Η απόλυτη κυριαρχία των γυναικών στη βρετανική χορευτική μουσική

Οι γυναίκες κυριαρχούν στη βρετανική χορευτική σκηνή Facebook Twitter
Η άνοδος των γυναικών δημιουργών στη σκηνή της βρετανικής χορευτικής μουσικής ήταν ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στα βρετανικά τσαρτ τον περασμένο Οκτώβρη.
0

ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ πιο ενδιαφέροντα άρθρα που κυκλοφορούν για τη μουσική τελευταία στο διαδίκτυο είναι το ρεπορτάζ της «Guardian» για την άνοδο των γυναικών δημιουργών στη σκηνή της βρετανικής χορευτικής μουσικής.

Ήταν ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στα βρετανικά τσαρτ τον περασμένο Οκτώβρη. Αν τα τσέκαρες τακτικά, δηλαδή, δεν υπήρχε περίπτωση να μην αναρωτηθείς ποια ήταν όλα αυτά τα ονόματα που κατέκλυζαν το τοπ 10. Δεν ήταν ένα ή δυο, η πλειοψηφία της δεκάδας ήταν γεμάτη χορευτική μουσική με γυναικεία υπογραφή, όλες νεαρές και πρωτοεμφανιζόμενες.

Αυτό που δεν γνώριζες ή δεν πρόσεχες ήταν ότι αυτές οι κοπέλες εκτός από ερμηνεύτριες ήταν και παραγωγοί και δημιουργοί των τραγουδιών τους. Σημαντική λεπτομέρεια: το έναυσμα για το άρθρο έφερε η απρόσμενη επιτυχία της Kenya Grace, που κατέκτησε την κορυφή και συνάντησε τη δυσπιστία μιας μερίδας του ανδρικού κοινού για το αν γράφει η ίδια τη μουσική της, λες και είναι κάτι περίεργο (δεν υπάρχει σεξισμός, είπατε;). Δεν επικεντρώνεται, όμως, μόνο σε αυτήν.  

Η πορεία τους συνέβαλε στην άνθιση κοινοτήτων που έχουν ως βασικό στόχο να βοηθήσουν γυναίκες και gender non-conforming καλλιτέχνες στην αρχή της καριέρας τους, χτίζοντας αλληλοϋποστηριζόμενα δίκτυα.

Σύμφωνα με την «Guardian», «η ηλεκτρονική μουσική έχει μεγάλη ιστορία στο να παραγκωνίζει τις γυναίκες. Τα credits στα χορευτικά κομμάτια κυριαρχούνται από άνδρες παραγωγούς, ενώ οι γυναίκες συχνά περιορίζονται στο να παρέχουν απρόσωπα και ανώνυμα φωνητικά». Να κάνουμε μια παύση εδώ: δεν χρειάζεται παρά να αναλογιστεί κανείς όλα τα βρετανικά χορευτικά γκρουπ των ‘90s –και όχι μόνο– που έρχονται στην Ελλάδα για συναυλίες κάθε χρόνο. Στηρίζονται κατά κόρον σε αυτήν τη συνθήκη – με λαμπρή εξαίρεση ίσως τους Portishead όπου η Beth Gibbons αντιμετωπίζεται ως ισότιμη δημιουργός.

Οι γυναίκες κυριαρχούν στη βρετανική χορευτική σκηνή Facebook Twitter
H Beth Gibbons των Portishead.

Και το άρθρο συνεχίζει: «Μια έκθεση του 2022 από το Ίδρυμα Jaguar διαπίστωσε ότι λιγότερο από το 1% της χορευτικής μουσικής που παίζεται στο βρετανικό ραδιόφωνο προέρχεται από σόλο καλλιτέχνιδα ή γυναικείο συγκρότημα. Η Grace είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα που βρίσκεται στην κορυφή των βρετανικών charts με ένα κομμάτι που έγραψε, παρήγαγε και ερμήνευσε η ίδια και η μόνη που κάνει χορευτική μουσική – μετά το αναγεννημένο “Running Up That Hill” της Kate Bush που έφτασε στην κορυφή το 2022».

Λυπηρό κάπως αυτό με την Kate Βush. Τα καλά νέα, όμως, είναι ότι δεν ήταν μόνη της η Grace στα τσαρτ και η περίπτωσή της άνοιξε τον δρόμο για περαιτέρω συζήτησεις και ορατότητα. Το TikTok και το YouTube αποδείχθηκαν καθοριστικά για την εξέλιξη των συγκεκριμένων καλλιτεχνών.

Επιπλέον, η πορεία τους συνέβαλε στην άνθιση κοινοτήτων που έχουν ως βασικό στόχο να βοηθήσουν γυναίκες και gender non-conforming καλλιτέχνες στην αρχή της καριέρας τους, χτίζοντας αλληλοϋποστηριζόμενα δίκτυα. Κάτι που επιχειρούν να κάνουν ομάδες και εδώ, όπως η shesaid.so και το HER Project, παρά τις πολλές αντιξοότητες.

Αν τώρα αυτό το φαινόμενο θα φέρει και δραστική αλλαγή στο μέινστριμ και στον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις γυναίκες παραγωγούς οι μεγάλες δισκογραφικές, θα φανεί στο μέλλον. Προς το παρόν, «είναι κάτι που δεν θα συνέβαινε πριν από 20 χρόνια», όπως αναφέρει η Grace.

Kenya Grace

Γεννημένη στη Νότια Αφρική και μεγαλωμένη στο Σαουθάμπτον της Βρετανίας, ξεκίνησε να γράφει τραγούδια από την ηλικία των 10 ετών και σπούδασε μουσική στο Guilford. Η καριέρα της εκτοξεύτηκε όταν άρχισε να ανεβάζει βίντεο στο TikTok στα οποία μαγνητοσκοπούσε τη διαδικασία με την οποία έφτιαχνε μουσική. Το βίντεο του «Strangers» –ενός drum’n’ bass ύμνου– είχε 35 εκατομμύρια προβολές στο TikTok πριν βρεθεί στην κορυφή του βρετανικού τσαρτ.

Kenya Grace - Strangers

Piri

Η 24χρονη Sophie Leigh McBurnie, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Μάντσεστερ σε μια εργατική οικογένεια. Είναι το ένα μισό των Piri & Tommy. Με τον Tommy Villiers γνωρίστηκαν στο Tinder και ξεκίνησαν να κάνουν μουσική μαζί. Η Piri, που έχει πτυχίο Χημείας, ήταν τεράστια φαν της k-pop όταν μεγάλωνε. Είναι επίσης γνωστή για την αγάπη της για το pole dancing, ενώ αποφάσισε να φτιάξει λογαριασμό στο OnlyFans για να πληρώσει τις σπουδές της και να προωθήσει τη μουσική της καριέρα.

piri & tommy - on & on

Venbee

Γνωστή από το «Messy in Heaven» που ανέβηκε στην κορυφή του χορευτικού τσαρτ στη Βρετανία, η Erin Vemby Anna Doyle πάσχει από ADHD, που όμως της επιτρέπει να συγκεντρώνεται όταν γράφει τραγούδια. Γεννήθηκε στο Kent, και εξαιτίας της δυσλεξίας από την οποία επίσης πάσχει δεν μπορούσε να διαβάσει σωστά μέχρι τα 18 της. Και εκείνη ξεκίνησε την καριέρα της από το TikTok.

venbee, goddard. - messy in heaven

Anz

Από το Λονδίνο, με καταγωγή από την Γκάνα, τα πρώιμα ακούσματά της ήταν η afrobeat μουσική. Μετακόμισε στο Μάντσετσερ όπου η καριέρα της απογειώθηκε την περίοδο της πανδημίας με το εκρηκτικό μείγμα της από UK funky, 2-step garage, dubstep και jungle.

Anz - 'You Could Be (ft. George Riley)'

Charlotte Plank

Η Plank γεννήθηκε στην Αυστραλία και σπούδασε στο Notting Hill Academy of Music στη Βρετανία. Οι γονείς της γνωρίστηκαν σε ένα rave πάρτι και ένας θείος της είναι DJ. Ε, δεν ήθελε και πολύ για να ασχοληθεί και η ίδια με τη μουσική. Το είχε στο αίμα της. Ξεκίνησε να ηχογραφεί κατά τη διάρκεια του lockdown και το «Dancing is Healing» βρέθηκε στη θέση νο5 στα βρετανικά τσαρτ.

Rudimental, Charlotte Plank, Vibe Chemistry - Dancing is Healing

Issey Cross

Η Isabella Eliza Victoria Cross γεννήθηκε στο Κεντ και άρχισε να ασχολείται με τη μουσική όταν της έκαναν δώρο μια κιθάρα στα γενέθλιά της. Έκλεινε τα 13. Η πρώτη της συναυλία ήταν απέναντι από το κομμωτήριο του πατέρα της, ο οποίος ενθάρρυνε την ενασχόλησή της με τη μουσική και τη συνόδευε στις παμπ όπου έπαιζε, λέγοντας ψέματα για την ηλικία της. Έχει σπουδάσει μουσική και φημίζεται κυρίως για το «μπαστάρδεμα» ποπ και ροκ κομματιών με drum ‘n’ bass.

Issey Cross - Bittersweet Goodbye

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT