«Ο κανόνας του παιχνιδιού»: Βλέπουμε ξανά ένα αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου

the rules of the game show Facebook Twitter
Η παράσταση ξεκινά με μια βουκολική εικόνα, την οικοδέσποινα, την Christine (η ηθοποιός Nora Gregor ήταν Αυστριακή) και τους φίλους ντυμένους Τυρολέζους, λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος.
0

Όλοι μας αυτές τις μέρες του εγκλεισμού, που δεν μπορούμε να χαρούμε ταινίες στους κινηματογράφους, βλέπουμε ταινίες από το Νetflix που μερικές φορές μοιάζουν τόσο πολύ η μια με την άλλη.

Θα σας πρότεινα μια νύχτα να δείτε (ή να ξαναδείτε) ένα κινηματογραφικό αριστούργημα, μια από τις καλύτερες ταινίες της έβδομης τέχνης, για να έχετε μια διαφορετική εμπειρία: La Règle du Jeu σε σκηνοθεσία Ζαν Ρενουάρ. Ο κανόνας του παιχνιδιού υπάρχει σε διάφορες πλατφόρμες στο Ίντερνετ, και μπορείτε να συνδέσετε τον υπολογιστή σας και να δείτε την ταινία στην τηλεόρασή σας.

Ο Κανόνας του παιχνιδιού, όπως είπε ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Ζαν Ρενουάρ (ο γιος του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Ογκίστ Ρενουάρ) σε ένα πρώτο επίπεδο είναι μια κωμωδία ηθών εμπνευσμένη από Γάλλους συγγραφείς όπως ο Μαριβό, ο Μπομαρσέ, ο Αλφρέ ντε Μυσσέ και ειδικά Τα καπρίτσια της Μαριάννας

Η ταινία, πέρα από μια κωμωδία ηθών, είναι μια μεταφορά για τη γαλλική άρχουσα τάξη λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, για την ανικανότητά της να δει τι έρχεται, να αντιληφθεί τον κίνδυνο που πλησιάζει και να αντιδράσει.

Η ταινία εκτός από μια σύντομη αρχή στο αεροδρόμιο του Παρισιού, όπου φτάνει ο αεροπόρος André Jurieux (Roland Toutain), που πέταξε από την Αμερική για την Ευρώπη μόνος του, με ένα μικρό αεροπλάνο, για την αγάπη της Christine (Nora Gregor) και συζύγου του μαρκήσιου Robert de la Chesnaye, διαδραματίζεται ένα Σαββατοκύριακο στην εξοχή, στην Coliniére, στο μέγαρο του Robert, Marquis de la Chesnaye (Marcel Dario) και της συζύγου του Christine, όπου συμμετέχουν οι αριστοκρατικοί καλεσμένοι τους (ο κόσμος των επάνω ορόφων) και οι πολυάριθμοι υπηρέτες τους (ο κόσμος του υπογείου).

Ανάμεσα στους καλεσμένους είναι ο ερωτευμένος αεροπόρος με την Christine, ο André, αλλά και η ερωμένη του συζύγου της Christine, η Geneviéve, καθώς και ο πολύ αγαπητός σε όλους και παιδικός φίλος της Christine, o Octave (Jean Renoir). O Octave που βρίσκεται στο κέντρο της ταινίας, ερωτοτροπεί με την καμαριέρα, τη Lisette, αλλά είναι κρυφά ερωτευμένος με την Christine. Οι πολύ καλές του προθέσεις περιπλέκουν τα πράγματα όπως προχωρεί η δράση. 

Mila Parely Facebook Twitter
Η Mila Parely στον ρόλο της Genevieve.

Ο Jean Renoir είχε πει πως στην ταινία του δείχνει «μια κοινωνία που χορεύει πάνω σε ένα ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί». Τα ερωτικά αλλεπάλληλα τρίγωνα, οι παρεξηγήσεις, τα μπουφονικά στοιχεία που είναι σαν να τα δανείζεται ο Renoir από τον αγαπημένο του Charlie Chaplin, είναι σαν να διηγούνται παράλληλα μια άλλη ιστορία με πολύ λεπτό και ευρηματικό τρόπο.

Ο Renoir σε συνεντεύξεις του είχε εξομολογηθεί πως διάβαζε γαλλικές κλασικές ιστορίες ηθών για να εμπνευστεί και να διηγηθεί ένα «χαρούμενο όνειρο» για να ξεφύγει για λίγο από το τρομακτικό φάντασμα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου που πλησίαζε. Συγχρόνως όμως είχε εξομολογηθεί πως εκείνη την περίοδο ήταν πολύ βαθιά ενοχλημένος από τον τρόπο που μια μερίδα των Γάλλων αντιμετώπιζε τα πράγματα. Ενώ ο πόλεμος πλησίαζε, έκαναν σαν να μην τον έβλεπαν. Όλοι οι ηθοποιοί του έχουν διηγηθεί πόσο πολύ ο σκηνοθέτης αυτοσχεδίαζε καθημερινά και πόσο πολύ σχοινοβατούσε ανάμεσα σε αυτές τις δυο ιδέες. Είμαστε στις παραμονές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αρχές του 1938, τότε γυρίστηκε η ταινία. 

Η ταινία, πέρα από μια κωμωδία ηθών, είναι μια μεταφορά για τη γαλλική άρχουσα τάξη λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, για την ανικανότητά της να δει τι έρχεται, να αντιληφθεί τον κίνδυνο που πλησιάζει και να αντιδράσει.

Ο ίδιος ο Renoir ως Octave στην ταινία, διηγείται στην Christine πόσο αποτυχημένος είναι. Ήθελε να γίνει διευθυντής ορχήστρας και δεν τα κατάφερε. Ο «αποτυχημένος» Octave/Renoir έφτιαξε, μια ιστορία σε πολλά επίπεδα, ένα κινηματογραφικό αριστούργημα!

hunting scene the rules of the game Facebook Twitter
Η γνωστή στην ιστορία του κινηματογράφου σκηνή του κυνηγιού, το κυνήγι των λαγών και των πουλιών με το οποίο ξεκινάει το Σαββατοκύριακο στην εξοχή, σε κάνει αμέσως να σκεφτείς τον θάνατο των στρατιωτών που θα ερχόταν σε αντίστοιχα τοπία, στις εξοχές της Ευρώπης, λίγους μήνες αργότερα.

Η γνωστή στην ιστορία του κινηματογράφου σκηνή του κυνηγιού, το κυνήγι των λαγών και των πουλιών με το οποίο ξεκινάει το Σαββατοκύριακο στην εξοχή, σε κάνει αμέσως να σκεφτείς τον θάνατο των στρατιωτών που θα ερχόταν σε αντίστοιχα τοπία, στις εξοχές της Ευρώπης, λίγους μήνες αργότερα. Και αυτή η αίσθηση εντείνεται από την κινηματογράφηση και το ευρηματικό μοντάζ, την επαναλαμβανόμενη αντίθεση ανάμεσα στο τρεχαλητό των λαγών, τα κοντινά πλάνα που δείχνουν την αγωνία τους ενώ ξεψυχούν από τη μια και από την άλλη τα όπλα που σημαδεύουν και τα ανέκφραστα πρόσωπα των κυνηγών, που δεν είναι παρά οι οικοδεσπότες και οι καλεσμένοι τους, καθώς και από τον ήχο της σάλπιγγας που σηματοδοτεί την αρχή και το τέλος του κυνηγιού.

Το ίδιο βράδυ οι οικοδεσπότες και μερικοί από τους καλεσμένους τους δίνουν μια παράσταση σε τρεις πράξεις, μια παράσταση που λειτουργεί σαν καθρέφτης των σκέψεων και των φόβων των θεατών. Η παράσταση ξεκινά με μια βουκολική εικόνα, την οικοδέσποινα, την Christine (η ηθοποιός Nora Gregor ήταν Αυστριακή) και τους φίλους ντυμένους Τυρολέζους, λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Και δεν φτάνει που είναι ντυμένοι σαν τους εχθρούς αλλά τραγουδούν ένα εθνικιστικό τραγούδι για τη δόξα του γαλλικού στρατού, κοροϊδεύοντας τις ιδέες των γονιών τους.

Στη δεύτερη σκηνή εμφανίζεται ένας μεσαιωνικός θάνατος, ντυμένος σαν σκελετός. που μετά το νούμερό του στη σκηνή, αρχίζει να τρέχει ανάμεσα στους τρομαγμένους θεατές, καλεσμένους και υπηρέτες. Μια τρίτη σκηνή ακολουθεί με ορθόδοξους Εβραίους με μακριά γενειάδα που τραγουδάνε χαρούμενα. 

Από την αρχή έως το τέλος της ταινίας εμφανίζονται συχνά μηχανικές κούκλες που δίνουν την αίσθηση πως οι άνθρωποι είναι εγκλωβισμένοι σε κάτι μηχανικό, πως φέρονται σαν αυτόματα, χωρίς πραγματικά συναισθήματα. Ακόμη και η μουσική βγαίνει από μηχανικά κουτιά.

Ενώ τα ερωτικά ζευγάρια αλλάζουν θέση και η κωμωδία των παρεξηγήσεων –είναι σαφής, λίγο πριν από το τέλος, η επιρροή από στους Γάμους του Φίγκαρο– κορυφώνεται, η κωμωδία εδώ μεταμορφώνεται σε τραγωδία. Ο Renoir μας διηγείται μια ιστορία που ισορροπεί αριστοτεχνικά ανάμεσα στην κωμωδία ηθών και ένα καυστικό σχόλιο για την εποχή του και τη γαλλική άρχουσα τάξη, μια κοινωνία που δεν πιστεύει στις αξίες της.

rules of the game servants Facebook Twitter
Ο κόσμος του υπογείου.

Η ταινία είναι γυρισμένη με πολύ μοντέρνο τρόπο για την εποχή. Ο σκηνοθέτης και ο φωτογράφος δούλεψαν πολύ με το βάθος πεδίου, μεγάλα σύνθετα πλάνα και την κίνηση της μηχανής που χορεύει ασταμάτητα από τον ένα χαρακτήρα στον άλλο. Ο κριτικός κινηματογράφου André Bazin είδε εδώ έναν πρωτοποριακό τρόπο κινηματογράφησης, πριν τον ανακαλύψει ο Orson Welles στον Πολίτη Κέιν.

Παρόλο που η ταινία κινηματογραφήθηκε μόνο σε ένα μέγαρο στην εξοχή και όχι σε πολλούς χώρους, ήταν η πιο ακριβή ταινία που είχε γυριστεί ως τότε στη Γαλλία γιατί οι αλλεπάλληλες βροχές καθυστερούσαν το γύρισμα γύρω από την έπαυλη. Ο πρώτος προϋπολογισμός ήταν 2,5 εκατομμύρια φράγκα αλλά κόστισε τελικά περισσότερα από 5 εκατομμύρια.

Ο Jean Renoir ήταν στο απόγειο της καριέρας του. Είχε παρουσιάσει το 1937 την ταινία La Grande Illusion (Η μεγάλη χίμαιρα), μια μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, ένα ακόμη αριστούργημα. 

Αλλά το κοινό απέρριψε αμέσως τον Kανόνα του παιχνιδιού. Η ταινία σφυρίχτηκε από το κοινό και μετά από τις πρώτες μέρες παιζόταν σε άδειες αίθουσες. Σίγουρα η πολεμική της άκρας δεξιάς εναντίον του έργου έπαιξε κάποιο ρόλο. Αλλά  ίσως και οι Γάλλοι θεατές να ένιωθαν ένα είδος αμηχανίας: Ως τότε μια ταινία είχε συμπαθητικούς ή αντιπαθητικούς ήρωες, χαρούμενους ή λυπημένους, εδώ ήταν όλα διπλά, έσβηνε το ένα μέσα στο άλλο, συνέβαιναν σχεδόν συγχρόνως.

Και ακόμη, το ύφος της ταινίας, ήταν πολύ ασυνήθιστο, πολύ μοντέρνο. Ή μήπως οι κριτικοί του κινηματογράφου αλλά και οι θεατές είδαν το είδωλό τους στον καθρέφτη; Ένα είδωλο καθόλου κολακευτικό. Μπορεί ο απλός κόσμος να μη ζούσε όπως οι αριστοκράτες αλλά όλοι, πλούσιοι και φτωχοί, εξακολουθούσαν να φέρονται σαν να αγνοούσαν τον πόλεμο που πλησίαζε, χωρίς να αντιδρούν. Η γλυκιά γαλλική ζωή, η χαρά της ζωής, τους είχε νικήσει.

la regle du jeu Facebook Twitter
Ο ίδιος ο Renoir ως Octave στην ταινία διηγείται στην Christine πόσο αποτυχημένος είναι. Ήθελε να γίνει διευθυντής ορχήστρας και δεν τα κατάφερε. Ο «αποτυχημένος» Octave/Renoir έφτιαξε μια ιστορία σε πολλά επίπεδα, ένα κινηματογραφικό αριστούργημα!

Ο Jean Renoir ξαναμοντάρισε την ταινία: από 113 λεπτά, την έκανε 85, όπως του ζήτησαν οι διανομείς, αλλά ούτε και αυτό τη βοήθησε εμπορικά. Για χρόνια ο σκηνοθέτης θα βασανίζεται από αυτήν τη μεγάλη «αποτυχία». Τον Οκτώβριο του 1939 οι προβολές απαγορεύτηκαν από το γαλλικό κράτος «γιατί είχαν μια όχι επιθυμητή επιρροή στο νεανικό κοινό».

Το 1956 η ταινία ξαναμονταρίστηκε, από 85 λεπτά ξαναέγινε 113 και προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας την ίδια χρονιά. Η επιτυχία ήταν πολύ μεγάλη. Κοινό και κριτικοί χειροκροτούσαν για ώρα όρθιοι. Ο Jean Renoir έζησε την αποδοχή της ταινίας του περίπου 20 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της. Όπως εξομολογήθηκε στους συνεργάτες του η αναγνώριση ήρθε πολύ αργά. Κανείς δεν του είχε χρηματοδοτήσει στο μεσοδιάστημα τις ταινίες που ήθελε να κάνει.

Όπως και να έχει, από το 1956 και μετά ο Κανόνας του παιχνιδιού θεωρείται ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου που με τόσο σύνθετο, λεπτό και ευφάνταστο τρόπο, διηγείται μεγάλα μυστικά. Ο Renoir εμπνεύστηκε από τη θεατρική παράδοση της πατρίδας του, το θέατρο ηθών, για να μας διηγηθεί μια ιστορία για την παρακμή μιας επιπόλαιης γαλλικής ελίτ, χωρίς αξίες, που δεν ήθελε να δει τον άμεσο κίνδυνο και να αντιδράσει. Ένας τρόπος σκέψης που θα οδηγούσε στην ήττα της Γαλλίας, θα έκανε το Παρίσι ανοχύρωτο, θα έφερνε τους Γερμανούς κατακτητές και την κυβέρνηση του Vichy. Ο Τριφό πίστευε πως είναι η πιο σημαντική ταινία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ελπίζω να την απολαύσετε.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM