Τι σημαίνει να είσαι νησιώτης

«Being an islander» Facebook Twitter
Αφήνοντας κατά μέρος τις μονοθεματικές εικόνες μιας νοσταλγικής, ιδεατής Μεσογείου ως ιλουστρασιόν τουριστικές καρτ ποστάλ ενός μη-τόπου όπου ο Αύγουστος δεν τελειώνει ποτέ, το ντοκιμαντέρ «Being an Islander» εστιάζει στις αφηγήσεις, τις μαρτυρίες και τα βιώματα των ίδιων των κατοίκων των νησιών της.
0

Τι σημαίνει να είσαι νησιώτης; Ποιον ρόλο παίζει το φυσικό περιβάλλον στη διαμόρφωση της νησιωτικής ζωής και κουλτούρας; Πόσο σημαντική είναι η άυλη κληρονομιά και πώς αυτή εκδηλώνεται στη νησιωτική πραγματικότητα;

Αυτοί οι προβληματισμοί καθώς και η «δυνατότητα ενός νησιού» –για να μνημονεύσουμε τον Ουελμπέκ– να επιβιώσει πέρα από τη μονοκαλλιέργεια της τουριστικής ανάπτυξης και του real estate οδήγησαν στη δημιουργία αυτού του ερευνητικού φιλμ που γυρίστηκε σύμφωνα με τις αρχές της Οπτικής Ανθρωπολογίας και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ερευνητικού έργου «Being an Islander: Τέχνη και ταυτότητα των μεγάλων νησιών της Μεσογείου» που θα παρουσιάζεται με τη μορφή έκθεσης στο Μουσείο Fitzwilliam (Πανεπιστήμιο Κέμπριτζ) μέχρι τον Ιούνιο.

Την ιδέα συνέλαβαν και υλοποίησαν από κοινού ο δρ Δημήτρης Μπούρας, κοινωνικός ανθρωπολόγος, κινηματογραφιστής και δηλωμένος λάτρης της Σίφνου, και η δρ Αναστασία Χριστοφιλοπούλου, επιμελήτρια Ελληνικών, Κυπριακών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων στο Μουσείο Fitzwilliam. Η ταινία θα προβληθεί στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

«Η μονοδιάστατη αντίληψη πως τα νησιά αποτελούν έναν προνομιακό παράδεισο διακοπών περιορίζει και διαστρεβλώνει την έννοια της νησιωτικότητας, η κατανόηση της οποίας προϋποθέτει έρευνα σε βάθος χρόνου. Το ντοκιμαντέρ επιδιώκει ακριβώς να καταδείξει την ποικιλομορφία και τα πολλαπλά επίπεδα μνήμης αυτού του ανθρώπινου οικοσυστήματος», λέει ο Δημήτρης Μπούρας.

Στο πλαίσιο αυτό και μέσα από τις μαρτυρίες είκοσι έξι κατοίκων της Σίφνου το ντοκιμαντέρ αναδεικνύει τις καθημερινές προκλήσεις της νησιώτικης ζωής, από ζητήματα βιωσιμότητας και κλιματικής αλλαγής μέχρι θέματα διατήρησης και τεκμηρίωσης της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής, της υλικής και άυλης κληρονομιάς του τόπου συνολικά.

Αφήνοντας κατά μέρος τις μονοθεματικές εικόνες μιας νοσταλγικής, ιδεατής Μεσογείου ως ιλουστρασιόν τουριστικές καρτ ποστάλ ενός μη-τόπου όπου ο Αύγουστος δεν τελειώνει ποτέ, εστιάζει στις αφηγήσεις, στις μαρτυρίες και στα βιώματα των ίδιων των κατοίκων των νησιών της:

«Στόχος, η ανάδειξη των κοινωνικών και διαπροσωπικών δεσμών στην πολυπλοκότητά τους αφενός, των πολιτιστικών και πολιτισμικών αξιών και παραδόσεων αφετέρου, μαζί και των παραδοσιακών ασχολιών και επαγγελμάτων –ξεχασμένα σήμερα τα περισσότερα– χάρη στα οποία επιβίωναν για αιώνες οι νησιωτικές κοινότητες», συνεχίζει. 

portrait
Δρ Δημήτρης Μπούρας, κοινωνικός ανθρωπολόγος, κινηματογραφιστής

«Το ντοκιμαντέρ “Being an Islander” είναι το δημιουργικότερο και πλέον αυθεντικό αποτέλεσμα του προγράμματος σε επίπεδο έρευνας και δημόσιας συμμετοχής. Τα μουσεία σπάνια προχωρούν στη δημιουργία ντοκιμαντέρ και όταν το πράττουν συνήθως είναι μονοθεματικά και αφορούν την προώθηση μιας συγκεκριμένης έκθεσης.

Εδώ όμως έχουμε να κάνουμε με μια διεπιστημονική ερευνητική προσπάθεια η οποία επέκτεινε τα αρχικά ερωτήματα του προγράμματος που διαπραγματεύεται τις ιδέες της νησιωτικότητας, της κινητικότητας και διαχρονικής ανθρώπινης παρουσίας στο Αιγαίο, με τη Σίφνο να χρησιμεύει ως μοντέλο έρευνας», σχολιάζει η Αναστασία Χριστοφιλοπούλου, συμπληρώνοντας ότι η ταινία αντλεί μεθοδολογία από τα πεδία τόσο της οπτικής ανθρωπολογίας όσο και της εθνογραφίας, της εμπειρικής αρχαιολογίας και της αρχαιολογίας των αισθήσεων.

«Being an islander» Facebook Twitter
Μιλάμε για ένα γεωπεριβάλλον σε διαρκή κίνηση με ιστορία εκατομμυρίων ετών, στη διάρκεια της οποίας τα όρια και η γεωγραφία του μεταβάλλονται διαρκώς, θυμίζοντάς μας πόσο λίγο υπάρχουμε ως είδος στην κοσμική κλίμακα του χρόνου. Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Being an islander».

Στο πλαίσιο αυτό και μέσα από τις μαρτυρίες είκοσι έξι κατοίκων της Σίφνου αναδεικνύει τις καθημερινές προκλήσεις της νησιώτικης ζωής, από ζητήματα βιωσιμότητας και κλιματικής αλλαγής μέχρι θέματα διατήρησης και τεκμηρίωσης της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής, της υλικής και άυλης κληρονομιάς του τόπου συνολικά.

«Κύριο χαρακτηριστικό της επιτόπιας ανθρωπολογικής έρευνας είναι ότι ταυτίζεσαι με την κοινωνία της οποίας ανασκάπτεις τα θεμέλια, διερευνώντας την εξέλιξη και την υπάρχουσα δομή της. Μιλάμε για ένα γεωπεριβάλλον σε διαρκή κίνηση με ιστορία εκατομμυρίων ετών, στη διάρκεια της οποίας τα όρια και η γεωγραφία του μεταβάλλονται διαρκώς, θυμίζοντάς μας πόσο λίγο υπάρχουμε ως είδος στην κοσμική κλίμακα του χρόνου. Ένα μωσαϊκό διαφορετικών φωνών μάς προσκαλεί να ξεδιπλώσουμε τη συνύπαρξη των αντιθέσεων και των συγκλίσεων, τη συμβίωση των διαφορών και των ομοιοτήτων, υπενθυμίζοντάς μας την αξία των ανθρώπινων δεσμών.

Τα μέλη της νησιωτικής κοινότητας που προσεγγίσαμε δεν ερωτώνται απλώς, όπως συνήθως συμβαίνει στα ντοκιμαντέρ αυτού του είδους, είναι εξίσου ερωτώντες και παράγοντες επιρροής των ερευνητικών θεμάτων, καθιστώντας έτσι την ταινία αυτή μια άσκηση κοινοτικής συμμετοχής και συνδημιουργίας έξω από τα όρια της ακαδημαϊκής κοινότητας», συμπληρώνει ο Δημήτρης Μπούρας.

«Being an islander» Facebook Twitter
Ένα μωσαϊκό διαφορετικών φωνών μάς προσκαλεί να ξεδιπλώσουμε τη συνύπαρξη των αντιθέσεων και των συγκλίσεων, τη συμβίωση των διαφορών και των ομοιοτήτων, υπενθυμίζοντάς μας την αξία των ανθρώπινων δεσμών. Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Being an islander».

Γνωστός από το πολεμικό φωτορεπορτάζ στο οποίο έχει διακριθεί επί σειρά ετών, έχει γυρίσει ο ίδιος ή συνεργαστεί στην παραγωγή αξιόλογων ντοκιμαντέρ ανάλογης θεματολογίας («Forgotten Youth», Ουκρανία 2018 / «HIV on the brink of a New Epidemic», Ουκρανία-Ν. Αφρική 2019), ήταν επίσης συμπαραγωγός στην ταινία του δολοφονημένου πέρσι από ρωσικά πυρά Μάντας Κβενταραβίσιους «Mariupolis»).

Τη φορά αυτή, με την παρακίνηση και της συνεργάτιδάς του, επιχείρησε να κινηθεί έξω από τα γνωστά του «νερά»: «Πάντα πήγαινα σε έναν τόπο αφού είχε συμβεί μια τραγωδία, για να δω και να αποτυπώσω τα επακόλουθά της. Τη φορά αυτή κλήθηκα να προσεγγίσω όχι την καταστροφή, την απελπισία και τον θάνατο αλλά τη δημιουργία, την εξέλιξη και την πορεία ενός τόπου και των ανθρώπων του από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, κάτι πιο ευχάριστο αν μη τι άλλο!».

«Being an islander» Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Being an islander».
«Being an islander» Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Being an islander».

 

Being an Islander trailer

Μπορείτε να δείτε την ταινία και διαδικτυακά ΕΔΩ.

Η παρούσα ταινία, στην υλοποίηση της οποίας συνέβαλε αποφασιστικά η υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, είχε την ευγενική άδεια του υπουργείου Πολιτισμού όποτε τη χρειάστηκε για τα γυρίσματα, τελεί δε υπό την αιγίδα του δήμου Σίφνου.

Βρείτε πληροφορίες για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εδώ.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Συνεντεύξεις / Δημήτρης Μπούρας: «Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Μια αποκαλυπτική συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτορεπόρτερ και κοινωνικό ανθρωπολόγο για τις «άβολες αλήθειες» και τα «βολικά ψέματα» του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και κάθε πολέμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10+1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 10+1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Με επίκεντρο το ντοκιμαντέρ της παρατήρησης και τρία μεγάλα αφιερώματα, το επετειακό 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ υποδέχεται τους λάτρεις του σινεμά της τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη από τις 2 ως τις 12 Μαρτίου, διατηρώντας το Επίσημο Διαγωνιστικό, καθώς και τα τμήματα Newcomers, Filmforward, Immersive: All around cinema, Top Docs, NextGen και τους Ανοιχτούς Ορίζοντες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σίφνος: Ήπια, όμορφη και αποθεωμένη

Ταξίδια / Σίφνος: Ήπια, όμορφη και αποθεωμένη

Εδώ και 50 χρόνια την εξερευνούν εξονυχιστικά όσοι Έλληνες και ξένοι ένιωσαν ότι σφυρηλατήθηκε η ψυχή και το πνεύμα τους από τα δύο ελληνικά Νόμπελ λογοτεχνίας. Ό,τι σήμερα μοιάζει ανεξερεύνητο, απλώς έχει μείνει για κάμποσο καιρό σχετικά άθικτο
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ