Αθηναίες-οι με μυστικές συνταγές κόντρα στη «μαύρη τρύπα» της πόλης

Αθηναίες-οι με μυστικές συνταγές κόντρα στη «μαύρη τρύπα» της πόλης Facebook Twitter
1

Η Ελευθερία είναι μια από τις πολλές νέες που βρέθηκαν χωρίς δουλειά τους τελευταίους μήνες, γιατί η κρίση διέλυσε την εταιρεία που δούλευε. Τη γνώρισα από τη δράση της σε εθελοντική οργάνωση που βοηθά κατοίκους της πόλης σε ανάγκη, μια από τις οργανώσεις που βάζει σε έναν ψηφιακό χάρτη της Αθήνας η νέα πρωτοβουλία του TEDxAthens, που λέγεται Human Grid (μπορείτε να δείτε εδώ).

Η Ελευθερία, με σπουδές στο εξωτερικό, με νιάτα όλο δροσιά, τα δύο τρίτα της μέρας αλωνίζει την πόλη για να βρει δουλειά. Άλλοτε κάνει ραντεβού με υποψήφιους εργοδότες, κάτι σπάνιο αφού υπάρχουν ελάχιστες νέες θέσεις εργασίας, άλλοτε κάνει σεμινάρια για να ενισχύσει τα προσόντα της και συχνά επισκέπτεται γνωστούς που μπορεί να τη βοηθήσουν στο επόμενο επαγγελματικό της βήμα. Το υπόλοιπο τρίτο της μέρας το διαθέτει για να εκτελέσει την αποστολή που έχει αναλάβει στην εθελοντική οργάνωση που άρχισε να υποστηρίζει αμέσως μόλις έχασε τη δουλειά της.

Η Ελευθερία δεν είναι σπάνιο είδος... Αν δεν το έχετε αντιληφθεί, ανήκει σε μια φυλή νέων της πόλης που μεγαλώνει. Παιδιά από καλές οικογένειες αλλά και νιάτα από τις πάλαι ποτέ μεσαίες κοινωνικές τάξεις πυκνώνουν τις τάξεις μικρών ή μεγάλων εθελοντικών πρωτοβουλιών. Είναι εφήμερη μόδα; Πρόσκαιρη καταφυγή σε καιρό κρίση;

Αυτή η τάση της κοινωνικής προσφοράς είναι κάτι που ενισχύεται σταθερά στην πόλη μας – δεν υπάρχουν στοιχεία για το πόσο ισχυρή είναι. Είναι ένα σκίρτημα που ανεβαίνει στη σπονδυλική στήλη της Αθήνας και δεν ενισχύεται μόνο από νεαρά άτομα που πάντοτε είχαν μια αλτρουιστική διάθεση και δεν μπορούν πλέον να την αναδείξουν μέσα από την πολιτική δράση. Μου έκανε εντύπωση π.χ. πόσο επίμονες ήταν δυο κυρίες κάπου στα 35 τους, που μεγαλώνει μόνη η καθεμιά το παιδί της, στο να βρεθεί μια εθελοντική δουλειά που να ταιριάζει στον περιορισμένο χρόνο που διαθέτουν.

Μια τάση που ήρθε για να μείνει

Τα καλά νέα οφείλονται (και) στην κακή αφετηρία. Όποια έρευνα και αν δείτε, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ χαμηλή θέση σε ο,τιδήποτε έχει σχέση με τη δράση της Κοινωνίας των Πολιτών. Η περσινή ομιλία του καθηγητή Ηλία Παπαϊωάννου στο TEDxAcademy (εδώ) έχει αρκετά στοιχεία για το πόσο χαμηλά σκοράρει η χώρα μας σε αυτούς τους τομείς, κάτω από το Πακιστάν και το Βιετνάμ σε κάποιες περιπτώσεις.

Η Ελλάδα εμφανίζει το πιο αρνητικό ρεκόρ στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά το ποσοστό πολιτών που συμμετέχουν σε εθελοντικές οργανώσεις, αναφέρει μαζί με άλλα στοιχεία άρθρο της Πρωτοβουλίας «Μπορούμε» (εδώ). Μας ενοχλεί ίσως, αλλά είμαστε κάτω από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Εσθονία...

Οι μελέτες, αλλά και η κοινή λογική, λένε ότι οι περίοδοι βαθειάς κρίσης είναι πρόσφορες για τη δημιουργία Κοινωνικού Κεφαλαίου. Με απλά λόγια, σε αυτές τις φάσεις αρκετοί πολίτες γίνονται πιο ευαίσθητοι ή –ας το πούμε και πιο πεζά– γίνεται πιο ελκυστική η δράση αλληλεγγύης, κοινωνικής προσφοράς. Ενίσχυση του κοινωνικού ιστού δεν προσφέρουν μόνο οι πρωτοβουλίες που βοηθούν αναξιοπαθούντες αλλά και εκείνες που συμβάλλουν στην αναβάθμιση των δημόσιων χώρων (π.χ. πάρκων) ή ακόμα και στην «ανακάλυψη» των μνημείων της πόλης.

Τα σημεία δείχνουν ότι η εθελοντική δράση αποκτά μεγαλύτερη αξία όχι μόνο για τους «τακτοποιημένους» που έχουν περίσσευμα να δώσουν αλλά και για δύο κατηγορίες αναγκεμένων της πόλης:

- Όσους αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη δουλειά ή στο εισόδημα, αλλά έχουν απόθεμα για να συμμετάσχουν σε κάποια συλλογική δράση, που τους στηρίζει και τους δικτυώνει.

- Εκείνους που νιώθουν ψυχολογική πίεση, από τη μοναξιά έως την υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου, και βλέπουν τη συμμετοχή σε μια ομάδα ως διέξοδο για παρέα και δημιουργικότητα.

Κινήματα πόλης κόντρα σε κυκλώματα της νύχτας

Είχαν γραφεί τα παραπάνω όταν διάβασα στη σελίδα Facebook του Rethink Athens μια τοποθέτηση, που είναι η καλύτερη κατάληξη αυτών των σκέψεων:

«Με το ξέσπασμα της κρίσης ο αθηναϊκός δημόσιος χώρος κατακερματίζεται, καθώς αποτελεί αντικείμενο διεκδίκησης από διαφορετικές ομάδες, όπως η βιομηχανία της διασκέδασης, τα κυκλώματα της νύχτας, οι άστεγοι, οι εξαθλιωμένοι μετανάστες, οι ακροδεξιές οργανώσεις, και, βέβαια, οι απλοί κάτοικοι, που συμμετέχουν στα νέα πολυάριθμα κινήματα πόλης, και οι ομάδες πρωτοβουλίας για τη διάσωση των ελεύθερων χώρων». Πάνος Δραγώνας, συνεπιμελητής της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία, με υποστηρικτή το Ίδρυμα Ωνάση. Από τη συζήτηση για την «Παγκόσμια Πόλη Σήμερα» στη Στέγη Γραμμάτων.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι η βιομηχανία της διασκέδασης και τα κυκλώματα της νύχτας αποκτούν μεγαλύτερο ζωτικό χώρο μέσα στην αναμπουμπούλα της κρίσης και στην ανομία μιας χώρας που έχει δεκάδες τρόπους για να μην τηρηθούν οι νόμοι. Η Κοινωνία των Πολιτών φαίνεται ότι αντιδρά. Η δική της κινητοποίηση, η δράση των απλών πολιτών, δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα της χώρας αλλά είναι δυνατόν να ελαφρύνει τον πόνο και να πιέσει προς την αναζήτηση λύσεων.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ωραίο το άρθρο άλλα θα ήθελα να σας κάνω μια επισήμανση. Δεν χρειάζεται να συγκρινόμαστε με άλλες χώρες στα στατιστικά, υπονοόντας οτι θα έπρεπε να είμαστε καλύτεροι τους."κάτω από το Πακιστάν και το Βιετνάμ σε κάποιες περιπτώσεις." ή " αλλά είμαστε κάτω από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Εσθονία..".Ας ξεκολλήσουμε από την ανωτερότητα του Έλληνα και να ξέρετε οτι παίρνουμε ότι μας αξίζει...Μπράβο στους άλλους που μας αφήνουν πίσω...Έτρωγα κάποια φορά με ένα συνάδελφο και είχε ειδήσεις καταστροφολογίας για την Ελλάδα. Πωπω, πώς θα ζήσουμε αναρωτήθηκε.. Έτυχε να είναι δίπλα μια άλλη συνάδελφος, καθαρίστρια από την Ουκρανία, η οποία απάντησε "Μα κ. Τάδε δεν είναι πρόβλημα και στην Ουκρανία περάσαμε αυτά και πολύ χειρότερα αλλά ζήσαμε"Η απάντηση του ήταν, "κοίτα, εδώ μιλάμε για κανονικές χώρες".Ας φάμε όλοι λοιπόν την "κανονικότητα" της Ελλάδας και το βράδυ μην ξεχάσουμε να αλλάξουμε πλευρό....