Οι ενδυμασίες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου ζωντανεύουν στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη Facebook Twitter
Ενδυμασία Β. Μαυροβουνιώτη | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

Οι ενδυμασίες του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου ζωντανεύουν στα πορτρέτα του Βαγγέλη Κύρη

0

Το τετραετές επετειακό πρόγραμμα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 άρχισε να εκτυλίσσεται από το 2018, είναι πολύπλευρο και περιλαμβάνει μια σειρά από εκθέσεις, εκδηλώσεις και εκδόσεις.

Το επετειακό αυτό ταξίδι ολοκληρώνεται το 2021 με το τρίπτυχο «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21». Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο επανασυστήνει στο κοινό τα πολύτιμα κειμήλια που φυλάσσει, προσεγγίζοντας μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα την περιπέτεια του Ελληνισμού στους πέντε αιώνες υπό οθωμανική κυριαρχία και τις δικλείδες μέσα από τις οποίες επεβίωσε και πέτυχε την ελευθερία του. Ο στόχος είναι να αναδυθεί μια ολοκληρωμένη αφήγηση, που μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο αυτοσυνειδησίας των Ελλήνων.

«Στο τέλος του φθινοπώρου του 2018 επισκέφθηκαν το Μουσείο μας οι καλλιτέχνες Βαγγέλης Κύρης και Ανατόλι Γεωργίεφ, για να μας παρουσιάσουν δείγματα από μια σειρά αντιπροσωπευτικών πορτρέτων από τη συλλογή τους και να μας προτείνουν να εκθέσουν στο Μουσείο» λέει η διευθύντρια του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Μαρία Παπαναστασίου. «Τους δέχθηκε η μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020 διευθύντρια Ευθυμία Παπασπύρου, η οποία με κάλεσε να συζητήσουμε το θέμα. Όταν είδαμε τη δουλειά τους ενθουσιαστήκαμε και επειδή πέρα από αυτή, μας ενέπνευσε εμπιστοσύνη ο σεβασμός και η αξιοπρέπειά τους, κάναμε το βήμα.

Τους είπαμε, αντί να παρουσιάσουν αυτά τα πορτρέτα (από διάφορες εθνότητες της υφηλίου), που δεν είχαν να κάνουν με την ελληνική ιστορία, να τους δείξουμε κάτι δικό μας αντίστοιχο και τους συνοδεύσαμε στις δύο αίθουσες της Λαογραφικής μας Συλλογής. Εκεί έγινε η... αποκάλυψη. Οι καλλιτέχνες έμειναν άναυδοι. Μας εξομολογήθηκαν ότι δεν ήξεραν ότι υπάρχει κάπου αυτός ο θησαυρός. "Τύχη αγαθή", βγαίνοντας από τις αίθουσες, συναντήσαμε στον διάδρομο τον τότε γενικό μας γραμματέα και "αιώνιο έφηβο", αείμνηστο Ιωάννη Μαζαράκη-Αινιάνα. Του συστήσαμε τους καλλιτέχνες, του μιλήσαμε με ενθουσιασμό για την ιδέα μας και "έκλεισε η συμφωνία". Το πρότζεκτ ξεκίνησε.

Οι φορεσιές, που έχει να τις πιάσει ανθρώπινο χέρι εδώ και δεκαετίες, φορέθηκαν από ανθρώπους σημερινούς κι εμείς νιώσαμε ότι κάναμε μια δουλειά που δεν είναι περιοδική αλλά μόνιμη και ένας μέρος της αφήγησης του μουσείου, και αυτό αποτυπώθηκε ακόμα και στα μαλλιά ή τα χτενίσματά τους

Οι πλέον αντιπροσωπευτικές ενδυμασίες της Λαογραφικής μας Συλλογής θα ζωντάνευαν σε πορτρέτα από τους καλλιτέχνες της φωτογραφίας Βαγγέλη Κύρη και της κεντητικής Ανατόλι Γεωργίεφ, με την πολύ ιδιαίτερη τεχνική την οποία εκείνοι εφαρμόζουν.

Το πρακτικό μέρος για την υλοποίηση της συνεργασίας μπήκε αμέσως σε εφαρμογή. Καλέσαμε την υπεύθυνη επιμελήτρια της Λαογραφικής Συλλογής Αγγέλα Βιδάλη και τον αρχιφύλακα Νίκο Τζομάκα και επιτόπου διευθετήθηκε το πρόγραμμα των φωτογραφίσεων. Αποφασίστηκε, κάποια μέρα της εβδομάδας μετά το κλείσιμο του μουσείου, μέσα σε χώρο του, που εκείνες τις ώρες μετατρεπόταν σε στούντιο, να δίνεται το υλικό για φωτογράφιση με όλη την πρέπουσα προσοχή και την εποπτεία  της Αγγέλας Βιδάλη και της συνεργάτιδάς της, επιμελήτριας Κωνσταντίνας Καλαϊντζή.

Ο Βαγγέλης Κύρης μας διαβεβαίωσε ότι τα μοντέλα που θα φορούσαν τις ενδυμασίες θα ήταν άτομα με ευθύνη της "αποστολής" τους. Πράγματι, και οι γυναίκες και οι άνδρες που συμμετείχαν στη φωτογράφιση ήταν σοβαροί επαγγελματίες και επέδειξαν τον δέοντα σεβασμό στον χώρο. Ο ενθουσιασμός όλων που συμμετείχαν στο εγχείρημα, εναρμονισμένος με το πρακτικό πνεύμα, έφερνε γρήγορα και υπέροχα αποτελέσματα.

Στις πρώτες φωτογραφίες που μας έδειξε ο Βαγγέλης Κύρης αποτυπωνόταν στην ενδυμασία η ανθρώπινη ψυχή (κατόρθωμα του καλλιτέχνη φωτογράφου). Στον σχολιασμό αυτής της επισήμανσης, η τότε διευθύντριά μας εμπνεύστηκε τη φράση "Ένδυμα Ψυχής", που υιοθετήθηκε από όλους μας ως τίτλος της έκθεσης. Η υλοποίηση του εγχειρήματος ξεκίνησε χωρίς χρονικά όρια και έγινε το απίστευτο. Μέσα σε έναν χρόνο, το 2019, προέκυψαν γύρω στα 120 φωτογραφικά πορτρέτα».  

Κυρά Φροσύνη Facebook Twitter
Ενδυμασία της κυρά Φροσύνης, Ιωάννινα 18ος αιώνας | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

Στο σπίτι και εργαστήριο των ιδεών του Βαγγέλη Κύρη, ο Ανατόλι Γεωργίεφ είναι σκυμμένος πάνω σε ένα λεπτεπίλεπτο κέντημα, όπου είναι απλωμένο το αποτέλεσμα μιας πρωτότυπης, πολύ επίπονης, λεπτομερούς και ευφάνταστης δουλειάς, που είναι η φωτογράφιση ιστορικών ενδυμάτων από το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο με το κέντημα ανάγλυφο επάνω στον καμβά της φωτογραφίας. Ο Βαγγέλης μού εξηγεί πόσο αυτή η δουλειά τού έχει δώσει τη χαρά και την ανδρελανίνη ενός εικοσάχρονου. 

Για εκείνον αυτό το έργο σηματοδοτεί και κάτι κομβικό στην καριέρα του. Ένας πολύ επιτυχημένος φωτογράφος μόδας έφυγε από τα περιοδικά και ξεκίνησε εκ νέου με κάτι πιο δημιουργικό, με την εμπειρία και όλα τα εργαλεία της πολύχρονης δουλειάς του να μετουσιώνονται σε πίνακες φωτογραφικούς, που αποκτούν και μια τρίτη διάσταση με μια κεντημένη ανάγλυφη επιφάνεια.

Όπως λέει ο ίδιος, το πρότζεκτ αυτό είναι δημιουργικό και συν-δημιουργικό, αφού έπρεπε να συνεργάζονται στενά και ισότιμα με τον Ανατόλι, σε μια δουλειά που ο καθένας έπρεπε να ερευνήσει με τον τρόπο του, πολύ προσεκτικά, σχολαστικά, το δικό του πεδίο και να προχωρεί βήμα-βήμα.

Αυτή η συνεργασία χτίστηκε από το μηδέν με συναντίληψη και κοινό γούστο, αγάπη για το υψηλό και ωραίο, για τη λεπτομέρεια που δεν φαίνεται με γυμνό μάτι, αυτό που φιλοτεχνεί ο Ανατόλι και δίνει μια διάσταση στα επίπεδα μιας φωτογραφίας με τον πιο εκλεπτυσμένο τρόπο και ολοκληρώνει ένα φωτογραφικό έργο με το δικό του βάθος δημιουργώντας μια πρωτότυπη εργασία. 

παραδοσιακή φορεσιά Άργος Facebook Twitter
Αστική φορεσιά από το Άργος, 19ος αιώνας | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

Ο Βαγγέλης Κύρης άρχισε να πειραματίζεται και να τυπώνει σε υφάσματα τις φωτογραφίες του πριν από μερικά χρόνια. Ο Ανατόλι είχε την ιδέα να κεντά τις λεπτομέρειες και το κέντημα-κόσμημα αρχικά σε μαξιλάρια, μετέπειτα σε τελάρα. Ταξίδεψε σε εκθέσεις με επιμελήτρια τη συνοδοιπόρο τους και στην έκθεση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Έρρικα Βασιλείου, η οποία υιοθέτησε και αγάπησε τη δουλειά με την πρώτη ματιά.

Ψάχνοντας να βρουν χώρο για μια επόμενη έκθεση, ο Βαγγέλης Κύρης επισκέφθηκε το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο για να δει το περιστύλιό του και περνώντας ανάμεσα στις προθήκες του μαγεύτηκε από τις φορεσιές. Η ιδέα του ήταν παράτολμη σχεδόν, να φωτογραφηθούν και να κεντηθούν τα απίθανα αυτά ρούχα. Είναι αυτά που σήμερα αποτελούν το περιεχόμενο της έκδοσης του μουσείου «Ένδυμα Ψυχής», την οποία ανέλαβε η Βίκυ Καρέλια που πίστεψε στο εγχείρημα από την πρώτη στιγμή, όπως και η πρώην διευθύντρια του μουσείου, κ. Ευθυμία Παπασπύρου, όπως και η τωρινή, κ. Παπαναστασίου, το διοικητικό συμβούλιο και όλοι οι εργαζόμενοι του μουσείου.

«Μας έδωσαν το πράσινο φως και ξεκίνησε αυτή η τεράστια δουλειά που διήρκεσε από το 2018 κι ολοκληρώθηκε με αυτή την έκδοση και μια έκθεση που δεν έχει ανοίξει λόγω των μέτρων κατά του κορωνοϊού.

Φορεσιά των Μεγάρων Facebook Twitter
Φορεσιά των Μεγάρων, 19ος αιώνας | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ
Φορεσιά Γεννάδιου Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τη φορεσιά του Ι. Γεννάδιου | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

Οι φορεσιές δεν μπορούσαν φυσικά να βγουν από το μουσείο, οπότε μέσα στον χώρο του, σε συνεργασία με το ενδυματολογικό τμήμα, βγήκαν 128 φορεσιές σε μια φωτογράφιση που δεν είναι αναπαράσταση της εποχής, αλλά μια σύνθεση των προσώπων του σήμερα με τα ιστορικά αυτά ενδύματα, τυπωμένα σε μεγάλο μέγεθος σε καμβάδες που είναι κεντημένοι στο χέρι.

Οι φορεσιές, που έχει να τις πιάσει ανθρώπινο χέρι εδώ και δεκαετίες, φορέθηκαν από ανθρώπους σημερινούς κι εμείς νιώσαμε ότι κάναμε μια δουλειά που δεν είναι περιοδική αλλά μόνιμη και ένας μέρος της αφήγησης του μουσείου, και αυτό αποτυπώθηκε ακόμα και στα μαλλιά ή τα χτενίσματά τους, που έκανε η Βανέσσα Κουτσποδιώτου», λέει ο Βαγγέλης Κύρης.

«Εγώ δεν ήθελα να φωτογραφίσω τους ανθρώπους να φορούν τα ρούχα αυτά και να γελούν, σαν να τα φοράνε τις Απόκριες. Ήθελα να τα φέρω στην εποχή μας και να συνδέσω δυο περιόδους, τη σύγχρονη και εκείνη δυο αιώνες πίσω, με ένα ύφος χωρίς σοβαροφάνεια με την ατμόσφαιρα που έχουν τα αναγεννησιακά πορτρέτα, με τα ενδύματα σε πρώτο πλάνο.

Υπάρχουν φορεσιές και ενδυμασίες που δεν έχουν πάρει ποτέ τη δημοσιότητα που αξίζουν και μας δείχνουν την καταπληκτική χειροτεχνία, την αίσθηση των χρωμάτων, τον πλούτο της ελληνικής τοπικής παράδοσης, που είναι η δική μας αναγέννηση, γι' αυτό και είναι τα υφάσματα, τα κεντήματα, τα κοσμήματα, αυτά τα υψηλής ραπτικής χειροποίητα ρούχα σε πρώτο πλάνο, όχι τα πρόσωπα. Είναι μεγαλειώδη ενδύματα, που φέρνουν με αυτό τον τρόπο τη μοναδική τους ιστορία στο σήμερα. Γι' αυτό και το κέντημα σβήνει πάνω στα ρούχα σαν φωτοσκίαση, ακολουθεί τη γραμμή του ενδύματος με σεβασμό, όπως έπρεπε να το κάνουμε σε τόσο πολύτιμο υλικό που πιάσαμε στα χέρια μας».

φορεσιά Μακρυγιάννη Facebook Twitter
Κέντημα στη φορεσιά του Ι. Μακρυγιάννη | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

Η συλλογή η οποία παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο στην έκθεση «Ένδυμα ψυχής», έχει ως πηγή έμπνευσης το ενδυματολογικό τμήμα της Λαογραφικής Συλλογής του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Στο τμήμα αυτό διασώθηκαν, φυλάσσονται, συντηρούνται και παρουσιάζονται τόσο στο ευρύτερο κοινό όσο και στους καθ’ ύλην ερευνητές, μοναδικές παραδοσιακές ενδυμασίες (κυρίως γιορτινές, καθώς φοριούνταν σε επίσημες περιστάσεις), από όλες τις περιοχές του Ελληνισμού. Δίνουν την πολυποίκιλη ενδυματολογική εικόνα των ελληνικών ενδυμασιών από τον 18ο μέχρι και τον 19ο αιώνα.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και ενδυμασίες επωνύμων ιστορικών προσώπων (αγωνιστών όπως οι Δημήτριος Γουδής, Γενναίος Κολοκοτρώνης, Βάσσος Μαυροβουνιώτης, Δημήτριος Μαυρομιχάλης, πολιτικών όπως οι Δημήτριος Βούλγαρης, Ιωάννης Γεννάδιος, ο βασιλιάς Όθωνας, κυριών από επιφανείς οικογένειες όπως οι Κυριακούλα Κριεζή, Κονδύλω Μιαούλη, Μαρία Μοναρχίδου, Κυρά Φροσύνη, Φωτεινή Γενναίου Κολοκοτρώνη, κυριών της Αυλής της βασίλισσας Αμαλίας, όπως οι Φωτεινή Μαυρομιχάλη, Μαρία Δηλιγιάννη, Φλωρούλα Δυοβουνιώτη, Ρόζα Μπότσαρη, Ρουσσώ Χουρμούζη, Βιλελμίνη Ράινεκ, και της βασίλισσας Όλγας όπως Ευφροσύνη Κορομηλά, Αγγελική Μωραϊτίνη, Μαρία Γαρδικιώτη-Γρίβα).

Για την παλαιότητά τους ξεχωρίζουν οι γυναικείες φορεσιές της Αμοργού, της Ίου και της Λήμνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο αντικείμενο που καταγράφεται στον Κατάλογο Εισαγωγής του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, ο οποίος τηρείται ανελλιπώς από την ίδρυσή του το 1884, είναι η φορεσιά της Ψαριανής, από την εποχή της Επανάστασης του 1821, δωρεά του ζωγράφου Νικηφόρου Λύτρα, γεγονός που μας παραπέμπει στο ενδιαφέρον του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου για το έργο της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος (ΙΕΕΕ). Η Συλλογή εμπλουτίζεται διαρκώς με δωρεές και αγορές.

«Αυτή η φωτογράφηση, με την πνοή των δύο καλλιτεχνών και τη σωστή στάση και έκφραση των μοντέλων, είχε ως αποτέλεσμα μια νέα οπτική στις ελληνικές παραδοσιακές ενδυμασίες, που τις βλέπουμε πια φορεμένες να αναδεικνύουν την αισθητική, την οικονομική κατάσταση (επιλογή υφάσματος), τις κλιματολογικές συνθήκες, αλλά και τη διάσωση διαχρονικά της παράδοσης, μέσα από την επιλογή σχεδίων και κεντημένων συμβόλων» λέει κ. Παπαναστασίου.

ενδυμασία Όθωνα Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την ενδυμασία του Βασιλιά Όθωνα | Παραχώρηση Β. Κύρης-Α. Γεωργίεφ

«Για να ολοκληρωθεί αυτό το ιδιαίτερα απαιτητικό και επίπονο εγχείρημα, στις διάφορες φάσεις του που απαιτήθηκαν, εργάστηκε με ζήλο το προσωπικό φύλαξης και καθαριότητας του μουσείου και το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης έπεσε στις δύο επιμελήτριες της Λαογραφικής Συλλογής, Αγγέλα Βιδάλη και Κωνσταντίνα Καλαϊντζή. Σύμφωνα με το επετειακό μας πρόγραμμα, η έκθεση είχε προγραμματιστεί να παρουσιαστεί στο μουσείο τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο του 2020 και τους δύο επόμενους στην Ιστορική Οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, παράρτημα του ΕΙΜ στην Ύδρα. Λόγω Covid-19 έχει αναβληθεί και αναμένεται να παρουσιαστεί στο μέλλον.

Ευτυχώς υπήρξε η ιδέα αυτό το έργο να παρουσιαστεί και σε ομότιτλο με την έκθεση λεύκωμα. Το Ίδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια ανέλαβε να χρηματοδοτήσει  την ΙΕΕΕ, για την πολυτελή έκδοση αυτού του λευκώματος. Ίσως τον επόμενο μήνα έχουμε τη χαρά να το κρατήσουμε στα χέρια μας. Θα είναι μια πρόγευση της έκθεσης, αλλά και ένα έργο που θα υπερβαίνει την επικαιρικότητά της».

Για το 2021 η διευθύντρια του τόσο αγαπητού στον κόσμο μουσείου, προτείνει στο κοινό να εντρυφήσει στην έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21», την εμβληματική έκθεση του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου στο πλαίσιο του τετραετούς επετειακού του προγράμματος. 

Σχεδιασμένη με ευελιξία και καινοτομία, παρουσιάζει τη σύγχρονη ματιά για την Επανάσταση, φωτίζοντας τα αυθεντικά κειμήλια με νέα ερμηνευτικά μέσα (διαδραστικά εκθέματα, οπτικοακουστικά μέσα, ψηφιακές παραγωγές κ.ά.), προκειμένου να «αγγίξει» το σημερινό κοινό, κυρίως το νεανικό. Η έκθεση είναι έτοιμη και σας περιμένει.

«Το μουσείο είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε ξεκινώντας από την πρώτη αίθουσα και τελειώνοντας, να έχεις «διαβάσει» τη νεοελληνική ιστορία» λέει η Μαρία Παπαναστασίου.


 

Φωτογραφία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Αρχαιότητες και Ελληνική Επανάσταση»: Η πρώτη σημαντική έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του '21

Η νέα έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου εστιάζει στις αρχαιότητες και στον ρόλο που έπαιξαν στην ενίσχυση του Αγώνα μέσα από το κίνημα του φιλελληνισμού.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η γυναίκα στην Επανάσταση του 1821 | Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Πολιτισμός / Η γυναίκα στην Επανάσταση του 1821: H Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη

Στην τωρινή θεματική έκθεση μια αυστηρή επιλογή 80 έργων ζωγραφικής, πορσελάνινων αντικειμένων και ρολογιών του 19ου αιώνα προσεγγίζει με τον πιο άμεσο τρόπο την τεράστια προσφορά των γυναικών στην Επανάσταση του ’21.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT