Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr

Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, ANTI-GONE, 2020, περφόρμανς, παραχώρηση του καλλιτέχνη
0

Η Γαληνοτάτη Δημοκρατία του Αγίου Μαρίνου, το περίκλειστο μικροκράτος που περιβάλλεται από την Ιταλία, το πέμπτο μικρότερο κράτος του κόσμου και το παλαιότερο δημοκρατικό κράτος στον κόσμο, φιλοξενεί από τις 15 Μαΐου έως τις 31 Οκτωβρίου την Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών.

Με τίτλο «School of Waters» φιλοξενεί  έργα 70 καλλιτεχνών από 21 χώρες της Μεσογείου (ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, performance, site-specific εγκαταστάσεις, έργα βίντεο και ήχου), από την Ιταλία έως την Τυνησία, από την Ισπανία στο Μαυροβούνιο, από τη Γαλλία έως την Ιορδανία και από τη Μάλτα έως τον Λίβανο.

«Σκοπός μας είναι να χρησιμοποιήσουμε την κοινή κληρονομιά του νερού και τα ίδια τα κοινά νερά που μας συνδέουν σαν χώρες ως σημείο εκκίνησης για να υπερβούμε τους εθνικισμούς και να ανακαλύψουμε τη Μεσόγειο σαν μια σύνθετη πλατφόρμα μορφών ζωής και διαδικασιών γνώσης.

Ουσιαστικά ο άξονας της Μπιενάλε γυρίζει γύρω από τη συμβολική έννοια του νερού χρησιμοποιώντας το οξύμωρο του να βρισκόμαστε στο Σαν Μαρίνο, κοντά στη θάλασσα, αλλά να μην έχουμε πρόσβαση στο νερό αλλά και της αναγκαστικής σύνδεσης με άλλα κράτη για να μπορέσει να λειτουργήσει μια πόλη-κράτος που δεν έχει δικούς της πόρους» λέει ο επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος.

Η Mediterranea 19 οραματίζεται τη Μπιενάλε ως ένα προσωρινό σχολείο εμπνευσμένο από πειραματικές παιδαγωγικές που προκαλούν δημιουργικά τις υπάρχουσες καλλιτεχνικές, επιμελητικές και ερευνητικές μορφές.

Η Mediterranea 19 οραματίζεται τη Μπιενάλε ως ένα προσωρινό σχολείο εμπνευσμένο από πειραματικές παιδαγωγικές που προκαλούν δημιουργικά τις υπάρχουσες καλλιτεχνικές, επιμελητικές και ερευνητικές μορφές. Αποτελεί ένα συλλογικό εργαλείο για την αποδόμηση των στερεοτύπων που προέρχονται από την ευρωκεντρική ερμηνεία της περιοχής της Μεσογείου, εστιάζοντας στην υλική και συμβολική φύση του νερού, από γεωπολιτική αλλά και οικολογική οπτική. Πρόκειται για μια πρόσκληση για να ανακαλύψουμε εκ νέου τη ρευστότητα που κατέστησε τη Μεσόγειο έναν πολύμορφο τόπο συνύπαρξης μορφών ζωής και διαδικασιών παραγωγής γνώσης.

Πάνος Γιαννικόπουλος
Ο επιμελητής της Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών, Πάνος Γιαννικόπουλος

«Η «ακινησία» αυτής της περιόδου, στρέφει το ενδιαφέρον του «School of Waters» σε περιβάλλοντα με χαρακτηριστικό τη στασιμότητα. Εμπνέεται από οικοσυστήματα όπως τα έλη και οι βάλτοι για να ενεργοποιήσει το παράλληλο πρόγραμμα «Digital Swamp». Αν και αυτές οι ζώνες μετάβασης μεταξύ γης και νερού θεωρούνται δυσάρεστα περιβάλλοντα, ανεπιθύμητα και μολυσματικά, αποτελούν ταυτόχρονα και σημαντικούς υδροβιότοπους. Επιχειρώντας να εξερευνήσει τις μορφές ζωής που μπορεί να αναπτυχθούν σε συνθήκες φαινομενικής ακινησίας, παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης στο Σαν Μαρίνο, το διευρυμένο δημόσιο πρόγραμμα «Digital Swamp» παρέχει ζωντανή ροή από παραστάσεις, συνομιλίες και διαλέξεις με καλλιτέχνες, θεωρητικούς και επιμελητές, σε σημαντικά πολιτιστικά κέντρα της Μεσογείου» λέει ο Πάνος Γιαννικόπουλος.

«Βλέπουμε και την πίσω όψη πέρα από την εξωτικοποίηση του νερού, ως ένα τόπο εκμετάλλευσης, ένα τόπο περάσματος, ταξιδιού των μεταναστών αλλά και πνιγμού και κάνουμε μια κριτική ανάγνωσή του. Οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες μιλούν για την έννοια της ρευστότητας, της ταυτότητας ενώ κάποιοι άλλοι μπήκαν σε πιο ερευνητικό κομμάτι αυτού του πόρου της Μεσογείου και με ποιο τρόπο το νερό κινεί την εννοιολογική διαδικασία της δημιουργίας ενός έργου. Το School of Waters περιστρέφεται γύρω από μια κριτική επανεξέταση του υλικού και της συμβολικής ύπαρξης των υδάτων από τη γεωπολιτική μέχρι και την οικολογία. Η επιθυμία να μάθουμε από τα νερά αποκαλύπτει τρόπους για την έννοιά τους που λειτουργεί σε μεταφορικό και σε δομικό επίπεδο. Επίσης σημειώνουμε ότι το νερό είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε ως εξευγενισμένο «προϊόν». Οι ωκεανοί, οι θάλασσες, οι πάγοι, οι παγετώνες, οι λίμνες, τα ποτάμια, οι υδροφορείς, οι λίμνες, το χιόνι, η βροχή είναι ρευστά, λιώνουν, συμπυκνώνονται, εξατμίζονται και μπορούν να εμφανιστούν σε διαφορετικές καταστάσεις. Αυτοί οι σχηματισμοί νερού υποδηλώνουν τη δυνατότητα αναμόρφωσης της κατανόησης των στατικών ταυτοτήτων και της αίσθησης του ανήκειν στη Μεσόγειο, ξεκινώντας όχι από τα εδάφη αλλά από τα νερά της».

Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Εύα Παπαμαργαρίτη, As they were drifting away, their bodies turned into waves, 2021, βίντεο υψηλής ευκρίνειας, παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

H Μπιενάλε θα πραγματοποιηθεί σε διάφορους χώρους στο ιστορικό κέντρο του Σαν Μαρίνο: την Εθνική Πινακοθήκη, τον πρώτο πύργο της οχύρωσης του που βρίσκεται στην κορυφή του Monte Titano (Torre Guaita), τις μεσαιωνικές δεξαμενές Pianello, στον υπόγειο χώρο της Βουλής (Palazzo Pubblico), το παλιό μοναστήρι της Santa Chiara (όπου σήμερα στεγάζεται το Πανεπιστήμιο του Σαν Μαρίνο), το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας καθώς και σε διάφορα σημεία του Borgo Maggiore. Παράλληλα, θα διοργανωθούν δράσεις σε διάφορες τοποθεσίες της Μεσογείου, σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, με την Μπιενάλε να διαχέεται και να ενεργοποιείται πέρα από τα όρια μιας χώρας.

Το Mediterranea 19 επιμελείται μια διεθνής επιστημονική επιτροπή που αποτελείται από τους ιδρυτές και τους συμμετέχοντες της τρίτης έκδοσης του A Natural Oasis?, ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και έρευνας που υποστηρίζεται από την BJCEM, σε επιμέλεια από το 2015 οι Alessandro Castiglioni και Simone Frangi και είναι ανοιχτή σε επιμελητές, καλλιτέχνες και πολιτιστική έρευνα για καλλιτέχνες με ηλικία κάτω των 34 ετών. Εκτός από τους Castiglioni και Frangi (Ανώτεροι Επιμελητές), τα μέλη της επιμελητικής επιτροπής της Μπιενάλε είναι οι Θεόδουλος Πολύβιου (Κύπρος / Ηνωμένο Βασίλειο), Denise Araouzou (Κύπρος / Ιταλία), Panos Giannikopoulos (Ελλάδα), Angeliki Tzortzakaki (Ελλάδα / Ολλανδία), Nicolas Βαμβακλής (Ελλάδα / Ιταλία), Giulia Gregnanin (San Marino / UK) και Giulia Colletti (Ιταλία / ΗΒ).

Η Mediterranea 19 διοργανώνεται με τη συνεργασία της διεθνούς ένωσης BJCEM - Biennale des jeunes créateurs de l’Europe et de la Méditerranée (Biennale Νέων Δημιουργών Ευρώπης και Μεσογείου) και της Δημοκρατίας του Σαν Μαρίνο (Κρατική Γραμματεία για την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό της Δημοκρατίας του Σαν Μαρίνο, Πολιτιστικές Υπηρεσίες και Πανεπιστήμιο της Δημοκρατίας του Σαν Μαρίνο).

Επιμελητές: Alessandro Castiglioni, Simone Frangi (Επικεφαλής του προγράμματος A Natural Oasis?)

Επιμελητική ομάδα: Ντενίζ Αραούζου, Giulia Colletti, Πάνος Γιαννικόπουλος, Giulia Gregnanin, Θεόδουλος Πολυβίου, Αγγελική Τζωρτζακάκη, Νικόλας Βαμβουκλής (3η έκδοση του προγράμματος A Natural Oasis?)

Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Χαρά Στεργίου, Music for Logistical Populations: A DJ Lecture, 2019, περφόρμανς, παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Συμμετέχοντες/ουσες καλλιτέχνες και ερευνητές:

Noor Abed (Παλαιστίνη), Adrian Abela (Μάλτα), Noor Abuarafeh (Αίγυπτος), ALTALENA (Ιταλία), Marco Antelmi (Ιταλία), Panos Aprahamian (Λίβανος), Bora Baboci (Αλβανία), Riccardo Badano & Hannah Rullman (Ιταλία), Hanan Benammar (Νορβηγία/Αλγερία), Yesmine Ben Khelil (Τυνησία), Maeve Brennan (Ηνωμένο Βασίλειο), Johanna Bruckner (Αυστρία), Dante Buu (Μαυροβούνιο), Madison Bycroft (Γαλλία), Annalisa Cannito (Ιταλία) με τους Wendimagegn Belete (Αιθιοπία/Νορβηγία), Valerio Conti (Σαν Μαρίνο), Selin Davasse (Τουρκία), Binta Diaw (Ιταλία), Adji Dieye (Ιταλία), Enar de Dios Rodríguez (Αυστρία), Caterina De Nicola (Ιταλία), Marianne Fahmy (Αίγυπτος), Alessandra Ferrini (Ιταλία), Enrico Floriddia (Ιταλία), Victor Fotso Nyie (Ιταλία), Χάρης Γιαννούρας (Ελλάδα), Marco Giordano (Ιταλία), Adrijana Gvozdenović (Μαυροβούνιο), Bianca Hisse (Νορβηγία), Areej Huniti & Eliza Goldox (Ιορδανία), KABUL (Ιταλία), Βαλεντίνα Κάργα (Ελλάδα), Dalia Khalife (Λίβανος), Ru Kim (Γαλλία), Gašper Kunšič (Σλοβενία), Latent Community - Σωτήρης Τσίγκανος & Ιώνιαν Μπισάι (Ελλάδα), Vesna Liponik (Σλοβενία), DDC - Design di Comunità (Σαν Μαρίνο), Filippo Marzocchi (Ιταλία), Corinne Mazzoli (Ιταλία), Dina Mimi (Παλαιστίνη), Tawfik Naas (Ηνωμένο Βασίλειο), Ελένη Οδυσσέως (Κύπρος), Francis Offman (Ιταλία), Mila Panić (Βοσνία και Ερζεγοβίνη), Εύα Παπαμαργαρίτη (Ελλάδα), GianMarco Porru (Ιταλία), Gabriele Rendina Cattani (Ιταλία), Jacopo Rinaldi (Ιταλία), Virginia Russolo (Ιταλία), Pablo Sandoval (Ισπανία), Michele Seffino (Ιταλία), Selma Selman (Βοσνία και Ερζεγοβίνη), Vanja Smiljanić (Σερβία), Αλκαίος Σπύρου (Αλβανία), Χαρά Στεργίου (Ελλάδα), Βαλίνια Σβορώνου (Ελλάδα), Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης (Ελλάδα), Endi Tupja (Αλβανία), Sophie Utikal (Αυστρία), Μαρίνα Ξενοφώντος (Κύπρος).

Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Latent Community - Σωτήρης Τσίγκανος & Ιώνιαν Μπισάι, NEROMANNA, 2017, βίντεο εγκατάσταση, παραχώρηση των καλλιτεχνών.
Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Βαλεντίνα Κάργα, CIRCLE 3 An Infrastructure for Digestion, 2021, εγκατάσταση, παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.
Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Βαλίνια Σβορώνου, Endymion Poster Hidden Artefacts from the App, 2020, εφαρμογή, παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.
Young Artists Biennale Σαν Μαρίνο: Ο Έλληνας επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος μιλά στο LIFO.gr Facebook Twitter
Χάρης Γιαννούρας, Mermaid Washed up on Shore, 2021, Ερευνητικό πρότζεκτ, παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή: Με 58 νέα έργα στο μουσείο της Αθήνας και έκθεση Γιώργου Ρόρρη στην Άνδρο

Εικαστικά / Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή: 58 νέα έργα στο μουσείο της Αθήνας και έκθεση Γιώργου Ρόρρη στην Άνδρο

To Ίδρυμα Γουλανδρή υποδέχεται ξανά το κοινό με ανανέωση στα έργα του 19ου και 20ού αιώνα και στα έργα της ελληνικής ζωγραφικής στην Αθήνα και μια νέα έκθεση στην Άνδρο.
THE LIFO TEAM
Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Εικαστικά / Χριστόφορος Μαρίνος: «Θέλουμε το κοινό να αγαπήσει τη Δημοτική Πινακοθήκη»

Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων του ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει το πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης της Αθήνας για το 2021, τις συνεργασίες και όσα πρόκειται να δούμε τους προσεχείς μήνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ