Πολύ παραπάνω από «μούσα του Μπέργκμαν»: Η συναρπαστική διαδρομή της Λιβ Ούλμαν

Πολύ παραπάνω από «μούσα του Μπέργκμαν»: Η συναρπαστική διαδρομή της Λιβ Ούλμαν Facebook Twitter
Tόσο το Χόλιγουντ που αναζητούσε μια διάδοχο της Γκάρμπο και της Ίνγκριντ Μπέργκμαν όσο και το Μπρόντγουεϊ την υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκάλες στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

«ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΜΑΚΙΓΙΑΖ, είμαι Νορβηγίδα»… Αυτό ήταν για χρόνια το μόνιμο σλόγκαν της Λιβ Ούλμαν, που θα κλείσει αισίως φέτος τα 85 της χρόνια, και το ντοκιμαντέρ «Liv Ullmann: A Road Less Travelled» που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες και πλέον υπάρχει διαθέσιμο στις πλατφόρμες καθιστά ξεκάθαρο σε όποιον ακόμα έχει αμφιβολίες ότι ήταν και είναι πολύ περισσότερα από τη «μούσα του Μπέργκμαν», παρά τη βαθιά και «οδυνηρή σύνδεσή» τους.     

Χωρισμένο σε τρία μέρη («Η ηθοποιός», «Η αφηγήτρια» για την πορεία της ως συγγραφέα και σκηνοθέτριας και «Η ταξιδιώτρια» για το σημαντικό ακτιβιστικό της έργο ειδικά στο προσφυγικό ζήτημα), το ντοκιμαντέρ του Ινδού σκηνοθέτη Ντιράζ Ακολκάρ ξεκινά, παραδόξως ίσως, όχι από την πατρίδα της (παρότι γεννήθηκε στο Τόκιο όπου ήταν αποσπασμένος ο πατέρας της ως μηχανικός αεροσκαφών) ούτε από τη Σουηδία του Μπέργκμαν αλλά από το Χόλιγουντ τον Μάρτιο της περασμένης χρονιάς, όταν έλαβε το τιμητικό Όσκαρ για τη συνολική της προσφορά στον κινηματογράφο.

«Είναι μια prima donna με την απολύτως κυριολεκτική έννοια του όρου, δηλαδή πρώτη [κυρία] μεταξύ ίσων», λέει ο παραγωγός Τομ Ρέμλοβ, ενώ τη μοναδική της «διορατικότητα» εξυμνεί ο Χένρι Κίσινγκερ(!), με τον οποίο η Λιβ Ούλμαν διατηρεί μακροχρόνιο και στενό φιλικό δεσμό παρά τις χαώδεις και αγεφύρωτες πολιτικές τους διαφωνίες.

Η αλήθεια είναι ότι τόσο το Χόλιγουντ που αναζητούσε μια διάδοχο της Γκάρμπο και της Ίνγκριντ Μπέργκμαν όσο και το Μπρόντγουεϊ την υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκάλες στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Στο ντοκιμαντέρ μιλάνε (με θαυμασμό, δέος και τρυφερότητα) επιφανείς συμπρωταγωνιστές στο σανίδι όπως ο Τζον Λίθγκοου («αυτό που προσέφερε μαζί με τον Μπέργκμαν στην όλη συναλλαγή με τους θεατές ήταν κάτι μοναδικό») που έπαιξε πλάι της στην «Άννα Κρίστι» το 1977 και ο Σαμ Γουότερστον που εμφανιζόταν μαζί της στην ιστορική παράσταση του «Κουκλόσπιτου» του Ίψεν το 1975.

Μιλάνε επίσης στην κάμερα η Κέιτ Μπλάνσετ (την οποία η Ούλμαν έχει σκηνοθετήσει στο «Λεωφορείο ο πόθος» στην παράσταση του 2009), η οποία δηλώνει πως τη σκέφτεται πάντα ως «αυτό το αρχαίο πλάσμα που συγχρόνως μεταφέρει μια ελαφρότητα της ύπαρξης», και η Τζέσικα Τσάστεϊν, που είχε δεχτεί τις σκηνοθετικές της οδηγίες στην παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» το 2013. «Είναι μια prima donna με την απολύτως κυριολεκτική έννοια του όρου, δηλαδή πρώτη [κυρία] μεταξύ ίσων», λέει ο παραγωγός Τομ Ρέμλοβ, ενώ τη μοναδική της «διορατικότητα» εξυμνεί ο Χένρι Κίσινγκερ(!), με τον οποίο η Λιβ Ούλμαν διατηρεί μακροχρόνιο και στενό φιλικό δεσμό παρά τις χαώδεις και αγεφύρωτες πολιτικές τους διαφωνίες.    

Σε τακτά διαστήματα της ταινίας παρακολουθούμε την ίδια την Ούλμαν να διαβάζει αποσπάσματα από τα βιβλία απομνημονευμάτων της, το Changing του 1977 («Αλλαγές» στα ελληνικά) και το Choices («Επιλογές») του 1984.

Το πρώτο ξεκινούσε ως εξής: «Γεννήθηκα σ' ένα μικρό νοσοκομείο στο Τόκιο. Η μαμά μου θα μου έλεγε αργότερα ότι δύο πράγματα θυμάται εντονότερα από εκείνη τη μέρα. Ένα ποντίκι να τρέχει στο πάτωμα –εικόνα που εξέλαβε ως καλό οιωνό– και τη νοσοκόμα να σκύβει και να της ψιθυρίζει απολογητικά: "Φοβάμαι ότι είναι κορίτσι. Προτιμάτε να ενημερώσετε η ίδια τον σύζυγό σας;"».

Τον πατέρα της τον έχασε πολύ μικρή, η απουσία του όμως μοιάζει να τη στοιχειώνει μέχρι και σήμερα: «Ο πατέρας μου ήταν στη ζωή μου μόνο για έξι χρόνια και δεν μου άφησε καμιά έντονη ανάμνησή του, μόνο μια μεγάλη τρύπα. Το κενό που μου άφησε ο χαμός του έγινε μια κουφάλα μέσα στην οποία έβρισκαν καταφύγιο οι μετέπειτα εμπειρίες».   

Liv Ullmann – A Road Less Travelled's new clip official Cannes Film Festival 2023

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ