Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Η ηθοποιός Χριστίνα Μαξούρη, που έχει μια παλιά ομορφιά και μια ωραία βαθιά φωνή, δεν υποδύεται την Μπέλλου. Φωτ.: Γεράσιμος Μαυρομμάτης
0

Η Χριστίνα Μαξούρη έρχεται στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ με τους τέσσερις μουσικούς της τραγουδώντας το τραγούδι της Σωτηρίας Μπέλλου «Περιπλανώμενη ζωή», που ακούγεται από μακριά στην αρχή, στην ησυχία της νύχτας, σαν μια σύνοψη της ταραχώδους ζωής της σπουδαίας αυτής τραγουδίστριας –«τον πόνο έχω αδερφό μα τον κρατώ βαθιά κρυφό»–, που ο θρύλος της είναι ανυποχώρητος ακόμα και στις μέρες μας. 

Έχει πολύ νέο κόσμο στην αίθουσα του βιομηχανικού αυτού συγκροτήματος, με τους απείραχτους φθαρμένους τοίχους που κάνουν σχήματα σαν να βλέπεις τους θεατές σε πίνακα του Σακαγιάν. Πριν μπείτε μέσα πάρτε ένα ποτό, το σηκώνει η παράσταση και η ατμόσφαιρα και η βραδιά. Σε ένα χαμηλό πάλκο με εφτά λαμπιόνια να κρέμονται σαν σε εξοχικό κεντράκι κάθεται η Χριστίνα Μαξούρη ανάμεσα στους μουσικούς, έτσι διεκδίκησε την καρέκλα της ανάμεσά τους κάποτε και η Μπέλλου, δίπλα στον Τσιτσάνη.

Παίρνουν νέα πνοή τα τραγούδια μέσα σε μια εντελώς διαφορετική ατμόσφαιρα, καθώς η πρωταγωνίστρια της βραδιάς μάς συστήνει τη σπουδαία Μπέλλου με έναν τρόπο λιτό και απλό.

Η ηθοποιός Χριστίνα Μαξούρη, που έχει μια παλιά ομορφιά και μια ωραία βαθιά φωνή, δεν υποδύεται την Μπέλλου. Ούτε τραγουδά τα τραγούδια σαν ηθοποιός, χρωματίζοντας τους στίχους σαν να τους απαγγέλλει. Είναι μια ηθοποιός με εξαιρετική φωνή που υπηρετεί μια δραματουργία και αυτό τη βγάζει και από την παγίδα του να μιμηθεί την Μπέλλου, γιατί καμία δεν μπορεί να τα καταφέρει και η ελάχιστη σύγκριση θα τη συνέτριβε. Αυτές οι «ξύλινες», συγκλονιστικές φωνές σαν της Μπέλλου δεν κοπιάρονται.

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Σε ένα χαμηλό πάλκο με εφτά λαμπιόνια να κρέμονται σαν σε εξοχικό κεντράκι κάθεται η Χριστίνα Μαξούρη ανάμεσα στους μουσικούς. Φωτ.: Γεράσιμος Μαυρομμάτης

Αναλαμβάνει έναν ρόλο διαμεσολαβητικό, αφηγείται την ιστορία της ανάμεσα με μουσικούς εξαιρετικής δεξιοτεχνίας και πλουτίζει την αφήγηση, που είναι οικονομημένη μέχρι την τελευταία λέξη, με τραγούδια της Μπέλλου, από το πρώτο που τραγούδησε, το «Όταν πίνεις στην ταβέρνα» του Τσιτσάνη, μέχρι τα τραγούδια του Μούτση και του Σαββόπουλου, το «Δε λες κουβέντα» και το «Μ' αεροπλάνα και βαπόρια», μέχρι το αγαπημένο της, όπως έλεγε, «Σαν απόκληρος γυρίζω» και τα «Μην κλαις», «Είπα να σβήσω τα παλιά», «Αντιλαλούνε τα βουνά», «Μη μου ξαναφύγεις πια» και πολλά ακόμα. 

Το πιο δύσκολο που κάνει η Χριστίνα Μαξούρη είναι ο τρόπος που πατάει στις λέξεις. Η φωνή της φέρνει κάτι από τον τρόπο που τραγουδούσε η Μπέλλου, χωρίς να τη μιμείται. Όλα αυτά ξεπερνούν το όριο της σκηνής, η αφήγησή της είναι αφήγηση σε παρέα, αχρωμάτιστη αλλά ζωντανή και φυσική. Δημιουργεί ένα περιβάλλον συμφιλιωτικό με τον θεατή/ακροατή, τα πιο πολλά από τα διαλεγμένα από τον Δημήτρη Χαλιώτη περιστατικά είναι άγνωστα και μεταφέρουν όχι μόνο ιστορίες της ζωής της Μπέλλου αλλά και το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής.

Είδα πολλούς γύρω μου κάποια στιγμή να συγκινούνται και να δακρύζουν, τα τραγούδια που ακούγονται είναι τραγούδια της ιστορίας του καθενός από εμάς, υπάρχει κάτι κατανυκτικό αλλά και κάτι γιορταστικό, σκέφτεσαι κάθε τόσο «τι τραγουδάρες είναι αυτές που ακούμε», και γύρω σου σχεδόν όλοι ψιθυρίζουν τα λόγια ή κρατάνε τον ρυθμό με το πόδι τους.  

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Οι μικρές ιστορίες που κρατάνε σχεδόν δυο ώρες κυλάνε σαν νερό, με πρωταγωνιστές τις μεγάλες μορφές του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού. Φωτ.: Γεράσιμος Μαυρομμάτης

Οι μικρές ιστορίες που κρατάνε σχεδόν δυο ώρες κυλάνε σαν νερό, με πρωταγωνιστές τις μεγάλες μορφές του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού, τον Τσιτσάνη, τον Παπαϊωάννου, τον Μητσάκη, και προσωπικές ιστορίες της Μπέλλου. Δεν είναι τυχαίο ότι από τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε η παράσταση αυτή στο Φεστιβάλ Αθηνών, το 2021, συνεχίζει με διαλείμματα, με τις παραστάσεις να γεμίζουν κόσμο σαν να γεμίζει μια γιορτή αφιερωμένη στην «Αρχόντισσα του ρεμπέτικου» με χαρούμενους ακροατές. 

Παίρνουν νέα πνοή τα τραγούδια μέσα σε μια εντελώς διαφορετική ατμόσφαιρα, καθώς η πρωταγωνίστρια της βραδιάς μάς συστήνει τη σπουδαία Μπέλλου, με έναν τρόπο λιτό και απλό. Είναι μια περιπλάνηση σε μια Ελλάδα που δεν υπάρχει γύρω μας, αλλά υπάρχει μέσα μας, μέσα από αυτό τον ήχο. Γι' αυτό και δεν υπάρχει κανείς που να μπορεί να αντισταθεί και να μην τραγουδήσει. Και θα έλεγα ότι ακόμα και αν αυτό το είδος τραγουδιού δεν σας ενδιαφέρει, αυτός ο τρόπος να το ακούσετε έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Είναι σαν να μπαίνετε σε μια αγκαλιά –χωρίς μελό– με συγκίνηση, σε ένα πράγμα χειροποίητο και βγαλμένο από τον θαυμασμό, τον σεβασμό και τα αισθήματα.  Έχει μια βαθιά πνευματικότητα η παράσταση αυτή, γιατί συνδέει με τα πιο απλά υλικά έναν μύθο και τον φέρνει σε εμάς με την πιο χαρμόσυνη διάθεση. 

Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου Facebook Twitter
Φωτ.: Γεράσιμος Μαυρομμάτης

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM