«Ανατολίτισσες και Παριζιάνες πηγαίνανε στην εκκλησία…»

Facebook Twitter
0

μπαλαφας 

Ο φωτογράφος Κώστας Μπαλάφας που έφυγε πριν λίγες μέρες από τη ζωή, πλήρης ημερών στα 91 του, πήρε μαζί του και τα ξεψυχίσματα ενός κόσμου που χάθηκε καθώς και μια περηφάνια ανθρώπων άλλης κοπής.

Το ερώτημα σε ποιο βαθμό συναισθάνεται ο φωτογράφος στον παρόντα χρόνο το τι καταγράφει χάριν του μέλλοντος είναι ίσως ανάλογο με το κατά πόσο οι πρωταγωνιστές του ψυχανεμίζονται τι ζουν είτε σε προσωπικό επίπεδο, είτε ως μέλη του θιάσου της ιστορίας. Μόνο που η μεγάλη διαφορά εδώ είναι πως και ο ίδιος ο Μπαλάφας ως μέρος της ιστορίας έζησε το αντάρτικο, από θέση μαχητή-τυφεκιοφόρου, και όχι ως απλώς παρατηρητής –και άρα με βαρύ το διχασμό του «τώρα ζω ή καταγράφω;"

Στέκομαι σε κάποιες φωτογραφίες του από τα ελληνικά νησιά, το φωτεινό αρνητικό της αγριάδας των βουνών του, πιο άσημες αυτές από τις άλλες τις τραχιές της Ηπείρου. Νησιώτισσες, σαν αρχαϊκές μορφές, ντυμένες με τις πλουμιστές παραδοσιακές φορεσιές τους, βάζουν τα καλά τους για να πάνε στην εκκλησία.

μπαλαφας

Αυτή η ολιγόζωη παράδοση που πρόλαβε να αιχμαλωτίσει ο φακός του Μπαλάφα– «ό,τι τρώει ο χρόνος και καταστρέφει ο πολιτισμός» όπως έλεγε ο ίδιος– διόλου τυχαία με οδηγεί σε κάποιες άλλες νησιώτισσες, εκείνες μιας παιδικής ανάμνησης του Γιάννη Τσαρούχη:

Θα 'μουνα έξι ετών, όταν μέσα στον ηλεκτρικό Αθηνών-Πειραιώς έβλεπα δύο κόσμους, χωρίς κανένας να μου μιλάει γι' αυτούς: γυναίκες με καπέλα παριζιάνικα, με λουλούδια ή φτερά, με φορέματα και κοσμήματα ευρωπαϊκά, και δίπλα Καστελοριζιές –γυναίκες απ' το Καστελόριζο– με μεταξωτές ριγωτές κάλτσες, με τα χρυσοκέντητα βελούδινα πανωφόρια τους, με τον κεφαλόδεσμο τους σαν της Παναγίας. Ανατολίτισσες και Παριζιάνες πηγαίνανε στην εκκλησία...Τι φοβερό να γεννηθείς σ' ένα χωριό που είναι σταυροδρόμι. Πικρό προνόμιο.


Πολύ μελάνι έχει χυθεί για το κατά πόσο αυτός ο διχασμός μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ελληνικότητας και εξευρωπαϊσμοϋ είναι η ρίζα του κακού για ένα σωρό νεοελληνικές παθογένειες. Με το ένα πόδι εδώ και το άλλο εκεί, κι εκεί που λες εγκαταλείπω οριστικά τη μία βάρκα για την άλλη τελικά δε σε χωράει καμιά.

μπαλαφας

Το παρθένο βλέμμα του μικρού Τσαρούχη συνέλαβε με τα πιο εναργή χρώματα αυτή τη διάσταση. Αργότερα όλο του το έργο θα είναι λες σαν μια σύνθεση αυτής της πρωτοφανέρωτης εικόνας. Σε όλη του τη ζωή θα πασχίζει να παντρέψει τον έμφυτο κοσμοπολιτισμό του με τη λαϊκή παράδοση.

Αν πάρει κανείς το τρένο Αθήνα-Πειραιά, στην ίδια γερασμένη γραμμή, 100 χρόνια μετά τι θα δει; Σίγουρα όχι τον υπεσχημένο επί τόσα έτη εξευρωπαϊσμό, παρά μόνο ένα λούστρο κι αυτό ξεθωριασμένο, και φυσικά ούτε ίχνος παράδοσης, κάτι αμήχανο και νωθρό μόνο να σέρνεται και ένα χαμένο στοίχημα πολυπολιτισμικότητας. Και σίγουρα κανείς δεν πάει στην εκκλησία... Ούτε καν η ελληνορθόδοξη παράδοση –άλλη αντίφαση κι αυτή, ελληνικότητα και ορθοδοξία– στάθηκε κανένας αλώβητος πυλώνας:

Τη μία μέρα με πήγαινε ο πατέρας μου στο θέατρο να δω το δίδαγμα του Αριστοφάνη και του Ευριπίδη, διασκευασμένο απ' το Παρίσι -δηλαδή το ευρωπαϊκό θέατρο- , την Κοτοπούλη σ' έργο του Μπερνστάιν ή τα «Παναθήναια» και την άλλη μέρα πήγαινα στην εκκλησία κι έβλεπα μιαν άλλη διασκευή του αρχαίου κόσμου που επέβαλαν οι αυστηροί πατέρες για να σωθεί ό,τι ηταν δυνατόν.

μπαλαφας

Ποιος ξέρει, αυτό το αίσθημα του χαμένου που έχουμε όλοι σήμερα, πόσο σχετίζεται με το ξάφνιασμα του μικρού Τσαρούχη από τα παρδαλά πουλιά που έβλεπε γύρω του στο τρένο.

Λέει παρακάτω για την μαθητεία του στο εργαστήρι του Φώτη Κόντογλου:

Οι πιο πολλοί νόμισαν πως τρελάθηκα να πάω να θητέψω στον Κόντογλου... Ο Κόντογλου μου είχε γεννήσει βαθείς ενδοιασμούς κι αμφιβολίες για τον ολοκληρωτικό εξευρωπαϊσμό μας.


Ο Ανατολίτης Κόντογλου δεν ταλανιζόταν από τις αντιφάσεις του Τσαρούχη. Αποτασσόταν μετά βδελυγμίας κάθε τι το δυτικό. Από το κλίμα της Σχολής του Μονάχου και τη Δυτική τέχνη που θα γνωρίσει στα νιάτα του θα ξεκόψει σύντομα για να αφιερωθεί στη βυζαντινή τεχνοτροπία και στην ορθόδοξη παράδοση. Την επιστροφή στις πηγές της γενιάς του την πήγε ως  το τέρμα κόβοντας όλες τις γέφυρες με την άλλη πλευρά. Δεν γνώρισε σαν παιδί τις απόλυτες διαφορές. Στις απέναντι ακτές του Αϊβαλιού κολυμπούσε στα στοργικά νερά της μαμάς Ανατολής, μέσα σε μια μυστικιστική φύση και στην «ποίηση της θρησκείας», όπως έλεγε.

μπαλαφας

Πόσο μας λείπει σήμερα η περιπαιχτική αιχμηρή ακίδα του λόγου του Τσαρούχη και η ολόλαμπρη πρόζα του:

Το αληθινό έργο του καλλιτέχνη είναι να ξεχωρίζει, ν' απορροφά, ν' αμύνεται, να υψώνει την ελευθερία που την τσακίζουν κάθε τόσο οι αφόρητοι ανταγωνισμοί.

Καλλιτέχνης δηλαδή σημαίνει να ξεπερνάς τις διχογνωμίες της φύσης σου, της καταγωγής σου, του καιρού σου, του τόπου σου  ή να μην τις ξεπερνάς και να προσφέρεις το δικό σου άθροισμα. Και να διασώζεις έτσι μια κάποια αυθεντικότητα, είτε λέγεσαι Μπαλάφας και φωτογραφίζεις νησιώτισσες στα ξωκλήσια, είτε Τσαρούχης και ζωγραφίζεις στρατιώτες σε στιγμές ανάπαυλας, είτε Κόντογλου και στολίζεις με αγίους τους τρούλους των εκκλησιών...

(Οι φωτογραφίες προέρχονται από το λεύκωμα «Κώστας Μπαλάφας, Τα Νησιά» από τις εκδόσεις Ποταμός σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Τα αποσπάσματα από το κείμενο του Γ. Τσαρούχη «Νυν και αεί ή ποτέ πια» από το «Ανάμεσα σε ανατολή και δύση, Πέντε κείμενα», εκδ.  Άγρα.)

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ