Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter

Η σωτηρία του Εθνικού Θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του

0

Βραβευμένο με το βραβείο καινοτομίας της Βασιλικής Ένωσης Αρχιτεκτόνων του Καναδά για την μπρουταλιστική αρχιτεκτονική του, το Μεγάλο Θέατρο του Κεμπέκ είναι μια εμβληματική πολιτιστική εικόνα της πόλης που συνδέεται με τις παραστατικές τέχνες.

Οι Lemay και Atelier 21 ανέλαβαν την αποκατάσταση και προστασία του θρυμματισμένου εξωτερικού κελύφους του κτιρίου και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Jordi Bonet. Ο Μπονέ μετακόμισε στο Μόντρεαλ το 1954, συνέχισε στη Σχολή Καλών Τεχνών τις σπουδές που είχε κάνει στην Ισπανία και άρχισε να σπουδάζει κεραμικά με τον Jean Cartier. Πειραματίστηκε με αυτό το νέο μέσο αποδεχόμενος όλες τις προσφορές εργασίας και άρχισε να δημιουργεί τις πρώτες του τοιχογραφίες. Ο Τζόρντι Μπονέ εξοργίστηκε από τις παραχωρήσεις που θα έπρεπε να κάνει για να παρουσιάσει το έργο του σε γκαλερί ή μουσεία. Ήθελε να κάνει τέχνη για τους ανθρώπους.

Η δεκαετία του 1960 θα ήταν ένα σημείο καμπής στην καριέρα του. Θα φιλοτεχνούσε περισσότερες από εκατό τοιχογραφίες για να προβληθούν σε όλο τον κόσμο. Τα πρώτα του κομμάτια κατασκευάστηκαν με κεραμικό και μπετόν και μετά άρχισε να χρησιμοποιεί αλουμίνιο και μπρούντζο. Περισσότερα από 100 έργα του υπάρχουν στο Κεμπέκ και θεωρούνται εθνικοί θησαυροί.

Ένα από αυτά βρίσκεται στην πρόσοψη του Grand Théâtre de Québec που περιλαμβάνει δύο αίθουσες παραστάσεων, για θέατρο και όπερα, καθώς και πολλά φουαγιέ.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Με το θέατρο να υφίσταται τη φθορά του χρόνου και το σκυρόδεμα να έχει αλλοιωθεί αρκετά, μετά από εθνικό διαγωνισμό επιλέχθηκε ο αρχιτέκτονας Victor Prus που ανέλαβε το δύσκολο έργο όχι μόνο να ανακαινίσει το κτίριο αλλά και να μην πειράξει τα δομικά του στοιχεία τα οποία θεωρούνται ιστορικά και διατηρητέα.

Το νέο σχέδιο περιβάλλει το ωδείο που υπάρχει στο χώρο από μια αυλή για να περιορίσει την ηχορύπανση από τον περιβάλλοντα θόρυβο, ενώ υπήρχε η ανάγκη να βρεθεί η λύση προστασίας των τριών εξωτερικών τοιχωμάτων με τις ανάγλυφες τοιχογραφίες του Μπονέ που καταλαμβάνουν ανάγλυφο και γλυπτό 3.600 τετραγωνικών μέτρων.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau

Όχι μόνο δεν υπήρχε απλή λύση στην επικίνδυνη κατάσταση του Grand Théâtre της πόλης του Κεμπέκ: δεν υπήρχε κανένας που να συντηρούσε τους θρυμματισμένους τοίχους του χωρίς να αλλάξει τις διαστάσεις του, να εισαγάγει νέα υλικά ή να καταστρέψει την ανεκτίμητη ιστορική τοιχογραφία του Μπονέ. Η εργασίες απαιτούσαν μια σε βάθος κατανόηση του έργου του αρχιτέκτονα και μια προσθήκη σεβαστή και σε διάλογο με το αρχικό έργο.

Οι προκατασκευασμένοι μπετόν εσωτερικοί και εξωτερικοί τοίχοι, συνυφασμένοι με την τοιχογραφία, διαλύθηκαν λόγω διείσδυσης υγρασίας. Το ίδιο το κτίριο ήταν πολύ εύθραυστο για να επιτρέψει οτιδήποτε άλλο εκτός από την ελάχιστη άμεση επέμβαση.

Αφού μελετήθηκε μια σειρά από παραδοσιακές λύσεις, η ομάδα των Lemay και Atelier 21 υπέβαλε μια πειστική πρόταση που ανταποκρινόταν στις ανάγκες του έργου ενώ εισήγαγε μια σύγχρονη όψη. Ένα προσαρμοσμένο περίβλημα από γυαλί και μια διακριτική ατσάλινη κατασκευή που διατηρεί την απαραίτητη θερμοκρασία και υγρασία για τη διατήρηση του κτιρίου.

Οι αδρές γραμμές του κτιρίου παρουσιάζονται σήμερα με λεπτότητα με μια οικολογικά βιώσιμη λύση. Το Grand Théâtre de Québec μπορεί να συνεχίσει να είναι η καρδιά της πόλης χωρίς να πειράξει κανένας τίποτα για τα επόμενα πενήντα χρόνια, μετά από πέντε χρόνια έρευνας, ανάπτυξης και σχολαστικής εργασίας.

Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Η σωτηρία του Εθνικού θεάτρου του Κεμπέκ και της εμβληματικής τοιχογραφίας του Facebook Twitter
© Lemay + Atelier 21, Φωτο: Stephane Groleau
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρένα Σακελλαρίδου

Design / Ρένα Σακελλαρίδου: «Όταν έχεις γευτεί τα μεγάλα κτίρια, δύσκολα επιστρέφεις στη μικρή κλίμακα»

Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του ΑΠΘ για την πορεία της, τη θέση της γυναίκας στην αρχιτεκτονική και την εικόνα της σύγχρονης Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Design / XOXarchitects: Οι κρεμαστοί κήποι του Ελληνικού

Η ομάδα των XOXarchitects σχεδίασε ένα συγκρότημα κατοικιών που θέλει να αποτελέσει γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το οικιστικό μέλλον της περιοχής, ένα αειφόρο σύνολο που χαλαρώνει και αναζωογονεί με την αισθητική του τον χρήστη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
LIFO Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτεκτόνισσες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Design / Κυρία Αρχιτέκτων: Μια έκθεση για τις γυναίκες αρχιτέκτονες - Ποιες είναι οι 6 Ελληνίδες και τα έργα τους

Η έκθεση αναπτύσσει τη θεματική με 18 πορτρέτα, 12 από τη Γερμανία και 6 από την Ελλάδα. Ξεκινά με τις πρωτοπόρους που γύρω στο 1900 ήταν οι πρώτες γυναίκες που σπούδασαν Αρχιτεκτονική και πρωτοστάτησαν στην προσπάθειά τους να εδραιωθούν σε ένα ανδρικό τότε επάγγελμα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Design / Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, η βραβευμένη Κύπρια εικονογράφος δημιουργεί κεραμικά έργα που δεν μοιάζουν με άλλα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ