«Ένα τοπίο άβατο»: 30 χρόνια από το ντεμπούτο των Στέρεο Νόβα

«Ένα τοπίο άβατο»: 30 χρόνια από το ντεμπούτο των Στέρεο Νόβα Facebook Twitter
«Στέρεο Γόβα» τους αποκαλούσαν στη ζούλα και εν ευθυμία κάποια μέλη από άλλες μπάντες του ανεξάρτητου κυκλώματος. Οι γκέι μας έσωσαν πάλι, όπως είχε επισημάνει ένας φίλος μου τότε.
0

ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΞΕΧΝΙΟΥΝΤΑΙ. Ένα απ’ αυτά είναι η πρώτη φορά που άκουσα Στέρεο Νόβα, πριν από τριάντα χρόνια, όταν κυκλοφόρησε από το πουθενά το ομώνυμο, παρθενικό τους άλμπουμ, που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε μια νέα, ενισχυμένη ηχητικά εκδοχή, με την επιμέλεια των δημιουργών του.

Πολύ δύσκολα θα μπορούσα να επιλέξω ένα άλμπουμ ή ένα φιλμ ή ένα βιβλίο ως το αγαπημένο μου «όλων των εποχών», όμως σίγουρα και μακράν το αγαπημένο μου άλμπουμ δικού μας συγκροτήματος, το πιο καθοριστικό, το πιο σημαντικό, αυτό που ήρθε και προσγειώθηκε στην πιο κρίσιμη και συγχρόνως πιο ελεύθερη ηλικία (20+ χρονών), στην πιο ώριμη ανωριμότητα, ήταν και θα είναι αυτός ο μαγικός πρώτος δίσκος των Στέρεο Νόβα.

Δίσκος τρόπος του λέγειν, αφού πρωτοάκουσα κομμάτια του σε μια κασέτα που μου είχε στείλει ένας φίλος μου στην Αγγλία όπου βρισκόμουν, και περιείχε δυο-τρία κομμάτια από το άλμπουμ που μόλις είχε βγει, με πρώτο τον «Εξώστη».

Τριάντα χρόνια αργότερα, ζούμε σε μια διαφορετική χώρα, όμως οι στίχοι των τραγουδιών του δίσκου αποδεικνύουν ότι κάποια βασικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ…

Θυμάμαι να λιώνω απευθείας με το ατμοσφαιρικό μπιτ της εισαγωγής και με το που ξεκίνησε η αφήγηση με τη φωνή του Κωνσταντίνου Βήτα (θερμή, διακριτική, εκφραστική και μ’ έναν ελαφρύ δισταγμό που δεν την άφηνε να ξεφύγει προς την εξομολόγηση ή το κήρυγμα) η ακρόαση, σε μια φοιτητική εστία στο Νόριτς, αναβαθμίστηκε σε εξωσωματική εμπειρία, σε ανάληψη: Θα θυμάμαι πάντα τα μάτια του φίλου μου / ν’ ακολουθούν σαν πουλιά τις γραμμές του τρένου / να κοιτάνε στον ορίζοντα ένα τοπίο άβατο / να σκέφτονται αν η αγάπη είναι πιο κρύα απ’ το θάνατο… 

Μιλάμε για μεγάλη ζημιά. Με την πρώτη ευκαιρία αγόρασα τον δίσκο και παρότι τον κρατούσα στα χέρια μου ήταν δύσκολο να πιστέψω ότι κυκλοφορούσε, από χέρι σε χέρι αρχικά, ένα τόσο σύγχρονο, καίριο, υπέροχο πράγμα στην ντόπια σκηνή.

Αστική ποίηση με ηλεκτρονικό / χορευτικό ήχο και μια ατμόσφαιρα που ανακαλούσε συγχρόνως acid/rave καταστάσεις, indie ιδιοσυγκρασίες, ραπ εσωστρέφειες. Και με την αφήγηση στα ελληνικά, αλλά ειδικότερα στη δική μας διάλεκτο και στη δική μας αντίληψη και στις δικές μας ευαισθησίες εκείνης της εποχής, που με τα σημερινά κοινωνικοοικονομικά κριτήρια φαίνεται απίθανο ότι υπήρξε ποτέ.

Και όμως υπήρξε. Τριάντα χρόνια αργότερα, ζούμε σε μια διαφορετική χώρα, όμως οι στίχοι των τραγουδιών του δίσκου αποδεικνύουν ότι κάποια βασικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ… Έπαιξες κι έχασες μα κάποια μέρα θα καταλάβεις / πως όταν ο κόσμος μένει ίδιος πρέπει εσύ ν’ αλλάζεις / από παιδί αναρωτιόμουν ποιος έχει τη δύναμη / αυτός που χτυπάει ή αυτός που πονάει… Πολέμησε το άδικο και κάθε είδους βία / σκέψου θετικά και μη γελάς με ηλίθια αστεία.

Και μόνο οι τίτλοι των κομματιών απηχούσαν ένα γνώριμο κινηματογραφικό σύμπαν μαγικού νεορεαλισμού και μια αντίληψη έντεχνη και χίπστερ συγχρόνως (με τις παλαιές, μη εκφυλισμένες σημασίες και των δύο όρων), λογοτεχνική και εικαστική, από τη Λένα Πλάτωνος στο διάστημα: «Άστραλον», «Ένα κλεμμένο ποδήλατο», «Ο εξώστης», «Ευδοκία», «Ηλίθια αστεία», «Προάστια», «Το παιχνίδι της εξουσίας»…

Ιστορίες που έμοιαζαν τόσο οικείες και τόσο αληθινές, κι ας ήταν διαποτισμένες από την αχλή των ονείρων: Θα διασχίσεις ένα πρωινό τον κόσμο / και θα ΄ναι πιο όμορφα κι από ένα όνειρο… Δες τι αργά που ο ήλιος ανεβαίνει / κι αυτό που ήθελα να γίνει πόσο ξεμακραίνει…

Κανείς δεν τα είχε πει τόσο ωραία. Ούτε οι Τρύπες, ούτε κανείς. «Στέρεο Γόβα» τους αποκαλούσαν στη ζούλα και εν ευθυμία κάποια μέλη από άλλες μπάντες του ανεξάρτητου κυκλώματος. Οι γκέι μας έσωσαν πάλι, όπως είχε επισημάνει ένας φίλος μου τότε.  

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Tο νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θα θυμάμαι πάντα: Οι Στέρεο Νόβα μιας εποχής αγνής μα σκόρπιας

Μουσική / Θα θυμάμαι πάντα: Οι Στέρεο Νόβα μιας εποχής αγνής μα σκόρπιας

Τρεις δεκαετίες και βάλε από το σχηματισμό του θρυλικού συγκροτήματος, ο Πέτρος Μπιρμπίλης θυμάται τον αυθόρμητο, σχεδόν αυτοσχέδιο τρόπο που γύριζε τα βιντεοκλίπ τους, στο κλίμα μιας φιλίας αγνής και απροσποίητης.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ
Παύλος Παυλίδης, μουσικός

Οι Αθηναίοι / Παύλος Παυλίδης: «Kάποιος πιτσιρικάς φτιάχνει τώρα κάτι στο δωμάτιό του, που θα μας αφήσει άφωνους»

Μωρά στη φωτιά, Ξύλινα Σπαθιά, B Movies, μια αξιοζήλευτη πορεία στο ελληνικό τραγούδι: Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του υλικού, ο Παύλος Παυλίδης αυτοβιογραφείται στη LiFO.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ