλλον έχει τόσες δυνατότητες, που για να μπορέσει κανείς να τις εκμεταλλευτεί, πρέπει να είναι συνέχεια κοντά στο σημείο να τα παρατήσει. Ίσως τώρα που γίναμε θέμα σε αθηναϊκό free press, αυτό το σημείο να είναι πιο κοντά από ποτέ.

Εκδόσεις DOLCE, Σίνα 62, Αθήνα 

Το καινούριο βιβλίο των εκδόσεων Dolce «Athens Laundry Μπουγάδα» μόλις κυκλοφόρησε.

www.dolce.pub

Instagram, Facebook

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Παναγιώτης Κεχαγιάς αγαπά τις ιστορίες που τελειώνουν κάπως μετέωρα

Βιβλίο / Ο Παναγιώτης Κεχαγιάς αγαπά τις ιστορίες που τελειώνουν κάπως μετέωρα

Ο συγγραφέας της Τελευταίας Προειδοποίησης μιλάει για έναν φόβο μεγαλύτερο της ασχήμιας, για το πώς είναι να ζεις στη σκιά φρουρίων και για την απέχθεια που γεννά η λέξη "διανοούμενος".
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σερζ Τισερόν «Οικογενειακά μυστικά»

Το Πίσω Ράφι / «Το να κρατάμε ένα μυστικό είναι ό,τι πιο πολύτιμο και επικίνδυνο έχουμε»

Μελετώντας τις σκοτεινές γωνιές των οικογενειακών μυστικών, ο ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισερόν αποκαλύπτει τη δύναμη και τον κίνδυνο που κρύβουν καθώς μεταφέρονται από τη μια γενιά στην άλλη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το ηθικό ζήτημα με τις μεταθανάτιες εκδόσεις με αφορμή το ημερολόγιο της Τζόαν Ντίντιον

Βιβλίο / Μεταθανάτιες εκδόσεις και ηθικά διλήμματα: Η Τζόαν Ντίντιον στο επίκεντρο

Σύντομα θα κυκλοφορήσει ένα βιβλίο με τις προσφάτως ανακαλυφθείσες «ψυχιατρικές» σημειώσεις της αείμνηστης συγγραφέως, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με τη δεοντολογία της μεταθανάτιας δημοσίευσης έργων ενός συγγραφέα χωρίς την επίσημη έγκρισή του.
THE LIFO TEAM
Στα «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος

Ηχητικά Άρθρα / Γιάννης Τσαρούχης: «Η ζωγραφική μου θρέφεται από τη μοναξιά και τη σιωπή»

Στα εκπληκτικά «Μαθήματα Ζωγραφικής» του Γιάννη Τσαρούχη αποκαλύπτεται όλος ο ελληνικός κόσμος, από τις μινωικές τοιχογραφίες έως τα λαϊκά δημιουργήματα του Θεόφιλου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
George Le Nonce: «Εκτός από τα φέικ νιουζ, υπάρχει η φέικ λογοτεχνία και η φέικ ποίηση»

Ποίηση / George Le Nonce: «Εκτός από τα fake news, υπάρχει η fake λογοτεχνία και ποίηση»

Με αφορμή την έκδοση του τέταρτου ποιητικού του βιβλίου, με τίτλο «Μαντείο», ο Εξαρχειώτης ποιητής μιλά για την πορεία του, την ποίηση –queer και μη–, και για την εποχή του Web 2.0, αποφεύγοντας την boomer-ίστικη νοοτροπία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Βιβλίο / Χατζιδάκις, Ιωάννου, Χιόνης, Βακαλόπουλος, Κοντός: 5 βιβλία τους κυκλοφορούν ξανά

Μια σειρά από επανεκδόσεις αλλά και νέες εκδόσεις, που αφορούν ποιητές και λογοτέχνες που έχουν φύγει από τη ζωή μάς θυμίζουν γιατί επιστρέφουμε σε αυτούς, διαπιστώνοντας ότι παραμένουν, εν πολλοίς, αναντικατάστατοι.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός.

Βιβλίο / Οβίδιος: Η νέα μετάφραση των «Μεταμορφώσεων» είναι ένας άθλος και εκδοτικό γεγονός

Ο κορυφαίος μελετητής του ρωμαϊκού κόσμου Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής ολοκλήρωσε την απόδοση στα ελληνικά των 12.000 στίχων του έργου του Οβίδιου, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον άκρως μοντέρνο χαρακτήρα του ποιητή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ