«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Ζωοτρόπιο, 1867-70, Γαλλία.
0

Αν η χρονολογία 1895 αποτελεί ορόσημο για την εξέλιξη του κινηματογράφου χάρη στην πρώτη προβολή κινούμενων εικόνων στο υπόγειο του Grand Café στο Παρίσι από τους αδελφούς Λιμιέρ στις 28 Δεκεμβρίου, η πραγματική ιστορία του μέσου που κυριάρχησε τον εικοστό αιώνα και σήμερα έχει εκτιναχθεί σε εντυπωσιακών επιδόσεων μορφή τέχνης και ψυχαγωγίας πηγαίνει πολύ πίσω στον χρόνο. 

Από τις σπηλαιογραφίες της παλαιολιθικής εποχής στην περιοχή της Altamira στην Ισπανία, όπου αναπαρίστανται βίσονες με οκτώ αντί για τέσσερα πόδια για να να δηλωθεί η κίνηση, μέχρι την πομπή της ζωφόρου του Παρθενώνα και την επινόηση, πολύ αργότερα, «μαγικών» παιχνιδιών, όπως το θαυματρόπιο το 1825 του Άγγλου Τζον Πάρις, το ζωοτρόπιο το 1834 και οι μαγικοί φανοί (γνωστοί με τη λατινική τους ονομασία «laterna magica», πρώιμοι τύποι προβολέα εικόνας με διαφανείς πλάκες από γυαλί) του τέλους του δέκατου ένατου αιώνα, των οποίων η προέλευση εντοπίζεται στην πραγματικότητα αρκετούς αιώνες πριν, όλα συνέτειναν στην εξέλιξη του κινηματογράφου όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Πόσα ξέρουμε, λοιπόν, για την ιστορία αυτού του σπουδαίου μέσου, αυτής της μεγάλης τέχνης που έμελλε να κάνει άλματα στον εικοστό αιώνα για να περάσει από τη βωβή στην ομιλούσα μορφή και να φτάσει στο σύγχρονο ψηφιακό επίπεδο;

Όλα τα εκθέματα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση, καθώς έχουν συντηρηθεί από ειδικούς τεχνίτες, ώστε να διατηρούν όσο το δυνατό περισσότερο την αρχική τους λάμψη. 

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδoς εγκαινιάζει το Μουσείο Κινηματογράφου που θα λειτουργήσει στον χώρο της στον Κεραμεικό, μια γέφυρα μεταξύ του χθες των κινούμενων εικόνων και του σήμερα της υπερσύγχρονης ψηφιακής αίθουσας. Η συλλογή του, έργο ζωής της ιδρύτριας της Ταινιοθήκης Αγλαΐας Μητροπούλου, περιλαμβάνει μερικές από τις πλέον σπάνιες προκινηματογραφικές συσκευές τις οποίες συνέλεξε η ίδια από παλαιοπωλεία του Λονδίνου κυρίως τη δεκαετία του ’70 κατά τη διαμονή της εκεί την περίοδο της δικτατορίας, αλλά και εξοπλισμό του πρώιμου και σύγχρονου κινηματογράφου, όπως κάμερες, συσκευές καταγραφής ήχου, συσκευές προβολής, δωρεές διαφόρων συλλεκτών και παλιών κινηματογραφιστών. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Στερεοσκόπιο Χειρός, 1910-1920, ΗΠΑ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στη συλλογή θα βρείτε επίσης βοηθητικό υλικό που σχετίζεται με την παραγωγή και προβολή ταινιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κολλέζες βερνικιού και ταινίας, μετρητές μήκους φιλμ, αρουλέζες, μουβιόλες, τραπέζια μοντάζ – ανάμεσά τους το παλαιότερο έκθεμα, το οποίο χρονολογείται γύρω στα 1860 και είναι ένα στερεοσκόπιο βάσης. Όλα είναι τοποθετημένα σε ειδικά κατασκευασμένες προθήκες με ξύλινη βάση και γυάλινο περίβλημα, το οποίο ο επισκέπτης βλέπει απ' όλες τις πλευρές. Η επιμελήτρια της έκθεσης, γλύπτρια και αντιπρόεδρος της Ταινιοθήκης κ. Αφροδίτη Λίτη αντιμετώπισε τα εκθέματα ως έργα τέχνης με αλλόκοτες και αναπάντεχες φόρμες! Δεν έχει άδικο, καθώς χρονικά απέχουν πολύ από τη σημερινή εποχή και δεν μας είναι οικεία ούτε τα σχήματα ούτε οι όγκοι τους. Πόσο μάλλον στη γενιά που δεν πρόλαβε καν τις οικιακές συσκευές προβολής ή τις μηχανές σλάιντς. Όλα τα εκθέματα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση, καθώς έχουν συντηρηθεί από ειδικούς τεχνίτες ώστε να διατηρούν κατά το δυνατό την αρχική τους λάμψη. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Το παλαιότερο έκθεμα, το οποίο χρονολογείται γύρω στα 1860, είναι ένα στερεοσκόπιο βάσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στον χώρο του λόμπι, ο οποίος έχει κωνικό σχήμα και μοιάζει με έναν μακρύ φακό προβολής, χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ομάδες.

Η πρώτη ομάδα αφορά τις προκινηματογραφικές τεχνολογίες και ξεκινάει με ένα ζωοτρόπιο γαλλικής κατασκευής του τέλους του δέκατου ένατου αιώνα. Περιλαμβάνει επίσης ένα χειροποίητο μαονένιο επιτραπέζιο στερεοσκόπιο χειρός του 1909 (πρόγονος του view master), το οποίο προβάλλει τρισδιάστατες φωτογραφίες, αρκετούς μεταλλικούς φανούς από τη δεκαετία του 1900 και πάνω από χίλιες γυάλινες πλάκες σε εξαιρετική κατάσταση, με τους φακούς προβολής συχνά με χάλκινη επικάλυψη – ένας από αυτούς, γερμανικής κατασκευής, διαθέτει μπουρί και θυμίζει σόμπα θέρμανσης. Στην πρώτη ομάδα θα δούμε ακόμα ένα τσίρκο-μηχανικό θέατρο σκιών, εξαιρετικά σπάνιο αντικείμενο που η Μητροπούλου αγόρασε σε υπαίθριο παζάρι του Λονδίνου, μικρογραφία τσίρκου, με το περιμετρικό τμήμα της σκηνής να παίζει τον ρόλο του μπερντέ του παραδοσιακού θεάτρου σκιών. Σε αυτόν προβάλλονται περιστρεφόμενοι οι ακροβάτες, οι ζογκλέρ, ο θηριοδαμαστής και οι κλόουν που εκτελούν τα νούμερά τους πάνω σε ζώα και άρματα. Πίσω του υπάρχει μηχανισμός παρόμοιος με εκείνον των καρουζέλ. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Το τσίρκο-μηχανικό θέατρο σκιών, εξαιρετικά σπάνιο αντικείμενο που η Μητροπούλου αγόρασε σε υπαίθριο παζάρι του Λονδίνου, είναι μικρογραφία ενός τσίρκου, με το περιμετρικό τμήμα της σκηνής να παίζει τον ρόλο του μπερντέ του παραδοσιακού θεάτρου σκιών. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η δεύτερη ομάδα εκθεμάτων περιλαμβάνει εξοπλισμό κινηματογράφησης, δηλαδή κάμερες και συσκευές καταγραφής ήχου. Τα πιο πρώιμα εκθέματα της κατηγορίας χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1920, ενώ συμπληρώνονται από αντικείμενα που προσαρμόστηκαν στις ανάγκες των αρχικών ιδιοκτητών τους, εξοπλισμό που προοριζόταν για τους ερασιτέχνες αγοραστές καθώς και εξοπλισμό που δωρήθηκε από διακεκριμένους επαγγελματίες του ελληνικού κινηματογράφου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν μηχανισμοί που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα, δύο  κάμερες 35 mm τύπου Debrie των δεκαετιών 1920-1930 και 1940-1950 – η μία είναι από ξύλο και αλουμίνιο και η άλλη μεταλλική. Εξίσου ενδιαφέρων είναι και ένας αναμορφικός φακός, με βάση τον οποίο εξελίχθηκε το σινεμασκόπ. 

«Μαγικές εικόνες»: Μια εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter

Η τρίτη ομάδα εκθεμάτων αποτελείται από συσκευές προβολής και περιλαμβάνει αντικείμενα από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την πρώην ΕΣΣΔ, ενώ η τέταρτη και τελευταία κατηγορία έχει εργαστηριακά εργαλεία και εξοπλισμό που χρησιμοποιούνταν στη φωτοχημική διαδικασία. Αυτή η ομάδα είναι η πιο ποικιλόμορφη και διαθέτει όχι μόνο μικρά αντικείμενα, όπως κολλέζες βερνικιού και ταινίας, μετρητές μήκους φιλμ και αρουλέζες, αλλά και μεγάλο εξοπλισμό, όπως μουβιόλες και τραπέζια μοντάζ. Το σημαντικότερο έκθεμα είναι ένας Σταυρός της Μάλτας, ο μηχανισμός διαλείπουσας κίνησης που ενσωμάτωσε ο Γάλλος ταχυδακτυλουργός και πρώτος δημιουργός  κινηματογραφικών εικόνων Ζορζ Μελιές στη μηχανή λήψης του ώστε να πετυχαίνει κάθε φορά διακεκομμένη κίνηση 90º στις εικόνες του, προωθώντας την προβολή του επόμενου καρέ και πετυχαίνοντας την ψευδαίσθηση της κίνησης. 

«Μαγικές εικόνες»: Μία εμβληματική έκθεση προαναγγέλλει τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Facebook Twitter
Μαγικός Φανός, 1900-1910, Γερμανία.

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στο πλαίσιο του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, θα εμπλουτιστεί με οπτικοακουστικό υλικό που θα περιλαμβάνει προβολή τοίχου, οθόνες, αφίσες καθώς και διαδραστικό υλικό. 

«Μαγικές Εικόνες»: Περιοδική έκθεση αντικειμένων από τη συλλογή του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Από 9 έως 30 Ιουνίου 2022
Ωράριο:
18:00-21:00 με ελεύθερη είσοδο

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ