Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις

Φεμινίστρια ή όχημα καταναλωτισμού; Μια νέα βιογραφία της Madonna δίνει απαντήσεις Facebook Twitter
Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. Φωτ.: Theo Wargo/Getty Images for MTV/ViacomCBS
0

Σε πάνω από 700 σελίδες –χωρίς τη βιβλιογραφία που θα μπορούσε να αποτελεί ξεχωριστή έκδοση– εκτείνεται η ενδελεχής νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel, φιναλίστ του βραβείου Πούλιτζερ και πρώην ρεπόρτερ του πρακτορείου Reuters. Και μόνο το μέγεθος και το εύρος του Madonna: A Rebel Life αποτελεί μια δήλωση προθέσεων εκ μέρους της συγγραφέως ότι πρόκειται για ένα θέμα που αξίζει το είδος της επιμελούς προσοχής που δίνεται σε οποιονδήποτε άλλο μεγάλο καλλιτέχνη του 20ού αιώνα.

«Η Madonna ζούσε μια διπλή ζωή», γράφει η Gabriel για την εφηβεία της Μαντόνα Λουίζ Τσικόνε στο Μίσιγκαν. «Από τη μία ήταν θλιμμένη και θυμωμένη και ανασφαλής, κι από την άλλη επεδείκνυε σθένος και μαγκιά για δημόσια κατανάλωση».

Η ανασφάλειά της λιώνει σταδιακά καθώς βρίσκει τα πατήματά της ως χορεύτρια. Υπό την καθοδήγηση του δασκάλου της στο Ann Arbor, Christopher Flynn, ενώθηκαν τελικά «τα ετερόκλητα κομμάτια που θα καθόριζαν την καλλιτεχνική της υπόσταση: σεξ, χορός και μουσική παράσταση». Όμως το Μίσιγκαν είναι πολύ μικρό για τις προσδοκίες της κι έτσι αναπόφευκτα πραγματοποιεί το υποχρεωτικό προσκύνημα στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του '70, οπλισμένη με μια επιστολή αποδοχής από την ομάδα χορού του Alvin Ailey και ένα μικρό ποσό χρημάτων που κέρδισε καθαρίζοντας σπίτια, μεταξύ άλλων περιστασιακών εργασιών.

Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Νέα Υόρκη ήταν, φυσικά, το κατάλληλο μέρος την κατάλληλη στιγμή. Η Madonna γίνεται φίλη με τον Keith Haring και τον Jean-Michel Basquiat, τον Fab Five Freddy και την Jenny Holzer – καλλιτέχνες που παρακάμπτουν την παραδοσιακή οδό των γκαλερί και πηγαίνουν την τέχνη τους κατευθείαν στο κοινό.

Αυτό ακριβώς θα κάνει και η ίδια. Έχοντας γράψει μερικά τραγούδια με τον φίλο της από το Μίσιγκαν, τον Stephen Bray, πηγαίνει στο διάσημο κλαμπ Danceteria και πείθει τον DJ Mark Kamins να παίξει το κομμάτι της Everybody. Το δισκογραφικό συμβόλαιο γίνεται πραγματικότητα αμέσως μετά. Από εκεί και πέρα, το τρένο της Madonna μοιάζει ασταμάτητο. πηδάει στις γρήγορες ράγες. Γρήγορα κατακτά την εκκολαπτόμενη τέχνη του μουσικού βίντεο και κυριαρχεί στο MTV με κομμάτια όπως το Borderline, το Crazy for You, το Burning Up και βέβαια το Like A Virgin.

madonna
H νέα βιογραφία της Madonna που έγραψε η Mary Gabriel

Είχε γίνει ήδη αστέρι και σύμβολο – αλλά ποιανού ακριβώς πράγματος; Η εξερεύνηση του πολιτιστικού αντίκτυπου της Madonna αποτελεί εδώ και καιρό μόνιμη απασχόληση πολλών αναλυτών, ειδικών και μη. Έχει χρησιμοποιήσει τη σεξουαλικότητά της ως εργαλείο αυτοδημιούργητης ισχύος ή ως μια διαρκή επίκληση στον καταναλωτισμό;

Η Gabriel παίρνει το μέρος των αγγέλων: Για τη συγγραφέα αυτής της βιογραφίας, η Madonna είναι μια ερμηνεύτρια που θεωρεί το σεξ πηγή δύναμης και όχι προϊόν εκμετάλλευσης, και έχει εργαστεί σκληρά για να διεκδικήσει το δικό της είδος φεμινισμού. «Χλευάζοντας το κοινωνικό σύμφωνο που παραδοσιακά κωδικοποιούσε την ιδιότητα της γυναίκας ως κατώτερης», γράφει η Gabriel, «διακήρυξε την απελευθέρωση όχι στη γλώσσα της φεμινιστικής πολιτικής αλλά στη γλώσσα του σεξ».

Αφού κατακτά τη Νέα Υόρκη, η Madonna κατακτά σε σύντομο χρονικό διάστημα και τον κόσμο, ενώ παράλληλα διαμορφώνει την άποψη του κόσμου για την ίδια. Όταν η επιδημία του AIDS σπαράζει την γκέι κοινότητα της Νέας Υόρκης, παίρνοντας μαζί της πολλούς από τους πιο στενούς της φίλους, η Madonna είναι η πρώτη ποπ σταρ του βεληνεκούς της που μιλάει για την αναγκαιότητα της έρευνας και της θεραπείας. Η Madonna λειτούργησε ως ένας κρίσιμος φάρος ευαισθητοποίησης για το AIDS σε μια εποχή που ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δεν είχε ακόμη αναγνωρίσει την ύπαρξη της ασθένειας.

Μετά το 1990, όταν η Madonna έχει γίνει πλέον σταθερό στοιχείο της συλλογικής μας συνείδησης, το διακύβευμα δεν είναι τόσο υψηλό όσο ήταν κάποτε, η ίδια όμως εξακολουθούσε πάντα να κοιτάει μπροστά.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT