Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής κινηματογραφικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς»

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
Η Μελίνα Μερκούρη στην ταινία του Ζιλ Ντασέν «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται».
0

Η αφίσα με τους δύο πρωταγωνιστές-σύμβολα του «Με κομμένη την ανάσα» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, με την –πρόωρα χαμένη κάτω από ανεξήγητες συνθήκες– Τζιν Σίμπεργκ και τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό, που πέθανε μόλις πριν λίγες μέρες, θα μπορούσε κανείς να την εκλάβει και ως φόρο τιμής στον σπουδαίο και δημοφιλή ηθοποιό, αλλά στην ουσία σηματοδοτεί μια ολόκληρη εποχή. Εποχή κινηματογραφικών νεωτερισμών, κοινωνικών εξελίξεων και πολιτικών αναταραχών που επιτάχυνε μια σειρά από μεγάλες αλλαγές στη ζωή των Γάλλων και κατ’ επέκταση των υπόλοιπων Ευρωπαίων.

Η Ελλάδα ακόμα ζούσε μια περίοδο περιπετειών, πριν ενσωματωθεί οριστικά και ενσωματώσει τα κοινωνικά και πολιτικά της άλματα, αλλά υπήρχε μια γενιά νέων που ετοίμαζε το έδαφος. 

Η θρυλική σήμερα ταινία του Γκοντάρ, όμως, πάνω από όλα σηματοδοτεί την αφετηρία (αν και χρονικά προηγήθηκαν και άλλες) ενός κινηματογραφικού κινήματος που άλλαξε ολόκληρη την κινηματογραφική πορεία τόσο εκείνης της γενιάς όσο και όλων όσων μιμήθηκαν τον τρόπο της.

Οι νέοι Έλληνες σκηνοθέτες που στις αρχές της δεκαετίας του ’60 οραματίστηκαν ένα νέο σινεμά είχαν ως πρότυπο τους συνομήλικούς τους κινηματογραφιστές που απάρτιζαν την παρισινή Nouvelle Vague, ανατρέποντας όχι μόνο όλους τους αισθητικούς κανόνες της παραδοσιακής κινηματογραφικής γλώσσας αλλά και τις τακτικές και τα κόστη της επίσημης παραγωγής της βιομηχανίας του κινηματογράφου.

Είναι συγκινητικό ότι στο αφιέρωμα τρεις ταινίες έχουν μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, το «Μπλόκο» του Κύρου, το θρυλικό πια «Ζ» του Γαβρά και ο ανεπανάληπτος «Ζορμπάς» του Κακογιάννη.

Η νέα γενιά, πριν πάρει στο χέρι την κάμερα και ξεχυθεί στους δρόμους να κινηματογραφήσει αυτοσχεδιάζοντας αλλόκοτες ιστορίες ονειροπόλων ιδεολόγων και τρελών ερωτοχτυπημένων, πέρασε ατέλειωτες ώρες βλέποντας ταινίες από κάθε σημείο της γης, τόσο της τρέχουσας παραγωγής όσο και κλασικές, μελετώντας όλες τις πτυχές της ιστορίας του κινηματογράφου. Κι αυτό το προσέφερε γενναιόδωρα η περίφημη Cinémathèque  που (συν)ίδρυσε ένας μεγάλος παθιασμένος του σινεμά, ο Ανρί Λανγκλουά.

Γεννημένος και μεγαλωμένος ανάμεσα σε Έλληνες στη Σμύρνη πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή, όπως αφηγείται ο Κώστας Γαβράς στην αυτοβιογραφία του, πρόσφερε στη σύγχρονη γαλλική καλλιτεχνική σκηνή κάτι περισσότερο από μια ακόμα αίθουσα προβολής ποιοτικού σινεμά· πρόσφερε την αισθητική εκπαίδευση και την τροφή για προβληματισμό, δημιουργώντας ως εκ τούτου ένα φυτώριο νέων που παθιάστηκαν με τη γοητεία και τον στοχασμό που μπορεί να προσφέρει το καλλιτεχνικό σινεμά.

Αυτόν τον άνθρωπο, που συνεργάστηκε και στήριξε όσο λίγοι την Αγλαΐα Μητροπούλου στη δική της προσπάθεια να εγκαθιδρύσει στην Αθήνα μια ανάλογη συνθήκη, και που το κατάφερε με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, τιμά το αφιέρωμα που εγκαινιάζεται στις 9 Σεπτεμβρίου με τον τίτλο «Ελλάδα - Γαλλία: Κινηματογραφικές συναντήσεις». 

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Με κομμένη την ανάσα» του Ζαν Λικ Γκοντάρ.

Σχεδόν ολόκληρος ο «Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος» γεννήθηκε μέσα από τις ζυμώσεις των νέων που παρακολουθούσαν τις προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης Αθηνών, όπως λεγόταν αρχικά, τις οποίες διοργάνωνε η Μητροπούλου στο νεοκλασικό της οδού Κανάρη, εξασφαλίζοντας κόπιες κλασικών ταινιών από τη Σινεματέκ και χάρη στην προσωπική μέριμνα του Λανγκλουά. Η επιρροή ήταν καθοριστική και πολλοί έφυγαν στη Γαλλία για να σπουδάσουν κινηματογράφο είτε στη Σορβόννη είτε στην περίφημη IDHEC.

Κι όταν η Ελλάδα βρέθηκε κάτω από ανελεύθερο καθεστώς, πάλι η Γαλλία ήταν πρωτίστως η χώρα που φιλοξένησε και γαλούχησε όλους όσους θέλησαν να δοκιμαστούν καλλιτεχνικά.  Η λίστα Ελλήνων κινηματογραφιστών είναι εντυπωσιακή και αποδεικνύει πόσο καταλυτικό ρόλο έπαιξε η Γαλλία. 

Το αφιέρωμα σε συνεργασία με τη Γαλλική Ταινιοθήκη, πρόεδρος της οποίας είναι άλλωστε ένας σημαντικός και παγκοσμίως γνωστός Έλληνας σκηνοθέτης, ο Κώστας Γαβράς, με αφορμή και την επέτειο της ελληνικής επανάστασης, στην οποία οι Γάλλοι έδωσαν επίσης το «παρών», τόσο σε θεωρητικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο, ξεκινάει την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου στο θερινό Λαΐς στην ταράτσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και χωρίζεται σε ενότητες.

Η πρώτη, με τίτλο «Διάλογος μεταξύ ταινιοθηκών: από τον Ανρί Λανγκλουά, τον Κλοντ Μπερί και τον Ζαν Ρους στον Κώστα Γαβρά», συμπεριλαμβάνει αποκαταστημένες κλασικές ταινίες του Μεσοπολέμου, όπως η «Πτώση του οίκου των Άσερ» του Ζαν Επστάιν σε σενάριο του Μπουνιουέλ, το ανυπέρβλητο και άκρως επιδραστικό «Διαγωγή μηδέν» του Ζαν Βιγκό, αλλά και μία από τις πρώτες ομιλούσες ταινίες του Ζαν Ρενουάρ, η «Σκύλα». Στην ίδια κατηγορία συμπεριλαμβάνονται τα «Με κομμένη την ανάσα» του Γκοντάρ, «Αμερικανική νύχτα» του Φρανσουά Τριφό, «Μια νύχτα με τη Μοντ» του στοχαστικού Ερίκ Ρομέρ, «Μυριέλ» του Αλέν Ρενέ και το απολαυστικό «Οι διακοπές του κυρίου Ιλό» του Ζακ Τατί. Επίσης ο «Πορτοφολάς» του τιτάνα του παγκόσμιου κινηματογράφου Ρομπέρ Μπρεσόν και το άγνωστο στην Ελλάδα «Ξάδελφος, ξαδέλφη, πιρόγα, γόνδολα» του ανθρωπολόγου-κινηματογραφιστή Ζαν Ρους.  

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Αμερικανική νύχτα» του Φρανσουά Τριφό.

Στη δεύτερη ενότητα, με τίτλο «Γαλλικές επιρροές στον ελληνικό κινηματογράφο», συμπεριλαμβάνονται καταρχάς οι «Κυνηγοί» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που είναι και η εναρκτήρια ταινία του αφιερώματος, το λυρικό «Δύο φεγγάρια τον Αύγουστο» του Κώστα Φέρρη, το γκονταρικό «Τα χρώματα της Ίριδος» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο συνταρακτικός «Ιωάννης ο βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη (που συνεργάστηκε και με τον ίδιο τον Γκοντάρ), το «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» της Φρίντας Λιάππα, το τολμηρό πολιτικά «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, και το «Κιέριον» του Δήμου Θέου, που θεωρείται η ταινία που εγκαινιάζει τον Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο. Επίσης το αποκαταστημένο «Γράμμα από το Σαλερουά» του Λάμπρου Λιαρόπουλου, που εργάστηκε δίπλα στον Λανγκλουά ως γραμματέας και ο οποίος χρηματοδότησε την ταινία, αλλά και φιλμ-λυρικές προσεγγίσεις των Αντουανέτας Αγγελίδη, Στέλλας Θεοδωράκη και Θάνου Αναστόπουλου και Εύας Στεφανή. 

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου.

Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την ενότητα «Η Ελλάδα στις γαλλικές παραγωγές», η οποία συμπεριλαμβάνει ταινίες η θεματολογία των οποίων καθορίζεται από ελληνικούς μύθους και τόπους, όπως τα λυρικά ντοκιμαντέρ  του Ζαν-Ντανιέλ Πολέ, αλλά και θρυλικές ταινίες των Ζαν Κοκτό, Κώστα Γαβρά και Ζιλ Ντασέν. Φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν αναφορές στον Ροβήρο Μανθούλη που μεγαλούργησε στη γαλλική τηλεόραση, στα εικαστικά πρωτοποριακά φιλμ των Μαρίας Κλωνάρη και Κατερίνας Θωμαδάκη, ενώ δύο ταινίες αποτείνουν φόρο τιμής στον Μιχάλη Κακογιάννη και τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Αρβανίτη. Το μίνι ντοκιμαντέρ «Συνομιλώντας με τον Ανρί Λανγκλουά» και η γκαγκστερική κωμωδία του Ρομέν Γαβρά «Ο κόσμος του ανήκει», μαζί με τις μικρού μήκους νέων Ελλήνων (Κεκάτος, Κοτζαμάνη, Σανίδης, Νεοφώτιστος, Ραφτογιάννης, Ζώης) που διέπρέψαν στα φεστιβάλ Καννών και Κλερμόν Φεράν, συμπληρώνουν αυτή την κινηματογραφική γιορτή ελληνογαλλικής φιλίας.

Είναι συγκινητικό ότι στο αφιέρωμα τρεις ταινίες έχουν μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, το «Μπλόκο» του Κύρου, το θρυλικό πια «Ζ» του Γαβρά και ο ανεπανάληπτος «Ζορμπάς» του Κακογιάννη.

Ένα φεστιβάλ ελληνογαλλικής φιλίας στην ταράτσα του «Λαΐς» Facebook Twitter
«Ζ» του Κώστα Γαβρά.

Ελλάδα-Γαλλία: Κινηματογραφικές Συναντήσεις

9-23/9/2021

Ταινιοθήκη της Ελλάδος - Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς

Δείτε εδώ όλο το πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ