Στην πρόσοψη της γκαλερί The Breeder έντονα κόκκινα νέον γράμματα σχηματίζουν τη λέξη «Risky». Εμπνευσμένη από τον τίτλο της αμερικανικής ταινίας σεξουαλικής ενηλικίωσης με τον Τομ Κρουζ Risky Business, η επιγραφή χρησιμεύει ως σαγηνευτικός πρόλογος των αφηγήσεων που αναπτύσσονται στον εκθεσιακό χώρο.
Συνδυάζει την ανάληψη ρίσκων με την απόλαυση, προτρέποντας το κοινό να αμφισβητήσει τις κοινωνικές προσδοκίες και να αγκαλιάσει τους «κινδύνους» που είναι εγγενείς στην επιδίωξη ονείρων και επιθυμιών.
Η ατομική έκθεση της Όλγας Μηλιαρέση-Φωκά με τίτλο «Risky Business» που θα διαρκέσει έως τις 31 Αυγούστου μάς προσκαλεί σε έναν κόσμο παιχνιδιού με τις λέξεις, όπου εμβληματικά λογότυπα μεταμορφώνονται εννοιολογικά. Γραφικά σήματα, άμεσα αναγνωρίσιμα, οικεία, μέρος πλέον του οπτικού μας λεξιλογίου, αποκτούν νέα μορφή, διευρύνοντας τη νοηματοδότησή τους μέσα από μια ποπ αισθητική σε συνδυασμό με την καυστική της διάθεση.
Ενσωματωμένο στον αθηναϊκό αστικό ιστό, στο αντιφατικό σκηνικό της πόλης, το «Risky Business» συνδέει τον εξωτερικό με τον εσωτερικό χώρο και μετατρέπει την γκαλερί σε περιβάλλον δράσης.
Ενσωματωμένο στον αθηναϊκό αστικό ιστό, στο αντιφατικό σκηνικό της πόλης, το «Risky Business» συνδέει τον εξωτερικό με τον εσωτερικό χώρο και μετατρέπει την γκαλερί σε περιβάλλον δράσης. Οι επισκέπτες καλούνται να γίνουν εξώφυλλο του περιοδικού «Vague», μιας φαντασιακής έκδοσης για το έτος 2080, που με την απλή αλλαγή ενός γράμματος απομακρύνεται από τον τίτλο ενός εμβληματικού περιοδικού, μετατρέποντας τον κόσμο της λάμψης που πρεσβεύει το αρχικό έντυπο σε κάτι κρυπτικό και θολώνοντας τα όρια μεταξύ παρουσίας και οφθαλμαπάτης. Αυτό που κάποτε ήταν συνώνυμο ενός φιλόδοξου τρόπου ζωής τώρα αγκαλιάζει μια ποιητική ασάφεια, όπου τα νοήματα γίνονται ρευστά και αόριστα.
Στο ισόγειο της γκαλερί καθρέφτες δημιουργούν ένα πολυεπίπεδο μωσαϊκό σημασιολογίας, προσκαλώντας το κοινό να αναλογιστεί την απεικόνιση του φύλου, την παροδική ουσία του εαυτού, ενώ χρησιμεύουν ως σύμβολα αλήθειας, αυτο-αντανάκλασης και αυτογνωσίας με ανεστραμμένες διαφημιστικές καμπάνιες, γλωσσικές μεταφορές και αναγραμματισμούς που ενθαρρύνουν τους θεατές να σχετιστούν με τις προσωπικές τους ιστορίες.
«Τα λογότυπα είναι από όλους μας αναγνωρίσιμα και χρησιμοποιώ αυτήν τη γλώσσα σαν δικό μου λεξιλόγιο», λέει η Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, «μια γλώσσα που τραβάει αμέσως το βλέμμα του θεατή. Με τον αναγραμματισμό δημιουργείται ένα παιχνίδι σύνδεσης. Αυτή είναι η γενική ιδέα, αλλά υπάρχει και κάτι άλλο πέρα από το άμεσα ορατό.
Με τους καθρέφτες ως εξώφυλλα περιοδικών ξεκίνησα το 2018, με το “Vanity Unfair”, και τώρα αποφάσισα να προχωρήσω και με δώδεκα καθρέφτες να δημιουργήσω ένα περιβάλλον που συγκροτεί μια διάσταση, ενώ μεμονωμένα το υλικό που χρησιμοποιώ υπαινίσσεται ή και προβάλλει πολλές διαστάσεις εννοιών: της αυτογνωσίας, της αντανάκλασης, της αλήθειας και της ψευδαίσθησης, του ναρκισσισμού, του τώρα και του ποτέ, του παρόντος και του μέλλοντος. Βάζω τον θεατή μπροστά στο εξώφυλλο, που δίνει τον τόνο με όσα απεικονίζει, για να δει τον εαυτό του σε έναν μελλοντικό χρόνο, όπως και τη σχέση με το εγώ του και την κοινωνία γύρω του».
Η εικαστική έκθεση Risky Business θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 8 Ιουνίου και 31 Αυγούστου 2023 στην γκαλερί The Breeder, Ιάσονος 45, Αθήνα.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.