«Ανατολίτισσες και Παριζιάνες πηγαίνανε στην εκκλησία…»

Facebook Twitter
0

μπαλαφας 

Ο φωτογράφος Κώστας Μπαλάφας που έφυγε πριν λίγες μέρες από τη ζωή, πλήρης ημερών στα 91 του, πήρε μαζί του και τα ξεψυχίσματα ενός κόσμου που χάθηκε καθώς και μια περηφάνια ανθρώπων άλλης κοπής.

Το ερώτημα σε ποιο βαθμό συναισθάνεται ο φωτογράφος στον παρόντα χρόνο το τι καταγράφει χάριν του μέλλοντος είναι ίσως ανάλογο με το κατά πόσο οι πρωταγωνιστές του ψυχανεμίζονται τι ζουν είτε σε προσωπικό επίπεδο, είτε ως μέλη του θιάσου της ιστορίας. Μόνο που η μεγάλη διαφορά εδώ είναι πως και ο ίδιος ο Μπαλάφας ως μέρος της ιστορίας έζησε το αντάρτικο, από θέση μαχητή-τυφεκιοφόρου, και όχι ως απλώς παρατηρητής –και άρα με βαρύ το διχασμό του «τώρα ζω ή καταγράφω;"

Στέκομαι σε κάποιες φωτογραφίες του από τα ελληνικά νησιά, το φωτεινό αρνητικό της αγριάδας των βουνών του, πιο άσημες αυτές από τις άλλες τις τραχιές της Ηπείρου. Νησιώτισσες, σαν αρχαϊκές μορφές, ντυμένες με τις πλουμιστές παραδοσιακές φορεσιές τους, βάζουν τα καλά τους για να πάνε στην εκκλησία.

μπαλαφας

Αυτή η ολιγόζωη παράδοση που πρόλαβε να αιχμαλωτίσει ο φακός του Μπαλάφα– «ό,τι τρώει ο χρόνος και καταστρέφει ο πολιτισμός» όπως έλεγε ο ίδιος– διόλου τυχαία με οδηγεί σε κάποιες άλλες νησιώτισσες, εκείνες μιας παιδικής ανάμνησης του Γιάννη Τσαρούχη:

Θα 'μουνα έξι ετών, όταν μέσα στον ηλεκτρικό Αθηνών-Πειραιώς έβλεπα δύο κόσμους, χωρίς κανένας να μου μιλάει γι' αυτούς: γυναίκες με καπέλα παριζιάνικα, με λουλούδια ή φτερά, με φορέματα και κοσμήματα ευρωπαϊκά, και δίπλα Καστελοριζιές –γυναίκες απ' το Καστελόριζο– με μεταξωτές ριγωτές κάλτσες, με τα χρυσοκέντητα βελούδινα πανωφόρια τους, με τον κεφαλόδεσμο τους σαν της Παναγίας. Ανατολίτισσες και Παριζιάνες πηγαίνανε στην εκκλησία...Τι φοβερό να γεννηθείς σ' ένα χωριό που είναι σταυροδρόμι. Πικρό προνόμιο.


Πολύ μελάνι έχει χυθεί για το κατά πόσο αυτός ο διχασμός μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ελληνικότητας και εξευρωπαϊσμοϋ είναι η ρίζα του κακού για ένα σωρό νεοελληνικές παθογένειες. Με το ένα πόδι εδώ και το άλλο εκεί, κι εκεί που λες εγκαταλείπω οριστικά τη μία βάρκα για την άλλη τελικά δε σε χωράει καμιά.

μπαλαφας

Το παρθένο βλέμμα του μικρού Τσαρούχη συνέλαβε με τα πιο εναργή χρώματα αυτή τη διάσταση. Αργότερα όλο του το έργο θα είναι λες σαν μια σύνθεση αυτής της πρωτοφανέρωτης εικόνας. Σε όλη του τη ζωή θα πασχίζει να παντρέψει τον έμφυτο κοσμοπολιτισμό του με τη λαϊκή παράδοση.

Αν πάρει κανείς το τρένο Αθήνα-Πειραιά, στην ίδια γερασμένη γραμμή, 100 χρόνια μετά τι θα δει; Σίγουρα όχι τον υπεσχημένο επί τόσα έτη εξευρωπαϊσμό, παρά μόνο ένα λούστρο κι αυτό ξεθωριασμένο, και φυσικά ούτε ίχνος παράδοσης, κάτι αμήχανο και νωθρό μόνο να σέρνεται και ένα χαμένο στοίχημα πολυπολιτισμικότητας. Και σίγουρα κανείς δεν πάει στην εκκλησία... Ούτε καν η ελληνορθόδοξη παράδοση –άλλη αντίφαση κι αυτή, ελληνικότητα και ορθοδοξία– στάθηκε κανένας αλώβητος πυλώνας:

Τη μία μέρα με πήγαινε ο πατέρας μου στο θέατρο να δω το δίδαγμα του Αριστοφάνη και του Ευριπίδη, διασκευασμένο απ' το Παρίσι -δηλαδή το ευρωπαϊκό θέατρο- , την Κοτοπούλη σ' έργο του Μπερνστάιν ή τα «Παναθήναια» και την άλλη μέρα πήγαινα στην εκκλησία κι έβλεπα μιαν άλλη διασκευή του αρχαίου κόσμου που επέβαλαν οι αυστηροί πατέρες για να σωθεί ό,τι ηταν δυνατόν.

μπαλαφας

Ποιος ξέρει, αυτό το αίσθημα του χαμένου που έχουμε όλοι σήμερα, πόσο σχετίζεται με το ξάφνιασμα του μικρού Τσαρούχη από τα παρδαλά πουλιά που έβλεπε γύρω του στο τρένο.

Λέει παρακάτω για την μαθητεία του στο εργαστήρι του Φώτη Κόντογλου:

Οι πιο πολλοί νόμισαν πως τρελάθηκα να πάω να θητέψω στον Κόντογλου... Ο Κόντογλου μου είχε γεννήσει βαθείς ενδοιασμούς κι αμφιβολίες για τον ολοκληρωτικό εξευρωπαϊσμό μας.


Ο Ανατολίτης Κόντογλου δεν ταλανιζόταν από τις αντιφάσεις του Τσαρούχη. Αποτασσόταν μετά βδελυγμίας κάθε τι το δυτικό. Από το κλίμα της Σχολής του Μονάχου και τη Δυτική τέχνη που θα γνωρίσει στα νιάτα του θα ξεκόψει σύντομα για να αφιερωθεί στη βυζαντινή τεχνοτροπία και στην ορθόδοξη παράδοση. Την επιστροφή στις πηγές της γενιάς του την πήγε ως  το τέρμα κόβοντας όλες τις γέφυρες με την άλλη πλευρά. Δεν γνώρισε σαν παιδί τις απόλυτες διαφορές. Στις απέναντι ακτές του Αϊβαλιού κολυμπούσε στα στοργικά νερά της μαμάς Ανατολής, μέσα σε μια μυστικιστική φύση και στην «ποίηση της θρησκείας», όπως έλεγε.

μπαλαφας

Πόσο μας λείπει σήμερα η περιπαιχτική αιχμηρή ακίδα του λόγου του Τσαρούχη και η ολόλαμπρη πρόζα του:

Το αληθινό έργο του καλλιτέχνη είναι να ξεχωρίζει, ν' απορροφά, ν' αμύνεται, να υψώνει την ελευθερία που την τσακίζουν κάθε τόσο οι αφόρητοι ανταγωνισμοί.

Καλλιτέχνης δηλαδή σημαίνει να ξεπερνάς τις διχογνωμίες της φύσης σου, της καταγωγής σου, του καιρού σου, του τόπου σου  ή να μην τις ξεπερνάς και να προσφέρεις το δικό σου άθροισμα. Και να διασώζεις έτσι μια κάποια αυθεντικότητα, είτε λέγεσαι Μπαλάφας και φωτογραφίζεις νησιώτισσες στα ξωκλήσια, είτε Τσαρούχης και ζωγραφίζεις στρατιώτες σε στιγμές ανάπαυλας, είτε Κόντογλου και στολίζεις με αγίους τους τρούλους των εκκλησιών...

(Οι φωτογραφίες προέρχονται από το λεύκωμα «Κώστας Μπαλάφας, Τα Νησιά» από τις εκδόσεις Ποταμός σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Τα αποσπάσματα από το κείμενο του Γ. Τσαρούχη «Νυν και αεί ή ποτέ πια» από το «Ανάμεσα σε ανατολή και δύση, Πέντε κείμενα», εκδ.  Άγρα.)

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ

Βιβλίο / Τυχερός και loser: Πίσω από τον μύθο της περιουσίας του Ντόναλντ Τραμπ

Ένα νέο βιβλίο γραμμένο από δημοσιογράφους των New York Times χτυπά κατευθείαν στην καρδιά του τραμπικού μύθου: την αντίληψη δηλαδή ότι είναι ένας αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος που ενσαρκώνει το αμερικανικό όνειρο.
THE LIFO TEAM
Έρση Σωτηροπούλου στη LiFO: «Παραμένω ψύχραιμη»

Βιβλίο / «Παραμένω ψύχραιμη»: Η Έρση Σωτηροπούλου σχολιάζει στη LiFO τα προγνωστικά για το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Θα γίνει η πρώτη Ελληνίδα που θα τιμηθεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις που τη θέλουν να «παίζει» ψηλά στη λίστα με τους πιθανούς νικητές του φετινού βραβείου;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ελίας Κανέτι «Πάρτι και αερομαχίες»

Το πίσω ράφι / Ο Ελίας Κανέτι και τα χειρόγραφα που ήθελε να μείνουν στο συρτάρι

Η επιθυμία του νομπελίστα να μη δημοσιευτεί το «Πάρτι και αερομαχίες» πριν συμπληρωθεί τριακονταετία από τον θάνατό του δεν εισακούστηκε. Ένα απλό ξεφύλλισμα του τόμου αρκεί για να κατανοήσει κανείς γιατί είχε αφήσει αυτή την οδηγία στη διαθήκη του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Carnivora: Ένας εκδοτικός οίκος που λατρεύουν οι φετιχιστές του βιβλίου

Radio Lifo / Carnivora: Ένας εκδοτικός οίκος που λατρεύουν οι φετιχιστές του βιβλίου

H Ασπασία Καμπύλη και η Χριστίνα Φιλήμονος εξηγούν στη Μερόπη Κοκκίνη γιατί οι εκδόσεις Carnivora επικεντρώθηκαν στην ισπανόφωνη νουάρ λογοτεχνία ενώ τελευταία έχουν στρέψει την προσοχή τους και στην πορτογαλόφωνη λογοτεχνική παραγωγή.
THE LIFO TEAM
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος

Βιβλίο / Οι φυσιολάτρες, η βαρόνη και ο χαμένος παράδεισος

Επιχειρώντας να διαφύγουν από το χάος της Ευρώπης του μεσοπολέμου, ένα ζευγάρι Γερμανών πήγε να ζήσει για πάντα σ’ ένα απομονωμένο νησί του Ειρηνικού. Δεν έμειναν όμως μόνοι τους για καιρό και αυτό που ακολούθησε μοιάζει με απίστευτο συνδυασμό θρίλερ και τηλεοπτικού ριάλιτι.
THE LIFO TEAM
Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ

Βιβλίο / Born to run: Όλα όσα γράφει στην αυτοβιογραφία του το αφεντικό της ροκ

Με άκρως εξομολογητική διάθεση ο Μπρους Σπρίνγκστιν αυτοβιογραφείται σε 600 συναρπαστικές σελίδες, μιλώντας για τα δύσκολα παιδικά χρόνια στο Νιου Τζέρζι, όπου μένει ακόμα, για τον δρόμο προς την επιτυχία και τους πρώτους έρωτες, την απώλεια και την κατάθλιψη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Βιβλίο / «O Γιάννης Χρήστου δεν είναι ο "αναρχικός" που νόμιζαν κάποιοι κάποτε»

Ο ιδιοφυής μουσικός έφυγε αναπάντεχα στα 44 του, αφήνοντας πίσω του ανεκπλήρωτα σχέδια. Ο Αλέξανδρος Αδαμόπουλος, ο οποίος ουσιαστικά δεν τον γνώρισε ποτέ, αλλά η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση του έργου του, υπογράφει σήμερα το πιο ενημερωμένο βιβλίο για εκείνον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πολυτάραχη ζωή του Πάμπλο Νερούδα

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η πολυτάραχη ζωή του Πάμπλο Νερούδα

Η αυτοβιογραφία μιας από τις πιο επιδραστικές και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες στην ιστορία της Λατινικής Αμερικής («Τη ζωή μου, ομολογώ, την έζησα», εκδ. Gutenberg) σκιαγραφεί τον άνθρωπο πίσω από τον μύθο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όσες σελίδες γράψαμε, τόση ζωή χάσαμε»

Βιβλίο / «Όσες σελίδες γράψαμε, τόση ζωή χάσαμε»: Για τα «Άπαντα» του Περικλή Κοροβέση

Μια διεξοδική συζήτηση για την προσωπικότητα και το έργο του Περικλή Κοροβέση με τον γιο του Χριστόφορο και τον εκδότη του Νίκο Παπαχριστόπουλο, με αφορμή την κυκλοφορία του πρώτου τόμου των «Απάντων» του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νικόλας Κουτσοδόντης: «Όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση. Ακόμα και τα πιο ποταπά»

Βιβλίο / «Όλα τα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση, ακόμα και τα πιο ποταπά»

Ο Νικόλας Κουτσοδόντης, ένας από τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους της ελληνικής queer ποίησης, που συνδέει το πολιτικό με το ερωτικό στα γραπτά του, μιλά με αφορμή το τελευταίο βιβλίο του «Ίσως φύγεις στο εξωτερικό».
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ