Σπουδαίο πράγμα να είσαι και να φαίνεσαι, όπως συνέβαινε με τον Tom Verlaine

Σπουδαίο πράγμα να είσαι και να φαίνεσαι, όπως συνέβαινε με τον Tom Verlaine Facebook Twitter
Λες και είχε μεταφερθεί με χρονομηχάνη στο Μανχάταν του ’70 κάποιος αρχάγγελος του Ρομαντισμού...
0

ΑΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ ΚΑΤΙ ΠΙΟ cool κι από τους Velvet Underground στην «art rock» ιντελιγκέντσια της νεοϋορκέζικης σκηνής, αυτοί θα ήταν μάλλον οι Television, πολύτιμο μυστικό των βαθιά μυημένων για χρόνια, μέχρι να ανακαλυφθούν από στόμα σε στόμα, από παρέα σε παρέα κι από γενιά σε γενιά.

Ακόμα και χθες, υπό το συναισθηματικό βάρος της απώλειας του Tom Verlaine, «μπροστάρη» και «προσώπου» (και τι προσώπου, λες και είχε μεταφερθεί με χρονομηχανή στο Μανχάταν του ’70 κάποιος αρχάγγελος του Ρομαντισμού) αυτής της αστρονομικά σημαίνουσας και σαγηνευτικής μπάντας, μπορούσε να δει κανείς σχόλια στο YouTube και στα social media από ανθρώπους οι οποίοι «με ντροπή παραδέχονταν» ότι μόλις είχαν ανακαλύψει το κλονισμένο μεγαλείο της κληρονομιάς του εκλιπόντος.

Ακόμα και χθες, υπό το συναισθηματικό βάρος της απώλειας του Tom Verlaine, «μπροστάρη» και «προσώπου» αυτής της αστρονομικά σημαίνουσας και σαγηνευτικής μπάντας, μπορούσε να δει κανείς σχόλια στο YouTube και στα social media από ανθρώπους οι οποίοι «με ντροπή παραδέχονταν» ότι μόλις είχαν ανακαλύψει το κλονισμένο μεγαλείο της κληρονομιάς του εκλιπόντος.

Ακόμα και τις παραγνωρισμένες προσωπικές του δουλειές, που σκιάζονταν πάντα από τη δισκογραφία του συγκροτήματος, και κυρίως από την επιβλητική, μονολιθική, αιώνια ισχύ του «Marquee Moon», ενός από τα πέντε-έξι (εφτά; για τη δεκάδα δεν το συζητάμε, μοιάζει αυτονόητο) πιο σημαντικά και πιο υπέροχα άλμπουμ «όλων των εποχών».

Ασχέτως αν οι Television δεν ήθελαν να έχουν (και δεν είχαν) καμία σχέση με τα κλισέ και τις ορθοδοξίες της ροκ βιομηχανίας και κουλτούρας. Ούτε και με το πανκ στην πραγματικότητα, παρότι θεωρούνται πρόδρομοι του είδους, λόγω κοινής ψυχογεωγραφίας με τους παρεπιδημούντες στα μυθικά στέκια της Μητρόπολης, όπως το CBGB και Max’s Kansas City, εκεί όπου γνώρισε και σχετίστηκε ρομαντικά για λίγο ο Verlaine με την Patti Smith.

Σπουδαίο πράγμα να είσαι και να φαίνεσαι, όπως συνέβαινε με τον Tom Verlaine Facebook Twitter
Television

Όπως έχει γραφτεί κατά καιρούς, οι Television ήταν συγχρόνως πρωτο-πανκ και μετα-πανκ πριν γεννηθεί καν το πανκ, ενώ οι δίδυμες, τηλεπαθητικές, δαιδαλώδεις, ληθαργικές, κρυστάλλινες κιθάρες τους και ο νουάρ ποιητικός λυγμός του Tom Verlaine (όνομα και πράγμα), ο οποίος πέθανε όπως πληροφορηθήκαμε, μετά από «σύντομη και απροσδιόριστη ασθένεια», φράση που ακούμε όλο και πιο συχνά στις αναγγελίες θανάτου και συνήθως αποτελεί ένα είδος ευφημισμού για κάποια μορφή καλπάζοντος καρκίνου.

Είχε γεννηθεί πριν από 73 χρόνια με το όνομα Τόμας Μίλερ αλλά, όπως και ο Ντίλαν πριν από αυτόν, αποφάσισε να οικειοποιηθεί το όνομα ενός ποιητή.

Μετά από τον εαυτό του όμως έπρεπε να δώσει ένα όνομα και στο όραμά του, αρχικά The Neon Boys (ένα απολύτως new wave και '80s όνομα, μια δεκαετία νωρίτερα) και τελικά Television. Ένα τέλειο όνομα. Μπανάλ και ιδιοφυές συγχρόνως.

Ο ίδιος είχε πει κάποτε ότι δεν αναφερόταν καν στο μέσο, αλλά σε μια ηχητική παράφραση του όρου: «Tell a vision». Διηγήσου ένα όραμα. Περί αυτού δεν πρόκειται πάντα άλλωστε;

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ