Η νοσταλγία των Ανατολικοευρωπαίων για τη Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε

Η νοσταλγία των ανατολικοευρωπαίων για την Δύση, κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αντιληφθούμε Facebook Twitter
Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ.
0

ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΣΗΜΕΣ συμμετοχές στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης που έληξε προχθές ήταν και η ταινία Μίλαν Κούντερα – Από το Αστείο στην Ασημαντότητα, μια αναδρομική περιπλάνηση στο έργο του διάσημου Τσέχου / Γάλλου συγγραφέα, πριν και μετά την εξορία του στο Παρίσι, που κράτησε για πάντα.

Πιστός στην απόφαση που πήρε εδώ και σαράντα χρόνια σχεδόν να μην ξαναδώσει συνέντευξη, ο 92χρονος Κούντερα δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις «ομιλούσες κεφαλές» του ντοκιμαντέρ, τον βλέπουμε όμως και τον ακούμε σε αποσπάσματα από τις εμφανίσεις του στη γαλλική τηλεόραση, κατά την δεκαετία του ’70 κυρίως.

Σε μια από αυτές, μιλά για την «αλλεργία» που είχε πάθει με τη ρωσική κουλτούρα μετά την σοβιετική εισβολή στην Πράγα το 1968, που είχε ως συνέπεια την ένταξή του στα μαύρα κατάστιχα του καθεστώτος:

«Ένας φίλος σκηνοθέτης μού είχε προτείνει να κάνω μια θεατρική διασκευή του "Ηλίθιου" του Ντοστογιέφσκι, υπογράφοντας με ψευδώνυμο, προκειμένου να βγάλω κάποια χρήματα. Δεν γινόταν. Προφανώς και πιστεύω ότι είναι μέγιστος συγγραφέας αλλά είχα πάθει μια δυσανεξία με το έργο του επειδή η χώρα είχε καταληφθεί από τους Ρώσους. Και ποιος είναι πιο Ρώσος από τον Ντοστογιέφσκι; Προσπαθήστε να δείτε το βαθύτερο νόημα της ρωσικής εισβολής στην Τσεχοσλοβακία. Εκείνη την περίοδο, με τρόπο αποφασιστικό και ωμό, ξέκοψαν μια μικρή χώρα από τη Δύση και την ενσωμάτωσαν στη ρωσική κουλτούρα. Εκείνη τη στιγμή, η νοσταλγία για τη Δύση ήταν κάτι το απολύτως φυσιολογικό… Για εσάς, η Δύση αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία, ενώ για μένα τον δυτικό πολιτισμό…».

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Και λίγο παρακάτω αναφέρει σχετικά με τις περίεργες συνδέσεις της πολιτικής με την υποκειμενική πραγματικότητα και με την ισοπεδωτική ισχύ της λήθης που επιβάλλει ένα αυταρχικό καθεστώς: «Η λήθη εμπεριέχει μια τόσο ισχυρή αρνητική ενέργεια που μπορεί να απορροφήσει και να αφανίσει τα πάντα, και υπάρχουν δυνάμεις που εκμεταλλεύονται αυτή την ενέργεια οργανώνοντας άμεσα τις διαδικασίες της λήθης για τους δικούς τους σκοπούς». 

Το απόσπασμα, αν κρίνουμε από τα ρούχα και τη ‘70s διακόσμηση του στούντιο, θα πρέπει να προηγείται του διάσημου δοκιμίου που έγραψε το 1984 με τίτλο «Η τραγωδία της Κεντρικής Ευρώπης» (ή «Η απαχθείσα ήπειρος» όπως ήταν ο γαλλικός τίτλος) όπου έκανε έκκληση για την επαναφορά στην ευρωπαϊκή/δυτική κοιτίδα των χωρών που είχε «απαγάγει» η Ρωσία το 1945, κάτι που φάνηκε να συμβαίνει μετά την πτώση του Υπαρκτού, πιθανότατα όμως ούτε ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι το σχίσμα Ανατολής-Δύσης στην Ευρώπη θα επέστρεφε, με αποκορύφωμα τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Και μαζί θα επέστρεφαν και οι «δυσανεξίες» με τη ρωσική κουλτούρα, όπως συνέβη με το πολιτισμικό εμπάργκο που ισχύει τον τελευταίο καιρό, κατανοητό εν μέρει σε περίοδο πολέμου όταν πρόκειται για κρατικούς οργανισμούς της Ρωσίας, τελείως άγαρμπο και καθόλου «ευρωπαϊκής» ή «δυτικής» αντίληψης σε περιπτώσεις όπως στην ακύρωση συναυλιών με έργα Ρώσων συνθετών (από μη ρωσικούς φορείς) ή στην (προσωρινή ευτυχώς) ματαίωση των διαλέξεων του συγγραφέα Πάολο Νόρι για τον Ντοστογιέφσκι, στην Ιταλία.  

Κατά ειρωνικό τρόπο ίσως, στο ντοκιμαντέρ εμφανίζεται να μιλά και ένας Έλληνας εμιγκρές του Παρισιού, ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος (και εκ των κορυφαίων πρεσβευτών του παπαδιαμαντικού έργου στο εξωτερικό) Λάκης Προγκίδης, ο οποίος χρεώνει στην επιρροή του Κούντερα τη δική του φυγή (επίσης για πάντα) από την Ελλάδα, η οποία τον έστειλε στη φυλακή μετά την επιβολή της χούντας του ’67.

Εκεί διάβασε «Το αστείο», το πρώτο μυθιστόρημα του Κούντερα, που εκδόθηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά το 1971: «Ήταν μάλλον το πρώτο βιβλίο που είχε σε μένα έναν τέτοιο πραγματικό αντίκτυπο ώστε ένιωθα ότι αξίζει να μείνω άυπνος μέχρι να το τελειώσω. Ήταν επίσης το βιβλίο εκείνο που με έκανε να πάρω την απόφαση να εγκαταλείψω την χώρα».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Daily / Τι είδους άτομο υποστηρίζει το Ισραήλ του Νετανιάχου;

Με αφορμή της επέτειο της 7ης Οκτωβρίου, οι εγχώριοι αυτόκλητοι θεματοφύλακες των «δυτικών αξιών» διατράνωσαν για μια ακόμη φορά τη θερμή στήριξή τους στην «ιερή αποστολή» του Ισραήλ, σύμφωνα με την ορολογία του πρωθυπουργού του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Daily / Will & Harper: Μαθήματα αποδοχής, συμπερίληψης και βαθιάς φιλίας

Όταν η παλιά του φιλική επαφή από το Saturday Night Live αποκάλυψε στον έκπληκτο Γουίλ Φέρελ ότι έχει ξεκινήσει διαδικασία φυλομετάβασης, ο διάσημος κωμικός είχε την ιδέα να κάνουν μαζί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα και να καταγράψουν την εμπειρία τους σ’ αυτή την ταινία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Daily / Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Ένας συρφετός υστερίας, ηθικού πανικού, κοινωνικού κανιβαλισμού, αμφίβολων μαρτυριών και βαρυσήμαντων αναλύσεων από «ειδικούς» της συμφοράς. Κάπως έτσι αντιμετωπίζεται το ζήτημα της έξαρσης της εφηβικής βίας από τα τηλεοπτικά μέσα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Daily / Το συναξάρι του Κρις Κριστόφερσον

Πάνω απ’ όλα ίσως, ο σπουδαίος τραγουδοποιός και σταρ του σινεμά υπήρξε η επιτομή του «είναι και φαίνεται». Η μορφή του πιστοποιούσε την αυθεντικότητα της εμπειρίας και λειτουργούσε καθησυχαστικά, ακόμα κι όταν τα λόγια των τραγουδιών σε κάνουν να θέλεις να κατεβάσεις απνευστί μισό μπουκάλι ουίσκι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νότιο Σουδάν: Η ιστορία της έφηβης Athiak Dau Riak που δημοπρατήθηκε σε γάμο, υπενθυμίζει τι συμβαίνει στην Αφρική

Διεθνή / Παιδοφιλία, δουλεμπόριο ή παράδοση στο Νότιο Σουδάν: Η ιστορία της 14χρονης Athiak Dau Riak που παντρεύτηκε με δημοπρασία

Η μητέρα της λέει ότι είναι 14 ετών, ενώ ο πατέρας της υποστηρίζει πως είναι 19 ετών και επέβαλε τον γάμο της με έναν 40άρη έναντι αμοιβής 123 βοοειδών, ενός οικοπέδου και 120 εκατ. λιρών
LIFO NEWSROOM