Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina»

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
0

Ο Άλεξ Γκάρλαντ πάντα θα συνδέεται στο μυαλό μου με μία λέξη: «παραλία». Πρόκειται για τον άνθρωπο που, το 1996, σε ηλικία μόλις 26 ετών, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο επιδραστικά αγγλόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων δεκαετιών.


Το «The Beach» είχε έντονες επιρροές από τον θρυλικό «Άρχοντα των Μυγών» και ήταν τέτοιος ο αντίκτυπος του βιβλίου κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '90, ώστε αποδόθηκε στον Βρετανό πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα ο τίτλος της «φωνής» της Generation X, της γενιάς δηλαδή που προηγήθηκε των millennials και περιλάμβανε όλους όσοι γεννήθηκαν από τα μέσα των '60s μέχρι τις αρχές των '80s.


Αξίζει να αναφερθούμε στα γρήγορα στην -όχι και τόσο πετυχημένη- κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου από τον Ντάνι Μπόιλ, που ίσως και να είχε ξεχαστεί εντελώς αν δεν αποτελούσε την αμέσως επόμενη κινηματογραφική εμφάνιση του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο μετά τον θρίαμβο του «Τιτανικού».


Παρόλο που ο σημαντικός Βρετανός σκηνοθέτης και δημιουργός του «Trainspotting» έφτιαξε μια γρήγορη ταινία, σαν βιντεοκλίπ, με το σήμα κατατεθέν κοφτό μοντάζ του και μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές από την πάντα υπέροχη Τίλντα Σουίντον και τον Ρόμπερτ Καρλάιλ σε έναν μικρό ρόλο, το βασικό πρόβλημα θαρρώ πως ήταν στη σεναριακή διασκευή από τον Τζον Χοτζ, συνεργάτη του Μπόιλ από τα «Trainspotting» και «Μικρά Εγκλήματα Μεταξύ Φίλων».

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
The Beach


Το σίγουρο είναι ότι δεν κατάφερε να αποδοθεί σωστά η μαγεία της περιπέτειας μιας παρέας από millennials, καθώς η αναζήτησή τους για χαμένους παραδείσους καταλήγει σε υπαρξιακό αδιέξοδο.


Γεγονός επίσης είναι ότι η τουριστική κίνηση της Ταϊλάνδης γνώρισε τεράστια έκρηξη μετά την κυκλοφορία του βιβλίου και -κυρίως- της ταινίας και τα παρθένα ως τότε Phi Phi Islands μετατράπηκαν μέσα σε μια νύχτα σε έναν από τους πιο hot τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως – η μαγεία είχε χαθεί ανεπιστρεπτί.


Ο Μπόιλ μάλλον αντιλήφθηκε εκ των υστέρων το λάθος του να μη στρατολογήσει τον ίδιο τον Γκάρλαντ για το σενάριο της ταινίας του και αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί του στις δύο επόμενες, που προέκυψαν πολύ πιο επιτυχημένες καλλιτεχνικά: στο θρυλικό πλέον θρίλερ «28 Μέρες Μετά», που αποτελεί μία από τις κορυφαίες στιγμές του είδους των ταινιών τρόμου με ζόμπι, και στο διαστημικό «Sunshine», που επίσης έδωσε μια σχετικά νέα πνοή στην επιστημονική φαντασία.


Όμως και η αμέσως επόμενη σεναριακή δουλειά του Γκάρλαντ είναι αξιομνημόνευτη: το 2010 η κινηματογραφική διασκευή του «Never Let Me Go», του υπέροχου δυστοπικού μυθιστορήματος του περσινού νικητή του Νόμπελ Λογοτεχνίας, Καζούο Ισιγούρο, είχε πάρει θετικά credits τόσο για το απόκοσμο μελαγχολικό σενάριο, όσο και για τις ευαίσθητες ερμηνείες του πρωταγωνιστικού τρίο των μετέπειτα μεγάλων σταρ Κάρι Μάλιγκαν, Άντριου Γκάρφιλντ και Κίρα Νάιτλι.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Never Let Me Go


Εν τω μεταξύ, ο πολύ προσεκτικός στις κινήσεις του Γκάρλαντ είχε ήδη κυκλοφορήσει άλλα δύο -ήσσονος όμως σημασίας- μυθιστορήματα, για να φτάσουμε στο 2015 και την απόφασή του να περάσει πίσω από την κάμερα, υπογράφοντας αυτή τη φορά σενάριο και σκηνοθεσία σε μια διαφορετική ταινία επιστημονικής φαντασίας, «εσωτερικού χώρου», θα μπορούσαμε να πούμε.


Το «Ex Machina» αποτέλεσε λοιπόν το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, αποστομώνοντας όσους τον περίμεναν ενδεχομένως στη γωνία, καθώς η παράδοση θέλει τα περάσματα των σεναριογράφων και των λογοτεχνών, των ανθρώπων της πένας εν γένει, στη σκηνοθεσία, συνήθως να μην είναι και τόσο επιτυχημένα.


Η ιστορία του προγραμματιστή Κέιλεμπ που κερδίζει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το απομονωμένο άντρο του μεγιστάνα της τεχνολογίας Νέιθαν Μπέιτμαν και να έρθει σε επαφή για λίγες μέρες με το κορυφαίο του επίτευγμα, την Έιβα, ένα τέλειο ρομπότ με ανθρώπινη μορφή, ώστε εκείνος να τεστάρει τη συμπεριφορά της, ήταν τόσο άψογα γραμμένη και εκτελεσμένη, ώστε το φιλμ δικαίως έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Η Αλίσια Βικάντερ στο «Ex Machina»


Η ταινία γενικά συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς, κερδίζοντας το Όσκαρ Ειδικών Εφέ και μια πλειάδα άλλων βραβείων, και έκανε αμέσως σταρ την Αλίσια Βικάντερ, τη Σουηδή ηθοποιό που έδωσε ψυχή στην Έιβα.


Η Βικάντερ εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για το «Κορίτσι από τη Δανία» και τώρα ετοιμάζεται να σκαρφαλώσει στην κορυφή των a-list σταρ του Χόλιγουντ με την ενσάρκωση της νέας βερσιόν της θρυλικής Λάρα Κροφτ.


Εν τω μεταξύ, μέσα στον μήνα κυκλοφορεί και η νέα ταινία του Γκάρλαντ, το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Annihilation» με τη Νάταλι Πόρτμαν. Ως τότε, ευκαιρία να ξαναδούμε το βραβευμένο του ντεμπόυτο «Ex Machina» που προβάλλεται στη Nova μαζί με πολλές άλλες βραβευμένες ταινίες αλλά και πρεμιέρες που φέτος κλέβουν την παράσταση στον χορό των βραβείων..

Oscars News
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ