Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου σηκώνει αυλαία στο Ηρώδειο με τη Μαντάμα Μπατερφλάι, μια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Για το ανέβασμα του έργου επιστρέφει στην Αθήνα ο Γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Πι, καλλιτεχνικός διευθυντής του παρισινού Théâtre du Châtelet και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν από το 2014 ως το 2022. Οι λάτρεις την όπερας τον θυμούνται από τον ανατρεπτικό και εντυπωσιακό Βότσεκ το 2020. Αυτήν τη φορά θα δώσει τη δική του εκδοχή της πολυαγαπημένης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, που αποτίνει φόρο τιμής στην ιαπωνική μουσική παράδοση.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή θα αναβιώσει, επίσης στο Ηρώδειο, την επιτυχημένη παραγωγή του Ναμπούκο σε μουσική διεύθυνση Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο. Η τρίτη όπερα που συνέθεσε ο Τζουζέπε Βέρντι ήταν και αυτή που τον καθιέρωσε ως έναν από τους κορυφαίους Ιταλούς συνθέτες του 19ου αιώνα. Η υποδούλωση των Εβραίων από τον βασιλιά της Βαβυλώνας Ναβουχοδονόσορα, ο οποίος στη συνέχεια ασπάστηκε τον ιουδαϊσμό, λειτούργησε ως μια πολιτική αλληγορία για τον πατριωτικό αγώνα υπέρ της ενοποίησης της Ιταλίας.
Η Πειραιώς 260 θα φιλοξενήσει δύο πρωτότυπες ελληνικές όπερες. Η μία είναι η Πτώση του Οίκου των Κοινών, όπερα σε λιμπρέτο του Αλέκου Λούντζη και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη που παρουσιάζει ένα δυστοπικό σήμερα. Ο Λούντζης ανοίγει διάλογο με το γνωστό διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, Η πτώση του οίκου των Άσερ, μεταφέροντας την υπόθεση σε ένα σύγχρονο διαμέρισμα όπου κατοικούν ένας άνθρωπος και μια τεχνητή νοημοσύνη. Πέρα ως πέρα επίκαιρο, καταγράφει μια ασυνήθιστη συμβίωση και σχέση, δημιουργώντας ένα κλειστοφοβικό σκηνικό που αντλεί στοιχεία τόσο από τις τεχνολογικές καινοτομίες όσο και από το κιτς και το κλασικό μελόδραμα. Η μεταμοντέρνα μουσική σύνθεση που βασίζεται κυρίως στην υβριδικότητα της φωνής, όπως έχει εξελιχθεί τον 21ο αιώνα, είναι του Ορέστη Παπαϊωάννου, ο οποίος επιχειρεί να ενώσει διαφορετικά μουσικά είδη σε ένα αρμονικό κολάζ. Διευθύνει ο Μιχάλης Παπαπέτρου.
Στο ανατρεπτικό Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο η bijoux de kant του Γιάννη Σκουρλέτη επαναπροσδιορίζει το ύστερο έργο του Μικρασιάτη συνθέτη Γιάννη Κωνσταντινίδη, επιχειρώντας μια μείξη της κλασικής μουσικής με τη δημοτική παράδοση. Συγκεκριμένα, ο κύκλος τραγουδιών του με τίτλο τα «Είκοσι τραγούδια του ελληνικού λαού» τοποθετείται πλάι στα κείμενα του εικαστικού και ερευνητή Αλέξανδρου Παπαδόπουλου, αποτελώντας το ιδανικό έναυσμα ώστε η drag βαρύτονος Νίνα Νάη, η περφόρμερ Daglara και ο πιανίστας Γιώργος Ζιάβρας να πλάσουν μια αστική ιστορία τρόμου για την πατριαρχία, την ετερότητα, το περιθώριο και μια αόρατη Ελλάδα που είναι καθ’ όλα υπαρκτή.
Ξαναγυρνώντας στο Ηρώδειο, τα φώτα στρέφονται στην εμφάνιση του Θεόδωρου Κουρεντζή. Ο διακεκριμένος μαέστρος θα παρουσιάσει το φιλόδοξο καινούργιο του πρότζεκτ, την «Utopia», ένα διεθνές σύνολο που απαρτίζεται από κορυφαίους σολίστ απ’ όλο τον κόσμο. Ο διακεκριμένος μαέστρος θα διευθύνει την Ουτοπία του στη μεγαλειώδη Τρίτη Συμφωνία του Μάλερ, ένα από τα αγαπημένα έργα της εφηβείας του. Μια συναρπαστική ωδή στη φύση και τον άνθρωπο, είναι η μεγαλύτερη σε διάρκεια συμφωνία που έγραψε ο Αυστριακός συνθέτης και συγκαταλέγεται στις δέκα σημαντικότερες συμφωνίες όλων των εποχών. Χωρίζεται σε έξι μέρη και μια τυπική απόδοσή της διαρκεί γύρω στα 95 με 110 λεπτά. Ο Μάλερ ξεκίνησε το προσχέδιό της το 1893 και την έγραψε σε δύο καλοκαίρια, από το 1895 μέχρι το 1896. Είναι ίσως το έργο στο οποίο αποτυπώνεται απόλυτα η φιλοσοφία του: «Μια συμφωνία πρέπει να είναι σαν ένας ολόκληρος κόσμος. Πρέπει να αγκαλιάζει τα πάντα».
Η UNESCO κήρυξε το 2023 Έτος Μαρίας Κάλλας. Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα εκατό χρόνια από τη γέννησή της ο Ελληνικός Σύλλογος «Μαρία Κάλλας» προσκαλεί τον διεθνούς φήμης τενόρο Ρομπέρτο Αλάνια και τη διάσημη σοπράνο Αλεξάντρα Κούζακ να ενώσουν τις φωνές τους για να ερμηνεύσουν μερικές από τις πιο δημοφιλείς άριες και ντουέτα της κορυφαίας Ελληνίδας υψιφώνου. Θα τους συνοδεύσει η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, στη διεύθυνση της οποίας θα είναι ο μαέστρος Νάιντεν Τόντοροφ, επίσης διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Σόφιας. Τα έσοδα της εκδήλωσης θα διατεθούν για την ολοκλήρωση του μουσείου.
Και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα τιμήσει τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, ερμηνεύοντας το υποβλητικό Ρέκβιεμ του Τζουζέπε Βέρντι. Τη διεύθυνση της ορχήστρας θα αναλάβει ο Λουκάς Καρυτινός και τους ρόλους ο βραβευμένος βαθύφωνος Αλέξανδρος Σταυρακάκης, η Φινλανδή ανερχόμενη σοπράνο Μίνα-Λίζα Βερέλε, η εντυπωσιακή μεσόφωνος από την Τυνησία Ριχάμπ Σαιέμπ και ο διάσημος Αγγλοαμερικανός τενόρος Μπάρι Μπαν.
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κλείνει φέτος τα 80 χρόνια της και με αυτή την αφορμή θα ερμηνεύσει έργα του Έντβαρντ Γκριγκ και του Πιοτρ Ι. Τσαϊκόφσκι, προσκαλώντας έναν από τους πιο καταξιωμένους αρχιμουσικούς παγκοσμίως, τον Γερμανό Κρίστοφ Έσενμπαχ, αλλά και έναν νεαρό σταρ, σπάνιο ταλέντο της σύγχρονης κλασικής μουσικής, τον Κινέζο πιανίστα Λανγκ Λανγκ. Ο τελευταίος έχει υποσχεθεί ότι η ερμηνεία του στον Γκριγκ θα μείνει αξέχαστη.
Η σπουδαία Anne-Sophie Mutter, μία από τις θρυλικότερες βιολονίστριες της γενιάς της, θα ανέβει στη σκηνή του Ηρωδείου για να ερμηνεύσει σόλο τρία κονσέρτα των Μπαχ, Βιβάλντι και Μπολόν ντε Σεν Ζορζ, καθώς και ένα αφιερωμένο στην ίδια με την υπογραφή του Αντρέ Πρεβέν, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Παράτησε το σχολείο για να αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στην κλασική μουσική, έκανε το ντεμπούτο της σε ηλικία 13 χρονών με την υποστήριξη του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν και συνέχισε διαγράφοντας μια λαμπρή καριέρα. Μαζί της φέρνει ένα σύνολο εγχόρδων από φρέσκους δεξιοτέχνες μουσικούς που τη συνοδεύει για πάνω από δέκα χρόνια, τους Mutter’s Virtuosi.
Τέλος, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσικής η Εθνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, δίνει στο Ηρώδειο το καθιερωμένο της ραντεβού με το κοινό, διοργανώνοντας μια μεγάλη συναυλία με ελεύθερη είσοδο. Θα ακουστούν έργα του Σεν-Σανς και του Μπιζέ, καθώς και μια ανατρεπτική «συνομιλία» του σημαντικού έντεχνου Γάλλου συνθέτη Τιερί Πεκού με το «Ζεϊμπέκικο» του Διονύση Σαββόπουλου. Guest στην εκδήλωση θα είναι ο Χρήστος Χωμενίδης.
Μαντάμα Μπατερφλάι
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
1, 4, 7, 10/6, 21:00
Έτος Μαρίας Κάλλας με Roberto Alagna & Aleksandra Kurzak – Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων – Nayden Todorov
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
17/6, 21:00
Η πτώση του Οίκου των Κοινών
Πειραιώς 260 (Η)
29-30/6, 21:00
Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο
Πειραιώς 260 (Η)
17-20/7, 21:00
Ναμπούκο
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
26-27, 29-30/7, 21:00
Anne-Sophie Mutter & Mutter’s Virtuosi
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
12/6, 21:00
Utopia – Θεόδωρος Κουρεντζής
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
15/6, 21:00
Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
21/6, 21:00
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.