Στο διατηρητέο κτίριο της δεκαετίας του ’30, στη συμβολή των οδών Προξένου Κορομηλά και Χρυσοστόμου Σμύρνης, ήρθε πριν από λίγα χρόνια το 2nd Floor, ένας σύγχρονος μικρός ναός, αφιερωμένος στο interior design, όπου φιλοξενούνται, μεταξύ άλλων, δημιουργίες των γιγάντων Tom Dixon, Hay, Vitra, Magis, Fritz Hansen, Carl Hansen, Alessi, Seletti, Kartell και Muuto.
Λίγο αργότερα και λίγα μέτρα πιο πάνω, επί της Τσιμισκή, έσκασε μύτη το Trilogy House, ένα υπέροχο κτίριο του 1920 που μεταμορφώθηκε σε έναν χώρο που έθεσε νέους κανόνες στην αστική φιλοξενία και αισθητική.
«Πολύχρωμος, παρορμητικός, επίμονος», έτσι περιγράφει ο Τόλης Κουμπάρος, ο άνθρωπος πίσω από τα δύο πρότζεκτ, τον εαυτό του, αν του ζητήσεις αυστηρά μόνο τρεις λέξεις. Είναι όμως ένας γνήσιος κυνηγός ‒τι ωραία λέξη‒ του design, που όμως δεν σταμάτησε εκεί.
Η σύγχρονη αισθητική δεν είναι ενιαία, αντίθετα είναι μια καθαρά υποκειμενική υπόθεση. Μας αφορά όλους, όμως εξαρτάται κυρίως από τον εκάστοτε δημιουργό.
Ένα ταξίδι του στο Coal Office ήταν ικανό να φυτέψει τον σπόρο της δημιουργίας του Tom Dixon Thessaloniki. Έτσι, ο βιωματικός εκθεσιακός χώρος (με έμπνευση από το «Octagon», την πολυθεματική έκθεση που αναδεικνύει το συνολικό έργο του Tom Dixon) άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό. Ένας χώρος που αγαπάει τις καθαρές, στιβαρές γραμμές και τις ζουμερές μεταλλικές καμπύλες, τη διακριτική πολυτέλεια και δεν φοβάται να πειραματιστεί μαζί της. Όπως ακριβώς και ο ταλαντούχος κύριος Κουμπάρος.
— Ως advocate του interior και industrial design, τι σημαίνει για σένα σύγχρονη αισθητική;
Η σύγχρονη αισθητική δεν είναι ενιαία, αντίθετα είναι μια καθαρά υποκειμενική υπόθεση. Μας αφορά όλους, όμως εξαρτάται κυρίως από τον εκάστοτε δημιουργό. Έτσι, έχουν σημασία το ταλέντο, η περιέργεια, οι προσλαμβάνουσες και τα ταξίδια που τελικά δημιουργούν την έμπνευση.
— Προξένου Κορομηλά και Χρυσοστόμου Σμύρνης: τι σημαίνει για σένα αυτή η διασταύρωση;
Είναι το κέντρο του δικού μου σύμπαντος. Τις περισσότερες ώρες της ημέρας βρίσκομαι εδώ. Η σύνδεση της θάλασσας με το αστικό τοπίο και αυτό το υπέροχο άπλετο φως είναι το ιδανικό «σπίτι» ανάμεσα στο 2nd floor, στο Tom Dixon Thessaloniki και στο Trilogy House.
— Ονειρευόσουν από πιτσιρίκος να βουτήξεις στον κόσμο του interior design;
Σπούδασα ηλεκτρολόγος μηχανικός, όμως επισκεπτόμουν από μικρή ηλικία εκθέσεις design σε ευρωπαϊκές πόλεις. Ασχολήθηκα για λίγα χρόνια με την κατασκευή, αλλά έψαχνα τρόπο να εμπλακώ με το design. Έτσι ξεκίνησα να συνομιλώ με εταιρείες και να ζήτω να με εμπιστευτούν. Η διαδρομή ήταν μεγάλη, ωστόσο άξιζε κάθε λεπτό.
— Ποιο είναι το για σένα ωραιότερο σημείο της πόλης και γιατί;
Μου αρέσει πολύ το ιστορικό κέντρο με τα μαγικά νεοκλασικά κτίρια. Όταν αισθάνομαι πιεσμένος, περνάω ώρες στα γύρω στενά. Αδυναμία μου μεγάλη είναι τα παλιατζίδικα της πόλης. Εκεί ηρεμώ και ξεχνιέμαι. Δεν θεωρώ ότι έχει συγκεκριμένη ταυτότητα η πόλη. Τα πάντα είναι ετερόκλητα, ίσως όμως αυτή ακριβώς να είναι και η ταυτότητά της. Σίγουρα πάντως είναι μέρος της γοητείας της.
— Βρίσκεται η Θεσσαλονίκη σε booming phase;
Θα πω διστακτικά, όχι. Η Θεσσαλονίκη αποτελεί εδώ και λίγα χρόνια πηγή ενδιαφέροντος νέων επενδυτών. Είναι μια κομψή σε μέγεθος πόλη, η οποία με τις κατάλληλες υποδομές και επενδύσεις, μπορεί να εξελιχθεί σε πόλο έλξης πολλών εθνών και ακόμη μεγαλύτερου κεφαλαίου, όπως ήταν κάποτε. Εύχομαι να βρεθεί σύντομα σε booming phase. Της αξίζει.
— Σε πλαίσιο αισθητικής ανάγνωσης ποιο είναι το μεγαλύτερο défaut της;
Οι δημόσιοι/κοινόχρηστοι χώροι. Θα ήθελα να ξυπνήσω μια μέρα και οι στάσεις λεωφορείων, τα παγκάκια, τα σιντριβάνια και οι πλατείες να είναι, ως διά μαγείας, διαφορετικά, πιο κομψά, πιο έξυπνα τοποθετημένα, πιο user friendly, με περισσότερο σεβασμό στον περιβάλλοντα χώρο. Να είναι μέρος της σύνθετης ταυτότητάς της. Η αισθητική (θα έπρεπε να) είναι σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ευθέως ανάλογη της ηθικής.
— Πολλοί αναρωτιούνται γιατί επιλέχθηκε αυτή η μητρόπολη ως ιδανικό έδαφος για το experiential design experiment του Tom Dixon Thessaloniki;
Το 2020, η εταιρεία 2nd floor A.E. ανέλαβε την αποκλειστική αντιπροσώπευση του οίκου Tom Dixon για την Ελλάδα και την Κύπρο. Σκεφτήκαμε ότι θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον αν το Tom Dixon Thessaloniki γινόταν ένα βιωματικό showroom. Με αυτό τον τρόπο οι επισκέπτες θα μπορούσαν κυριολεκτικά να βιώσουν την αισθητική και τη φιλοσοφία του σχεδιαστή και να γευτούν ένα αντίστοιχης φιλοσοφίας και αισθητικής fusion menu που φέρει την υπογραφή του σεφ Δημήτρη Παμπόρη. Πρόκειται ξεκάθαρα για ένα social project και εδώ έγκειται η διαφορετικότητά του.
— Πού θα ήθελες, ιδανικά, να βρίσκεσαι ας πούμε είκοσι χρόνια από σήμερα;
Ειλικρινά αδυνατώ να φανταστώ τη ζωή μου σε είκοσι χρόνια. Θα ήθελα να μπορώ να ταξιδεύω και να έχω ακόμη την ίδια περιέργεια για τα πάντα.
#ιimg#