Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Η τέχνη είναι κάτι που όσο την αφήνεις, σε αφήνει και αυτή. Θέλει αφοσίωση. Φωτο: Ιωάννα Κρητιώτη/LIFO.

Οι «Εύθραυστοι Θεοί» του ζωγράφου Χρίστου Ακορδαλίτη

0

Γεννήθηκα στην Πάφο της Κύπρου και μεγάλωσα στον δήμο Πέγειας, απ' όπου και κατάγομαι. Μεγάλωσα στο κλασικό περιβάλλον μιας τυπικής κυπριακής οικογένειας με (ευτυχώς) συχνές επισκέψεις από διάφορους στενούς συγγενείς από το εξωτερικό. Οι επισκέψεις αυτές ήταν σαν ένα update μία φορά τον χρόνο για το τι γίνεται εκεί έξω.

Μεγάλωσα μαζί με τα ξαδέρφια μου και τους φίλους μου, φτιάχνοντας δεντρόσπιτα και πίστες για μονομαχίες pokemon. Υπέροχα, ατελείωτα καλοκαίρια, έξω, ελεύθεροι. Οι δικοί μου δεν έχουν κάποια σχέση με τα εικαστικά, αν και διακρίνω ένα ταλέντο και μια μαστοριά, τα οποία, λόγω εποχής και λόγω έλλειψης ευκαιριών, δεν αξιοποιήθηκαν ποτέ. Πιστεύω ότι αν οι γονείς μου μεγάλωναν υπό άλλες συνθήκες, θα μπορούσαμε σήμερα να έχουμε έναν καλό γλύπτη και μια καλή ζωγράφο.

Από μικρός ήξερα ότι πρέπει να κάνω κάτι με το χάρισμα που μου δόθηκε. Δεν μπορούσα να αγνοήσω την αγάπη που είχα για την τέχνη. Δεν ήξερα ακριβώς πώς και τι, αλλά κάπως ήξερα ότι this is it.

Ως καλλιτέχνες, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, ώστε να επηρεαζόμαστε από την κοινωνία και ακολούθως να την επηρεάζουμε κι εμείς. Οι φιγούρες μου είναι οι πρωταγωνιστές μου. Είμαστε εμείς. Θέλω ο θεατής να ταυτιστεί με αυτά τα άτομα και ίσως κάπως να βοηθηθεί, αν το έχει ανάγκη.

Ασχολούμαι με τη ζωγραφική απ' όσο με θυμάμαι. Μέχρι σήμερα, στο σπίτι όπου μεγάλωσα, οι πλάκες των τραπεζιών είναι όλες ζωγραφισμένες από κάτω με αφηρημένες γραμμές και υπερήρωες. Ήμουν πολύ τυχερός που είχα υπέροχους δασκάλους, οι οποίοι με καθοδήγησαν και μου έδειξαν ότι ο δρόμος αυτός είναι ίσως κάτι που θα μπορούσα να ακολουθήσω.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Ruins, 2021, oil on canvas

Θυμάμαι, κάποια χρόνια πριν αρχίσω τις σπουδές μου, κατά τη διάρκεια διακοπών, είχα επισκεφθεί τυχαία το Ντίσελντορφ στη Γερμανία, μη ξέροντας τίποτα γι' αυτή την πόλη. Οδηγούσαμε κατά μήκος του Ρήνου, όταν ξαφνικά εμφανίστηκε δίπλα μας το επιβλητικό κτίριο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών. Θυμάμαι να βλέπω τα μεγάλα παράθυρα με τα φώτα αναμμένα και τους φοιτητές να δουλεύουν, παρόλο που ήταν αργά το βράδυ. Μπορώ να πω πως τους είχα ζηλέψει. Εκείνη τη μέρα έμαθα για τη σχολή και πόσο δύσκολο ήταν να φοιτήσει κανείς εκεί. Δύο χρόνια μετά τα κατάφερα, πέρασα το κατώφλι της Kunstakademie και ήμουν έτοιμος για όλα.

Εκεί ασχολήθηκα πρώτη φορά με τη γλυπτική, όταν ο γλύπτης Tony Cragg με πήρε στην τάξη του, με την προϋπόθεση να μη ζωγραφίζω εκεί αλλά να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη γλυπτική. Η εμπειρία ήταν καταπληκτική. Ο άνθρωπος αυτός ήταν μια κινητή έμπνευση! Έχω πάρει τόσο πολλά από αυτόν, που είμαι μόνο ευγνώμων. Η γλυπτική πιστεύω ότι με βοήθησε πολύ και στη ζωγραφική. Ήταν σαν να μπορούσα ξαφνικά να μπω μέσα στο έργο και να το δω απ' όλες τις πλευρές, προτού καν το ζωγραφίσω. Δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς. Μετά από δύο χρόνια συνέχισα με τη ζωγραφική στην τάξη του ζωγράφου Andrea Schulze, απ' όπου και αποφοίτησα με τον τιμητικό τίτλο του Master Student.

Μετά τις σπουδές μου επέλεξα να μείνω στο Ντίσελντορφ, επειδή εκεί είχα χτίσει πλέον κάτι. Ήταν οι διασυνδέσεις, ήταν οι φίλοι μου. Μια πόλη που δίνει πολλή αξία στις τέχνες, με πολλά μουσεία, πολλές γκαλερί και καλλιτεχνικά happenings ολοχρονίς. Η γεωγραφική της θέση, επίσης, μας έδινε την ευκαιρία να ταξιδεύουμε συχνά στις γύρω χώρες. Την αγαπώ πολύ αυτή την πόλη και ανυπομονώ να την επισκεφτώ ξανά σύντομα. Τους τελευταίους μήνες, λόγω της πανδημίας κυρίως, έχω επιστρέψει στην Κύπρο.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Exotic Birds, 2021, Akrylic paint of varnished ceramic.

— Έκανες την πρώτη σου ατομική έκθεση πολύ νωρίς. Θα είχες την ίδια ευκαιρία, αν έμενες Κύπρο;

Εξαρτάται. Πλέον είμαστε τόσο online, που οι ευκαιρίες που έχουμε δεν είναι απαραίτητο να έρχονται από κει όπου μένεις και εργάζεσαι. Ακόμα και στο πιο απομονωμένο μέρος να είσαι, εάν είσαι εργατικός, καλός και πιστός στην τέχνη σου, η ευκαιρία θα έρθει. Η τέχνη είναι κάτι που, όσο την αφήνεις, σε αφήνει κι αυτή. Θέλει αφοσίωση. Καλώς ή κακώς, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν σημαντικό ρόλο στο exposure της δουλειάς μας. Ας το δούμε, λοιπόν, ως ένα εργαλείο που μας έχει δοθεί, ώστε να προωθήσουμε αυτό που κάνουμε, και ότι δεν χρειάζεται να πάρουμε παραμάσχαλα το portfolio μας και τρένο για το Παρίσι, ώστε να μας δει κάποιος, αν και εγώ θα προτιμούσα να κάνω αυτό.

Το να ζωγραφίζω και να δημιουργώ είναι για μένα ανάγκη. Δεν το σκέφτομαι καν. Είναι κάτι από το οποίο αποτελούμαι και μέσα σε όλο αυτό δεν βλέπω κάτι άλλο ως πιθανό σενάριο ενασχόλησης.

Αφήνω όλους και όλα γύρω μου να με εμπνεύσουν. Σαν σφουγγάρι. Έτσι καταλήγω σε συμπεράσματα, εικόνες και σκίτσα. Πολλά σκίτσα που περιμένουν να μεταφερθούν στον καμβά. Κάποια από αυτά δεν τα καταφέρνουν. Αυτό το δημιουργικό process επαναλαμβάνεται και γίνεται τρόπος δουλειάς, workflow, το οποίο αφήνω να με παρασύρει και να με οδηγήσει. Έτσι, καταλήγω στα τελικά έργα. Με αυτόν τον τρόπο τούς δίνω αυτή την απλότητα και την ανάλαφρη διάθεση, χωρίς να τα επιβαρύνω με διάφορα άλλα.

Ως καλλιτέχνες, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, ώστε να επηρεαζόμαστε από την κοινωνία, και ακολούθως να την επηρεάζουμε κι εμείς. Οι φιγούρες μου είναι οι πρωταγωνιστές μου. Είμαστε εμείς. Θέλω ο θεατής να ταυτιστεί με αυτά τα άτομα και ίσως κάπως να βοηθηθεί, αν το έχει ανάγκη.

Χρίστος Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Ζωγραφική, ζωγραφική, ζωγραφική! Έχω ξεκινήσει ήδη να εργάζομαι για τα επόμενα πρότζεκτ, με τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια όρεξη. Αυτή είναι η μαγεία της τέχνης. Φωτο: Ιωάννα Κρητιώτη/LIFO.

Ζω και δημιουργώ σε ένα παραδοσιακό σπιτάκι στην Πάφο, μαζί με δύο πανέμορφα γατάκια, τη Φρίντα και τον Πάμπλο. Μου αρέσει να ασχολούμαι με τον κήπο υπερβολικά πολύ, βγάζω απωθημένα δώδεκα χρόνων στη Γερμανία, όπου ζούσα χωρίς κήπο. Ούτε καν μπαλκόνι δεν είχα. Μου αρέσει να μαγειρεύω και να περνάω χρόνο με τα αγαπημένα μου πλάσματα, τα ανιψάκια μου, την Εβελίνα και τον Μάξιμο. Πιστεύω πολύ στον ρόλο του «θείου» και το θεωρώ υποχρέωσή μου να τους δείξω τον κόσμο, όπως πρέπει να τον δουν, και να τα στηρίζω σε οτιδήποτε θέλουν να κάνουν και να γίνουν. Αν και μικρά σε ηλικία, έχω διακρίνει ήδη κάποιες ικανότητές τους στη ζωγραφική και αυτό με ενθουσιάζει πολύ. Με εκνευρίζει η αναισθησία.

Μολονότι ο κόσμος της τέχνης έχει πληγεί οικονομικά, πιστεύω ότι δημιουργικά μάς έκανε καλό το lockdown. Ήταν ένα διάλειμμα. Πιστεύω πολύ στη δύναμη του διαλείμματος. Μια επανεκκίνηση είναι πάντα καλή, με οποιαδήποτε έννοια. Είχαμε χρόνο να σκεφτούμε και να δουλέψουμε ξανά με τον εαυτό μας. Να αναδιοργανωθούμε. Εγώ, τουλάχιστον, αυτό έκανα. Το πρώτο lockdown μάς βρήκε στη Γερμανία, σε ένα διαμέρισμα με θέα τον δρόμο και την ενέργεια της πόλης. Το βίωσα δημιουργικά, αλλά με πράγματα που πριν δεν έβρισκα τον χρόνο να ασχοληθώ. Ήταν σαν να έκανε κάτι build-up μέσα μου και περίμενα, όταν τελειώσει όλο αυτό, να το απελευθερώσω.

Το πρώτο μου έργο μετά το lockdown ήταν το «almost out», το οποίο και σηματοδότησε την αρχή για ένα νέο καλλιτεχνικό ξεκίνημα στη δουλειά μου, σαν ένα νέο κεφάλαιο. Μπορώ να πω ότι τα σημερινά έργα είναι μια συνέχεια του έργου εκείνου.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Fountain, 2021, oil on canvas.

— Πες μου για την έκθεση στα Δύο Χωριά αυτήν τη στιγμή. Τι θα δει όποιος την επισκεφτεί;

Η έκθεση «Fragile Gods», που τρέχει αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα, είναι η δεύτερη ατομική μου με την γκαλερί Δύο Χωριά. Είναι το αποτέλεσμα πολλής δουλειάς στο στούντιο, μιας όμορφης συνεργασίας και πολύωρων βιντεοκλήσεων με την υπέροχη ομάδα της γκαλερί, που πλέον τους θεωρώ οικογένειά μου. Θέλαμε να «παίξουμε» με τον industrial χώρο της γκαλερί και να τον μετατρέψουμε σε κήπο. Δώσαμε έμφαση στις λεπτομέρειες και φροντίσαμε το παραμικρό, ώστε ο θεατής να βιώνει μια όμορφη εμπειρία κατά την επίσκεψή του. Να μπορεί να μυρίσει αυτά που βλέπει, να ακούσει ήχους και να αισθανθεί πράγματα, αποκλειστικά μέσα από τα έργα. Ήταν ένα στοίχημα που, νομίζω, το κερδίσαμε.

— Ποια είναι τα σχέδιά σου από δω και πέρα;

Ζωγραφική, ζωγραφική, ζωγραφική! Έχω ξεκινήσει ήδη να εργάζομαι για τα επόμενα πρότζεκτ, με τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια όρεξη. Αυτή είναι η μαγεία της τέχνης. Ξεδιπλώνεται μπροστά σου ένας κόσμος ατελείωτων δυνατοτήτων, με όλες τις κατευθύνσεις ανοιχτές για δημιουργία και εξέλιξη. Και μόνο στην ιδέα αυτή ανατριχιάζω και ανυπομονώ. Να λερωθώ, να ξενυχτίσω, να εκνευριστώ, να ακούσω, να μάθω, να χορέψω, να ζωγραφίσω.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, God 2, 2021, oil on canvas.
Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Summer Night Dreamer 1, 2021, oil on canvas.

Χρίστος Ακορδαλίτης - Fragile Gods

Δύο Χωριά Αθήνα (Μαντζουράκη 16, 210 6714827)

Έως 15 Ιουνίου 

Ώρες λειτουργίας: Δευ.-Παρ. 10:00-19:00, Σάβ. 11:00-15:00

diohoria.com

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα στη θέση τους ξανά

Summer Preview / Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Με ένα πλούσιο, ποικίλο και δυναμικό πρόγραμμα εκθέσεων για την καλοκαιρινή περίοδο ο κόσμος των εικαστικών τεχνών διεκδικεί την ανάκτηση του χρόνου που «ροκάνισε» τόσο εκνευριστικά το lockdown.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
mpokoros

Εικαστικά / Χρήστος Μποκόρος: «Αν δεν τραγουδήσεις τον ήρωα, ποιος θα τον μάθει;»

Με αφορμή την έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη, ο σημαντικός Έλληνας ζωγράφος μιλά στη LiFO για τη νέα του δουλειά, ένα αρθρωτό έργο σε τέσσερις ενότητες με τον τίτλο «1821, η γιορτή».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Έλλη Παπακωνσταντίνου στο φεστιβάλ της Αβινιόν με ένα έργο για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

Θέατρο / Το νέο έργο της Έλλης Παπακωνσταντίνου θα ανέβει σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης της Γαλλίας

Η σκηνοθέτιδα είναι προσκεκλημένη του Φεστιβάλ της Αβινιόν με το «The Kindly Ones», που με αφετηρία την ελληνική τραγωδία στρέφεται προς τη σύγχρονη ιστορία και το δικαίωμα στη διαφορετικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ