Πώς γαληνεύεται ο φόβος του θανάτου;

Ντέιβιντ Λοτζ: «Ανήκουστος βλάβη» Facebook Twitter
O Ντέιβιντ Λοτζ. Φωτ.: Ulf Andersen/Getty Images/Ideal Image
0


ΤΙ ΩΡΑΙΑ! ΜΕΤΑ ΤΗ «ΘΕΡΑΠΕΙΑ»
, οι εκδόσεις Κυψέλη επανεκδίδουν ένα ακόμα μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Λοτζ, τo «Ανήκουστος βλάβη», σε μετάφραση Έφης Τσιρώνη. Έτσι είχε αποδώσει η τελευταία τον παιγνιώδη τίτλο “Deaf sentence”, όταν το βιβλίο πρωτοδημοσιεύτηκε στα ελληνικά το 2009 από τα Bell. Η επιλογή των ομόηχων στ’ αγγλικά λέξεων κουφός και θάνατος, στον πρωτότυπο τίτλο, έδινε ευθύς εξαρχής μια ιδέα και για το περιεχόμενο του μυθιστορήματος. Πράγματι, στις σελίδες του απλώνονται οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι περιπέτειες ενός μεσήλικα καταδικασμένου να βαδίζει ολοταχώς προς την κωφότητα, δοσμένες όμως με τη μοναδική ικανότητα του βρετανού συγγραφέα να διαχειρίζεται ανάλαφρα το τραγικό, επιστρατεύοντας τον αυτοσαρκασμό και το χιούμορ.

Πρωταγωνιστής στο «Ανήκουστος βλάβη» είναι ο «ψηλός, διοπτροφόρος, γκριζομάλλης» άντρας που παίρνει σάρκα και οστά από την πρώτη κιόλας σελίδα, δίνοντας την εικόνα κάποιου που…τρίβεται στο μπούστο μιας νεαράς ξανθιάς στη γωνιά μιας κατάμεστης γκαλερί, ενώ στην πραγματικότητα πασχίζει ν΄αντιληφθεί, μες την οχλοβοή, το νόημα όσων ξεστομίζει η κοπέλα. Το μυθιστορηματικό alter ego του Λοτζ εδώ, είναι ο καθηγητής γλωσσολογίας Ντέσμοντ Μπέιτς, ο οποίος, όπως ακριβώς κι ο πνευματικός του δημιουργός, πάσχει από την πιο συνηθισμένη μορφή επίκτητης βαρηκοΐας.

Εκεί που ο αναγνώστης απολαμβάνει μια κωμωδία παρεξηγήσεων, πυροδοτημένη από την πάθηση του πρωταγωνιστή αλλά και από το ασφυκτικό κόρτε που υφίσταται από τη φοιτήτριά του, το κέντρο βάρος της αφήγησης μετατοπίζεται σιγά σιγά, κι από την «πρόγευση θανάτου» περνά στον θάνατο τον ίδιο.

Η αναπηρία του Ντέσμοντ είναι κάτι που όχι μόνο του στερεί τη χαρά των κοινωνικών επαφών αλλά και που τον έχει οδηγήσει σε πρόωρη συνταξιοδότηση από τα πανεπιστημιακά του καθήκοντα. Χήρος, παντρεμένος σε δεύτερο γάμο με μια διακοσμήτρια εσωτερικών χώρων η οποία έχει αρχίσει ν’ ανθίζει επαγγελματικά στα πενήντα, μόνος σ’ ένα άδειο σπίτι, καθώς τα παιδιά και των δυο έχουν κάνει τις δικές τους οικογένειες, μακριά απ’ τους φοιτητές του, που πάντα λειτουργούσαν αναζωογονητικά για τον ίδιο και χωρίς άλλη απασχόληση πέρα από το να συμπληρώνει κάθε τόσο το ημερολόγιό του, ο κύριος καθηγητής παλεύει με την πλήξη του και με τις μειωμένες σεξουαλικές ορέξεις του, πεπεισμένος πως η κωφότητα, μολονότι κωμική, όπως πιστεύει, σε σχέση με την τυφλότητα, δεν παύει να είναι μια πρόγευση θανάτου…

ανηκουστος
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Ντέιβιντ Λοτζ, Ανήκουστος Βλάβη, Μτφρ: Έφη Τσιρώνη, Εκδ. Κυψέλη

«Η κώφωση είναι ένα είδος προ-νέκρωσης, μια παρατεταμένη εισαγωγή στη μακρά σιγή στην οποία όλοι μας κάποτε θα βυθιστούμε» σκέφτεται, αναζητώντας εις μάτην παρηγοριά σε περιπτώσεις ιδιοφυών δημιουργών όπως ο Μπετόβεν ή ο ποιητής Φίλιπ Λάρκιν. Μέχρι που η Άλεξ, η ξανθιά ύπαρξη της γκαλερί, μια μεταπτυχιακή φοιτήτρια εξ Αμερικής με ομιχλώδες βιογραφικό, εισβάλει στη ζωή του, ζητώντας του πιεστικά ν’ αναλάβει κατ΄εξαίρεση την επίβλεψη του διδακτορικού της περί αυτοκτονικών σημειωμάτων. Ο Ντέσμοντ Μπέιτς ούτε υποκύπτει στις εκκλήσεις της, ούτε όμως και τις απορρίπτει. Κι εκεί που ο αναγνώστης απολαμβάνει μια κωμωδία παρεξηγήσεων, πυροδοτημένη από την πάθηση του πρωταγωνιστή αλλά και από το ασφυκτικό κόρτε που υφίσταται από τη φοιτήτριά του, το κέντρο βάρος της αφήγησης μετατοπίζεται σιγά σιγά, κι από την «πρόγευση θανάτου» περνά στον θάνατο τον ίδιο.

Οι πιο συγκινητικές αλλά κι οι πιο ξεκαρδιστικές σελίδες του μυθιστορήματος του Λοτζ αφορούν τη σχέση του συνταξιούχου καθηγητή με τον γέρο πατέρα του, έναν παλιό μουσικό της τζαζ, αυτοεξυπηρετούμενο μεν αλλά με προϊούσα άνοια και βασανιστική συχνοουρία, ο οποίος αρνείται να εγκαταλείψει το σπιτικό του, που έχει καταντήσει τρώγλη σχεδόν, για έναν αξιοπρεπή οίκο ευγηρίας. Είναι ένας ογδονταπεντάρης που συμπεριφέρεται σαν παιδί, κάποιος που λαχταράει την ανθρώπινη επαφή αρκεί να προέρχεται από πρόσωπο οικείο, και η έγνοια που τρέφει ο Ντέιβιντ γι’ αυτόν έχει, αναπόφευκτα, και μια πλευρά αγγαρείας.

Πώς μπορούν να είναι γόνιμες οι μέρες της αναγκαστικής αποστρατείας; Πώς διατηρείται ζωντανός ο έρωτας ανάμεσα σε μεσήλικες; Πώς γαληνεύεται ο φόβος του θανάτου; Υπάρχει περίπτωση να γλυτώσει κανείς τους εξευτελισμούς που συνοδεύουν τα γηρατειά, είτε αυτοί προέρχονται από την απώλεια της ακοής, είτε από την απώλεια του σφρίγους και του νου; Πόσο εφικτό είναι ένα ευτυχισμένο τέλος; Κι η λύση της ευθανασίας πότε μπορεί να είναι ηθικά αποδεκτή;

Τέτοια θέματα σπανίως τα διαπραγματεύονται «κωμικοί» συγγραφείς, αλλά από τα μυθιστορήματα του Ντέιβιντ Λοτζ ουδέποτε απουσίαζαν οι στενόχωροι καμβάδες. Προς το τέλος του «Ανήκουστος βλάβη», μάλιστα, με πρόσχημα τη συμμετοχή του ήρωα σ’ ένα συνέδριο στην Πολωνία, ο βρετανός συγγραφέας ως και ξενάγηση στο Άουσβιτς μας επιφυλάσσει. Και καταφέρνει να μεταδώσει τόσο τις επιφυλάξεις του για τη μετατροπή του στρατοπέδου σε τουριστική ατραξιόν, όσο και την ανείπωτη οδύνη που προκαλούν τα εναπομείναντα ερείπια από αυτό το «τοπίο θανάτου», έναν τόπο «ερημιάς και ορφάνιας», που σε οδηγεί να δεις αλλιώς τη ζωή που σου απομένει.

ΒΡΕΙΤΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΛΟΤΖ ΣΤΟ LIFO SHOP

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ντέιβιντ Λοτζ: «Θεραπεία»

Το πίσω ράφι / Η «Θεραπεία» του Ντέιβιντ Λοτζ για το υπαρξιακό μας άγχος

Ένα από τα δημοφιλέστερα βιβλία του Βρετανού συγγραφέα (και του εξαιρετικού ψυχογράφου με το πικρόχολο χιούμορ), που βρισκόταν εδώ και χρόνια εκτός αγοράς, επιτέλους επανεκδίδεται.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μάκης Μαλαφέκας: «Θέτεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο, αν είσαι συγγραφέας»

Βιβλίο / Μάκης Μαλαφέκας: «Θέτεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο, αν είσαι συγγραφέας»

Επιστρέφει με ένα νουάρ για τη σκοτεινή δράση της alt-right στην Ελλάδα και μιλάει για όσα ανακάλυψε, για τη σχέση του με τον ήρωά του Μιχάλη Κρόκο, αλλά και για το πόσο επικίνδυνο είναι να είσαι συγγραφέας σήμερα. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ποτέ πια δεν θα είμαι ο γιος της»

Βιβλίο / Ένα βιβλίο - στοχασμός για τα γηρατειά που παραγκωνίζονται κοινωνικά

Ο Γάλλος κοινωνιολόγος Ντιντιέ Εριμπόν γράφει για την εισαγωγή της μητέρας του σε γηροκομείο, για τη ζωή και τον θάνατο μιας γυναίκας του λαού που δεν άφησε διαθήκη - γιατί δεν υπήρχε τίποτα ν’ αφήσει.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ