Η απομυθοποίηση του ‘21

Η απομυθοποίηση του ‘21 Facebook Twitter
8

Εμείς, όπως ξέρουμε άπαντες, είμαστε τζιμάνια.

Δεν σηκώνουμε μύθο στο σπαθί μας. 

 

Απλώς στη θέση του μύθου που θέλουμε να καταργήσουμε, δημιουργούμε κάποιον άλλο. Πιο μοντέρνο και πιο «προχώ», που λένε κι οι πιτσιρικάδες.

 

Οι συμβολισμοί δεν μας πτοούν.

Ότι μύθος χωρίς γεννεσιουργό αιτία δεν υπάρχει, μας είναι παντελώς αδιάφορο.

 

Ας πούμε, για τον χορό του Ζαλόγγου.

Δεν ήταν ένας και δύο. Πολλά τέτοια γεγονότα συνέβησαν, ιδιαίτερα στη Μακεδονία και τη Θράκη. 

 

Όμως ο μύθος τον τοποθετεί σοφά στον Ζάλογγο κι όχι π.χ. στη Νάουσα για λόγους υψηλού συμβολισμού.

 

Στην Ήπειρο υπήρχε μια όσμωση με τον Αλή Πασά και έπρεπε να καταδειχτεί ότι η σκλαβιά είναι πάντα σκλαβιά και καλύτερος ο θάνατος.

 

Ο λαός πρόσθεσε και έναν τελετουργικό χορό πριν τη θυσία, έτσι που το μήνυμα διασώθηκε στη συλλογική μνήμη.

 

Και ήταν συγκλονιστικό.

Καλύτερα να πεθάνω παρά να αιχμαλωτιστώ και να ζήσω σκλάβος.

 

Δεν μας αρέσει. 

Δεν είμαστε μαλάκες εμείς να τα πιστεύουμε αυτά. Αντίο στην ποίηση, τη σημασία και το μεγαλείο ανώνυμων ανθρώπων.

 

Συμβολική και η 25η Μαρτίου.

Πόση σημασία έχει αν η Επανάσταση άρχισε λίγο πριν ή μετά; Κάθε εορτασμός απαιτεί συγκεκριμένη ημερομηνία.

  

Και για να μην κρυβόμαστε, την 25η Μαρτίου είχε ορίσει με επιστολή του από το 1820  ο Υψηλάντης. Ακριβώς για τον λόγο που δυστροπούμε, την ταύτιση με τη θρησκευτική εορτή.

 

Οι ιδρυτικοί μύθοι κάθε έθνους είναι οργανικής σημασίας για τη συντήρηση του συνεκτικού ιστού. 

 

 Αλλά εμείς εκτός από τζιμάνια, είμαστε και ξερόλες.

 

8

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

3 σχόλια
η ειρωνια ειναι οτι οι περισσοτεροι αν οχι ολοι οψιμοι, αναθεωρητες της Επαναστασης του 1821 και πολιτικορεκτιλες, πιστευουν οτι η 'Οκτωβριανη Επανασταση' ηταν οντως επανασταση, το Πολυτεχνειο εριξε την Χουντα,το ΚΚΕ εκανε Εθνικη Αντισταση και η ΕΣΣΔ ηταν δημοκρατικη χωρα.
Πώς τυχαίνει όμως όλοι αυτοί οι μύθοι να είναι συνδεδεμένοι με την εκκλησία και τους εκπροσώπους της. Για να έχουμε σήμερα καθηγητή της θεολογικής σχολής να μας λέει οτι τα 400 χρόνια τουρκοκρατίας ήταν θέλημα θεού για να γλιτώσουμε από τον διαφωτισμό της Ευρώπης. Για να έχουμε σήμερα Αμβρώσιους να μας ορίζουν το πως θα ζήσουμε και την δικαιοσύνη της χώρας να ξεφτιλίζεται μπροστά στη μισαλόδοξη σέχτα. Μπορεί οι μύθοι τον 19 αιώνα να εξυπηρετούσαν κάτι, σήμερα το μόνο που εξυπηρετούν είναι η καθήλωση της χώρας σε μια ιρανικού τύπου θεοκρατία. ... φτάνει
"...τα 400 χρόνια τουρκοκρατίας ήταν θέλημα θεού για να γλιτώσουμε από τον διαφωτισμό της Ευρώπης..."Το έχω ακούσει κι εγώ αυτό. Όχι από παπά ή θεολόγο ή κάποιον που πιστεύει αλλά από άνθρωπο που είναι φίλα προσκείμενος στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά. Τι να πει κανείς...
και τον μυθο της Ιρανικου τυπου θεοκρατιας που δηθεν επικρατει στην Ελλαδα δεν μπορω να τον ανεχθω με οποιαδηποτε καλη πιστη - μονο σαν επιχειρημα default sensationalism το ερμηνευω πλεον - ενταξει ειστε "μοντερνοι" (με την εννοια που διναν στα παρωχημενα ... 60ς - απο μια μερια ολη η χωρα μοιαζει να εχει κολλησει στην εποχη του Βερμουτ)Γιατι αν ανεχθω ενα τετοιο ψεμα σημαινει οτι θα κλεισω τα ματια στις περιπτωσεις κρατων που οντως η εκκλησια επηρεαζει παρα φυση τα δικαιωματα των ανθρωπων.Οπως πχ η Ιρλανδια και η Πολωνια με την ουσιαστικη απαγορευση των αμβλωσεων αυτες που ειναι νομιμες στην Ελλαδα εδω και κατι δεκαετιες. Αλλα ο μυθος (παραμυθι) δηλαδη τις δηθεν θεοκρατικου τυπου κοινωνιας της Ελλαδας καλα παραμενει παρα τα αποτυπωμενα στους νομους γεγονοτα, δηλ η νομιμοποιηση των αμβλωσεων.