Αναστοχασμός και αυτομαστίγωση 

Αναστοχασμός και αυτομαστίγωση  Facebook Twitter
Προτιμότερη πάντως η συλλογική αυτομαστίγωση ως αντανακλαστικό ή ως ξέσπασμα, από το δόγμα της συλλογικής ευθύνης ή από τον «συλλογικό αναστοχασμό».
0

ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΩΡΑ. Δεν είμαστε λαός. Δεν είμαστε άνθρωποι. Ανέκαθεν εκδηλωνόταν τακτικά και πολύ πριν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η συλλογική αυτομαστίγωση – θα έλεγε κανείς μάλιστα ότι αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά μας ως «φυλή» –  που μοιάζει θεσμικά κατοχυρωμένη σε κάθε επίπεδο, από τον απλό πολίτη ως το «απέραντο φρενοκομείο» του Καραμανλή στην αυγή του («βρόμικου») 1989 ή το «αυτή είναι η Ελλάδα» του Σημίτη τον Σεπτέμβριο του 2000, αμέσως μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του «Σάμινα».

Τώρα όμως αποτελεί καθημερινή τελετουργία που καταντά τοξική καθώς μεταδίδεται σαν την αρρώστια στα social media. Άδικο έχει ο κόσμος, θα πει κάποιος, να οδύρεται και να απελπίζεται και να σιχτιρίζει και να εύχεται να μπορούσε να φύγει και να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του (αν όχι ο ίδιος, τουλάχιστον τα παιδιά του) με όλα αυτά που συμβαίνουν; Όχι, αλλά η αυτομαστίγωση και η μοιρολατρία, πέρα από την «αντιπαραγωγική» υφή τους, λειτουργούν και ως αντιπερισπασμός που «ξεπλένει» τους πραγματικούς υπεύθυνους.

Δεν υπάρχει μία Ελλάδα μόνο αλλά πολλές. Και δεν είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι ή συνένοχοι για τις συστημικές και συχνά εγκληματικές παθογένειες ούτε πουλάμε όλοι έξι ευρώ την εξάδα τα νερά στους συμπολίτες μας που υποφέρουν.  

Δεν υπάρχει μία Ελλάδα μόνο αλλά πολλές. Και δεν είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι ή συνένοχοι για τις συστημικές και συχνά εγκληματικές παθογένειες ούτε πουλάμε όλοι έξι ευρώ την εξάδα τα νερά στους συμπολίτες μας που υποφέρουν.

«Άλλη μια μέρα γεμάτος ντροπή γι’ αυτό το παρανοημένο μόρφωμα που μας προέκυψε ως πατρίδα», έγραψε χθες σε ανάρτησή του ο Γιάννης Αγγελάκας. Μπέρδεψε μάλλον την παρανόηση με την παράνοια αλλά το πιάσαμε το νόημα.

Συγχρόνως σχεδόν, η Εριέττα Κούρκουλου Λάτση με δική της ανάρτηση στο Instagram, αφού σήκωσε μόνη της τον σταυρό των μεγαλοπρονομιούχων («αν είχα σκάσει εγώ – ή οποιοσδήποτε πλούσιος με δύο αυτοκίνητα ασφαλείας από πίσω θα μας απαγορευόταν η είσοδος ή θα καθυστερούσε όλο το καράβι μέχρι να φτάσουμε και θα μας κερνούσαν μαργαρίτες;») πέρασε οργισμένη στο δεύτερο πληθυντικό και στην ευθεία καταγγελία (ποιων ακριβώς;): «Γιατί αυτοί είστε. Εκεί που σας παίρνει τα κάνετε. Αλλά το βίντεο δεν το περιμένατε. Ελπίζατε πως θα το περάσουν για "ατύχημα"». 

Προτιμότερη πάντως η συλλογική αυτομαστίγωση ως αντανακλαστικό ή ως ξέσπασμα, από το δόγμα της συλλογικής ευθύνης ή από τον «συλλογικό αναστοχασμό» που μας πρότεινε προχθές ο πρωθυπουργός, με τον οποίον φαίνεται να έχουμε συνάψει δεσμό ψυχοθεραπευτή - ασθενούς από εκείνη την πρώτη, απόκοσμη φάση της πανδημίας.

Στο τέλος θα καταλήξουμε σαν τον Άλεξ, τον κεντρικό χαρακτήρα στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι», που εξαναγκάζεται να βλέπει σκηνές καταστροφής και φρίκης χωρίς να μπορεί να κλείσει τα βλέφαρα, μέχρι την οριστική του συμμόρφωση.  


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζεν και παράνοια στις εσχατιές του Αυγούστου

Daily / Ζεν και παράνοια στις εσχατιές του Αυγούστου

Δύσκολος ο Αύγουστος ακόμα και στον παράδεισο, μπορεί όμως τουλάχιστον να αναζητήσει κανείς το αλλόκοτο, το ιδιότυπο, το παράδοξο, το λοξό σε κάθε νησί. Το γνήσιο και το αυθεντικό είναι για άλλες εποχές και για άλλες περιστάσεις.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ