Cairo Modern: Μια έκθεση για τον αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του

CAIRO MODERN Facebook Twitter
Η Villa Kamel Bek Abdel Halim που σχεδιάστηκε από τον Charles Ayrout το 1932 παρουσιάστηκε στο περιοδικό Al Emara, πιθανώς το πρώτο περιοδικό στην αραβική γλώσσα που επικεντρώθηκε στη σύγχρονη αρχιτεκτονική και ντιζάιν. | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
0

Το Cairo Modern είναι η έκθεση στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Νέας Υόρκης που παρουσιάζει έργα Αιγύπτιων μοντερνιστών από τη δεκαετία του 1920 έως τη δεκαετία του 1970, μέσα σε μισό αιώνα πλούσιας αρχιτεκτονικής παραγωγής που εμπλέκεται και στη σημερινή μας αντίληψη για τον παγκόσμιο μοντερνισμό. Η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό βασικούς αρχιτέκτονες της περιόδου, όπως ο Sayed Karim καθώς και παραδείγματα έργων τους που παραγγέλθηκαν από το κράτος και την ανερχόμενη αστική τάξη της πόλης.

Ο μοντερνισμός στο Κάιρο αντανακλούσε τις φιλοδοξίες των νέων τάξεων που σχηματίστηκαν μετά την Επανάσταση του 1919 στην Αίγυπτο, οι οποίες αγκάλιασαν το σπίτι ή το διαμέρισμα του Μοντερνισμού υλοποίηση των νέων εννοιών της τάξης, της ταυτότητας και του νεωτερισμού.είκοσι κατεδαφισμένα, σωζόμενα αλλά και έργα που είχαν προταθεί για το Κάιρο από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1970 και ρίχνει φως στην καταστροφική ανοικοδόμηση που απειλεί τη μοντέρνα αρχιτεκτονική στην Αίγυπτο και αλλού.

Αν και γνωστό κυρίως για τα αρχαία αιγυπτιακά μνημεία και τους χιλιάδες μιναρέδες, το Κάιρο είναι επίσης μια πόλη εκλεκτικών σύγχρονων κτιρίων, κρατικών ή ιδιωτικών που σχεδιάστηκαν από Αιγύπτιους αρχιτέκτονες όπως οι Sayed Karim, Charles Ayrout και Mahmoud Riad.

Ο συγγραφέας του τόμου, γεννημένος στην Αλεξάνδρεια, ανεξάρτητος επιμελητής MohamedElshahed, συγγραφέας του «Cairo From 1900: An Arcctural Guide», της πρώτης ολοκληρωμένης έρευνας των σύγχρονων κατασκευών της πόλης γράφει ότι ο μοντερνισμός έχει και φυλετικά χαρακτηριστικά και παρεξηγημέναμέείναι συνδεδεμένος με τη λευκότητα των αρχιτεκτόνων που ήταν γνωστοί στους Ευρωπαίους και Αμερικανούς ιστορικούς, οι οποίοι δεν είχαν ιδέα τι συνέβαινε πέρα ​​από τον κύκλο των φίλων τους αρχιτεκτόνων».

 Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Ο αρχιτέκτονας Sayed Karim μπροστά σε μια μακέτα του ξενοδοχείου Νεφερτίτη γύρω στο 1961 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE

Αν και γνωστό κυρίως για τα αρχαία αιγυπτιακά μνημεία και τους χιλιάδες μιναρέδες, το Κάιρο είναι επίσης μια πόλη εκλεκτικών σύγχρονων κτιρίων, κρατικών ή ιδιωτικών που σχεδιάστηκαν από Αιγύπτιους αρχιτέκτονες όπως οι Sayed Karim, Charles Ayrout και Mahmoud Riad. Μαζί με τα κτίρια στην έκθεση παρουσιάζεται και το σχέδιο για το αιγυπτιακό περίπτερο που δεν χτίστηκε ποτέ για την Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939, καθώς και το εξώφυλλα του περιοδικού Al Emara (1939-59). Πιστεύεται ότι είναι το πρώτο αραβόφωνο περιοδικό για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική, τόσο τοπικά όσο και διεθνώς.

Ο επιμελητής της έκθεσης λέει ότι η σύγχρονη κληρονομιά της Αιγύπτου απειλείται σε πολλά μέτωπα εδώ και πολλά χρόνια. Η κατεδάφιση σύγχρονων κτιρίων στο Κάιρο ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970, «με τον ρυθμό να αυξάνεται προοδευτικά τη δεκαετία του 1990 και να γίνεται σχεδόν «τερατώδης» τη δεκαετία του 2010. Οι αρχιτέκτονες που έχουν διαμαρτυρηθεί έχουν παραγκωνιστεί εδώ και δεκαετίες. Ήταν μια σταθερή, κατηφορική πορεία από την προεδρία του Σαντάτ όσον αφορά τις αστικές υποθέσεις.

Ο Elshahed είναι μελετητής της αρχιτεκτονικής της Αιγύπτου και της Μέσης Ανατολής και ο επιμελητής του του νικητηρίου περιπτέρου της Αιγύπτου, Modernist Indignation, στη Μπιενάλε Design του Λονδίνου 2018. Το 2019, το περιοδικό Apollo τον κατέταξε ανάμεσα στους 40 κάτω από 40 σημαντικούς στοχαστές και καλλιτέχνες στη Μέση Ανατολή.

Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Το AUC Science Building που σχεδιάστηκε από τον Medhat Hassan Shaheen είναι ένα από τα 20 κτίρια, που παρουσιάζονται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής στη Νέα Υόρκη. COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Η μακέτα για το Islamic Congress Secretariat που είχε προταθεί από τον αρχιτέκτονα Sayed Karim in 1957 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
TCairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Η βίλα Badran σχεδιασμένη από τον Gamal Bakry το 1971 | COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Cairo Modern: Μια έκθεση για αιγυπτιακό μοντερνισμό και το επισφαλές μέλλον του Facebook Twitter
Το κτίριο Immobilia των Gaston Rossi και Max Endrei από το περιοδικό El Emara, 1940 |COURTESY CENTER FOR ARCHITECTURE
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνοιξε το σπίτι - μουσείο του πατέρα της Αιγυπτιολογίας Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν

Πολιτισμός / Άνοιξε το σπίτι - μουσείο του πατέρα της Αιγυπτιολογίας Ζαν-Φρανσουά Σαμπολιόν

Tο πατρικό σπίτι των Σαμπολιόν που αγοράστηκε από το γαλλικό κράτος και εγκαινιάστηκε από τον Φρανσουά Μιτεράν το 1886 περιέχει αντικείμενα, τα περισσότερα από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό.
THE LIFO TEAM
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως έναν εμπορικό οικισμό του 2ου αιώνα π.Χ. στην Αλεξάνδρεια

Πολιτισμός / Η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως έναν εμπορικό οικισμό του 2ου αιώνα π.Χ. στην Αλεξάνδρεια

Η περιοχή χρησιμοποιήθηκε από την ύστερη Πτολεμαϊκή περίοδο έως τα μέσα της περιόδου της Ρωμαϊκής κυριαρχίας, καλύπτοντας ένα χρονικό πλαίσιο από τον δεύτερο αιώνα π.Χ. έως τον τέταρτο αιώνα μ.Χ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.