Τα αυτοπορτρέτα του lockdown της φωτογράφου Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis

Το μοναχικό lockdown της φωτογράφου Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη

0

Η Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της ζώντας και ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο. Μεγαλωμένη σε οικογένεια διπλωματών, παντρεμένη με διπλωμάτη, έκανε κάθε τόπο μια καινούργια πατρίδα και δεύτερη γλώσσα της τη φωτογραφία, μια παγκόσμια γλώσσα, μια γλώσσα που γίνεται κατανοητή από όλο τον κόσμο και μεταφέρει μηνύματα με τον πιο ισχυρό τρόπο.

Αν και σπούδασε μετάφραση και διερμηνεία έγινε επαγγελματίας φωτογράφος και επιστρέφει συχνά στην Ελλάδα, όπως το 2014, όταν αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς της καλύπτοντας την προσφυγική κρίση καθώς εξελισσόταν στο νησί της Λέσβου.

Βρεβευμένη δυο φορές με το Julia Margaret Cameron Award και το Pollux Award και με επιλεγμένες εικόνες της να αποτελούν μέρος των μόνιμων συλλογών του Μουσείου της Πόλης της Νέας Υόρκης και της Ιστορικής Εταιρείας του Μπρούκλιν, είναι παθιασμένη με την τεκμηρίωση των σύγχρονων γεγονότων που φωτογραφίζει τονίζοντας τον κοινωνικό τους αντίκτυπο.

Μένοντας στο σπίτι και ακούγοντας ειδήσεις συνεχώς, ακούγοντας απόψεις ανθρώπων που επηρεάζουν την παγκόσμια αντίδραση και γνώμη, τις εργαλειοποίησε σαν πηγή έμπνευσης και γνώμης προσπαθώντας να υπερτονίσει τα στοιχεία που έγιναν συχνά πρωτοσέλιδα στον τύπο και απασχόλησαν επί μακρόν τη διεθνή επικαιρότητα.

Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της καραντίνας στο Λονδίνο κάνοντας μια σειρά αυτοπορτρέτων με τα οποία σχολίαζε τις συνθήκες του εγκλεισμού και τη στάση μας απέναντι σε πρωτόγνωρους φόβους και περιορισμούς.

«Το Λονδίνο διαχειριζόταν με δυσκολία την καραντίνα», λέει, «η κυβέρνηση έδινε μηνύματα που δημιουργούσαν μεγάλη σύγχυση, τα νούμερα κρουσμάτων και νεκρών ήταν σε διαρκή αύξηση.  Οι Άγγλοι έχουν την τάση να μη δίνουν εντολές αλλά να κάνουν συστάσεις στους πολίτες, οπότε το αφήνουν στον καθένα να το διαχειριστεί όπως νομίζει.

Ήταν μια δύσκολη περίοδος, είχαν πανικοβληθεί πολλοί, είχαν ξεχυθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ και υπήρχαν ελλείψεις και στα τρόφιμα και στα φάρμακα. Εγώ είχα κλειστεί στο σπίτι λόγω υγείας και αυτό το βίωνα περίεργα. Ήταν η πρώτη φορά που ήμουν κλειδωμένη μέσα και δεν με άφηναν να βγω και επειδή είμαι άνθρωπος του περπατήματος, λόγω δουλειάς, μου κακοφάνηκε αρκετά».

Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis

Οι περισσότερες φωτογραφίες της Μαργαρίτας Μαυρομιχάλη είναι σε δημόσιους χώρους, σε δρόμους σε παραλίες. Με επίκεντρο πάντα τον άνθρωπο έχει φωτογραφίσει πολλούς μέσα στα σπίτια τους θεωρώντας πολύ σημαντικό τον χώρο που τους περιβάλλει και μέσα στον οποίο διαβιώνουν. Με τα αυτοπορτρέτα δεν είχε ασχοληθεί μέχρι την καραντίνα, όταν ξεκίνησε το πρότζεκτ σκηνοθετώντας τον αυτό της μέσα στο σπίτι της.

«Η μεγαλύτερη πρόκληση για μένα ήταν να συνεχίσω να δημιουργώ. Δύσκολες καταστάσεις περνάμε στη ζωή μας όλοι και συχνά μέσα από μια δύσκολη κατάσταση πάντα μπορεί να βγει κάτι το θετικό. Όταν είμαστε δημιουργικοί άνθρωποι, οι δυσκολίες μας ωθούν σε καινούργιες ιδέες, σε πράγματα που δεν θα είχαμε κάνει κάτω από άλλες συνθήκες, οπότε για μένα ο εγκλεισμός ήταν μια πρόκληση για να δημιουργήσω κάτι διαφορετικό. Είχα όλο τον χρόνο να το κάνω, είχα ένα περιβάλλον που με βοηθούσε πολύ, οπότε αποφάσισα να στρέψω την κάμερα επάνω μου και κατά κάποιο τρόπο να εξερευνήσω και τα συναισθήματά μου, τους φόβους, τις ανησυχίες, τις επιθυμίες μου, όλα αυτά τα οποία βιώνει κανείς υπό τέτοιες συνθήκες».

Η μεγαλύτερη δυσκολία για τη Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη ήταν να στρέψει την κάμερα επάνω της γιατί ως φωτογράφος στον οποίο ποζάρουν άλλοι δεν ήταν εύκολο να γίνει η ίδια το υποκείμενο της φωτογραφίας. «Το δύσκολο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πως αυτές οι φυτογραφίες είναι πολύ προσωπικές και καλείσαι να τις μοιραστείς. Όταν είσαι επαγγελματίας φωτογράφος φυσικά και θέλεις να μοιράζεσαι τη δουλειά σου, αλλά να μοιράζεσαι προσωπικές σου στιγμές δεν είναι εύκολο. Είσαι προετοιμασμένος να ακούσεις αρνητική κριτική, αλλά αν είσαι εσύ ο ίδιος το υποκείμενο της φωτογραφίας είναι διπλό το πρόβλημα» λέει.

Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis

Μένοντας στο σπίτι και ακούγοντας ειδήσεις συνεχώς, ακούγοντας απόψεις ανθρώπων που επηρεάζουν την παγκόσμια αντίδραση και γνώμη, τις εργαλειοποίησε σαν πηγή έμπνευσης και γνώμης προσπαθώντας να υπερτονίσει τα στοιχεία που έγιναν συχνά πρωτοσέλιδα στον τύπο και απασχόλησαν επί μακρόν τη διεθνή επικαιρότητα.

Δείχνει την αποστροφή της σε ένα κεφάλι του Τραμπ, που η παρουσία του και η διαχείριση της πανδημίας στις ΗΠΑ σόκαρε τον κόσμο, ενώ σε μια άλλη εικόνα κάθεται για να δειπνήσει με ρολά χαρτιού υγείας καθώς πίσω της υπάρχουν πορτρέτα παιδιών που έχει τραβήξει σε ταξίδια της σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου.

«Σε αυτήν τη φωτογραφία με τα παιδιά που έχω φωτογραφίσει είναι διπλό το μήνυμα» σημειώνει η Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη. «Υπάρχουν παιδιά στον κόσμο που όντως δεν έχουν να φάνε και ορισμένα βασικά λείπουν σε πολλούς ανθρώπους. Βλέποντας τις αντιδράσεις μας μερικές φορές δεν μπορώ να καταλάβω πώς σκέφτεται ο άνθρωπος στη δική μας πλευρά του πλανήτη».

Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis

Η περίοδος αυτή της επέτρεψε να κάνει πολλές συνδέσεις με τις κρίσιμες καταστάσεις που βλέπει και φωτογραφίζει σε πολλά και δύσκολα σημεία του πλανήτη γιατί «σε αυτή την κατάσταση κινδυνεύεις και αυτό είναι κάτι που δεν είχαμε ζήσει, ενώ μέχρι σήμερα θεωρούσαμε κάποια πράγματα δεδομένα. Ζούσαμε σε ασφάλεια, ενώ άλλοι άνθρωποι είναι εκτεθειμένοι σε αυτούς τους κινδύνους καθημερινά. Εμείς αντιμετωπίζουμε έναν ιό, αυτοί αντιμετωπίζουν πολλούς ιούς και συχνά δεν έχουν τη δυνατότητα να θεραπευτούν οπότε κατά κάποιο τρόπο συνδέονται πολλά».

Η φωτογράφος βρίσκεται πλέον στην Αθήνα και ονειρεύεται την ημέρα που θα μπορεί να βγει και να δουλέψει ελεύθερα χωρίς να έχει φόβο και άγχος. Μας μιλά για το μήνυμα της πανδημίας αναλογιζόμενη την περίοδο του εγκλεισμού.

«Το μήνυμα είναι ότι πάντα μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει μια δύσκολη στιγμή στο να βγάλει κάτι θετικό. Πιστεύω ότι ο άνθρωπος υπό πίεση πάντα μπορεί να βγάλει αποτελέσματα θαυμάσια και όταν πιέζουμε τον εαυτό μας μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να προσαρμοζόμαστε σε πράγματα που δεν θα είχαμε ποτέ προσπαθήσει. Και μόνο η διαδικασία αυτή πιστεύω ότι είναι ένα μάθημα ζωής που μας κάνει και πιο δυνατούς. Οπότε το μάθημα, πέρα από το μήνυμα, είναι να μην εγκαταλείπει κανείς και πάντα να συνεχίζει να προσπαθεί και να μάχεται για το καλύτερο».

Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis
Μαργαρίτα Μαυρομιχάλη Facebook Twitter
© ​Margarita Mavromichalis

Instagram: @tita_mavro

www.margaritamavromichalis.com

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σπύρος Στάβερης: «Φωτογραφία είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα»

Φωτογραφία / Σπύρος Στάβερης: «Φωτογραφία είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα»

Ο κορυφαίος κατά τη γνώμη μας σύγχρονος Έλληνας φωτογράφος, ισόβιος φίλος και βασικό στέλεχος της LIFO, μόλις εξέδωσε ένα ιδιωματικό, στοχαστικό βιβλίο του με τίτλο «Δεν υπάρχει τίποτα πίσω από μια φωτογραφία» (εκδόσεις Πόλις). Ο Θοδωρής Αντωνόπουλος ανέλαβε να τον ρωτήσει τι εννοεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Waterlock: Η καραντίνα μέσα στη θάλασσα των Σπετσών του Ηλία Κοσίντα

Φωτογραφία / Waterlock: Οι θαλασσογραφίες της καραντίνας του φωτογράφου Ηλία Κοσίντα

Το project του φωτογράφου που διατηρεί ακόμα ένα από τα λίγα εργαστήρια μαυρόασπρης αναλογικής φωτογραφίας που έχουν μείνει στην Ελλάδα, έχει πρωταγωνιστή τη θάλασσα των Σπετσών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι ενδυμασίες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου ζωντανεύουν στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη

Φωτογραφία / Οι ενδυμασίες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου ζωντανεύουν στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη

«Ένδυμα Ψυχής»: Το φιλόδοξο πρότζεκτ των καλλιτεχνών της φωτογραφίας Βαγγέλη Κύρη και της κεντητικής Ανατόλι Γεωργίεφ, για την ανάδειξη της Λαογραφικής Συλλογής του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φίλτρο που τα έκανε όλα κόκκινα πριν από το Instagram

Φωτογραφία / Το φίλτρο που τα έκανε όλα κόκκινα πριν από το Instagram

Πολύ πριν από τα φίλτρα του Instagram υπήρχε ένα φωτογραφικό φιλμ το οποίο μπορούσε να μετατρέψει το πράσινο σε κόκκινο. Φτιάχτηκε για τον αμερικανικό στρατό κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά μετέπειτα χρησιμοποιήθηκε για δασική, γεωργική, ακόμα και αρχαιολογική έρευνα, και τελικά το αγάπησε η Ψυχεδέλεια. Αυτή είναι η ιστορία του πρωτοποριακού φιλμ Aerochrome 144
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΟΛΗΣ (SUB.URBAN IMAGES)

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT