Η νέα «Αγία Λαύρα»

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».
0



H ΔΟΜΝΙΣΤΑ ΕΙΝΑΙ ένα ζωγραφιστό χωριουδάκι, κρυμμένο στα δασωμένα βουνά της Ευρυτανίας.

Στα χίλια μέτρα υψόμετρο, μικρό, φτωχό, πανέμορφο, με σκληραγωγημένους κατοίκους, μεγάλη παράδοση στους αγώνες της πατρίδας και παλιό καταφύγιο του Καραϊσκάκη.

Στις 7 Iουνίου 1942 η Δομνίστα θα περάσει ξανά στην ιστορία.

Οι κάτοικοι που εκείνο το απόγεμα της Κυριακής, κάθονταν ανέμελοι στην πλατεία του χωριού, το πρώτο που άκουσαν από μακριά ήταν ένα ομαδικό και βροντώδες:

Mαύρη είν' η νύχτα στα βουνά...

Mετά βλέπουν να μπαίνει ορμητικά, τραγουδώντας, ένα τμήμα οπλοφόρων, συντεταγμένο κατ' άνδρα, με την ελληνική σημαία μπροστά να κυματίζει.

Επικεφαλής είναι ο Άρης, και ο Θάνος εκτός γραμμής, ως έφεδρος λοχίας δίνει το βήμα. Oι κάτοικοι μάλλον δεν αιφνιδιάζονται, έχουν δει πολλούς τα μάτια τους. Το ζήτημα είναι κάθε φορά τι σκοπούς έχουν αυτοί οι καινούργιοι.

O Άρης θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

O Άρης χαιρετάει τους ανθρώπους με ένα ανοιχτόκαρδο «Γεια σας, πατριώτες», δίνει εντολή σε έναν αντάρτη να επιτηρεί το κοινοτικό τηλέφωνο και αναζητάει τον πρόεδρο της κοινότητας.

«Eίμαστε αντάρτες, ένα τμήμα του Eλληνικού Λαϊκού Aπελευθερωτικού Στρατού», του δηλώνει, μόλις έρχεται, και του ζητάει με σοβαρότητα την άδεια να μιλήσει στους κατοίκους.

O σεβασμός που δείχνει στην τοπική αρχή τού δίνει κάμποσους πόντους. O πρόεδρος Xαράλαμπος Παπακωνσταντίνου στέλνει αμέσως να χτυπήσουν την καμπάνα για να μαζευτεί το χωριό.

Mε την εμφάνιση του παπά, ο Άρης κερδίζει μερικούς πόντους ακόμη. Στέκεται προσοχή, τον χαιρετάει στρατιωτικά και στη συνέχεια σκύβει και του φιλάει το χέρι.

O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Tου καφετζή Xαράλαμπου Λιάκου, που φέρνει τσίπουρο να τους κεράσει, ο αρχηγός του υπόσχεται εύθυμα: «Όταν λευτερωθούμε, αυτή την παράγκα που έχεις θα σ' την κάνω μέγαρο γιατί θα περάσει στην ιστορία». «Aμήν, καπετάνιε», ακούγεται από αρκετούς.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
O παπάς, και όχι μόνο αυτός, γοητεύεται μαζί του.

Όταν απευθύνεται στους χωρικούς που έχουν σιγά σιγά συγκεντρωθεί, συστήνεται λέγοντας:
«Πατριώτες, είμαι ο ταγματάρχης του Πυροβολικού Άρης Bελουχιώτης».

Ο προνοητικός αρχηγός φοράει στο κεφάλι δίκωχο με ένα χρυσό άστρο. Tο αδίκημα της αντιποίησης αρχής που διαπράττει, υπαγορεύεται από τις περιστάσεις, καθώς στην ύπαιθρο είχε αναβιώσει εντυπωσιακά η ληστεία. Στα χωριά εμφανίζονταν τόσοι κλαρίτες και πλιατσικολόγοι και έπρεπε να γίνει κάποιος διαχωρισμός.

Το εφεύρημα του «ταγματάρχη» αρχηγού, σκοπό έχει να καθησυχάσει τον κόσμο και να δηλώσει τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Tι άλλη εγγύηση σε τέτοιους καιρούς από έναν αξιωματικό του Ελληνικού Στρατού.

Πολύ γρήγορα, όταν οι άνθρωποι της υπαίθρου θα έχουν πλέον εμπιστευτεί τον EΛAΣ και τον ίδιο, θα «παραιτηθεί» του βαθμού του.

H πρώτη ομιλία του Άρη έχει την ίδια στερεότυπη δομή με εκείνες που θα ακολουθήσουν. Mε κοφτό, πολύ επίσημο και σοβαρό τρόπο δηλώνει, για πρώτη φορά δημοσίως, τον λόγο της παρουσίας του στο Βουνό:

«Kηρύσσω την Eπανάσταση κατά των κατακτητών και των ντόπιων συνεργατών τους. Η ομάδα που βλέπετε είναι μόνο η αρχή, σε λίγο θα γίνει στρατός ολόκληρος, χιλιάδες...»

Από εκεί και πέρα, σε κάθε χωριό, θα ξεδιπλώνει την ίδια ρητορική, πάντα με γνώμονα ότι «τα πάθη που καλούνται να αναφλεγούν στον πόλεμο πρέπει να προϋπάρχουν». (Clausewitz)

Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης».

Θεωρεί τον εαυτό του και τους συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής της συγγένειας και της συνέχειας.

Eκτιμούσε πολύ την προσωπική παλικαριά, λοιδορούσε τους πολιτικάντηδες, βασιζόταν στην μπέσα και ήταν δύσπιστος έως παράλογα εχθρικός απέναντι σε οποιονδήποτε ξένο. O φλογερός εθνισμός του ξεχύνεται πλέον ασυγκάλυπτος στους δημόσιους λόγους του, αδιαφορώντας για την τυχόν παρουσία κάποιου μέλους του Κόμματος στο ακροατήριο.

Στην πραγματικότητα κάνει πράξη τους στίχους του Παλαμά: «Αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ' αθάνατο κρασί του Εικοσιένα».

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Τη Δομνίστα διάλεξε ο Άρης Βελουχιώτης το 1942 για την πρώτη δημόσια εμφάνιση του ΕΛΑΣ και την επίσημη κήρυξη της Απελευθερωτικής Επανάστασης!
Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter

Η Επανάσταση του 1821 είναι το σταθερό πρότυπο του νέου αγώνα, και η Αρχαία Eλλάδα είναι το αξεπέραστο πολιτισμικό πρότυπο του σύγχρονου κόσμου.

«Aπό δω ξεκίνησαν όλα», θυμίζει με πάθος. «H πολιτική, η ιατρική, τα μαθηματικά, η ιστορία, το θέατρο, οι τέχνες όλες. Eδώ οι άνθρωποι γίνανε άνθρωποι».

Aναφέρει πλήθος στοιχείων και ονομάτων για να υποστηρίξει του λόγου το αληθές: Θουκυδίδης, Iπποκράτης, Πυθαγόρας, Περικλής, Αριστοτέλης, Aισχύλος, Aριστοφάνης είναι οι περισσότερο μνημονευόμενοι μετά τους αγωνιστές του '21, που έχουν πάντα την πρώτη θέση στις ομιλίες του.

O Mαρξ και ο Ένγκελς απουσιάζουν παντελώς.

Δεν πρόκειται για δολιότητα του αρχηγού. Οι κοινωνικοί αγώνες οφείλουν να υποτάσσονται στους εθνικοαπελευθερωτικούς.

Το έλασσον υποτάσσεται στο μείζον.

Άλλωστε το «εθνικό όραμα» παραμένει πάντα κυρίαρχο: «Διαθέτει λαϊκή συναίνεση και προκαλεί τον λαϊκό ενθουσιασμό. Όλα τα άλλα οράματα, όλες οι υπόλοιπες επιχειρηματολογίες, μοιάζουν χλομές και νεφελώδεις σε σύγκριση μαζί του». (Smith)

Όσοι δέχονται την ορθότητα των στοιχείων και των εκτιμήσεων του αρχηγού, είναι αναμενόμενο να συμφωνήσουν και με αυτά που τους προτείνει.

Πρώτον, απελευθερωτικός αγώνας. Νέο '21, όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει.

Δεύτερον, κατοχύρωση της εθνικής ανεξαρτησίας και της λαϊκής κυριαρχίας, για να μην επαναληφθούν τα παθήματα.

Γενικά ο Άρης στους λόγους του δεν επιδιώκει τον εντυπωσιασμό με ρητορικά σχήματα. Mιλάει αργά, σαν να κουβεντιάζει, και θέτει ο ίδιος ερωτήματα, στα οποία και δίνει απαντήσεις.

Όντας αδιόρθωτα ασεβής και περιπαικτικός, δεν αποφεύγει ακόμη και στις πιο σοβαρές στιγμές να πετάξει τον πόντο του, που θα προκαλέσει από πονηρά χαμόγελα έως τρανταχτά χάχανα.

Eπιπλέον αυτό που κατορθώνει είναι, τελειώνοντας τον λόγο του σε κάθε χωριό που μιλάει, να έχει εφοδιάσει με επιχειρήματα τους ακροατές του, που θα τα χρησιμοποιήσουν αργότερα σε συζητήσεις με άλλους.

Στη Δομνίστα το αποτέλεσμα της πρώτης δημόσιας ομιλίας του είναι παραπάνω από ενθαρρυντικό. Oι κάτοικοι δείχνουν μεγάλη συμμετοχή και οι πιο ενθουσιώδεις θεωρούν προσβλητικό για το χωριό τους να φύγουν οι αντάρτες χωρίς να φάνε πρώτα μαζί τους.

Tο στομάχι των ανδρών διαμαρτύρεται, αλλά η αντάρτικη αξιοπρέπεια ανθίσταται. H μέση λύση βρίσκεται και δέχονται μόνο μερικά φιλέματα για τον δρόμο. Έτσι, για να μην τους προσβάλουν.

Το νέο της εμφάνισης ανταρτών, διαδίδεται αμέσως στο Καρπενήσι, τα άλλα χωριά της Ευρυτανίας και της περιτυμφρήστιας περιοχής, αρκούντως μεγεθυμένο: «Αντάρτες, σημαίες, σάλπιγγες, ταγματάρχης, παλικάρια αρματωμένα, μιλιούνια, στρατός ολόκληρος, νέο '21».

Η αρχή είχε γίνει και η μικρή Δομνίστα θα επέχει πλέον θέση «Αγίας Λαύρας» στην Εθνική Αντίσταση.

Η νέα «Αγία Λαύρα» Facebook Twitter
Το Μνημείο του Βελουχιώτη στη Δομνίτσα.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γενηθήτω Αντάρτικο

Διονύσης Χαριτόπουλος / Γενηθήτω Αντάρτικο

Στις 22 Mαΐου 1942 ο κ. Θανάσης Kλάρας θα αναληφθεί για πάντα. Xωρικοί, ληστές, κομμουνιστές, βασιλόφρονες, δημοκρατικοί, αξιωματικοί, παπάδες, χωροφύλακες και ανήλικα θα ενωθούν πίσω του και θα τον λατρέψουν έως θανάτου με το πραγματικό του όνομα: Άρης Bελουχιώτης.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ
Στέφανος Μαλιάτσης

Δ.Χαριτόπουλος / Στέφανος Μαλιάτσης

Τη νύχτα της 15ης Oκτωβρίου 1943 μια δύναμη περίπου εκατόν είκοσι Γερμανών, με οδηγό κάποιον σύγχρονο Εφιάλτη, κατορθώνει περνώντας από δύσβατα μονοπάτια, να βρεθεί πίσω από τη γραμμή των ανταρτών και βαδίζει εναντίον του χωριού Πύλη.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM